Intel: "Att köpa en bärbar med Intel-processor är det enda vettiga"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Att köpa en bärbar med Intel-processor är det enda vettiga"

I brist på nyheter slår Intel på stora trumman för att visa att de är bättre än AMD, Qualcomm och Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har de hyrt in komiker som sköter snacket med media?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Bortsett från att jämförelsen är extremt vinklad. Vad gäller Apple så jämför ju sig Intel med sig själv så förstår inte ens poängen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jösses är dom ute och cyklar igen Inte som vanligt
Undra om dom har dom svårt med konkurrenterna 😃😃
Fär hoppas att det gynnar oss konsumenter

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Asch vore konstit om de inte gick ut hårt nu när de har nya chefer och så

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Stark marknadsföring av Intel! Ingen minns en fegis sägs det ju, och de har ju rätt i mycket av vad de säger.

Permalänk
Medlem

Så Intel konkurrerar ut Intel? Är detta ett försök till att sänka Apple eftersom de fasar ut Intel?
Jag förstår ingenting.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Intel har delvis rätt, är något dom har så är det Fab space. Det har inte AMD tvärtom, AMD har för många produkter som slåss om samma wafers.

Permalänk
Medlem

Hahaha, verkligen grävt för att hitta någon vinkel för varje konkurrent

"det blå laget inleder med att förklara att det är minst lika viktigt att ha välpresterande produkter som att faktiskt kunna leverera dessa", konstigt att det inte låter så från dem när deras processorer framstår som en myt som ingen faktiskt sett

Deras 10:e generation har några ljusglimtar i laptop, men batteritiden väger inte upp det och jag hade valt en Ryzen med fler kärnor alla dagar i veckan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ja, de har ju en poäng i att AMD inte kan leverera tillräckligt med processorer för att mätta marknaden.
Jag misstänker att många som skulle uppskatta en Ryzen i en laptop 'tvingas' gå till intel för att det helt enkelt inte finns tillräckligt många med Ryzen att köpa.

Permalänk
Medlem

Intel har upptäckt på senaste tiden att konkurrenternas staplar ibland varit längre vid oberoende tester. Därför har Intel valt att recensera sina egna produkter där den egna stapeln alltid är längst/högst. Bra jobbat Intel.

Permalänk

Räck upp handen om du också är advanced gamer

Permalänk
Inaktiv

Intel: "Att köpa en bärbar med Apple-processor är det enda vettiga"

Fixed it.

Permalänk
Medlem

Tycker oavsett vem det är som är tillverkaren så ska de fokusera på varför deras produkter är bra, inte varför man inte ska köpa andras produkter. Hade jag velat få reda på vad andra gör för produkter hade jag väl frågat dem?

Det är ju oberoende recensenters jobb att avgöra vad som egentligen är bättre för vad (med liknande förutsättningar).

Permalänk
Medlem

Tröttsamt och tråkigt. Men väntat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tummen upp om du gillar ödmjuka tillverkare.
Intel kan dra nått gammalt över sig.

Permalänk
Medlem

Hahaha, den första bilden är ju helt magisk.

"11th Gen Core i5 H-series provides better gaming performance than most powerful MacBook Pro"
som kör... Intel

Intel jämför Intel mot... Intel, men också säljer NVIDIA över AMD GPU:er?

Skrattar med tårar i ögonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tummen upp om du gillar ödmjuka tillverkare.
Intel kan dra nått gammalt över sig.

Ja, för det är det enda de har!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill

Asså snälla..... Intel plzz staph

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå rätt många som köper en MAC laptop för att spela ;D

Permalänk
Medlem

Intel låter väldigt VÄLDIGT desperata. De har en bra produkt.
Fick välja fritt i jobbdator och valde en 4700u ryzen på en Thinkpad E14 G2. Då fanns inte intel tiger lake modellen via dustin eller and återförsäljare så valet var rätt lätt.
Har sett lite i efterhand hur tiger lake presterar och är väldigt jämt, något bättre single core + HT som kan mötas jämt med AMDs 8 kärnor utan HT. Grafikprestanda något bättre ibland och ibland helkass, deras drivers verkar inte lika polerade som AMDs, men hyffsat likt men man får thunderbolt på intel vilket är trevligt för många.
Men att hålla på och jämföra äpplen och päron 5600M vs 3060, 25w vs 28-35W TDP osv är oproffesionellt och ser jävligt taffligt ut.
Har rätt koll på X1 carbon på tidigare gen och det är en av de best boostande intel maskinerna och kunde pressa 45W under första minuten och sen segla ner och ändå hålla nästan 35W i längden på en 15/25w standard märkt U prolle. Väldigt trevligt att kunna få den prestandan...men att jämföra två maskiner som kanske har helt olika boost beteenden är olika.

Bara se Linus tech tips nyligen där de fick in en tiger lake referens enhet från intel som presterade rätt mediokert jämfört med 9th gen....för att den inte höll samma tdp och temperatur över tid. Sedan i senaste stund fick de in en enhet från gigabyte/aorus som presterade markant bättre på en lägre modell av cpu..för den fick boosta mer fritt i och med bättre kylning.

Även där de körde 5900h och intels dito så är de inte tydliga med vad det är för gpu effekt på båda maskinerna. Häromveckan så visade de väl någon annat test med helt olika power mode på två olika modeller vilket ändrar prestandan fruktansvärt.

AMD är säkert lika dåliga på att göra så här....men de är inte ute var och varannan veckan med dåliga jämförelser och idiotiska påståenden. De har väl bara överdrivet lite på presskonferans (vilket är vanligt).
Blir bara så intresserad av sånt här.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fortfarande ett gäng tonåringar som sitter på Intels marknadsföringsavdelning.

Permalänk
Datavetare

Man kan läsa det uttalandet på flera sätt. Givet hur Intel trycker på är att en stor andel av de som gör X, Y och Z också gillar att spela för att sedan skriva: Intel-baserade laptops är bättre på spel.

Inget i ovan är falskt (förutsatt att man tycker dGPU i bärbar är en vettig idé), men själv läser jag det som: vi är medvetna om att Apples kretsar för bärbara just nu är överlägsna i att göra X, Y och Z... Så om man inte spelar alt. spelar på annan plattform än bärbar är det enligt Intel Apple-kretsar som är bästa val!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intel > apple

å så med basta!!!!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Apple har en ultraportabel och några förlegade större. Dessa förlegade är för den stora skaran just det och de får vänta på att de blir uppdaterade.

Sedan tycker jag det är väldigt komisk hur jag upplever dagens teknikintresserade är. När det gäller processorer för x86 så är det endast spelprestanda som är det viktiga. Om man inte ser någon som helst skillnad i spelprestanda med de bästa mätverktyg man kan hitta, så får man sänka till upplösningar som man körde på 1900 talet för att man i testprogram ska se en skillnad. Och den processorn så då får lite högre spelprestanda fullkomligt utklassar den andra.

Men när det gäller mobiltelefoner och Apple datorer så är spelprestanda fullkomligt irrelevant.

Nå Apple släpper snart m1x eller vad den nu kommer heta och den lär prestera bra i spel, iPhone presterar överlägset bäst om man bortser från 60Hz display vilket nästa version lär ha löst. Men fast iPhone 13 lär bli den överlägset bästa spelmobilen med marginal, så tror jag i princip ingen bryr sig. (konstigt)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det hade varit lite kul om de gick ut med:
Datorer med intelprocessor är det bästa man kan ha...
...men tyvärr kan du inte köpa våra processorer heller ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Intel har några områden där de är starta och de vore korkade som inte utnyttjade det till fullo.
1. Intel har en fördel med tillverkning som AMD helt enkelt aldrig kan matcha, framförallt inte nu när det är brist på tillverkningskapacitet globalt

2. Hur man än vänder och vrider på det är deras CPUer helt ok. Visst de slår inte M1 i IPC, men det kringgår man genom att jämföra system och inte CPU

3. x86 och Windows är just nu synonymt, men om det dröjer nog inte länge förrän vi kommer se Windows på andra plattformar.

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande vad Intel har att komma med till hösten. Då har Apple rullat ut nästa generation av deras SoC:ar med betydligt bättre prestanda än M1:an.

Tycker synd om folket som tror på Intels PR propaganda.

Måste kännas hårt hos Intel, då M1:an redan är snabbare på x86 kod än flertalet av Intels egna kretsar för ultrabooks.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag tycker det hade varit lite kul om de gick ut med:
Datorer med intelprocessor är det bästa man kan ha...
...men tyvärr kan du inte köpa våra processorer heller ¯\_(ツ)_/¯

Intel har väl inga problem med lagerstatus?
Åtminstone vad gäller stationära så finns 11400, 11600K, 11700K och 11900K i lager lite här och var just nu.
(Fast å andra sidan finns även 5600X, 5800X, 5900X och 5950X i lager nu.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200