Kina förbjuder finansinstitut att hantera kryptovalutor

Permalänk
Medlem

En enskild investerare köpte BTC för $ 750.000.000 i natt. Vissa som fortfarande tror på "flugan" verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Är nog värre för dem som investerat i det än de som minar, när eth går upp går ju mining rewardsen ner, nu när de gått ner har ju mining rewardsen gått upp, får in lika mycket omväxlat till fiat nu per dygn som i förra veckan.

edit: de e ju nu man ska mina och hålla på det^^

Du tror inte att man kan förlora 80-90 % av lönsamheten ? Det som är så tråkigt när man pratar med en som gör mining . Det är en sak som drivs av ren spekulation . Det innebär att man kan tjäna pengar det innebär dock att man kan förlora pengar vilket miners gärna glömmer och berätta .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

En enskild investerare köpte BTC för $ 750.000.000 i natt. Vissa som fortfarande tror på "flugan" verkar det som.

Ni är helt otroliga ni försvarar i absurdum .Missförstå mig inte det är just nu lönande att spekulera i detta . Det finns dock en risk att även förlora pengar i princip alla man satsat vilket ni gärna glömmer eller inte vill tänka på .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Du tror inte att man kan förlora 80-90 % av lönsamheten ? Det som är så tråkigt när man pratar med en som gör mining . Det är en sak som drivs av ren spekulation . Det innebär att man kan tjäna pengar det innebär dock att man kan förlora pengar vilket miners gärna glömmer och berätta .

Jag tror/hoppas att de flesta miners inser att det är ett race mot klockan och att när förändringarna i Ethereums protokoll är slutförda så kommer det troligtvis inte vara lönsamt att minea med en GPU alls längre. Det är inte ren spekulation, skulle nog snarare kalla det en kvalificerad gissning när man räknar på ROI och vinst.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av siglolmic:

Känns konstigt som att vi låtsas som guld är helt annorlunda för att det har en praktisk användning när anledningen till det höga priset till 99% inte är baserat på att det faktiskt ska användas i produktion. Känns mer som att man desperat försöker leta efter argument och plockar första bästa istället för att faktiskt tänka efter vad problemet faktiskt är.

Här tycker jag nog du är ute och cyklar faktiskt.
De där 99% du påstår tror jag inte på.
Folk fyller knappast sina kassaskåp med irridium - ändå är priset mycket högre än guld per vikt. Och ja - användningsområdena för irridium är reella. Men tillgången är än mer begränsad än guld.
Tillgång i förhållande till efterfrågan gäller. Och efterfrågan behöver inte bestå av att ett grundämne används som spargris för att priset ska bli högt.

Skrivet av siglolmic:

Tycker diskussionen och dramat kring krypto är lite kul men tycker det är lite synd att det inte istället blev så att det blev ett stort uppsving kring hårdvaruintresse på sweclockers där man tillsammans diskuterar effektivitet/spekulerar osv. Det är ju ett breddande av hobbyn, många av oss har med åldern tappat sitt spelintresse men har kvar sitt hårdvaruintresse, kryptomining kan fungera som ett substitut till gaming och skapa ett användningsområde till den där datorn man vill bygga men inte ekonomiskt kan försvara då den annars skulle stå oanvänd. Fientligheten till ny teknik tycker jag är konstig att den finns allra mest på sweclockers av alla platser, men jag antar att höga gpu-priser ger folk en negativ känsla till krypto som sedan rationaliseras med argument man annars inte skulle bry sig särskilt mycket om.

Kanske i framtiden när krypto blir mer vanligt/accepterat eller när grafikkortspriserna är tillbaks igen så kommer vi kunna ha en lite normalare diskussion kring detta ämne, men det dröjer väl några år, tyvärr.

Rimligen handlar fientligheten delvis om grafikkortsbristen. Brist på grafikkort landar sällan väl ;). Denna gången beror bristen rimligen på många andra faktorer - men förra vändan ställde just miningen till det för priserna på grafikkort. Underlag för "vi och dom" med sådant upplägg.

Vi får väl se hur det utvecklas över tid. Rimligen kommer ämnet som du säger normaliseras med tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Känns konstigt som att vi låtsas som guld är helt annorlunda för att det har en praktisk användning när anledningen till det höga priset till 99% inte är baserat på att det faktiskt ska användas i produktion. Känns mer som att man desperat försöker leta efter argument och plockar första bästa istället för att faktiskt tänka efter vad problemet faktiskt är.

Tycker diskussionen och dramat kring krypto är lite kul men tycker det är lite synd att det inte istället blev så att det blev ett stort uppsving kring hårdvaruintresse på sweclockers där man tillsammans diskuterar effektivitet/spekulerar osv. Det är ju ett breddande av hobbyn, många av oss har med åldern tappat sitt spelintresse men har kvar sitt hårdvaruintresse, kryptomining kan fungera som ett substitut till gaming och skapa ett användningsområde till den där datorn man vill bygga men inte ekonomiskt kan försvara då den annars skulle stå oanvänd. Fientligheten till ny teknik tycker jag är konstig att den finns allra mest på sweclockers av alla platser, men jag antar att höga gpu-priser ger folk en negativ känsla till krypto som sedan rationaliseras med argument man annars inte skulle bry sig särskilt mycket om.

Kanske i framtiden när krypto blir mer vanligt/accepterat eller när grafikkortspriserna är tillbaks igen så kommer vi kunna ha en lite normalare diskussion kring detta ämne, men det dröjer väl några år, tyvärr.

Ämnet är väldigt polariserande till sin natur. Kolla på hur diskussionen runt krypto delat upp sig i stenhårda filterbubblor på olika forum.

Om någon hobby-minear med några enstaka grafikkort är väl inte någon big deal och man kan uppskatta det som ett coolt annorlunda datorbygge. Men när det passerar en viss gräns och du får sånt här:

https://videocardz.com/newz/this-geforce-rtx-3080-ethereum-mi...

Så blir det provocerande och som utomstående vill man inte se en utveckling där det blir mer och mer industrialiserat och proffesionella miningföretag uppenbarligen får tag i hela batcher av GPUer under näsan på vanliga användare.

Om man extrapolerar utvecklingen som ju en del gör kommer man ju fram till nåt obehagligt framtidscenario där hela planeten täcks av miningutrustning och en liten klick teknokrater sitter i sina citadels och styr över pöbeln med järnhand. Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag tror/hoppas att de flesta miners inser att det är ett race mot klockan och att när förändringarna i Ethereums protokoll är slutförda så kommer det troligtvis inte vara lönsamt att minea med en GPU alls längre. Det är inte ren spekulation, skulle nog snarare kalla det en kvalificerad gissning när man räknar på ROI och vinst.

Gissning ? All affärsverksamhet bygger på risk ju större risk desto större chans att gå extremt plus eller extremt minus . Just nu är det lönsamt hur länge det kommer vara lönsamt bygger på spekulation inget annat .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Du tror inte att man kan förlora 80-90 % av lönsamheten ? Det som är så tråkigt när man pratar med en som gör mining . Det är en sak som drivs av ren spekulation . Det innebär att man kan tjäna pengar det innebär dock att man kan förlora pengar vilket miners gärna glömmer och berätta .

Jag vet inte då jag inte pratat med dig, kan bara prata för mig själv. Denna runda var ju väldigt lowrisk att köra med mining. Gick snabbt att betala av alla korten, och alla korten kan säljas av för nästan dubbelt av vad de inhandlades för. Plus att man då har lite eth kvar, ser inte förlusten^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Gissning ? All affärsverksamhet bygger på risk ju större risk desto större chans att gå extremt plus eller extremt minus . Just nu är det lönsamt hur länge det kommer vara lönsamt bygger på spekulation inget annat .

Absolut, precis som företag spekulerar hur deras bransch kommer se ut under nästa räknesår.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jag vet inte då jag inte pratat med dig, kan bara prata för mig själv. Denna runda var ju väldigt lowrisk att köra med mining. Gick snabbt att betala av alla korten, och alla korten kan säljas av för nästan dubbelt av vad de inhandlades för. Plus att man då har lite eth kvar, ser inte förlusten^^

Ser du inte förlusten ? öppna ögonen då herregud alltså helt otroligt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Jag vet inte då jag inte pratat med dig, kan bara prata för mig själv. Denna runda var ju väldigt lowrisk att köra med mining. Gick snabbt att betala av alla korten, och alla korten kan säljas av för nästan dubbelt av vad de inhandlades för. Plus att man då har lite eth kvar, ser inte förlusten^^

Hur lång tid tog det ungefär för korten att betala av sig själva?

Det som är riskabelt är väl att gå in i branchen just nu, ifall lönsamheten dyker och priserna på GPUer går ner. Men så är det ju med allt, gäller att vara vid rätt plats och tillfälle osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ser du inte förlusten ? öppna ögonen då herregud alltså helt otroligt .

bara köra på och hålla kvar sina coins för dom som kör mining då dom ändå kommer gå upp igen, det svänger sådär ibland.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Oberoende om det är en nyhet eller inte så visar det ju på att krypto är en bubbla, och att det bara handlar om när raset kommer. En tillgång som har ett värde som baseras på t.ex. användningsområde varierar inte på det här sättet i värde, men för krypto så baseras värdet bara på "the greater fool", vilket är ett tecken på en spekulativ marknad utan hälsosamma fundament.

Om du tar en titt på t.ex Amazons värdeutveckling så ser du att något som växer exponentiellt är rätt brutalt för investerare under perioder. Tror vi båda tycker att Amazon har ett värde även om det gått ner 94% under en period och >55% vid åtminstone 3 andra tillfällen?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

bara köra på och hålla kvar sina coins för dom som kör mining då dom ändå kommer gå upp igen, det svänger sådär ibland.

Där slog du huvudet på spiken tack för att du visar vad jag pekar på . Du räknar enbart att coinsen kommer att gå upp MEN var har du för belägg för det ? detta handlar om ren spekulation och priset kan lika väl falla under marken . Säger inte att dom kommer göra det bara att chansen finns och den är betydande .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Hur lång tid tog det ungefär för korten att betala av sig själva?

Det som är riskabelt är väl att gå in i branchen just nu, ifall lönsamheten dyker och priserna på GPUer går ner. Men så är det ju med allt, gäller att vara vid rätt plats och tillfälle osv.

Tog ungefär +- 5 månader, dock med intro pris på de flesta korten. Ja börjar man nu så är de väl som teval säger att man vill plocka på sig så mycke som möjligt innan eth 2.0, då är det ju högre risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Där slog du huvudet på spiken tack för att du visar vad jag pekar på . Du räknar enbart att coinsen kommer att gå upp MEN var har du för belägg för det ? detta handlar om ren spekulation och priset kan lika väl falla under marken . Säger inte att dom kommer göra det bara att chansen finns och den är betydande .

japp exakt som alla andra slags valutor sek/usd/euro etc och alla slags råvaror så gäller även samma för crypto, så dagens marknad fungerar.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Så det är så du ser på saken, gissar då att du skriver på forumet via flaskpost

Du behöver inte bli så defensiv nu bara för att du inte bryr dig om miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

japp exakt som alla andra slags valutor sek/usd/euro etc och alla slags råvaror så gäller även samma för crypto, så dagens marknad fungerar.

Tror du ens på det där själv ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tror du ens på det där själv ?

japp, bara signa upp och börja med trading på börsen så kommer du förstå! nästan allt är spekulativt.
ingen direkt nyhet.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

japp, bara signa upp och börja med trading på börsen så kommer du förstå! nästan allt är spekulativt.
ingen direkt nyhet.

Tycker du har en poäng men man kan nyansera det lite. Min åsikt är att allting innehåller en spekulativ komponent till sitt värde. En vanlig bil t.ex har en väldigt låg eller obefintlig spekulativ komponent till sitt värde, eftersom nästan alla är överens om att den bara kommer sjunka i värde över tid. Dvs folk köper en bil för att de vill använda den och inget annat. En bostad idag är en blandning mellan spekulativt och "naturligt" värde, folk betalar priserna i förhoppning om att det ska gå upp, men också för att ha en bostad...

Tillväxtaktier har en hög spekulativ komponent, värdeaktier en lägre.

Krypto faller nog under mer eller mindre 100% spekulation, beroende på om man köper argumenten om att det ska bli ett fungerande betalningsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

japp, bara signa upp och börja med trading på börsen så kommer du förstå! nästan allt är spekulativt.
ingen direkt nyhet.

Är uppfödd med affärer i modersmjölken jag ser fördelarna ur ett ekonomisk synsätt jag ser dock även nackdelarna och dom är många . Det funkar inte så att pengar trillar ner från himlen utan vissa kommer tjäna mycket pengar och dom som satsar sent kommer förlora sina pengar . Det faktum att priserna hade varit något helt annat på grafikkort gör nog att dom flesta redan har förlorat pengar .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Är det ett helt främmande koncept för folk på SweClockers att många inte är intresserade av att ha sina tillgångar i en valuta där värdet styrs med en handvändning av en bank eller nation?

I Sverige och västvärlden har vi privilegiumet att kunna leva relativt fritt under nationens lagar. Majoriteten av världen har inte det, och därav är crypto en naturlig konsekvens. Ett steg ifrån nationers möjlighet att styra med järnhand, exempelvis Kina.

Att det sedan är "miljöfarligt att minea", är det crypto valutors fel att hela världen drivs på fossila bränslen för sin elproduktion eller? Med det argumentet så är det miljöfarligt att ens starta datorn att sitta här på SweClockers och diskutera ämnet ens. Och än mer miljöfarligare att spela på datorn, bokstavligen noll nytta överhuvudtaget utöver sitt egna nöje. Men sen har man mage att kritisera ett system som är utformat för att skapa decentraliserade transaktioner, ett faktiskt reellt behov hos majoriteten av världen. Wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Lätt hänt när hälften av användarna är bittra för att de inte kan köpa nytt grafikkort och hälften är bittra för att de inte investerade en spottstyver för 10 år sedan. För min del får de mer än gärna fortsätta tills de tröttnar. Det är inte helt tokigt med god tillgång på clowner att skratta åt så här när pandemin börjar bli lite långrandig.

Haha, klockren kommentar!

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Är det ett helt främmande koncept för folk på SweClockers att många inte är intresserade av att ha sina tillgångar i en valuta där värdet styrs med en handvändning av en bank eller nation?

I Sverige och västvärlden har vi privilegiumet att kunna leva relativt fritt under nationens lagar. Majoriteten av världen har inte det, och därav är crypto en naturlig konsekvens. Ett steg ifrån nationers möjlighet att styra med järnhand, exempelvis Kina.

Att det sedan är "miljöfarligt att minea", är det crypto valutors fel att hela världen drivs på fossila bränslen för sin elproduktion eller? Med det argumentet så är det miljöfarligt att ens starta datorn att sitta här på SweClockers och diskutera ämnet ens. Och än mer miljöfarligare att spela på datorn, bokstavligen noll nytta överhuvudtaget utöver sitt egna nöje. Men sen har man mage att kritisera ett system som är utformat för att skapa decentraliserade transaktioner, ett faktiskt reellt behov hos majoriteten av världen. Wow.

Jag förstår hur du menar men det praktiska utfallet är inte riktigt i linjerna med den där teorierna om oberoende decentraliserat pengasystem. Rätt komiskt om man ser på senaste svängningarna t.ex.

Den teknologiska utvecklingen leder nog tyvärr till att vi oundvikligt skadar miljön. Vem ska kasta första stenen liksom, är det någon här som lever som en stenåldersmänniska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Artikeln du hurrar över stämmer inte. Kina har inte ändrat sina lagar när det gäller kryptovalutor, läget är exakt likadant som det var igår. Så du får nog dras med krypto ett tag till är jag rädd för.

Dom flesta människor som har koll vet att kryptovaluta är till 99% ett sätt att tjäna snabba pengar på, inget annat. Att försöka skönmåla det är liksom bara dumt. Eller tror du att miningfabriker minar för att hjälpa männskligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Dom flesta människor som har koll vet att kryptovaluta är till 99% ett sätt att tjäna snabba pengar på, inget annat. Att försöka skönmåla det är liksom bara dumt. Eller tror du att miningfabriker minar för att hjälpa männskligheten?

Tack, då vet jag.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Om du tar en titt på t.ex Amazons värdeutveckling så ser du att något som växer exponentiellt är rätt brutalt för investerare under perioder. Tror vi båda tycker att Amazon har ett värde även om det gått ner 94% under en period och >55% vid åtminstone 3 andra tillfällen?

Amazons värdeutveckling är ju ett bra exempel på bubblor. De ras du pratar om har hänt efter dot-com bubblan och efter kreditbubblan 2007-2008.

Sen så går inte ägande av Amazon att jämföra med ett värdepapper utan underliggande egendom, verksamhet eller säkerheter.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

När man hejar på en diktatur för att man vill köpa grafikkort för att spela med bör man ta sig en funderare

Knappast det som är den egentliga anledningen någon "hejar" på Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tack, då vet jag.

Ingen orsak, im here to help. 👍

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jackbob:

Är det ett helt främmande koncept för folk på SweClockers att många inte är intresserade av att ha sina tillgångar i en valuta där värdet styrs med en handvändning av en bank eller nation?

I Sverige och västvärlden har vi privilegiumet att kunna leva relativt fritt under nationens lagar. Majoriteten av världen har inte det, och därav är crypto en naturlig konsekvens. Ett steg ifrån nationers möjlighet att styra med järnhand, exempelvis Kina.

Att det sedan är "miljöfarligt att minea", är det crypto valutors fel att hela världen drivs på fossila bränslen för sin elproduktion eller? Med det argumentet så är det miljöfarligt att ens starta datorn att sitta här på SweClockers och diskutera ämnet ens. Och än mer miljöfarligare att spela på datorn, bokstavligen noll nytta överhuvudtaget utöver sitt egna nöje. Men sen har man mage att kritisera ett system som är utformat för att skapa decentraliserade transaktioner, ett faktiskt reellt behov hos majoriteten av världen. Wow.

Mjaa. Jag skulle nog vilja nyansera det lite mer.
Jag tror faktiskt inte folk klagar över att kryptovalutor bygger på datorer som drar el för att sköta transaktioner. Det har vi idag med exempelvis swish också. Ja eller bankkkort.
Jag vill påstå att folk inte är emot det som koncept.
Nä klagomålet ligger snarare i hur fördelningssystemet av valutorna med mining drar onödigt mycket el för flertalet av valutorna.
Och det är ju sant. Man skulle kunna fördela ut de slantarna på ett mycket mer energieffektivt sätt än exempelvis bictcoin gör.
Så det är inte ATT systemet drar el som medför kritik - utan att en del av kryptovalutorna är väldans slösiga med beräkningskraften vilket drar onödigt mycket el.
Häri finns rimlig kritik vill jag påstå. Det är inte så svartvitt som allt eller inget.

Och ja, det finns ju alternativ nu för tiden. Mindre energikrävande fördelningssystem.
Å andra sidan har väl intresset behövt börja någonstans. Kanske var ganska smart att låta datornördar belasta sin hårdvara för att väcka en intressegrupp för krypto från början. Med fel första-approach så hade det kanske aldrig växt till sig liksom.
Möjligen var det alltså ett nödvändigt ont - i starten. Men ja, who knows.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled