Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Köpa borrmaskin; men vilken?

Håller på att renovera lite hemma, och skall b la sätta upp gardiner mm. Så jag behöver borra hål till gardinfästen, och väggarna är utav betong. Har kollat en del på Prisjakt, men det är rena djungeln.
Det som jag vet, är att märket skall vara Bosch eller Black & Decker, vara sladdlös, skruvdragarfunktion / slagfunktion.
Jag kommer inte att renovera jättemycket framöver, men man vet ju aldrig hur det blir om man flyttar och köper hus eller en större bostadsrätt någon gång. Jag har tänkt att lägga runt 1000-2000 kr, och följande filtrering på Prisjakt ger följande resultat:

Prisjakt

Någon som kan tipsa om vilken av dessa jag skall köpa?

Permalänk
Medlem

Varför har du bestämt dig för just Bosch eller Black & Decker? De spelar ju i helt olika ligor där blå bosch är av bra kvalité men Black & Decker oftast är genomgående skit.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

HiKOKI (Hette tidigare Hitachi). Kvalitets maskiner som håller bra. Haft min i över 5 år. Farsan har haft sin i >10år (byggt två hus på den tiden med den maskinen).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Milwaukee och ifall du vill ha något billigare så Makita eller till och med Ryobi

Permalänk
Medlem

är det äkta betong behöver du en borrhammare, minns inte riktigt vilken det är, men biltema duger, annars är det inte jättedyrt att hyra.
du kan försöka använda en "vanlig" borrmaskin/skruvdragare till detta, men det kommer ta timmar och du kommer bara bli sur, trust me, jag försökte det i gamla lägenheten. Med riktig borrhammare tog det 10 sekunder, höll på i iallafall 10 minuter med en vanlig borrmaskin.

Rekommenderar bosch blå gsb 12v till annat småarbete, den är långsammare än hikoki, men lätt, smidig och bra batteritid

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Borra i betong så behöver du ju slagfunktion helst en ren slagborr/borrhammare. Glöm black and decker som en tidigare nämnde, kika på Milwaukee, maktia,hikoki/hitatchi,dewalt om du vill komma undan billigare kika på Ryobi som kommit upp sig och faktiskt är helt ok för hobby bruk idag och har ett stort sortiment. Bosch har vissa bra vissa sämre är lite beroende på serie men tycker de tappat det över åren. Men du kan också hyra, tror ex clas ohlson hyr ut rätt billigt faktiskt om det bara behövs under en dag. Vill du bara komma undan köp ex en mec tools,en bekant köpte denna och har renoverat sitt hus och borrat rätt mycket och den håller än https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag köpte Julas egna serie, Meec Multiseries, gör jobbet. Om det är ett av verktygen som är värda att lägga lite extra på så är det borrhammaren som är i klenaste laget men det blir hål i väggarna trots det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du behöver lite tryck i grejerna om du ska borra i betong. Om du inte vill lägga så mycket pengar hade jag köpt något med sladd.
Annars finns bra grejer som tipsats ovan. Min favorit som jag prövat i lägre prisklassen är AEG BSB18CBL finns för 3000kr på bauhaus med 2x4,0Ah batterier. Nackdelen med Aeg är att de inte gör riktig alla typer av maskiner om man skaffa hus och vill bygga ut sitt verktygssortiment.

Dewalt DCD996P2 är också en bra maskin som klarar av de mesta men de är dubbla din budget..

Leta efter nått med 60Nm eller mer vridmoment samt bra garantier. Tänk på att balansen är lite olika i maskinerna och de flesta har lite olika preferenser där vad som känns rätt.

Permalänk
Medlem

Om det är riktig betong och inte lättbetong är det enda bra alternativet en borrhammare. OBS - en slagborr är inte alls samma sak som en borrhammare. Personligen kör jag på en billigare modell av borrhammare för hård betongvägg, och sedan en bättre modell av vanlig batteridriven skruvdragare för finlir, eller borrning i andra material.

Bra märken att köpa är t.ex. Milwaukee, Boschs blåa maskiner, Makita.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Varför har du bestämt dig för just Bosch eller Black & Decker? De spelar ju i helt olika ligor där blå bosch är av bra kvalité men Black & Decker oftast är genomgående skit.

Har haft Bosch tidigare när det gäller vitvaror, hushållsapparater och mycket annat. Tycker de har genomgående bra kvalitet, och håller bra. Därav svar på din fråga varför jag föredrar Bosch. Black & Decker kan jag skippa när det gäller borrmaskiner.

Kan du länka till en bra Bosch ur den "blåa serien" på Prisjakt?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Om det är riktig betong och inte lättbetong är det enda bra alternativet en borrhammare. OBS - en slagborr är inte alls samma sak som en borrhammare. Personligen kör jag på en billigare modell av borrhammare för hård betongvägg, och sedan en bättre modell av vanlig batteridriven skruvdragare för finlir, eller borrning i andra material.

Bra märken att köpa är t.ex. Milwaukee, Boschs blåa maskiner, Makita.

Ok, kan du specificera "Bosch blåa maskiner"? Finns den med på min filtrering?

Permalänk
Skrivet av moonblase:

är det äkta betong behöver du en slagborr/borrhammare, minns inte riktigt vilken det är, men biltema duger, annars är det inte jättedyrt att hyra.
du kan försöka använda en "vanlig" borrmaskin/skruvdragare till detta, men det kommer ta timmar och du kommer bara bli sur, trust me, jag försökte det i gamla lägenheten. Med riktig slagborr tog det 10 sekunder, höll på i iallafall 10 minuter med en vanlig borrmaskin.

Rekommenderar bosch blå gsb 12v till annat småarbete, den är långsammare än hikoki, men lätt, smidig och bra batteritid

Ok, kan du länka till den på Prisjakt?

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Milwaukee och ifall du vill ha något billigare så Makita eller till och med Ryobi

Varför inte Bosch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vet inte om jag skall ta ditt svar seriöst när du skriver att Black & Decker är genomgående skit.
Många byggfirmor har Bosch, men även Black & Decker. Därav min fundering till ditt svar.

Finns i princip inga företag som köper in black & decker maskiner, de är maskiner som oftas räknas som "hemmafixar" grejer.

Skrivet av Eduardo_S:

Ok, kan du specificera "Bosch blåa maskiner"? Finns den med på min filtrering?

De är blå, och tillverkade av Bosch. De gröna modellerna är de billigare för "hemmafixare" som är av sämre kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Biltemas egna borrhammare för 1000:- tror jag det var med SDS fäste då så klart.
Tar inte många sekunder att borra ett hål med den i ren betong, räcker helt klart till hemmabruk skulle jag nog säga.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vet inte om jag skall ta ditt svar seriöst när du skriver att Black & Decker är genomgående skit.
Många byggfirmor har Bosch, men även Black & Decker. Därav min fundering till ditt svar.

Black & Decker är inte vad det har varit. På 90-talet var det väl lite bättre kvalité.

Men tyvärr gäller väl detta för de flesta märken idag.

Permalänk
Medlem

Hyra/låna en maskin kanske kan vara ett alternativ?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eduardo_S:

Varför inte Bosch?

För att Bosch inte är lika bra som milwaukee och inte lika prisvärd som de två andra

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Finns i princip inga företag som köper in black & decker maskiner, de är maskiner som oftas räknas som "hemmafixar" grejer.

De är blå, och tillverkade av Bosch. De gröna modellerna är de billigare för "hemmafixare" som är av sämre kvalitet.

Oj, hade aldrig kunnat räkna ut att de var blå och tillverkade av Bosch.

Kan du mycket om borrmaskiner?

Permalänk
Medlem

Han är ju "hemmafixare" och gör "hemmafixar"-grejer.. han behöver ingen Milwaukee för 4-5 tusen för att sätta upp gardiner.

Ibland låter det på folk som om man måste lägga ut en halv förmögenhet på en maskin för att göra ett hål...

Fö om du tar dem dyre märkena så får du bara själva maskinen, sen får du oftast komplettera med batteri och laddare och det kostar typ lika mycket som själva maskinen, då sticker kostnaden iväg.

Har jobbat med att serva hantverkarmaskiner. Alla tips ovan är bra, men dem är inte riktade direkt till dig som är hemmafixare och tar fram maskinen en gång vart annat år.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken typ av betong du ska borra i ?, så skulle jag rekommendera att marker ut dom hål som skall göras och sen helt sonika åka och hyra/låna en borrhammare. Om inte det funkar så kolla efter SDS+ på Jula el Biltema.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Undvik Biltema och Jula som pesten. Knappt värt kartongen de kommer i.

Vill du ha en proffsmaskin så kolla på typ Makita, Hilti, Hitachi etc.

Ska du ha den hemma för att använda några gånger om året så Ryobi faktisk väldigt bra kvalitet för priset.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToirRisker:

Han är ju "hemmafixare" och gör "hemmafixar"-grejer.. han behöver ingen Milwaukee för 4-5 tusen för att sätta upp gardiner.

Ibland låter det på folk som om man måste lägga ut en halv förmögenhet på en maskin för att göra ett hål...

Fö om du tar dem dyre märkena så får du bara själva maskinen, sen får du oftast komplettera med batteri och laddare och det kostar typ lika mycket som själva maskinen, då sticker kostnaden iväg.

Har jobbat med att serva hantverkarmaskiner. Alla tips ovan är bra, men dem är inte riktade direkt till dig som är hemmafixare och tar fram maskinen en gång vart annat år.

+ en million.

https://www.biltema.se/verktyg/multix/multix-18v/slagborrmask...

499kr. Böka inte med dyrare maskiner, om du inte hade tänkt sälja dem vidare när du är färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

+ en million.

https://www.biltema.se/verktyg/multix/multix-18v/slagborrmask...

499kr. Böka inte med dyrare maskiner, om du inte hade tänkt sälja dem vidare när du är färdig.

Vart har du batteriet? Kör på dennna https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raynstorm:

Undvik Biltema och Jula som pesten. Knappt värt kartongen de kommer i.

Vill du ha en proffsmaskin så kolla på typ Makita, Hilti, Hitachi etc.

Ska du ha den hemma för att använda några gånger om året så Ryobi faktisk väldigt bra kvalitet för priset.

... som redan sagts, det är totalt slöseri med pengar att köpa en maskin för flera tusen om den bara ska användas några gånger per år och då för att sätta upp gardiner och tavlor. Ska du ta hål i ett betonggolv och behöver bila av armeringsjärn är det en sak, men annars ... nä. Det blir lite som att köpa en uppsättning Lindström-tänger för att man ska skala av en högtalarkabel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arde_81:

Missade det med batteri! Då ser den där bättre ut, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Undvik Biltema och Jula som pesten. Knappt värt kartongen de kommer i.

Vill du ha en proffsmaskin så kolla på typ Makita, Hilti, Hitachi etc.

Ska du ha den hemma för att använda några gånger om året så Ryobi faktisk väldigt bra kvalitet för priset.

Varför köpa något som kostar 3k+, för att sedan användas högst två gånger per år?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

För att sätta upp lite gardiner, tavlor eller nån hylla behövs inga jättedyra grejer men för betong bör man ha en borrhammare och inte en slagborr. Med en slagborr hinner man dö av ålder innan man är klar.
Jag skulle hänga upp en lampa för ett litet tag sedan och började men min slagborr. Tröttnade efter första hålet (helt slut i armarna) och beslöt att åka till svärfar för att låna borrhammare istället. Han bor drygt en mil bort. Jag tror att det kortare tid att åka dit och hämta borrhammaren, borra resterande 3 hål och åka och lämna den igen än det tog att borra första hålet med min slagborr.

Och hans borrhammare är absolut inget märvärdigt. Tror det var en Meec, eller vad Julas billighetsmärke heter för 500-600kr nånting. Det räcker absolut om man hänger lite tavlor och gardiner då och så. Dewalt och andra "fina" märken ar såklart det enda rätta om det är ett verktyg som används som yrkesverktyg och snurrar hela dagarna. Men går den några sekunder här och där med några månader emellan behöver man inte proffsverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

... som redan sagts, det är totalt slöseri med pengar att köpa en maskin för flera tusen om den bara ska användas några gånger per år och då för att sätta upp gardiner och tavlor. Ska du ta hål i ett betonggolv och behöver bila av armeringsjärn är det en sak, men annars ... nä. Det blir lite som att köpa en uppsättning Lindström-tänger för att man ska skala av en högtalarkabel.

Biltema eller Jula duger ju knappt för att göra ett hål. Extremt dåligt slag, borret vandrar och slår ojämt. Man ska vara glad om pluggen passar efter man gjort hål med en sån. Även ett "Billigt" märke som Ryobi kan han ha hela livet medans en biltema-borrmaskin får man byta vartannat år. Så stor skillnad i pris är det inte men skillnaden i kvalitet är enorm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Varför köpa något som kostar 3k+, för att sedan användas högst två gånger per år?

Du får en klart duglig borrhammare från Ryobi för 1500.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413