Grafikprestanda i Metro Exodus Enhanced Edition – ray tracing för hela slanten

Permalänk
Melding Plague

Grafikprestanda i Metro Exodus Enhanced Edition – ray tracing för hela slanten

Som första spel att kräva ett grafikkort med stöd för ray tracing tar Metro Exodus Enhanced Edition plats i testlabbets testriggar för ett prestandatest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

@Kenneth vad hände med inga planer att testa denna titeln?

Uppskattar väldigt mycket att ni gör dessa snabbtester (som trots namnet ändå måste ta ett tag), trots att jag själv inte spelar någon av titlarna utan tycker bara att det är intressant att se hur olika kort presterar i fräscha titlar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Pelegrino:

@Kenneth vad hände med inga planer att testa denna titeln?

Uppskattar väldigt mycket att ni gör dessa snabbtester (som trots namnet ändå måste ta ett tag), trots att jag själv inte spelar någon av titlarna utan tycker bara att det är intressant att se hur olika kort presterar i fräscha titlar.

Det fanns faktiskt inga planer, men efter vi såg folk som frågade efter det i kommentarstråden till Resident Evil Village så planerade vi in ett test för veckan.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på AMD ska släppa sin version av Ray Tracing.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Väntar fortfarande på AMD ska släppa sin version av Ray Tracing.

DLSS tänker du på va?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Var helt övertygad om att det skulle bli en slideshow, jag är imponerad om något. Raytracing kanske inte är "så långt bort" ändå? 100+ FPS i full raytracing med ultra grafik.

Permalänk
Medlem

Kudos till er för att ni lyssnar på vad vi(läsarna) gärna vill se!

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det fanns faktiskt inga planer, men efter vi såg folk som frågade efter det i kommentarstråden till Resident Evil Village så planerade vi in ett test för veckan.

Nu är det ju jättebra att ni ändrade er och gjorde ett test. Helt klart mycket väl utfört och trevlig läsning på kvällen! Mycket tack!

Däremot undrar jag lite hur tankarna gick när ni inte hade planer på att testa det? Jag ser detta som en milstolpe i spelutveckling, ett AAA spel som kräver Ray Tracing.

Blir spännande att se när detta blir standard och vad som blir nästa spel som kräver RT-kort eller har en version av det som gör det.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av wargreymon:

Nu är det ju jättebra att ni ändrade er och gjorde ett test. Helt klart mycket väl utfört och trevlig läsning på kvällen! Mycket tack!

Däremot undrar jag lite hur tankarna gick när ni inte hade planer på att testa det? Jag ser detta som en milstolpe i spelutveckling, ett AAA spel som kräver Ray Tracing.

Blir spännande att se när detta blir standard och vad som blir nästa spel som kräver RT-kort eller har en version av det som gör det.

Vi testar ju inte allt helt enkelt.
Så det fanns ingen direkt uttalad strategi bakom det annat än bara ”det hade vi inte tänkt göra”.

Men när det blev efterfrågat och vi hade tid över så kunde vi lösa det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för testet.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Tack för att ni tog med alla RT-kapabla kort inkl. RTX2060.

Permalänk
Snusfri

Kanske ska ta och spela igenom detta då det ingår i Game Pass, dags att motionera mitt 3090 och min 2160p skärm med lite ögongodis

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det fanns faktiskt inga planer, men efter vi såg folk som frågade efter det i kommentarstråden till Resident Evil Village så planerade vi in ett test för veckan.

Underbart ju, fantastiskt jobb av er

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi testar ju inte allt helt enkelt.
Så det fanns ingen direkt uttalad strategi bakom det annat än bara ”det hade vi inte tänkt göra”.

Men när det blev efterfrågat och vi hade tid över så kunde vi lösa det.

Nej, det är ju helt klart att ni inte hinner göra det eller förväntas, om ni nu inte skulle vara flera gånger större

Tycker att detta känns som en milstolpe i spelindustrin, och således konstigt att det inte var uppenbart intressant nog att testa och ha med i planeringen. Men kanske bara jag

Återigen, stort tack är ett bra test!

Permalänk
Medlem

Kul när betydande milstolpar inom industrin följs upp.

Tack för intressant läsning.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning, skulle vara ytterst intressant att se vidare tester på om det är någon typ av CPU-bottleneck som gör att lägsta fps:en skiljer sig så mellan AMD och Nvidia eller om det bara är sämre optimerat för Nvidia (borde ju inte vara fallet). Tänker då på det extra "drivrutinsoverhead" för CPUn som Nvidia jämfört med AMD, lägg därtill på att RT är extra "tungt" för CPUn så känns det inte helt omöjligt att det skulle kunna röra sig om detta, speciellt om spelet inte är tokbra på att nyttja alla kärnor/trådar.

Permalänk
Medlem

Bra och roligt test! Saknar bara jämförelse med prestandan innan, dvs "gamla" raytracingen. Går det att jämföra på ett rimligt sätt med tidigare tester av Metro Exodus, för att se om det blev mer effektivt när spelet skrevs om? Drivrutinerna är såklart nyare, och man har t ex lagt till Raytraced Emissive Lights, men ändå? Är det samma testslinga? Om något borde väl raytracingen vara "tyngre" nu?

Jag jämförde lite ytligt med senaste fulltestet på 6700XT:
https://www.sweclockers.com/test/31552-amd-radeon-rx-6700-xt/... och tolkade det ungefär såhär:
RTX 30-serien tappar prestanda överlag i Enhanced Edition, utom i 4K.
RTX 20-serien har generellt bättre prestanda i EE
De snabbare Radeonkorten, 6800-6900 XT har bättre prestanda i EE, något sämre för 6700 XT.

Har jag sett rätt? Svårt att jämföra genom att hoppa, vore roligt om de gamla motsvarande värdena kunde superpositioneras in i det nya testet på nått sätt.

Edit:
Roade mig med att lägga in de gamla värdena i 1080p.
Övre raden för varje kort är gamla testet, nedre raden nya Enhanced Edition.
Medelfps till vänster och lägsta fps till höger.

RTX 3090:
144 101
141 97

RTX 3080:
127 99
125 92

RTX 3070:
108 82
98 64

RTX 3060 Ti:
91 70
84 52

RTX 3060:
70 52
62 42

6900XT:
99 88
118 93

6800XT:
96 85
109 87

6800:
82 72
93 74

6700XT:
79 68
75 60

Ser som sagt ut att de snabbare Radeonkorten får en ordentlig skjuts uppåt i Enhanced Edition, ca 13-19%, medan 6700XT backar drygt 5%.
RTX 30-serien tappar överlag, från ca 3 procent på toppkorten upp till drygt 11% för 3060.

Permalänk
Skrivet av bopp:

Bra och roligt test! Saknar bara jämförelse med prestandan innan, dvs "gamla" raytracingen. Går det att jämföra på ett rimligt sätt med tidigare tester av Metro Exodus, för att se om det blev mer effektivt när spelet skrevs om? Drivrutinerna är såklart nyare, och man har t ex lagt till Raytraced Emissive Lights, men ändå? Är det samma testslinga? Om något borde väl raytracingen vara "tyngre" nu?

Jag jämförde lite ytligt med senaste fulltestet på 6700XT:
https://www.sweclockers.com/test/31552-amd-radeon-rx-6700-xt/... och tolkade det ungefär såhär:
RTX 30-serien tappar prestanda överlag i Enhanced Edition, utom i 4K.
RTX 20-serien har generellt bättre prestanda i EE
De snabbare Radeonkorten, 6800-6900 XT har bättre prestanda i EE, något sämre för 6700 XT.

Har jag sett rätt? Svårt att jämföra genom att hoppa, vore roligt om de gamla motsvarande värdena kunde superpositioneras in i det nya testet på nått sätt.

Jag tror det är lite äpplen och päron för det är svårt att kvantifiera den visuella uppgraderingen på ett sätt som kan jämföras med prestandaskillnader. Det går kanske att säga att det "blev mer effektivt" iom att man kan få mycket snyggare grafik med ungefär samma prestanda men "hur mycket mer effektivt" tror jag inte går att säga. Det blir väldigt subjektivt för det vi värderar är ju "hur snyggt det är" för samma prestanda.

Kul iaf att se att Radeon-korten presterar såpass bra ändå, även om de förstås inte har någon motsvarighet till DLSS än.

edit:
Utifrån jämförelserna i din edit @bopp kan man åtminstone utröna att ju lägre prestandaklass kortet har desto relativt svårare är det för dem att driva EE jämfört med originalversionen. Och som du sa, med Radeons kort är det t.o.m. bättre prestanda för toppkorten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dessvärre har inte 4A Games implementerat något traditionell upplösningsskalning i PC-versionen

Vänta nu lite, detta stämmer väl inte?

En TAA-upscaler ska nog finnas i spelet.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av THB:

Kanske ska ta och spela igenom detta då det ingår i Game Pass, dags att motionera mitt 3090 och min 2160p skärm med lite ögongodis

Hm, är du säker? Jag lyckas inte få hem det öht med Gamepass:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

LoL
Hade ingen aning att jag ägde spelet! Glömt bort..

Dags att itu med det nu med sitt 6700XT Red Devil..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Metro Exodus är ett av spelen i Humble choice den här månaden.
https://www.humblebundle.com/subscription

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av bopp:

Bra och roligt test! Saknar bara jämförelse med prestandan innan, dvs "gamla" raytracingen. Går det att jämföra på ett rimligt sätt med tidigare tester av Metro Exodus, för att se om det blev mer effektivt när spelet skrevs om? Drivrutinerna är såklart nyare, och man har t ex lagt till Raytraced Emissive Lights, men ändå? Är det samma testslinga? Om något borde väl raytracingen vara "tyngre" nu?

Jag jämförde lite ytligt med senaste fulltestet på 6700XT:
https://www.sweclockers.com/test/31552-amd-radeon-rx-6700-xt/... och tolkade det ungefär såhär:
RTX 30-serien tappar prestanda överlag i Enhanced Edition, utom i 4K.
RTX 20-serien har generellt bättre prestanda i EE
De snabbare Radeonkorten, 6800-6900 XT har bättre prestanda i EE, något sämre för 6700 XT.

Har jag sett rätt? Svårt att jämföra genom att hoppa, vore roligt om de gamla motsvarande värdena kunde superpositioneras in i det nya testet på nått sätt.

Edit:
Roade mig med att lägga in de gamla värdena i 1080p.
Övre raden för varje kort är gamla testet, nedre raden nya Enhanced Edition.
Medelfps till vänster och lägsta fps till höger.

RTX 3090:
144 101
141 97

RTX 3080:
127 99
125 92

RTX 3070:
108 82
98 64

RTX 3060 Ti:
91 70
84 52

RTX 3060:
70 52
62 42

6900XT:
99 88
118 93

6800XT:
96 85
109 87

6800:
82 72
93 74

6700XT:
79 68
75 60

Ser som sagt ut att de snabbare Radeonkorten får en ordentlig skjuts uppåt i Enhanced Edition, ca 13-19%, medan 6700XT backar drygt 5%.
RTX 30-serien tappar överlag, från ca 3 procent på toppkorten upp till drygt 11% för 3060.

Det är tyvärr svårt att göra några direkta jämförelser mot våra tidigare siffror då de använder en annan mätslinga från spelet.

Skrivet av hg:

Vänta nu lite, detta stämmer väl inte?

En TAA-upscaler ska nog finnas i spelet.

Det kan vara så att jag är blind, men lyckades inte hitta någon inställning för att reglera upplösningsskalningen i PC-versionen.

Motorn har definitivt stöd för temporal uppskalning, då både PS5- och Xbox Series X/S-versionerna använder det dynamiskt.

Permalänk
Medlem

Tog 25h för mig att klara. Det hade sina stunder. Jag skulle inte säga att ray tracingen gjorde så mycket när texturerna ändå är obefintliga. Kollar man på marken, stenar , väggar o berg så är det helt blankt.

Permalänk
Medlem

Uppskattar att ni plockade med rtx 2060, intressant att se hur "bare minimum" mäktar med!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Lirar i 1440p med Ultra RT och DLLS i kvalitets läget, fungerar väldigt bra och ligger runt 75-100 fps för det mesta med ett 2080 Super. DLSS imponerar stort på mig i denna titeln både sett till den ökade prestandan och bildkvaliteten. DLLS 2.0 ger för mig en så bra bild att prestanda fördelarna vida överväger de få nackdelarna tekniken har.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att ni inte har med bilder så man kanske vad man missar om man inte har ett svindyrt grafikkort. (Tvivlar på att det är så stor skillnad mellan de olika trafiklägena. I senaste spelen känns det mer som att man lägger in saker som nästan inte syns men som är extremt tungt att driva för grafikkorten)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Tog 25h för mig att klara. Det hade sina stunder. Jag skulle inte säga att ray tracingen gjorde så mycket när texturerna ändå är obefintliga. Kollar man på marken, stenar , väggar o berg så är det helt blankt.

Yepp, det markant bättre ljuset avtäckte hur dåliga och lågupplösta texturerna faktiskt är, de är förmodligen komprimerade för att fungera med konsoler till att börja med. Inget som de kommer göra om för PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det kan vara så att jag är blind, men lyckades inte hitta någon inställning för att reglera upplösningsskalningen i PC-versionen.

Motorn har definitivt stöd för temporal uppskalning, då både PS5- och Xbox Series X/S-versionerna använder det dynamiskt.

Citat:

For those without an RTX GPU, the game ships with a TAA upsampler, similar to the technology as found in Unreal Engine 4 or Insomniac games. You access this by moving down the shading slider. In a direct side by side with native it does an admirable job especially at the 0.7 value and above

Från Eurogamer / Digital Foundry:s test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är tyvärr svårt att göra några direkta jämförelser mot våra tidigare siffror då de använder en annan mätslinga från spelet.

Förstår, då är det såklart svårt att jämföra rätt av, resultaten beror ju på testslingan. Den här artikeln använder väl det inbyggda benchmarktestet? Deltat minskar mellan motsvarande kort i den här testen.

Har för mig att det alltid fanns videolänkar till testslingorna tidigare vid grafikkortstesterna, men de försvann när alla resultat samlades på en sida. Kanske kan de länkas under sidan "Testsystem, mjukvara och metod" framöver? Är ju alltid intressant att se vad man egentligen testar.

Edit:
Hittade testslingan "The Taiga"! Fast jag fick gå tillbaka till testet av RTX 3080, det fanns heller ingen särskild artikel om den nya testsviten, som det fanns t ex 2019. Kanske ett tips till nästa gång testsviten uppdateras, att göra en artikel samt länka dit i varje test? Om det redan görs, så har jag missat det.

Hittade gamla testslingan