Bästa ljudkortet för tung bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Nä jag är inte speciellt kunnig inom ljud till dator! Och jag är medveten om att jag var lite snabb på köpknappen till de 3,4k dyra öppna Sennheiser HD650 lurarna jag köpte. Men ljudet är så sjukt bra, i dom! Så planen är att köpa ett par stängda baslurar också (Max 1500, helst under 1000kr) Så har du tips där, mottages det tacksamt Ljudkvaliteten, behöver inte vara i närheten av Sennheiser HD650. Utan helt ok ljud, med tung bas

Här måste det ju vara enklare och billigare att bara byta profil i en EQ (givetvis Equalizer APO, varför ska man någonsin använda något annat..?). Det är gratis.

Om du vill ha tung bas i dina HD650 så behöver du bara ge dem mer kräm. Det är därför flera av oss förespråkar en strömstark separat förstärkare.
Eller så är ditt ljudkort tillräckligt starkt och då är det bara att applicera mer EQ..
HD650 kommer palla trycket, det vågar jag nästan garantera. Mina ATH M50x tog rejält med stryk innan de fick ge sig (fungerar fortfarande för normalt användade) men mina HD598 verkar stå pall utan problem och då skakar lurarna när jag är på det humöret.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Här måste det ju vara enklare och billigare att bara byta profil i en EQ (givetvis Equalizer APO, varför ska man någonsin använda något annat..?). Det är gratis.

Ett Sound Blaster har en extremt kraftfull inbyggd DSP (Sound Core3D) som är vida överlägsen någon mjukvaru-equalizer i ljudkvalitet, så det är onödigt att gå över ån efter vatten.

Skrivet av Elfsberg:

Om du vill ha tung bas i dina HD650 så behöver du bara ge dem mer kräm. Det är därför flera av oss förespråkar en strömstark separat förstärkare.
Eller så är ditt ljudkort tillräckligt starkt och då är det bara att applicera mer EQ..

Ett SB-kort har redan en bra och kraftfull hörlursförstärkare, och dessutom då i kombination med ovan sagda DSP som gör att behovet av separat equalizer inte finns, framförallt inte en mjukvarubaserad som förstärker och ofta skapar fler artefakter i ljudet.

Det är när man har externa DACar utan någon inbyggd funktionalitet för digital signalbehandling som man får falla tillbaka på sämre lösningar som att köra mjukvaru-equalizer.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Och jag fick hela tråden emot mig för att jag berättade att HD 650 inte är några baslurar. I slutändan hade jag rätt, som vanligt

Här har du lurar med bra bas i prisklassen du söker.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=164504

Kommer inte på några andra för tillfället men kan uppdatera ifall nåt kommer upp.

EDIT: Det är 250 Ohm varianten du ska ha på Beyerdynamicsen, de ska tydligen låta bättre än låg-Ohmarna, fråga mig inte varför.

EDIT2: Om jag inte minns fel gillade du diskant? Isåfall kanske du tycker om dessa mer än dina Sennheisers. De här ska ha aningen framhävd diskant.

Bara billiga insteg DT från beyer som har intrycket utav mycket bas. T som står för deras metall element i elementet har en helt annan stil och som då återfinns i de lite dyrare modellerna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ett Sound Blaster har en extremt kraftfull inbyggd DSP (Sound Core3D) som är vida överlägsen någon mjukvaru-equalizer i ljudkvalitet, så det är onödigt att gå över ån efter vatten.
Ett SB-kort har redan en bra och kraftfull hörlursförstärkare, och dessutom då i kombination med ovan sagda DSP som gör att behovet av separat equalizer inte finns, framförallt inte en mjukvarubaserad som förstärker och ofta skapar fler artefakter i ljudet.

Det är när man har externa DACar utan någon inbyggd funktionalitet för digital signalbehandling som man får falla tillbaka på sämre lösningar som att köra mjukvaru-equalizer.

Vad ska man göra i en eq i dsp som är "bättre" om man inte kan styra den fritt till skillnad frän en som är fullt konfigurerbar ? Jag vet inte heller om man inte skulle säga att en dsp-eq inte är en mjukvarustyrd eq, den kör ju en mjukvara i en dedikerad hårdvara så det är inga större skillnader på det viset, bara att det i fallet med SB kortens dsper så har man inte nån särskilt bra möjlighet att kontrollera vad eqn gör utan får ganska begränsade inställningar till skillnad från eq apo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är när man har externa DACar utan någon inbyggd funktionalitet för digital signalbehandling som man får falla tillbaka på sämre lösningar som att köra mjukvaru-equalizer.

"extremt kraftfull DSP"

...och denna extremt kraftfulla DSP kan ta fram den perfekta kurvan som lyssnaren är ute efter genom att man.. ja, den läser tankar kanske?

Sound Core 3D. Extremt kraftfull DSP. Nu snackar vi "gå över ån efter vatten". Vi snackar om några raders PEQ här.

Allt som inte är en passiv krets är mjukvara. Det är alltså elektrisk påverkan på signalen, oftast justerbar med rattar och knappar. En DSP är en krets eller separat enhet (helst) som påverkar signalen genom mjukvara, den s a s behandlar signalen digitalt. Det kan också vara direkt mjukvara och inte alls en separat krets eller enhet.

Artefakter från Equalizer APO var mer än vad jag visste. Kan du kanske visa mig att så är fallet, eller är det ett löst antagande och mer hittepå för att du bara MÅSTE ha RÄTT så det inte gör ONT i själen?

Hade du sagt att det finns en PEQ/EQ med Creatives programvara hade jag inte reagerat, men nu trollar du ju igen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad ska man göra i en eq i dsp som är "bättre" om man inte kan styra den fritt till skillnad frän en som är fullt konfigurerbar ?

Vitsen med att använda en DSP är att man får ett exakt ljud som inte förstärker artefakter. En skaplig analogi är nog att mjukvaru-equalizer vs DSP blir ungefär som att använda digital zoom istället för en bättre kamerasensor med högre upplösning och hävda att bilden blir likadan.

Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte heller om man inte skulle säga att en dsp-eq inte är en mjukvarustyrd eq, den kör ju en mjukvara i en dedikerad hårdvara så det är inga större skillnader på det viset, bara att det i fallet med SB kortens dsper så har man inte nån särskilt bra möjlighet att kontrollera vad eqn gör utan får ganska begränsade inställningar till skillnad från eq apo.

Nej, skillnaden är att signalbehandling sker internt på kortet utan att OS'ets audio stack är inblandat. Det gör både att funktionaliteten inte kostar någon CPU att använda samt att man slipper de ojämna latenser som induceras av att ta in och behandla ljudet i mjukvara (som dessutom förstärker allt brus) och sedan skicka ut det igen via systemets audio stack.

Permalänk
Medlem

"förstärker brus"

Brus från inspelningen?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

"förstärker brus"

Brus från inspelningen?

Det finns massor av källor till det som uppfattas som brus; inspelningen, filens kompression, datorns nätagg, signalvägen, eventuell mjukvara osv. Det finns bättre och sämre lösningar, och de moderna SB-kortens sätt att lösa det där man flyttar över merparten av ljudhanteringen till dedikerad hårdvara är bland de absolut bästa som går att få i en dator idag till en rimlig prislapp.

Kritiken mot mjukvaru-equalizers är inte inriktad på någon speciell programvara heller utan hur det fungerar i praktiken när det används i jämförelse med hur det fungerar i praktiken på ett SB-ljudkort där man tar bort alla problem som relaterar till vad Windows gör innan ljudet kommer ut ur datorn.

Ad hominem funkar inte särskilt bra för att vinna diskussioner heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Finns även med på t.ex. den här listan:
https://heavy.com/tech/best-bass-headphones/
Lägre motstånd innebär att de lättare reproducerar ljud man inte vill höra, såvitt jag vet.

Och på den listan med best bass headphones ligger även Sennheiser HD 650 med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns massor av källor till det som uppfattas som brus; inspelningen, filens kompression, datorns nätagg, signalvägen, eventuell mjukvara osv. Det finns bättre och sämre lösningar, och de moderna SB-kortens sätt att lösa det där man flyttar över merparten av ljudhanteringen till dedikerad hårdvara är bland de absolut bästa som går att få i en dator idag till en rimlig prislapp.

Kritiken mot mjukvaru-equalizers är inte inriktad på någon speciell programvara heller utan hur det fungerar i praktiken när det används i jämförelse med hur det fungerar i praktiken på ett SB-ljudkort där man tar bort alla problem som relaterar till vad Windows gör innan ljudet kommer ut ur datorn.

Ad hominem funkar inte särskilt bra för att vinna diskussioner heller.

Det gör ingen skillnad om signalbehandlingen sker digitalt av processorn eller digitalt av en DSP på ljudkortet. Det blir verkligen inga ojämna latenser eller mer förstärkning av "brus" på ena eller andra sättet. Du får allt komma med lite mer belägg för sådana påståenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ad hominem funkar inte särskilt bra för att vinna diskussioner heller.

Korrekt. Jag skärper till mig.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns massor av källor till det som uppfattas som brus; inspelningen, filens kompression, datorns nätagg, signalvägen, eventuell mjukvara osv. Det finns bättre och sämre lösningar, och de moderna SB-kortens sätt att lösa det där man flyttar över merparten av ljudhanteringen till dedikerad hårdvara är bland de absolut bästa som går att få i en dator idag till en rimlig prislapp.

Kritiken mot mjukvaru-equalizers är inte inriktad på någon speciell programvara heller utan hur det fungerar i praktiken när det används i jämförelse med hur det fungerar i praktiken på ett SB-ljudkort där man tar bort alla problem som relaterar till vad Windows gör innan ljudet kommer ut ur datorn.

Ad hominem funkar inte särskilt bra för att vinna diskussioner heller.

Att Soundblasters ljudkort kanske är bättre isolerade är en sak, men att Equalizer APO skulle vara sämre än Soundblasters egna DSP är skitsnack. EQAPO jobbar internt i 32bit float med fin PEQ etc och kan tillomed koppla förbi saker som Windows inbyggda kompressor osv. Att SB skulle ha en separat krets gör ingenting för nåt eventuellt bättre välljud (däremot har dom mer lull lull att marknadsföra med).
Equalizer APO är den bästa EQn man kan ha i Windows, använder den själv till min laptop som har noll problem med brus eller andra fula fel ifrån moderkort osv, o alla andra grejer du räknar upp kommer eventuell förstärkas exakt lika mycket med din SB-EQ som med vilken mjukvaru-EQ som helst. Enda jag saknar med min laptop är som sagt mer kräm i inbyggda stärkaren för att kunna EQa bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Att Soundblasters ljudkort kanske är bättre isolerade är en sak, men att Equalizer APO skulle vara sämre än Soundblasters egna DSP är skitsnack. EQAPO jobbar internt i 32bit float med fin PEQ etc och kan tillomed koppla förbi saker som Windows inbyggda kompressor osv. Att SB skulle ha en separat krets gör ingenting för nåt eventuellt bättre välljud (däremot har dom mer lull lull att marknadsföra med).
Equalizer APO är den bästa EQn man kan ha i Windows, använder den själv till min laptop som har noll problem med brus eller andra fula fel ifrån moderkort osv, o alla andra grejer du räknar upp kommer eventuell förstärkas exakt lika mycket med din SB-EQ som med vilken mjukvaru-EQ som helst. Enda jag saknar med min laptop är som sagt mer kräm i inbyggda stärkaren för att kunna EQa bättre.

Så du kör nu med ett Soundblasters ljudkort i din Laptop. Så du är då helt säkert på att den är bättre.
Eller man ska nog kolla upp lite innan man säger något.
Jag installerade Equalizer APO. Men jag av installera den igen.
ps hur har du kopplat in ljudkortet ?

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Så du kör nu med ett Soundblasters ljudkort i din Laptop. Så du är då helt säkert på att den är bättre.
Eller man ska nog kolla upp lite innan man säger något.
Jag installerade Equalizer APO. Men jag av installera den igen.
ps hur har du kopplat in ljudkortet ?

Va nä, nåt Soundblaster har jag inte ägt på säkert 15 år nu, utan jag kör vanliga hörlursutgången direkt ur laptopen. Och iofs en MiniDSP ibland också, men då kör jag med den EQn istället för nåt på datorn.
Varför avsintallerade du Equalizer APO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Va nä, nåt Soundblaster har jag inte ägt på säkert 15 år nu, utan jag kör vanliga hörlursutgången direkt ur laptopen.

Du kör alltså en absolut horribel setup själv men "vet" att moderna Sound Blaster är dåliga och att en mjukvaru-EQ åstadkommer motsvarande ljud?

Permalänk
Medlem

Creatives kort tillför helt enkelt inte mycket som man faktiskt behöver. Extremt kraftfull DSP. Give me a break.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Du kör alltså en absolut horribel setup själv men "vet" att moderna Sound Blaster är dåliga och att en mjukvaru-EQ åstadkommer motsvarande ljud?

Kul att du förstod piken

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Creatives kort tillför helt enkelt inte mycket som man faktiskt behöver.

Det beror nog på vad man är ute efter och vad man använder för att reproducera ljudet, som alltid. Att det gör en markant skillnad för ljudkvalitén är lätt att testa genom att sätta upp lite grejer parallellt och lyssna på några låtar man känner till väl. Att integrerade ljudkretsar alltid tummar på kvalitén är grundat i ekonomiska avvägningar, och är inget som kan trollas bort med filtrering när detaljer har förvrängts eller försvunnit från början.

Skrivet av Elfsberg:

Extremt kraftfull DSP. Give me a break.

Det är en intressant detalj.

När EMU20K kom med X-Fi så fick man plötsligt ca 24 gånger mer beräkningskraft än vad EMU10K i Audigy hade. Vi pratar om en 400 MHz RISC-processor kapabel till 10000 MIPS redan 2005, bara till att behandla ljudet. På den tiden var ju både datorernas CPUer mycket sämre och dåvarande Windows-versioners audio stack betydligt värre ur latenssynpunkt än idag, och då har vi inte tagit med övriga latenser från drivrutiner och PCI-buss. Dåtidens lösning avlastade på det sättet inte bara CPUn utan skippade stora delar av de problem som dåtidens system led av och som ledde till inexakt ljudåtergivning.

Det har trots de sjumilakliv som togs då hänt enormt mycket sedan dess, men vissa saker är fortfarande samma problem t.ex. gällande interferens från närliggande komponenter och latenser som härrör från hur resten av datorn är uppbyggd, och där ligger Sound Blaster fortfarande i framkant med goda marginaler.

En CPU kan ju rendera grafik också, men man hör sällan någon argumentera för att ta bort grafikkretsar ur datorerna för att "de är onödiga".

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Och jag fick hela tråden emot mig för att jag berättade att HD 650 inte är några baslurar. I slutändan hade jag rätt, som vanligt

Här har du lurar med bra bas i prisklassen du söker.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=164504

Kommer inte på några andra för tillfället men kan uppdatera ifall nåt kommer upp.

EDIT: Det är 250 Ohm varianten du ska ha på Beyerdynamicsen, de ska tydligen låta bättre än låg-Ohmarna, fråga mig inte varför.

EDIT2: Om jag inte minns fel gillade du diskant? Isåfall kanske du tycker om dessa mer än dina Sennheisers. De här ska ha aningen framhävd diskant.

Tack!!! Fotat av den sidan, för snar framtida granskning av lurarna. Vid en första anblick, verkar ju användarna tycka det är bra BAS i dom

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Här måste det ju vara enklare och billigare att bara byta profil i en EQ (givetvis Equalizer APO, varför ska man någonsin använda något annat..?). Det är gratis.

Om du vill ha tung bas i dina HD650 så behöver du bara ge dem mer kräm. Det är därför flera av oss förespråkar en strömstark separat förstärkare.
Eller så är ditt ljudkort tillräckligt starkt och då är det bara att applicera mer EQ..
HD650 kommer palla trycket, det vågar jag nästan garantera. Mina ATH M50x tog rejält med stryk innan de fick ge sig (fungerar fortfarande för normalt användade) men mina HD598 verkar stå pall utan problem och då skakar lurarna när jag är på det humöret.

Ska testa med EQ på dessa. Men utan att veta, så är jag ändå ganska säker. På att det blir ännu djupare ljud, med ett bra ljudkort (tex SB AE-7) och EQ? Tror du jag har fel där?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Och på den listan med best bass headphones ligger även Sennheiser HD 650 med.

Ja, det reagerade jag också på!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Och jag fick hela tråden emot mig för att jag berättade att HD 650 inte är några baslurar. I slutändan hade jag rätt, som vanligt

Här har du lurar med bra bas i prisklassen du söker.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=164504

Kommer inte på några andra för tillfället men kan uppdatera ifall nåt kommer upp.

EDIT: Det är 250 Ohm varianten du ska ha på Beyerdynamicsen, de ska tydligen låta bättre än låg-Ohmarna, fråga mig inte varför.

EDIT2: Om jag inte minns fel gillade du diskant? Isåfall kanske du tycker om dessa mer än dina Sennheisers. De här ska ha aningen framhävd diskant.

Är det bas man är ute efter ska man gå för 80 ohm-varianten av DT770. Har själv 250 ohm och det är en ganska ljus lur. Har inte 80 ohm men custom studio som "ska" - enligt vissa - vara snarlik 80 ohm-varianten. Mellan dom två (DT770 250ohm&Custom studio) är 250 ohm ljusare.
Det är flera som hävdar att DT770 250 ohm är ljusare än DT770 80 ohm på det där internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du kör alltså en absolut horribel setup själv men "vet" att moderna Sound Blaster är dåliga och att en mjukvaru-EQ åstadkommer motsvarande ljud?

Jag har inte sagt ett ord om att moderna Soundblaster-kort skulle vara dåliga. Det jag säger är att så gott som alla DACs idag håller så bra nivå att dom är uppe på transparent nivå, alltså att dom alla är bra. Mjukvaru-EQar är definitivt bra även om dom inte råkar ha en dedikerad krets som gör det, en i7 som sitter i min dator har iaf inga problem att utföra dom tämligen enkla 32-bit floating point beräkningar för att få till en enkel med väldigt effektiv EQ. Men du kanske menar att alla EQar som finns i alla moderna DAWs som ~all musik idag produceras i skulle låta sämre än ditt Soundblaster-kort?

Sen säger jag att det som faktiskt kan skilja mellan t ex ditt Soundblaster o min hörlursutgång i laptoppen är själva förstärkardelen där ditt Soundblaster antagligen håller högre nivå. Förstärkaren som alltså är det som faktiskt kan spela roll när det kommer till välljud, framför allt när man ska EQa eftersom man behöver mer headroom att leka med där.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag blir mest förvillad av argumenterandet, håll isär olika saker för det blandas eq med kretslösningar.
Själva eq funktionen "beräkningarna" har inget direkt med de analoga kretslösningarna att göra och eq apo piskar Creatives lösningar, Creative kan göra hur bra hårdvara som helst men kan man inte mata in den eq kurva man önskar kommer det inte att fungera bra, det går ju inte att helt fritt definiera eq funktionen i Creatives interface men EQ apo har nästan inga begränsningar alls, åtminstone inga begränsningar man stöter på vid praktisk användande.
Den enda eq som är lika bra på eqandet som eq apo är Shibatch Super Equalizer,
https://winampheritage.com/plugin/shibatch-equalizer-plugin/4...
det är dock en winamp plugin så den är "gammal" men själva eqn har inga begränsningar för vad som är möjligt att göra utan man kan be den om vilka kurvor som helst
Och kanske är det friheten som är problemet för dem, de användare som inte förstår hur en parametrisk eq i stort sett utan några begränsningar fungerar lär inte kunna använda dem för att göra gott utan blir sur för att interfacet inte alls liknar en enklare grafisk eg och de ramar man då måste hålla sig inom.

Än värre kan det bli med en högtalarprocessor, fantastiska prylar men de lär kunna ställa till det rejält för nån som bara vill ha en snabb lösning utan att behöva sätta sig in i hur de fungerar och vad de kan göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men du kanske menar att alla EQar som finns i alla moderna DAWs som ~all musik idag produceras i skulle låta sämre än ditt Soundblaster-kort?

En professionell DAW är inte bara mjukvara utan också dedikerad hårdvara av precis samma skäl som jag skrivit innan, att en PC normalt är ganska dålig på att reproducera exakt ljud. Mitt gamla SB Zx kan nog inte betraktas som något med studiokvalitet, framförallt eftersom det inte har någon ADC av studiokvalitet, men den är däremot bättre än alla integrerade billiga ljudkretsar både p.g.a. dyrare komponenter och bättre (eller mer ändamålsenlig) design.

Skrivet av Rullas:

Sen säger jag att det som faktiskt kan skilja mellan t ex ditt Soundblaster o min hörlursutgång i laptoppen är själva förstärkardelen där ditt Soundblaster antagligen håller högre nivå. Förstärkaren som alltså är det som faktiskt kan spela roll när det kommer till välljud, framför allt när man ska EQa eftersom man behöver mer headroom att leka med där.

Hela kedjan påverkar slutresultatet. Nackdelen med att ha hört hur detaljerat och exakt ljud man kan få med dyrare grejer är att det lätt kan bli en dyr hobby. Sen är det ju som med mycket annat en avtagande förbättring ju mer pengar det handlar om. Det märks när man börjar komma upp på högtalare som kostar 150-200k och man plötsligt kan urskilja t.ex. klaffarna på klarinetten eller knarret från stråken i vissa klassiska musikstycken, och då känns plötsligt en normal anläggning som någon sketen klockradio från Denver.

Köpte för övrigt en Asus ROG-laptop för 26k för några år sedan som hade så uselt ljud att USB-dongeln till Sennheiser PC363D lät som rena drömmen i jämförelse, så ljudkvalitet är uppenbarligen nedprioriterat även på många entusiastsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ska testa med EQ på dessa. Men utan att veta, så är jag ändå ganska säker. På att det blir ännu djupare ljud, med ett bra ljudkort (tex SB AE-7) och EZ? Tror du jag har fel där?

Du tänker att de ljudkorten är behäftade med tonkurvefel som ger förhöjningar runt basområdet? Ja, då hade jag hellre köpt en vettig produkt som inte är felkonstruerad och sen applicerat lite EQ.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Du tänker att de ljudkorten är behäftade med tonkurvefel som ger förhöjningar runt basområdet? Ja, då hade jag hellre köpt en vettig produkt som inte är felkonstruerad och sen applicerat lite EQ.

Glöm bas för tillfället Jag tänker, har man ett bra ljukort! Så får man bättre ljud, än om man inte har ett bra ljudkort. Går alltid att använda EQ ändå. Och SB har faktiskt en väldigt bra EQ, i mjukvaran! Men jag tänker att ljudet! Med ett bra ljudkort, bör vara bättre än utan ett bra ljudkort!?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Sen säger jag att det som faktiskt kan skilja mellan t ex ditt Soundblaster o min hörlursutgång i laptoppen är själva förstärkardelen där ditt Soundblaster antagligen håller högre nivå. Förstärkaren som alltså är det som faktiskt kan spela roll när det kommer till välljud, framför allt när man ska EQa eftersom man behöver mer headroom att leka med där.

Tack, för svar till annnan! Men ungefär som jag tänker!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

En professionell DAW är inte bara mjukvara utan också dedikerad hårdvara av precis samma skäl som jag skrivit innan, att en PC normalt är ganska dålig på att reproducera exakt ljud. Mitt gamla SB Zx kan nog inte betraktas som något med studiokvalitet, framförallt eftersom det inte har någon ADC av studiokvalitet, men den är däremot bättre än alla integrerade billiga ljudkretsar både p.g.a. dyrare komponenter och bättre (eller mer ändamålsenlig) design.
Hela kedjan påverkar slutresultatet. Nackdelen med att ha hört hur detaljerat och exakt ljud man kan få med dyrare grejer är att det lätt kan bli en dyr hobby. Sen är det ju som med mycket annat en avtagande förbättring ju mer pengar det handlar om. Det märks när man börjar komma upp på högtalare som kostar 150-200k och man plötsligt kan urskilja t.ex. klaffarna på klarinetten eller knarret från stråken i vissa klassiska musikstycken, och då känns plötsligt en normal anläggning som någon sketen klockradio från Denver.

Köpte för övrigt en Asus ROG-laptop för 26k för några år sedan som hade så uselt ljud att USB-dongeln till Sennheiser PC363D lät som rena drömmen i jämförelse, så ljudkvalitet är uppenbarligen nedprioriterat även på många entusiastsystem.

Ja det finns en del med dedikerad hårdvara för beräkningar men det har inget att göra med att en cpu skulle räkna ut samma ekvationer på ett annat sätt utan beror på att den inte kan göra det i realtid för så många spår som man vill använda, du kan jämföra det med att rendera grafik, en cpu rendering kommer inte att se annorlunda ut än en gpu rendering.
Men nu handlar det om att applicera eq på 2 kanaler och då är en modern cpu full kapabel att göra det, på rätt sätt och i realtid.
Det blir bra nog, eftersom det inte kommer att bli bättre även om du har nån hårdvara som är snabbare på ljudbehandling, dedikerad hårdvara för själva eq beräkningarna blir irrelevant och har du "störningar" så är det inte eq-formlerna som ger upphov till dem utan nått annat, du kan ju naturligtvis missbruka eq så att det låter dåligt men det kan du också göra om den körs i en dedikerad dsp.
Att en specifik dator låter dåligt beror inte på att den inte kan göra eq i mjukvara utan på att den är en specifik dator som har problem med nått, troligen undermålig analog signalbehandling eller att någon människa programmerat den att göra nått "uselt" med signalen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En professionell DAW är inte bara mjukvara utan också dedikerad hårdvara av precis samma skäl som jag skrivit innan, att en PC normalt är ganska dålig på att reproducera exakt ljud. Mitt gamla SB Zx kan nog inte betraktas som något med studiokvalitet, framförallt eftersom det inte har någon ADC av studiokvalitet, men den är däremot bättre än alla integrerade billiga ljudkretsar både p.g.a. dyrare komponenter och bättre (eller mer ändamålsenlig) design.
Hela kedjan påverkar slutresultatet. Nackdelen med att ha hört hur detaljerat och exakt ljud man kan få med dyrare grejer är att det lätt kan bli en dyr hobby. Sen är det ju som med mycket annat en avtagande förbättring ju mer pengar det handlar om. Det märks när man börjar komma upp på högtalare som kostar 150-200k och man plötsligt kan urskilja t.ex. klaffarna på klarinetten eller knarret från stråken i vissa klassiska musikstycken, och då känns plötsligt en normal anläggning som någon sketen klockradio från Denver.

Köpte för övrigt en Asus ROG-laptop för 26k för några år sedan som hade så uselt ljud att USB-dongeln till Sennheiser PC363D lät som rena drömmen i jämförelse, så ljudkvalitet är uppenbarligen nedprioriterat även på många entusiastsystem.

En professionell DAW har ingen specifik hårdvara för att låta bra nej. Hårdvarusyntar är väl en grej men som inte hör till ämnet, och en ADC med lite flera ingångar för micar o annat behöver väl vissa, men just för arbete i själva DAWen så är det CPUn som står för allt. Inga dedikerade kretsar så som nån Soundblaster där inte.
När det gäller ADCn så kräver väl den lite bättre prestanda än vad man skulle vilja ha ur en DAC eftersom headroom under inspelning är viktigt för att undvika brus. Men åter igen, nej det krävs ingen speciell hårdvara för en DAW eller ens för en bra mjukvaru EQ. För övrigt intressant att läsa att Creatives mjukvaru-dsp inte ens har en vanlig EQ, då kan jag faktiskt lugnt säga att Equalizer APO är bättre.
Ja en DAC krävs för att lyssna ja, men inget som påverkar själva produktens ljudkvaliten i slutändan. Oavsett vad så är en PC normalt ganska bra på att reproducera exakt ljud.

Och nej, det krävs inte högtalare för sexsiffriga belopp för att kunna höra om vionilisten på rad fem stampar takten till musiken eller inte, mina högtalare för fyrsiffrigt belopp klarar det utmärkt. Såna där uttalanden kommer bara från för rika människor som behöver rättfärdiga att dom slängt för mycket pengar på alldeles för dyra prylar utan att egentligen veta vad det är dom egentligen håller på med. Alternativt så är det väl återförsäljare eller dom som tillverkar dom sexsiffriga högtalarna som säger det.

Visst, Asus-laptoppen hade väl kanske inte tillräckligt med kräm då för att driva lurarna fullt ut. Inget konstigt med det.