3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Jag vill höja varningens finger! Jag höll på att gå på en mina för ett par veckor sedan. Hittade några grafikkort i lager på en tysk hemsida. https://cgatesolutions.de/en/. Handla absolut inte här! Tur som attan gjorde jag en del research innan och hittade information om att folk blivit lurade. (Ja, jag vet att sidan inte ser superseriös ut och att de ger ett sketchy intryck) Men tror många som jag har varit trötta på att leta fram GPUer så då blir de lätt hänt att man blir lurad..

Permalänk
Medlem

@asus.david och @webhallen får gärna hälsa på lite med status 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

@webhallen om ni kunde uppdatera kön då det finns folk i tråden som fått sina kort skickade.
https://www.webhallen.com/se/product/327539-MSI-GeForce-RTX-3080-SUPRIM-X-10GB

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Beställde ett ASUS Geforce RTX 3080 TUF Gaming Non-OC den 25/9 från Netonnet men har ännu inte hört något alls från dem...

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkonyx:

Beställde ett ASUS Geforce RTX 3080 TUF Gaming Non-OC den 25/9 från Netonnet men har ännu inte hört något alls från dem...

Kanske dags att kontakta dom och fråga hur det går.

Permalänk
Medlem

Snackade med Elgiganten om min 3080 TUF beställning idag och fick datumet första Oktober. Det efter att ha varit i "första vågen utskick" enligt supporten för någon månad sen. Skönt med 12.5 månader leveranstid om det stämmer, hahaha.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt MSI 3080 Suprim X från Webhallen idag.
Beställde det 2021-03-30 08:59.

Kortet är TUNGT, jag förstår varför dom skickar med ett gediget stöd stativ i stål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kontrastic:

Jag har en vän som beställde på releasedagen och fick sitt runt jul om jag inte minns fel.
Själv sitter jag med beställning från 19/10 så det svider ju att veta att dem inte tuggat av första veckan än.
Kontaktade kundservice efter 6 månader av väntan för att kolla läget eftersom man inte hört ett pip varken via mail eller sms. Dem bara ryckte på axlarna och sa att dem visste inte något om köstorlek eller eventuella leveranser etc etc.

Beställde mitt 3080 TUF OC den 28/9 och har ingen aning om hur jag ligger till. Går inte få fram några datum när man ringer deras kundtjänst heller. @Elgiganten . Alex, du tror inte det börjar bli dags att sätta någon av dina anställda på att ta fram lite statistik som ni kan publicera här eller på er hemsida?

Exempel:
Typ: Asus TUF 3080 OC
Senaste Lev till Elgiganten: 30 kort, 1 januari 2021
Datum på senaste kundorder som fått sin beställning levererad: 19 september

Ni är ju typ det enda företaget som valt att hålla tyst med info, ni är också det enda företaget som får massa sura kommentarer här på Swec. Alla har förståelse att ni inte har någon makt att förändra verkligheten. Det ni har makt över är ju hur ni väljer att hålla en dialog med kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Snackade med Elgiganten om min 3080 TUF beställning idag och fick datumet första Oktober. Det efter att ha varit i "första vågen utskick" enligt supporten för någon månad sen. Skönt med 12.5 månader leveranstid om det stämmer, hahaha.

Beställningsdatum? Jag har 28/9 och har inte sett mitt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkonyx:

Om du har tur så kanske det dyker upp, det är nämligen helt random om man får ett kort från Netonnet och dom har ingen kölista.

Pratade med en anställd hos NetonNet som jobbar för deras kundtjänst som berättade att hen själv sitter och väntar på just det grafikkortet du nämner sen 19/9.
Det roliga med det hela är att jag fått just ett sånt grafikkort av NetonNet med samma beställningsdatum redan i Januari. Och återigen tog jag upp problemet att det fanns folk som lyckas få kort före mig fast dom beställt senare, så det är en bugg/fel i deras system.

Den anställda blev riktigt förvånad och förstod inte hur detta hade kunnat skett, men lovade att hen skulle ta det vidare med ledningen, men sist dom gjorde det, så fick dom kalla handen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Beställde mitt 3080 TUF OC den 28/9 och har ingen aning om hur jag ligger till. Går inte få fram några datum när man ringer deras kundtjänst heller. @Elgiganten . Alex, du tror inte det börjar bli dags att sätta någon av dina anställda på att ta fram lite statistik som ni kan publicera här eller på er hemsida?

Exempel:
Typ: Asus TUF 3080 OC
Senaste Lev till Elgiganten: 30 kort, 1 januari 2021
Datum på senaste kundorder som fått sin beställning levererad: 19 september

Ni är ju typ det enda företaget som valt att hålla tyst med info, ni är också det enda företaget som får massa sura kommentarer här på Swec. Alla har förståelse att ni inte har någon makt att förändra verkligheten. Det ni har makt över är ju hur ni väljer att hålla en dialog med kunden.

Tyvärr är NetonNet snäppet värre xD

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

förr väntade jag på 3090 eagle oc. nu har ja ett bygge utan gpu och joinar er andra i gänget på jakt efter ett 3090 i mitt fall. vad har ni för tips till en rookie för o lyckas med jakten? några speciella hemsidor och kolla? några specifika tider och ha koll på? specifika kort ? vad som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Jag fick mitt MSI 3080 Suprim X från Webhallen idag.
Beställde det 2021-03-30 08:59.

Kortet är TUNGT, jag förstår varför dom skickar med ett gediget stöd stativ i stål.

Då ska du se 3090 modellen...

Kan inte ens stänga sidan på mitt O11 Dynamic XL med vattenblocket från EK monterat...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tyvärr är NetonNet snäppet värre xD

Skeptisk till det, har fått 10+ datum av Elgiganten nu. Ringer typ varje/varannan månad och får ett nytt datum draget ur en hatt.

Skrivet av Chrisism8:

Beställningsdatum? Jag har 28/9 och har inte sett mitt än.

18/9, du kommer inte få någon info om du inte ringer och hetsar om det. Hon jag snackade med i dag sa i princip att det kan vara lika bra att cancla och vänta på nästa generation... hahahaha. ALDRIG mer elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kanske dags att kontakta dom och fråga hur det går.

Aa, får ta och se om jag får något vettigt svar från deras kundtjänst. Med tanke på alla svar på denna tråden från flertalet andra så är jag dock väldigt tveksam :/

Skrivet av muSashi:

Om du har tur så kanske det dyker upp, det är nämligen helt random om man får ett kort från Netonnet och dom har ingen kölista.

Pratade med en anställd hos NetonNet som jobbar för deras kundtjänst som berättade att hen själv sitter och väntar på just det grafikkortet du nämner sen 19/9.
Det roliga med det hela är att jag fått just ett sånt grafikkort av NetonNet med samma beställningsdatum redan i Januari. Och återigen tog jag upp problemet att det fanns folk som lyckas få kort före mig fast dom beställt senare, så det är en bugg/fel i deras system.

Den anställda blev riktigt förvånad och förstod inte hur detta hade kunnat skett, men lovade att hen skulle ta det vidare med ledningen, men sist dom gjorde det, så fick dom kalla handen.

Precis, är inte så positiv att det ens kommer dyka upp någon gång alls. Vi närmar oss sommaren och snart kommer väl Nvidia att lansera/presentera deras refresh-linje med kort (eller vad nu 4xxx-serien blir). Börjar bli rätt less på att vänta, och vägrar gör jag att köpa samma kort till dagens överpriser i alla fall. För övrigt sålde/bytte jag mitt 1080ti som jag har i min signatur för ett 1070-kort + cash förra hösten som var tänkt att vara "temporärt"/stopgap i väntan på 3080-kortet, men har nu blivit mer eller mindre permanent...

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Skeptisk till det, har fått 10+ datum av Elgiganten nu. Ringer typ varje/varannan månad och får ett nytt datum draget ur en hatt.

18/9, du kommer inte få någon info om du inte ringer och hetsar om det. Hon jag snackade med i dag sa i princip att det kan vara lika bra att cancla och vänta på nästa generation... hahahaha. ALDRIG mer elgiganten.

Det är väl subjektivt antar jag, rätt illa med att gå ut med massa datum och sen inte hålla det som Elgiganten gör.
Men hos NetonNet så kan dom inte ge ut någon information överhuvudtaget för det finns inte i deras system, och det finns INGEN ansvarig som kan ta reda på det heller. Finns alltså ingen på hela NetonNet som har koll på hur många kort dom fått in, eller om dom fått in kort överhuvudtaget, finns inte ens ett fungerande kösystem, utan korten skickas ut lite på måfå.

Medarbetarna har till och med lyft detta till ledningen hos NetonNet som valde att ignorera dom och inte göra något åt situationen, och dom får fortsätta "arbeta" efter dom förutsättningar som finns.
Kan inte vara kul att jobba för deras kundtjänst och bara beklaga sig att dom tyvärr inte kan se något överhuvudtaget i sitt egna interna system när förtvivlade kunder hör av sig..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är väl subjektivt antar jag, rätt illa med att gå ut med massa datum och sen inte hålla det som Elgiganten gör.
Men hos NetonNet så kan dom inte ge ut någon information överhuvudtaget för det finns inte i deras system, och det finns INGEN ansvarig som kan ta reda på det heller. Finns alltså ingen på hela NetonNet som har koll på hur många kort dom fått in, eller om dom fått in kort överhuvudtaget, finns inte ens ett fungerande kösystem, utan korten skickas ut lite på måfå.

Medarbetarna har till och med lyft detta till ledningen hos NetonNet som valde att ignorera dom och inte göra något åt situationen, och dom får fortsätta "arbeta" efter dom förutsättningar som finns.
Kan inte vara kul att jobba för deras kundtjänst och bara beklaga sig att dom tyvärr inte kan se något överhuvudtaget i sitt egna interna system när förtvivlade kunder hör av sig..

Hahaha jag frågade kundtjänsten samma fråga idag?
- Men hur många är det som ligger har bokat samma kort? Är det fler än 20?

Hon blev lite ställd och sedan sa hon,
- hehe jaaah alltså det är många 😅
Jag pushade på och då sa hon jag vet inte det är dock många.

Så det är kanske som du säger. Jag valde dock att betala med NON kortet och faktura då jag tror att dom kanske prioriterar dom kunderna 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Mmm, omöjligt att få veta vilken plats man har i kön med. Det kan dom inte se på supporten, så tänker anta att det är ngt liknande där... Heeeeeeeelt jävla sjukt beteende från så stora företag asså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Jag tror hon har rätt. Vid det här laget blir jag förvånad om jag får TUF OC kortet beställt 09/23 överhuvudtaget. Så som Elgiganten skött Amperereleasen räknar jag med att de nu när korten ersätts med LHR bara annullerar tidigare beställningar med hänvisning till att produkten utgått utan att erbjuda LHR som ersättning eller så låter de det bara vara så får man vänta för evigt

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Jag tror hon har rätt. Vid det här laget blir jag förvånad om jag får TUF OC kortet beställt 09/23 överhuvudtaget. Så som Elgiganten skött Amperereleasen räknar jag med att de nu när korten ersätts med LHR bara annullerar tidigare beställningar med hänvisning till att produkten utgått utan att erbjuda LHR som ersättning eller så låter de det bara vara så får man vänta för evigt

Jadu, undra om några butiker kommer att dra en sådan fuling kortet har utgått och ersatts med LHR bla bla bla, din order har blivit annullerad.

Permalänk

Ny från Webhallen RTX3080 sidor:

"På grund av rådande brist på grafikkort så kommer vi tillsvidare endast tillåta varje kund att köpa ett st grafikkort från vårt RTX 3000-sortiment"

@Webhallen. Gäller det för gamla bestälningar eller bara för nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahmedabdulamir:

"På grund av rådande brist på grafikkort så kommer vi tillsvidare endast tillåta varje kund att köpa ett st grafikkort från vårt RTX 3000-sortiment"

Oj, nu ökade oddsen avsevärt Det här gillar jag!

Permalänk
Medlem

borde ju bara gälla för nya ordrar, kan väl inte ändra reglerna när man köat ett halvår? vore riktigt dåligt isåfall tkr jag. alla som beställt till syskon, barn, sambos etc samtidigt som sig själv blir ju screwed då. maximal fubar om det skulle vara så.

edit: är ett sätt för dom att få betalt mer för korten om dom kan skrota folks gamla beställningar sen över 6mån tillbaka med lågt pris skulle jag tro isåfall.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

borde ju bara gälla för nya ordrar, kan väl inte ändra reglerna när man köat ett halvår? vore riktigt dåligt isåfall tkr jag. alla som beställt till syskon, barn, sambos etc samtidigt som sig själv blir ju screwed då. maximal fubar om det skulle vara så.

Samma här, första kört gav jag till min svärbror.

Permalänk
Medlem

Samma här, första kört gav jag till min svärbror.

ja ska man behöva fixa ett konto till varje familjemedlem och ställa sig i kö i 6mån till bara för det och betala ett dyrare pris? då skulle jag bojkotta webhallen för all framtid.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

förr väntade jag på 3090 eagle oc. nu har ja ett bygge utan gpu och joinar er andra i gänget på jakt efter ett 3090 i mitt fall. vad har ni för tips till en rookie för o lyckas med jakten? några speciella hemsidor och kolla? några specifika tider och ha koll på? specifika kort ? vad som.

Inet verkar få in lite 3090 kort då och då, i regel försvinner ju inte dessa heller på några minuter.

Så håll koll där och här på swec.

Du kan ju även testa en köpesannons, och hålla koll på säljes.

Fick själv tag på mitt 3090 här till väldigt rimligt pris med tanke på vad dom går för i butik.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

ja ska man behöva fixa ett konto till varje familjemedlem och ställa sig i kö i 6mån till bara för det? då skulle jag bojkotta webhallen för all framtid.

Tyvärr funkar det inte. Dessa kort är bara tillgängliga till medlemer med hög nivå. Min kompis försökte beställa ett 3060. Men han kunde inte för att han var en ny medlem.

Permalänk
Medlem

Du får gärna länka till där du ser denna info ? Vet att det står exakt så på inet men hittar inget på webhallen...

Permalänk
Medlem

Tyvärr funkar det inte. Dessa kort är bara tillgängliga till medlemer med hög nivå. Min kompis försökte beställa ett 3060. Men han kunde inte för att han var en ny medlem.

Så dom förstör allt för familjer etc då med andra ord om det även gäller gamla ordrar. hoppas inte så är fallet, skamligt isåntfall.
borde bara gälla nya ordrar då det inte fanns med som någon regel när man beställde för ett halvår sedan.

edit: @webhallen får gärna reda ut detta.

Visa signatur

In science we trust!