Kina förbjuder finansinstitut att hantera kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

japp, bara signa upp och börja med trading på börsen så kommer du förstå! nästan allt är spekulativt.
ingen direkt nyhet.

Nej, det är inte alls samma sak. Det finns en orsak till att finansmarknader regleras. Börslistade bolag måste ge sanningsenlig information åt investerare, marknadsmanipulation är straffbart, och banker behöver ha en viss leverage ratio. Allt det här finns till för att undvika det som krypto innebär - en marknad där värdet trappas upp enbart baserat på förhoppningen om att någon dummare person ska köpa tillgången av dig för mera pengar. Visst, du hoppas alltid kunna sälja och använda pengarna till något bättre, men då pratar vi marginaler av värdeallokering, inte hela idén med tillgången.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Amazons värdeutveckling är ju ett bra exempel på bubblor. De ras du pratar om har hänt efter dot-com bubblan och efter kreditbubblan 2007-2008.

Sen så går inte ägande av Amazon att jämföra med ett värdepapper utan underliggande egendom, verksamhet eller säkerheter.

Så vad är en rättvis jämförelse där något ökat från något öre till flera hundra tusen på 10 år? Där man kan peka på det och säga "titta här är en stabil tillgång som går exponentiellt upp och inte har större irrationella dippar" ?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Det är inte miljövänligt att handla teknikprylar.

Personligen tycker jag man borde avveckla internet, helt seriöst. Världen skulle bli en bättre plats på så många nivåer.

Permalänk
Medlem

Är inte detta en gammal nyhet som sprids igen av folk som vill manipulera marknaden så de kan återinvestera igen när valutorn nått botten? Troligtvis är det framför allt nya investerare som precis gett sig in i crypto som fick panik först.

Miners skrattade dock bara då de fick enorma block rewards eftersom de som hoppade av först var villiga att betala stora summor för att få igenom sina transaktioner före alla andra.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tilltag av diktaturstaten glädjer när det passar ens agenda ser jag...

En sån här grej går långt utanför Kinas gränser, så nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

japp, bara signa upp och börja med trading på börsen så kommer du förstå! nästan allt är spekulativt.
ingen direkt nyhet.

Exakt. De flesta aktiers värde är baserat på vad investerare tror att de kommer vara värda om något/några år. Den enda gången de är helt baserade på reelt värde är när de introduceras på marknaden. Efter ett par månader är värdet till stor del baserat på förväntningar, förhoppningar, rykten, uttalanden från någon storspelare/bank och vad folk är villiga att betala.
Precis som med kryptovalutor. Två år efter Bitcoin introducerats kostade dom 1 dollar styck. Efter det har de gått samma väg som de flest aktier med skillnaden att bokavslut osv inte bromsat utveklingen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Sando:

Nej, det är inte alls samma sak. Det finns en orsak till att finansmarknader regleras. Börslistade bolag måste ge sanningsenlig information åt investerare, marknadsmanipulation är straffbart, och banker behöver ha en viss leverage ratio. Allt det här finns till för att undvika det som krypto innebär - en marknad där värdet trappas upp enbart baserat på förhoppningen om att någon dummare person ska köpa tillgången av dig för mera pengar. Visst, du hoppas alltid kunna sälja och använda pengarna till något bättre, men då pratar vi marginaler av värdeallokering, inte hela idén med tillgången.

På ett sätt är de där reglerna bara en illusion för att hålla småfolket lugna och fortsätta mata systemet med pengar. De i toppen går runt reglerna och håvar in pengarna. Det är därför du i princip aldrig ska ge dig in i spekulation som en vanlig person, och istället bara sig i en diversifierad portfölj och sitta still.

Kryptovärlden är ju mer vilda västern så samma princip gäller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Exakt. De flesta aktiers värde är baserat på vad investerare tror att de kommer vara värda om något/några år. Den enda gången de är helt baserade på reelt värde är när de introduceras på marknaden. Efter ett par månader är värdet till stor del baserat på förväntningar, förhoppningar, rykten, uttalanden från någon storspelare/bank och vad folk är villiga att betala.
Precis som med kryptovalutor. Två år efter Bitcoin introducerats kostade dom 1 dollar styck. Efter det har de gått samma väg som de flest aktier med skillnaden att bokavslut osv inte bromsat utveklingen.

Här vill jag nog inflika med ett tillägg ändå.
Det finns fundamenta att räkna på värderingsmässigt för aktier. Det finns helt enkelt inte för kryptovalutor. Total avsaknad.

De företag som har en stabil produkt men inte växer - de kommer rimligen ha P/E tal kring 10-30. Give or take.
Nya företag där man ser tillväxtpotential och expansionsmöjligheter - där funkar inte det måttet riktigt.
Men nog fanken går det att se på rimligheten i tillväxtpotential för företag - alltid.
Ett företag som riktar in sig på att sälja musmattor bara till sweclockers kommer rimligen inte kunna värderas till hundratals miljarder dollar. Marknadsunderlaget finns helt enkelt inte där för att en sådan värdering skulle kunna vara rimlig.
Det går säkert att se att det finns tillväxtpotential framöver (eller inte - who knows).
Man kan också säga att företaget - om de redan nu säljer en viss mängd musmattor och gör årlig vinst också rimligen kan vara värt minst x pengar baserat på ett gäng faktorer.
Men det går alltså att relatera storleken på business, affärsidé och omsättning med rimligheten i värdering.
Sedan kan aktier såklart handlas långt utanför rimliga värderingar/gränser. Men det går alltså att relatera storleken och värdet till andra faktorer än bara värdet i sig från kursen minuten innan.

En sådan värdering går inte att göra med kryptovalutor. För fundamenta att göra en rimlighetskalkyl på börsvärdet går inte att göra. Att alla bitcoins tillsammans är värda 100 dollar eller 100 miljarder dollar är precis lika rätt eller fel i varje given stund - utan annat än hur hypeläget ser ut just nu.

Det här är en relevant skillnad i sammanhanget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Jag förstår hur du menar men det praktiska utfallet är inte riktigt i linjerna med den där teorierna om oberoende decentraliserat pengasystem. Rätt komiskt om man ser på senaste svängningarna t.ex.

Den teknologiska utvecklingen leder nog tyvärr till att vi oundvikligt skadar miljön. Vem ska kasta första stenen liksom, är det någon här som lever som en stenåldersmänniska?

Absolut, men decentraliserat betyder inte att den går opåverkad av externa faktorer, som många verkar tro. Det betyder helt enkelt bara det finns ingen central makt som allt flödar igenom.

Permalänk
Medlem

blir mörkrädd när man läser hur naiva många är här, hur marknaden ska fungera med "regler" och hur marknaden fungerar i verkligheten är inte samma sak.
har gjort flera blanking spekulationer på diverse valutor. brukar oftast gå bra 🙂

Edit: sen vad folk tycker om hur marknaden fungerar är upp till var och en men jag skulle gärna se nån sorts förändring.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En sådan värdering går inte att göra med kryptovalutor. För fundamenta att göra en rimlighetskalkyl på börsvärdet går inte att göra. Att alla bitcoins tillsammans är värda 100 dollar eller 100 miljarder dollar är precis lika rätt eller fel i varje given stund - utan annat än hur hypeläget ser ut just nu.

Det här är en relevant skillnad i sammanhanget.

Idag har Guld ett marknadsvärde på 11.8 biljoner$ och jag anser att bitcoin är en flera magnituder bättre produkt än guld för att lagra värde, det gör att jag anser att bitcoins värde med tiden kommer gå om Guld. Varför skulle en sådan kalkyl inte gå att göra?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Idag har Guld ett marknadsvärde på 11.8 biljoner$ och jag anser att bitcoin är en flera magnituder bättre produkt än guld för att lagra värde, det gör att jag anser att bitcoins värde med tiden kommer gå om Guld. Varför skulle en sådan kalkyl inte gå att göra?

Den analysen är helt absurd inget illa menat .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Jag skulle nog vilja nyansera det lite mer.
Jag tror faktiskt inte folk klagar över att kryptovalutor bygger på datorer som drar el för att sköta transaktioner. Det har vi idag med exempelvis swish också. Ja eller bankkkort.
Jag vill påstå att folk inte är emot det som koncept.
Nä klagomålet ligger snarare i hur fördelningssystemet av valutorna med mining drar onödigt mycket el för flertalet av valutorna.
Och det är ju sant. Man skulle kunna fördela ut de slantarna på ett mycket mer energieffektivt sätt än exempelvis bictcoin gör.
Så det är inte ATT systemet drar el som medför kritik - utan att en del av kryptovalutorna är väldans slösiga med beräkningskraften vilket drar onödigt mycket el.
Häri finns rimlig kritik vill jag påstå. Det är inte så svartvitt som allt eller inget.

Och ja, det finns ju alternativ nu för tiden. Mindre energikrävande fördelningssystem.
Å andra sidan har väl intresset behövt börja någonstans. Kanske var ganska smart att låta datornördar belasta sin hårdvara för att väcka en intressegrupp för krypto från början. Med fel första-approach så hade det kanske aldrig växt till sig liksom.
Möjligen var det alltså ett nödvändigt ont - i starten. Men ja, who knows.

Jag håller med, bitcoin är ju allt annat än effektivt. Men det är ju denna nyans som fullständigt saknas. Går man igenom inläggen här så finns det ju inte en enda som säger något i stil med detta, att bitcoin i sig är rätt ineffektivt och att det finns andra kryptovalutor som bokstavligen gör samma transaktion en miljon gånger effektivare.

Konsensus för de som är emot krypto i denna tråd är ju i stil med att all krypto skulle vara djävulens påfund. Noll nyans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Den analysen är helt absurd inget illa menat .

No offence taken.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Känns konstigt som att vi låtsas som guld är helt annorlunda för att det har en praktisk användning när anledningen till det höga priset till 99% inte är baserat på att det faktiskt ska användas i produktion. Känns mer som att man desperat försöker leta efter argument och plockar första bästa istället för att faktiskt tänka efter vad problemet faktiskt är.

Tycker diskussionen och dramat kring krypto är lite kul men tycker det är lite synd att det inte istället blev så att det blev ett stort uppsving kring hårdvaruintresse på sweclockers där man tillsammans diskuterar effektivitet/spekulerar osv. Det är ju ett breddande av hobbyn, många av oss har med åldern tappat sitt spelintresse men har kvar sitt hårdvaruintresse, kryptomining kan fungera som ett substitut till gaming och skapa ett användningsområde till den där datorn man vill bygga men inte ekonomiskt kan försvara då den annars skulle stå oanvänd. Fientligheten till ny teknik tycker jag är konstig att den finns allra mest på sweclockers av alla platser, men jag antar att höga gpu-priser ger folk en negativ känsla till krypto som sedan rationaliseras med argument man annars inte skulle bry sig särskilt mycket om.

Kanske i framtiden när krypto blir mer vanligt/accepterat eller när grafikkortspriserna är tillbaks igen så kommer vi kunna ha en lite normalare diskussion kring detta ämne, men det dröjer väl några år, tyvärr.

Kan, med det fetade i åtanke, tycka att nästan är lite konstigt att det inte är fler av personerna som gärna jagar toppresultat i benchmarks som också tokoptimerar mining.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Idag har Guld ett marknadsvärde på 11.8 biljoner$ och jag anser att bitcoin är en flera magnituder bättre produkt än guld för att lagra värde, det gör att jag anser att bitcoins värde med tiden kommer gå om Guld. Varför skulle en sådan kalkyl inte gå att göra?

Du kan göra vilka kalkyler du vill.
Det ger ju inte bitcoin fundamenta ändå.
Alltså en utvärdering kring vad en rimlig kurs är för en aktie går att göra utifrån en rad parametrar. Hur motiverar du att bitcoin ska vara värt 100.000 dollar istället för 100 dollar med underlag för kursen?
Det går inte. Båda värderingarna är nämligen precis lika rätt eller fel. Det är till 100% baserat på spekulation.

Så ser inte aktievärdering ut.

Här är en stor skillnad varesig man gillar det eller inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Kan, med det fetade i åtanke, tycka att nästan är lite konstigt att det inte är fler av personerna som gärna jagar toppresultat i benchmarks som också tokoptimerar mining.

Borde du vara glad åt om alla datorer hade sysslat med mining hade antingen svårighetsgraden höjts eller så hade coins inte varit värd ett skit . Att man går med vinst är avgörande av flödet av nya coins blir det mer än vad marknaden kan svälja rasar priset . Därför jag inte är så orolig för en nya mining boom om ethereum kraschar då dom andra omsätter runt 1 % av just ethereum . Hade folk bytt valuta hade priserna rasat .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det gör jag verkligen inte, men krypto är bara miljöförstöring som inte genererar något användbart.

Nej du verkar faktiskt leva i en bubbla med det uttalandet. Jag kan köpa att man inte är för kryptovalutor men det där är löjliga argument (som tyvärr verkar fått något slags fäste i den vanliga diskussionen).

Dels är inte krypto enbart bitcoin och ethereum, där man kan hävda viss miljöpåverkan absolut, speciellt för bitcoin som inte fyller något annat syfte än att vara en valuta/"storage of value" (och enda edgen den har mot mång av alternativen inom kryptovalutor är att den var först).

Om man ska kolla på de krypto som är enbart valutor så finns det sådana som är extremt energieffektiva och som klarar klart mer transaktioner än bitcoin (Nano, Litecoin, bitcoin cash etc.). Dessa är egentligen klart bättre alternativ för en användbar valuta och är nog mer energieffektiva än de centraliserade system som idag används. I fallet Nano som enligt mig är väldigt intressant så försvinner även transaktionskostnader, vilket borde vara väldigt intressant för gemene man (om man tänker sig det som ersättare till visa och mastercards pengaöverföringar).

Ethereum och liknande (Cardano, Polkadot etc.) är större scope än att bara vara valutor. Användningsområdena är nästan oändliga. Du får helt enkelt läsa på om detta, men att det inte genererar något användbart är helt enkelt fel. Det är nästan oändliga möjligheter.

Det finns också mer enkla system att förstå, exempelvis Filecoin som används för att skapa en decentraliserad fillagringstjänst (här är mining att dela lagringsplats, istället för beräkningskraft, vilket belönas med Filecoin). Det ger möjligheten att skapa krypterad fillagring i molnet som inte ägs av ett företag och där dina filer är helt omöjliga att komma åt utan din nyckel (då de är krypterade och utspridda över ett stort lagringsnätverk). Du har kontrollen.

Jag (och nog många andra) ser krypto som en chans att ta tillbaka en del av kontrollen (inte enbart pengar) till gemene man. Vilket öppnar upp möjligheter för minskad korruption, övervakning och toppstyrning. Det är snarare här man kan ha argument åt olika håll, och jag har inte så svårt att se hur Kina resonerar i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du kan göra vilka kalkyler du vill.
Det ger ju inte bitcoin fundamenta ändå.
Alltså en utvärdering kring vad en rimlig kurs är för en aktie går att göra utifrån en rad parametrar. Hur motiverar du att bitcoin ska vara värt 100.000 dollar istället för 100 dollar med underlag för kursen?
Det går inte. Båda värderingarna är nämligen precis lika rätt eller fel. Det är till 100% baserat på spekulation.

Så ser inte aktievärdering ut.

Här är en stor skillnad varesig man gillar det eller inte.

Även om att jag delvis håller med och att det finns betydligt bättre kryptovalutor där ute som står på ett bredare fundament... nu jämför du ju samtidigt en handelsvaluta med aktier. Bitcoin kan du betala med rakt av. Det finns handlare som tar emot bitcoin och det växer explosionsartat världen över. Både Swipe och PundiX (på olika sätt) gör handel med kryptovalutor, inkl Bitcoin, enklare för varje dag. Du lär ju inte gå till ICA och betala med din Volvo-aktie direkt.

Likaväl som att en aktie har ett värde pga div. parametrar (i slutänden företagets totala värde...) så är det samma sak för Bitcoin. Hur många finns det? Hur kostnadseffektivt är det att betala med det? Hur många accepterar bitcoin? Vad finns det för handelsmöjligheter med det? (staking, likviditet m.m.). Och sist men inte minst - vad kan du lagra i blockkedjan i framtiden? Det är ju ändå en databas på samma gång. Vi har ännu inte sett vad som kan hakas på även för Bitcoin.

Så nej, att det enbart skulle vara ren spekulation håller jag inte med om. I så fall är det likadant med aktier. Sedan kan man ju diskutera procent och antal parametrar fram och tillbaka givetvis.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Borde du vara glad åt om alla datorer hade sysslat med mining hade antingen svårighetsgraden höjts eller så hade coins inte varit värd ett skit . Att man går med vinst är avgörande av flödet av nya coins blir det mer än vad marknaden kan svälja rasar priset . Därför jag inte är så orolig för en nya mining boom om ethereum kraschar då dom andra omsätter runt 1 % av just ethereum . Hade folk bytt valuta hade priserna rasat .

finns bara ett visst antal coins som kan brytas sen är det dom som finns no more no less, först när alla coins är brytna kommer det att plana ut ist för svänga kraftigt. det är upp till markanden att avgöra värdet på det dock, marknaden styr. inte vi här på swec.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Mellan price och value så rymmer tusentals variabler. För enkelhetens skull så används inom finans DCF eller DDM-modeller där man ofta värderar en aktie genom att diskontera framtida utdelningar(som i sin tur också kräver extremt många unknowns). Varje liten tweak i te.x riskfri ränta gör att ditt slutvärde kan få en rätt hög upp/nedjustering, så det är egentligen bara guesstimates.

Bitcoin har ju dock ingen output eller förändras så att det underliggande "värdeskapandet" förändras från dag A till dag B. Du köper tillgången för att du hoppas att värderingen av tillgången ska öka, utan att tillgången för den delen förbättras. När du köper ett företag så förväntar du dig att din tillgång ska ändras (så att efterfrågan på tillgången ökar). Om din tillgång, allt annat lika, inte förbättras, så ska den handlas på extremt låga multiplar då ingen tillväxt ska vara inprisat - det du får är då utdelningarna, som du diskonterar för att avgöra om value = price.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du kan göra vilka kalkyler du vill.
Det ger ju inte bitcoin fundamenta ändå.
Alltså en utvärdering kring vad en rimlig kurs är för en aktie går att göra utifrån en rad parametrar. Hur motiverar du att bitcoin ska vara värt 100.000 dollar istället för 100 dollar med underlag för kursen?
Det går inte. Båda värderingarna är nämligen precis lika rätt eller fel. Det är till 100% baserat på spekulation.

Så ser inte aktievärdering ut.

Här är en stor skillnad varesig man gillar det eller inte.

Jag håller med dig i att det inte går att göra fundamental analys på Bitcoin likt man gör med ett publikt bolag. Jag tittar på saker som metcalfe's law och hur bitcoins pris relaterar till Guld och andra marknader som med tiden kan utmanas av bitcoin.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det är verkligen inte som guld. Guld är en metall med extremt bra egenskaper för määääängder med tillämpningar. Det enda som stoppar är att guld är för dyrt att använda till mängder av grejer. Om ingen mer skulle spara pengar i guld som en investering så skulle guldpriset fortsätta var högt. För dess tillämpningsområden är så ofantligt brett och tillgången begränsad.
Skulle bitcoin förlora sin funktion som värdepapper så skulle det knappast gå att använda som ledare, som partikelfilter, ljusfilter, kroppslagning eller liknande hehe.
Skillnaden är markant här.

Jämför vi verkligen en valuta med ett företags aktie nu?
För det första behöver företag vanligen ha någon form av fundamenta vilket bitcoin toootalt saknar.
Ett företag som värderas till 200 miljarder kan synas i sömmarna i värderingen om omsättningen för företaget omsätter som en korvkiosk årligen utan att ha nå intressant för framtiden annat än hype. Häri syns kejsarens nya kläder om underlaget inte håller.
Om det är så att kryptos ska jämföras på det sättet så blir bitcoin per definition ett luftslott då det som sagt helt saknar fundamenta.

En rimligare take på det hela är att INTE jämföra bitcoin med företags aktievärdering. För det är i grunden inte ett företag som folk har investerat i här.

Jag lägger inte någon värdering i bitcoins vara eller inte vara i det här inlägget. Kanske är det bra med kryptovalutor för framtiden och det här kanske bara är början.
Men en del liknelser är inge vidare bra alltså. Den delen vänder jag mig faktiskt emot här och där när jag tycker det börjar skena iväg.

Vänta nu...

Du tror alltså att guldets värde faktiskt är pga dess användningsområde och inte pga folk säkrar sina pengar???
Har du sett mängden pengar som lagras i guld, dvs inte används? Det är den enskilt största store of value i världen.

Det andra med att jag jämför det med företag, jag vet inte om du missat att en aktie köps på samma sätt som cryptovalutor.

Vad jag också tror du har missat är att kika på teslas aktie. Kom dom med något fundamentalt revolutionerande förra året eller vad tror du den extrema värdeökning grundar sig i?

Samtliga människor som trejdar på daglig basis småler åt sådanna som har ditt tankesätt. Helt plötsligt när er aktie borde gå upp pg nya positiva rapporter så störtdyker den och så står ni kvar som frågetecken.

Alla företag, ALLA ämnen och alla kryptovalutor omfamnas av samma säkerhet i grunden;

vad är DU villig att betala för den?`

Att påstå att saker har fundamentala värden och att det ska säkra något är total bullshit.

Hälsningar,

En som var i din position för många år sedan.

Guld är dessutom förbjudet i många länder (fysiskt) att lagra pengar i, vilket gör det osäkert i sig.

Bitcoin över tid är den bästa store of value genom tiderna, att har tillfälliga dippar gör absolut inget sålänge den återhämtar sig så starkt år efter år. Det är bara mellanspel för att få bättre positioner i längden, det är inte osäkerhet.

Permalänk

Det närmsta jag sett var någon försökte bygga en sån där matematisk modell baserad på flödena:

https://medium.com/@100trillionUSD/modeling-bitcoins-value-wi...

Kan ju avslöja en liten hemlighet dock, det finns bara en variabel som egentligen spelar roll, och det är hur mycket informationsövertag du har mot andra spelare på marknaden. Och som privatperson, räkna med att du sitter låååååångt ned i den hierarkin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Det närmsta jag sett var någon försökte bygga en sån där matematisk modell baserad på flödena:

https://medium.com/@100trillionUSD/modeling-bitcoins-value-wi...

Kan ju avslöja en liten hemlighet dock, det finns bara en variabel som egentligen spelar roll, och det är hur mycket informationsövertag du har mot andra spelare på marknaden. Och som privatperson, räkna med att du sitter låååååångt ned i den hierarkin.

Det har gjorts många fler försök än så men visst det är ett av de mest kända. Ett annat känt försök gjordes 2017 av Chris Burniske i boken Cryptoassets. Nuförtiden finns det forskning som vill ta reda på det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Vänta nu...

Du tror alltså att guldets värde faktiskt är pga dess användningsområde och inte pga folk säkrar sina pengar???
Har du sett mängden pengar som lagras i guld, dvs inte används? Det är den enskilt största store of value i världen.

Det andra med att jag jämför det med företag, jag vet inte om du missat att en aktie köps på samma sätt som cryptovalutor.

Vad jag också tror du har missat är att kika på teslas aktie. Kom dom med något fundamentalt revolutionerande förra året eller vad tror du den extrema värdeökning grundar sig i?

Samtliga människor som trejdar på daglig basis småler åt sådanna som har ditt tankesätt. Helt plötsligt när er aktie borde gå upp pg nya positiva rapporter så störtdyker den och så står ni kvar som frågetecken.

Alla företag, ALLA ämnen och alla kryptovalutor omfamnas av samma säkerhet i grunden;

vad är DU villig att betala för den?`

Att påstå att saker har fundamentala värden och att det ska säkra något är total bullshit.

Hälsningar,

En som var i din position för många år sedan.

Guld är dessutom förbjudet i många länder (fysiskt) att lagra pengar i, vilket gör det osäkert i sig.

Bitcoin över tid är den bästa store of value genom tiderna, att har tillfälliga dippar gör absolut inget sålänge den återhämtar sig så starkt år efter år. Det är bara mellanspel för att få bättre positioner i längden, det är inte osäkerhet.

instämmer, passade på att köpa lite bitcoins nu i dippen när den va på ca 280k för ca 20h sen och är redan uppe i 335k nu 👍 ha is i magen och köp lågt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Vänta nu...

Du tror alltså att guldets värde faktiskt är pga dess användningsområde och inte pga folk säkrar sina pengar???
Har du sett mängden pengar som lagras i guld, dvs inte används? Det är den enskilt största store of value i världen.

Det andra med att jag jämför det med företag, jag vet inte om du missat att en aktie köps på samma sätt som cryptovalutor.

Vad jag också tror du har missat är att kika på teslas aktie. Kom dom med något fundamentalt revolutionerande förra året eller vad tror du den extrema värdeökning grundar sig i?

Samtliga människor som trejdar på daglig basis småler åt sådanna som har ditt tankesätt. Helt plötsligt när er aktie borde gå upp pg nya positiva rapporter så störtdyker den och så står ni kvar som frågetecken.

Alla företag, ALLA ämnen och alla kryptovalutor omfamnas av samma säkerhet i grunden;

vad är DU villig att betala för den?`

Att påstå att saker har fundamentala värden och att det ska säkra något är total bullshit.

Hälsningar,

En som var i din position för många år sedan.

Guld är dessutom förbjudet i många länder (fysiskt) att lagra pengar i, vilket gör det osäkert i sig.

Bitcoin över tid är den bästa store of value genom tiderna, att har tillfälliga dippar gör absolut inget sålänge den återhämtar sig så starkt år efter år. Det är bara mellanspel för att få bättre positioner i längden, det är inte osäkerhet.

Detta är ett typiskt inlägg man gärna hittar på typ "aktieraketer" eller liknande. När man pratar värderingar så gäller det givetvis INTE short-run. Allting konvergerar dock mot sitt "rätta värde" - värdet baseras på vad företag genererar, så vad gaggar du om? Tror du Tesla ska moona i all oändlighet? Om de inte kan leva upp till sina höga multiplar så kommer det korrigeras - detta kan ta tid.

Permalänk
Medlem

är väl shorts han syftar på? long så vill man ha något mer att stå på för att kunna göra en bedömning om det är värt det. finns ju även options kontrakt om man vill använda sig av det. men kan vara trixigt så läs på innan om vilkor etc om du ska använda dej av det eller om du erbjuder andra det.

Edit: är otroligt lätt att förlora pengar så använd aldrig mer än du har råd att bli av med ifall du har planer på att testa och läs på mkt först.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wtpzero:

Detta är ett typiskt inlägg man gärna hittar på typ "aktieraketer" eller liknande. När man pratar värderingar så gäller det givetvis INTE short-run. Allting konvergerar dock mot sitt "rätta värde" - värdet baseras på vad företag genererar, så vad gaggar du om? Tror du Tesla ska moona i all oändlighet? Om de inte kan leva upp till sina höga multiplar så kommer det korrigeras - detta kan ta tid.

Så varför gäller inte prisuppgångar och nedgångar bitcoin i denna aspekt? Värdet på bitcoin i longrun (Ska vi säga en aktiecykel?) har varit stabilare och gett bättre avkastning än någonting tidigare. 12 år, så snudd på hela aktiecykeln.

Värdet på bitcoin ökar också beroende på hur bitcoin "går" eller hur "bitcoin genererar", dvs hur mycket kapital "bitcoin" förväntas ge aktieägarna i framtiden. Precis som ett företag.

Det där du säger är bara floskler och samma gamla vanliga saker ekonomer använder för att rättfärdiga deras utbildning och 9-17 jobb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jamalya:

Vänta nu...

Du tror alltså att guldets värde faktiskt är pga dess användningsområde och inte pga folk säkrar sina pengar???
Har du sett mängden pengar som lagras i guld, dvs inte används? Det är den enskilt största store of value i världen.

Precis. Guldets värde är inte enkom relaterat till dess användning som värdedepå. Det finns en hel ocean av andra tillämpningsområden för guld än att ha det som spargris.
Samma gäller för alla metaller. Även de som är dyrare än guld.
Det som avgör är tillgång och efterfrågan. Efterfrågen är väldigt bred ocjh versifierad för guld.
Med det sagt så är det klart att en del av efterfrågan på guld i nuläget är som investering - också. Men det är inte det enda som påverkar guldpriset.

Skrivet av jamalya:

Det andra med att jag jämför det med företag, jag vet inte om du missat att en aktie köps på samma sätt som cryptovalutor.

Nej - det har jag inte missat. Det har emellertid ingenting som helst att göra med huriuvida bitcoin saknar fundamenta. Så ser det ju ut oavsett hur man vänder eller vrider på det här.

Skrivet av jamalya:

Vad jag också tror du har missat är att kika på teslas aktie. Kom dom med något fundamentalt revolutionerande förra året eller vad tror du den extrema värdeökning grundar sig i?

Näe. Där kan jag med lätthet säga att kursen för Tesla är eeeeextremt högt värderat i förhållande till vad företaget faktiskt visar upp i vinst. Jag kan alltså se det här baserat på fundamenda. Vad har tesla för P/Etal just nu? 1000? Kanske är det rimligt? Men värderingen är väldigt extrem och framtida vinstförhoppningar för minst 5 - kanske 10 år redan är inprisad i dagens kurs. För att vinsterna ska bli rimliga ställda mot kursen så krävs det att tesla ökar sina vinster 100falt. Kommer de göra det på 3 år? Det tror jag inte. Kanske på 5-10.
Men det är ju just den här typen av avvägning jag har möjlighet att göra när fundamenta finns. För bitcoin går det inte att göra den analysen. För 5 dollars bitcoinkurs är lika rätt som 50 miljarder dollars bitcoinkurs.
Fundamenta saknas.

Skrivet av jamalya:

Samtliga människor som trejdar på daglig basis småler åt sådanna som har ditt tankesätt. Helt plötsligt när er aktie borde gå upp pg nya positiva rapporter så störtdyker den och så står ni kvar som frågetecken.

Alla företag, ALLA ämnen och alla kryptovalutor omfamnas av samma säkerhet i grunden;

vad är DU villig att betala för den?`

Att påstå att saker har fundamentala värden och att det ska säkra något är total bullshit.

Hälsningar,

En som var i din position för många år sedan.

Guld är dessutom förbjudet i många länder (fysiskt) att lagra pengar i, vilket gör det osäkert i sig.

Jag tycker nog att det räcker med att du pratar för dig själv.
Värdepappershandel har jag hållt på med i över 20 år aktivt. Jag har handlat dagligen i omgångar och har väl som mest haft 100 bitcoins en period.
Tänk dig för en vända här. Du talar INTE för mig kan jag säga. Du känner inte alla andra på internet och är inte allvetande. Tvärt om tror jag du missbedömt läget för min värdepappershandel i grunden.

Skrivet av jamalya:

Bitcoin över tid är den bästa store of value genom tiderna, att har tillfälliga dippar gör absolut inget sålänge den återhämtar sig så starkt år efter år. Det är bara mellanspel för att få bättre positioner i längden, det är inte osäkerhet.

Ja så är det säkert. Det har jag emellertid inte uttalat mig om i ovan inlägg.
Det jag specifikt har tagit upp är att kryptovalutor saknar fundamenta vilket aktier inte gör.
Här behöver man kunna hålla isär olika frågeställningar och begrepp helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled