Kina förbjuder finansinstitut att hantera kryptovalutor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Haha Grattis företag som tar bitcoin som betalning.
-Hur mycket fick vi betalt för den där bilen du sålde imorse?
-100.000kr fast i bitcoin, växlas i slutet på dagen till oss.
-sweet!
(ett par timmar senare)
-wtf, nu är det ju bara värt 70.000kr (dagens variation 360.000kr till 250.000kr så en lätt minskning med 30%).
-Ja men det är ju iaf decentraliserat, woohoo!

Ni som hävdar att bitcoin är ett seriöst betalmedel och inte ett high-risk pyramidspel (30% variation under en dag) där man kan få nice avkastning; skulle ni vilja ha er lön i bitcoin? Känns ju galet riskabelt för min del.

Bitcoin är inte för dagliga transaktioner. Finns cryptovalutor some tar 5 sekunder att genomföra. Dessa är betydligt snabbare än att köpa bilar internationellt med Euro, dollar osv, tar ju oftast flera dagar att verifiera sådanna transaktioner.

Bitcoins huvudsyfte är store of value, precis som guld. Tanken är att man belånar sitt guld och får kredit i valfri valuta hos t.ex paypal eller andra banker (tyska storbanker m.m.)

Levt under en sten ett bra tag ser jag.

På samma sätt som crypto trejdas, trejdar man även SEK/USD SEK/EURO osv. Support,resist, fud, fomo, stoploss etc etc. Skillnaden är att BTC har lyckats göra något som aldrig tidigare gjorts. Inte ens google/apple/microsoft blev trillion dollar company så fort. Bitcoin har alltså halverat tiden mot dessa företag vilket gör detta till den bästa investeringen genom tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Bitcoins huvudsyfte är store of value, precis som guld. Tanken är att man belånar sitt guld och får kredit i valfri valuta hos t.ex paypal eller andra banker (tyska storbanker m.m.)

Halva grejen med guld är ju att det har ett faktiskt värde däremot. Man köper guld (råvaror) för säkra sig mot inflation och låtsasbubblor som egentligen inte tillför något. Och som vi alla vet är kryptos om möjligt ÄNNU instabilare än vanliga valutor och ännu längre bort ifrån råvaror när det kommer till ett faktiskt värde.

Att jämföra något som kan tappa allt sitt värde över en natt med råvaror är skrattretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Banker, kreditinstitut och andra betalningsförmedlare får inte längre tillhandahålla några tjänster för transaktioner av kryptovalutor.

Läs hela artikeln här

Vilken gång i ordningen är det som Kina förbjuder kryptovalutor?
Detta är bara vanlig FUD från de som vill pressa priset för att köpa billigare.
Inget som kommer ha någon praktisk betydelse.

Permalänk

Pyramidspel ser ju alltid ut som jävligt bra investeringar om man kollar på vinnarna i toppen. Men hur går det för de som luras in i sista ledet?

Krypto är som några slags automatiserade pyramidspel, där allt handlar om att va med tidigt och få in fler idioter i botten så man kan ta hem en fet vinst.

Permalänk
Medlem

Let it burn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Vad är det, med min signatur som gör att jag inte bryr mig om miljön?

Det är inte miljövänligt att handla teknikprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Säga vad man vill om Kina. Men detta är stort. De har muskler nog att se till att förbudet efterlevs. Hoppas fler följer efter så att det blir ett slut på historiens kanske största Ponzi scheme. Och nej, jag tycker inte synd om de som trott på skiten . Investerar man i nästa års tulpanlökar och det blir dåligt väder får man skylla sig själv
.
Den som sig i leken ger, den får leken tåla.

Även om man hade köpt bitcoin på toppen 2017 så är priset det dubbla nu.
Tycker inte det är synd om oss, tvärtom.
Är bara de som köpt senaste månaderna som ligger back.
40% dippar är normalt i en bullmarknad.
Det är då man ska passa på att köpa mera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jamalya:

Bitcoin är inte för dagliga transaktioner. Finns cryptovalutor some tar 5 sekunder att genomföra. Dessa är betydligt snabbare än att köpa bilar internationellt med Euro, dollar osv, tar ju oftast flera dagar att verifiera sådanna transaktioner.

Bitcoins huvudsyfte är store of value, precis som guld. Tanken är att man belånar sitt guld och får kredit i valfri valuta hos t.ex paypal eller andra banker (tyska storbanker m.m.)

Näe. Det är verkligen inte som guld. Guld är en metall med extremt bra egenskaper för määääängder med tillämpningar. Det enda som stoppar är att guld är för dyrt att använda till mängder av grejer. Om ingen mer skulle spara pengar i guld som en investering så skulle guldpriset fortsätta var högt. För dess tillämpningsområden är så ofantligt brett och tillgången begränsad.
Skulle bitcoin förlora sin funktion som värdepapper så skulle det knappast gå att använda som ledare, som partikelfilter, ljusfilter, kroppslagning eller liknande hehe.
Skillnaden är markant här.

Skrivet av jamalya:

På samma sätt som crypto trejdas, trejdar man även SEK/USD SEK/EURO osv. Support,resist, fud, fomo, stoploss etc etc. Skillnaden är att BTC har lyckats göra något som aldrig tidigare gjorts. Inte ens google/apple/microsoft blev trillion dollar company så fort. Bitcoin har alltså halverat tiden mot dessa företag vilket gör detta till den bästa investeringen genom tiderna.

Jämför vi verkligen en valuta med ett företags aktie nu?
För det första behöver företag vanligen ha någon form av fundamenta vilket bitcoin toootalt saknar.
Ett företag som värderas till 200 miljarder kan synas i sömmarna i värderingen om omsättningen för företaget omsätter som en korvkiosk årligen utan att ha nå intressant för framtiden annat än hype. Häri syns kejsarens nya kläder om underlaget inte håller.
Om det är så att kryptos ska jämföras på det sättet så blir bitcoin per definition ett luftslott då det som sagt helt saknar fundamenta.

En rimligare take på det hela är att INTE jämföra bitcoin med företags aktievärdering. För det är i grunden inte ett företag som folk har investerat i här.

Jag lägger inte någon värdering i bitcoins vara eller inte vara i det här inlägget. Kanske är det bra med kryptovalutor för framtiden och det här kanske bara är början.
Men en del liknelser är inge vidare bra alltså. Den delen vänder jag mig faktiskt emot här och där när jag tycker det börjar skena iväg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Det är inte miljövänligt att handla teknikprylar.

Så det är så du ser på saken, gissar då att du skriver på forumet via flaskpost

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, i princip en påminnelse om att det är förbjudet. Den riktiga nyheten är snarare: "Enorm FUD-attack mot kryptovalutor".

Ironin att du sitter och gnäller om en marknadskrasch i investeringstråden och kallar alla bolag övervärderade och nu kommer in och försvarar allt med crypto. Nästan som att man kan misstänka du inte har en aning om vad värde är.

Det enda värdet i crypto i dagsläget är spekulation. Crypto skapar inget och bidrar inget, skulle all crypto försvinna vid midnatt skulle inget förändras. Nu kommer någon komma med smarta kontrakt eller något liknande men hur många promille av kontrakt är smarta kontrakt via blockchain?

Permalänk
Medlem

denna tråden spårade ur rättså hårt asså.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Artikeln du hurrar över stämmer inte. Kina har inte ändrat sina lagar när det gäller kryptovalutor, läget är exakt likadant som det var igår. Så du får nog dras med krypto ett tag till är jag rädd för.

Åhå. Så det handlar alltså om FUD? Det gör mig inget. Sålänge värdet fluktuerar tillräckligt mycket så avskräcker det folk och ger bilden av att det inte går att lita på vem som helst som har en investering i skiten kan ju skriva en trovärdig artikel som höjer eller sänker värdet beroende på vad man vill åt, och vem ska ställa en till svara för det? Handhar det om bedrägeri med riktiga pengar eller riktiga banker så kan man bli åtalad, men Krypto är ett instabilt vilda västern. Blir det för mycket berg-och-dalbana över det hela så kommer folk att tröttna. Det är ett helt laglöst system där ingen kan ställas till svars. Undantaget Karpeles möjligen men större klantarsel vad gäller bedrägerier får man leta efter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ironin att du sitter och gnäller om en marknadskrasch i investeringstråden och kallar alla bolag övervärderade och nu kommer in och försvarar allt med crypto. Nästan som att man kan misstänka du inte har en aning om vad värde är.

Det enda praktiska värdet i crypto i dagsläget är spekulation. Crypto skapar inget och bidrar inget, skulle all crypto försvinna vid midnatt skulle inget förändras. Nu kommer någon komma med smarta kontrakt eller något liknande men hur många promille av kontrakt är smarta kontrakt via blockchain?

Jag har inte gnällt, kallat alla bolag övervärderade och inte heller försvarar jag allt med krypto. Vidare har inte inlägget du citerar något med det att göra heller. Nästan så man kan misstänka att du vill gräla för att göda din egen konfirmationsbias.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har det varit väldigt mycket dryg ton i forumet senaste tiden? Vi kan väl diskutera artikeln istället för att göra personliga påhopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åhå. Så det handlar alltså om FUD? Det gör mig inget. Sålänge värdet fluktuerar tillräckligt mycket så avskräcker det folk och ger bilden av att det inte går att lita på vem som helst som har en investering i skiten kan ju skriva en trovärdig artikel som höjer eller sänker värdet beroende på vad man vill åt, och vem ska ställa en till svara för det? Handhar det om bedrägeri med riktiga pengar eller riktiga banker så kan man bli åtalad, men Krypto är ett instabilt vilda västern. Blir det för mycket berg-och-dalbana över det hela så kommer folk att tröttna. Det är ett helt laglöst system där ingen kan ställas till svars. Undantaget Karpeles möjligen men större klantarsel vad gäller bedrägerier får man leta efter.

Heh, volatiliteten är snarare något som lockar folk. Den försvinner först om det hela dör eller blir tillräckligt utbrett för att göra det svårt att manipulera kursen. Du ser inte så mycket vanligt folk som håller på med forex-trading, eller hur?

Permalänk
Inaktiv

Det vore smartare att förbjuda fiat istället, betydligt fler kriminella använder det

Permalänk

Vi vill ha våra liv tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Det vore smartare att förbjuda fiat istället, betydligt fler kriminella använder det

Kontrolleras dessutom av den värsta sortens kriminella: Politiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kontrolleras dessutom av den värsta sortens kriminella: Politiker.

Och banker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åhå. Så det handlar alltså om FUD? Det gör mig inget. Sålänge värdet fluktuerar tillräckligt mycket så avskräcker det folk och ger bilden av att det inte går att lita på vem som helst som har en investering i skiten kan ju skriva en trovärdig artikel som höjer eller sänker värdet beroende på vad man vill åt, och vem ska ställa en till svara för det?

Volatiliteten har gått ner över tid och hitills har det ju inte avskräckt marknaden från att gå från ett fåtal användare till över 100 miljoner. Att manipulera marknaden är ett brott i de flesta länger i västvärlden iaf, gäller även för krypto. Ett bra exempel är väl det John Mcafee pysslade med under förra marknadscykeln med att pumpa upp diverse ICOs efter att han tagit betalt från de som låg bakom dom, det gillade inte SEC i USA: https://www.sec.gov/news/press-release/2020-246 .

Skrivet av Ozzed:

Handhar det om bedrägeri med riktiga pengar eller riktiga banker så kan man bli åtalad, men Krypto är ett instabilt vilda västern. Blir det för mycket berg-och-dalbana över det hela så kommer folk att tröttna. Det är ett helt laglöst system där ingen kan ställas till svars. Undantaget Karpeles möjligen men större klantarsel vad gäller bedrägerier får man leta efter.

Krypto är definitivt inte en mogen bransch, och eftersom det i många fall inte kräver "tillstånd" för att använda så är det fritt fram för bedragare och brottslingar att använda, precis som internet är. De flesta kryptovalutor är dock helt öppna och går i de flesta fall att länka till en fysisk person. Med internet så finns tor och vpn man kan försöka anonymisera sig bakom, i krypto så finns privata blockkedjor och coinjoin etc. I de flesta fallen så lyckas brottslingarna inte gömma sig dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Är det bara jag eller har det varit väldigt mycket dryg ton i forumet senaste tiden? Vi kan väl diskutera artikeln istället för att göra personliga påhopp?

Lätt hänt när hälften av användarna är bittra för att de inte kan köpa nytt grafikkort och hälften är bittra för att de inte investerade en spottstyver för 10 år sedan. För min del får de mer än gärna fortsätta tills de tröttnar. Det är inte helt tokigt med god tillgång på clowner att skratta åt så här när pandemin börjar bli lite långrandig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad bra. Då lär jag må bättre snart för det verkar som om sagan om kryptovalutorna håller på att ta slut

Sen vet de flesta som följt mig genom åren att snöar jag väl in på något ger jag mig inte. Många minns nog mitt brinnande hat mot Windows 8 och avsaknaden av startmenyn. Många tusen inlägg senare blev det som jag ville. Inte för att jag tror att det är min förtjänst allena men det har lärt mig att det kan löna sig att väsnas när man upplever grova orättvisor. Så när Krypto är ett minne blott hittar jag nog något annat att gnälla om.

Den är ännu bara i den tidiga begynnelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det är verkligen inte som guld. Guld är en metall med extremt bra egenskaper för määääängder med tillämpningar. Det enda som stoppar är att guld är för dyrt att använda till mängder av grejer. Om ingen mer skulle spara pengar i guld som en investering så skulle guldpriset fortsätta var högt. För dess tillämpningsområden är så ofantligt brett och tillgången begränsad.
Skulle bitcoin förlora sin funktion som värdepapper så skulle det knappast gå att använda som ledare, som partikelfilter, ljusfilter, kroppslagning eller liknande hehe.
Skillnaden är markant här.

Jag kan bara komma på en egenskap med guld som gett det ett tillämpbart värde, utöver att det varit ett praktiskt betalmedel. Guld glimmar och har fin färg. Människan har gjort smycken och dekorationer av guld sedan urminnes tider. När tidiga civilisationer började använda guld vid handel så var moderna tillämpningar väldigt långt borta.
Guld har blivit valuta tack vare egenskaper som att det är ovanligt, kräver mycket jobb/resurser för att komma över, svårt att förfalska och lätt att bära med sig. Att det glimmar har förstås hjälpt utbredningen också, men det är rätt sekundärt. Annars har guld existerat som valuta i tusentals år innan man hittat fler tillämpningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Den är ännu bara i den tidiga begynnelsen.

Jag har en "känsla" av att detta blir ett blodbad..

...inte bara inom krypto, men det kan trigga resten av marknaden med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Mycket Kryptonyheter på Swec nu, märks att krypto blir mer och mer accepterat bland swecanvändarna!

Kul att fler får upp ögonen för det!

Intressant att du tolkar det så. Själv ser jag mer motvilja till det nu för tiden när folk får upp ögonen. Vi ser väl kanske bägge det vi vill se.

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Klart man är en clown-gamer som vill ha tag i sitt grafikkort, men klart man har självdistansen att det är ett jävla ilandsproblem av rang. Tycker det är krypto-anhängarna som alltid ska vara sjukt spända, det är typ som att de är i nån sekt och man kritiserar att de ska "investera" massa pengar i de heliga sektledarens pyramidspel. Klart man förstår att de inte vill tänka tanken att de kanske är blåsta och de där utlovade gröna skogarna är en illusion.

Permalänk
Medlem

YAY, äntligen ett steg i rätt riktning

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan bara komma på en egenskap med guld som gett det ett tillämpbart värde, utöver att det varit ett praktiskt betalmedel. Guld glimmar och har fin färg. Människan har gjort smycken och dekorationer av guld sedan urminnes tider. När tidiga civilisationer började använda guld vid handel så var moderna tillämpningar väldigt långt borta.
Guld har blivit valuta tack vare egenskaper som att det är ovanligt, kräver mycket jobb/resurser för att komma över, svårt att förfalska och lätt att bära med sig. Att det glimmar har förstås hjälpt utbredningen också, men det är rätt sekundärt. Annars har guld existerat som valuta i tusentals år innan man hittat fler tillämpningar.

Guld är livsviktigt för elektronik, medicin, industri generellt och inte minst i prylar för rymdfarkost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Intressant att du tolkar det så. Själv ser jag mer motvilja till det nu för tiden när folk får upp ögonen. Vi ser väl kanske bägge det vi vill se.

Jag vet inte det jag. Jag vill se ett hårt kompakt obevekligt motstånd men även jag ser en ökad acceptans för Krypto och scalpers på SweClockers. Folk skrek sig hesa när marknaden införde helt rimliga och välgrundade begränsningar vad gäller försäljning av bristvaror. Känns som fler bara har vinstmsmaximering för ögonen och skiter I om man trampar på andra. Men jag hoppas ju såklart att det kompakta motståndet mot Krypto och kompisandan som oftast råder i marknaden vinner tillslut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Guld är livsviktigt för elektronik, medicin, industri generellt och inte minst i prylar för rymdfarkost.

Nu läste du lite väl hastigt. När egyptierna började använda guld som valuta 3500 år sedan var det knappast för dessa tillämpningar.