Banker - Kundkännedom (Penningtvättslagen)

Permalänk
Hedersmedlem

Nån gång var och vartannat år brukar man få svara på en rad frågor hos banken kring hur man sätter in och tar ut pengar från dem.

Så länge man håller sig relativt nära sanningen med vad man matar in där och sen inte avviker från det i nån större utsträckning så bör det komma väldigt lite frågor.

Om man däremot slänger in nonsenssvar bara för att bli av med frågorna så lär sannolikheten att man hamnar under bankens granskning vara större. Speciellt om man har flera udda/större transaktioner varje månad.

Bankerna är ju som redan nämnt tvingade att hålla koll på sina kunder så det är inte konstigt att de ställer dessa frågor.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vad jag hört av fd bankanställd så rapporteras alla köp/uttag/insättningar som överstiger 30.000kr till Finanspolisen för granskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Vad jag hört av fd bankanställd så rapporteras alla köp/uttag/insättningar som överstiger 30.000kr till Finanspolisen för granskning.

Inte till CIA då? Eller KGB? Det låter som nonsens.

Jag har för övrigt också arbetat på bank, även om det var ett gäng år sen nu.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Inte till CIA då? Eller KGB? Det låter som nonsens.

Jag har för övrigt också arbetat på bank, även om det var ett gäng år sen nu.

Man ska inte tro på allt man hör=)
Jag själv har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Jo tyvärr verkar så vara fallet. Nu har väl alla svenska "storbanker" varit i hetluften de senaste åren för just penningtvätt i miljardklassen. Det är väl här det sticker i ögat mest av allt. Småsparare som blir förföljda och hotade med stängda konton om man inte kan redovisa minsta lilla krona av de 50kkr man tog ut förra året... eller året innan dess. Medan det sker och godkänns periodvis insättningar av flera hundra tusen kr i veckan utan någon som helst påföljd eller hot om avstängt konto.

Jag har förståelse för att man behöver KYC. Men det är orimligt att lägga bördan på vanliga privatpersoner när det förmodligen är storföretag som sitter och tvättar pengar genom flera led i miljardklassen. Dessa har säkert jurister eller innovativa ekonomer som svarar för KYC och får allt att se "städat ut". Det är rimligen inte privatkonton som används för att tvätta miljarder utan det är avancerade företagssnurror med en mängd företagskonton och falska underlag som gör att man tvättar pengar framgångsrikt i svenska banker.

Men jag ser gärna att bankerna själva talar om problemet istället för att hålla tyst. Varför inte redovisa de fem största tvättskandalerna, lufta dessa offentligt och berätta hur man täppt till hålen? Skulle bli mäkta förvånad om jag såg privatkonton förekomma i denna lista.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Man kan ju läsa vad det står i lagen kring hur de aktörer som träffas ska agera.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Är man inte van att läsa lagtext kan man förstås bli lite matt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag har förståelse för att man behöver KYC. Men det är orimligt att lägga bördan på vanliga privatpersoner när det förmodligen är storföretag som sitter och tvättar pengar genom flera led i miljardklassen. Dessa har säkert jurister eller innovativa ekonomer som svarar för KYC och får allt att se "städat ut". Det är rimligen inte privatkonton som används för att tvätta miljarder utan det är avancerade företagssnurror med en mängd företagskonton och falska underlag som gör att man tvättar pengar framgångsrikt i svenska banker.

Men jag ser gärna att bankerna själva talar om problemet istället för att hålla tyst. Varför inte redovisa de fem största tvättskandalerna, lufta dessa offentligt och berätta hur man täppt till hålen? Skulle bli mäkta förvånad om jag såg privatkonton förekomma i denna lista.

Visst är det så att KYC till viss del är nödvändigt men nuvarande utförande verkar slå hårdare mot medelsvensson än de kriminella som man önskar nypa åt. När det infördes hårdare krav flyttades kapital från kriminella till Swish-målvakter och Hawala-banker.

Uppdrag Gransknings reportage om SEB så figurerade en person som enligt programmet gjorde små insättningar systematiskt flera gånger i veckan till vad som uppgavs vara miljonbelopp över en längre period. Huruvida programmets berättelse stämmer kan man tycka att det gränsar till eko-brott men vad jag förstod sopades det hela under mattan tills journalister började gräva i saken.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Miljadklassen finns andra sätt att upptäcka och det kan läggas mer resurser på.

Det de håller på numer är till för att förhindra folk från att skicka pengar till ISIS, försvåra för svarta pengar (knarkförsäljning t.ex., där man fått betalt via swish), hantverkaren som jobbar svart och inte betalar sina skatter o.s.v. d.v.s. bra saker att stoppa och där beloppen ofta är små. Så även om vi tycker det är jobbigt just nu, så lär det bli bättre när allt är elektroniska transaktioner och det blir total spårbarhet var pengarna kommer ifrån och vad de används till.

Har inte upplevt några större problem med det hela, man blir intervjuad någon gång emellanåt varför man gjort utlandsöverföring X o.s.v., har inte haft några problem att förklara vad jag sysslat med och så är banken nöjd med det. Ja, det är lite störande, men jag gör gärna detta om det stoppar pengar till ISIS eller gör att någon gängkriminell fått det lite bökigare i sin vardag o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Punchboll:

Det låter osannolikt. Det borde vara tillräckligt många som får över 30.000 kr i lön varje månad för att Finanspolisen ska drunkna i rapporter. Dessutom skickar företag stora mängder pengar till varandra hela tiden.

Skrivet av Mindfighter:

Miljadklassen finns andra sätt att upptäcka och det kan läggas mer resurser på.

Jag tänker mig att ju mer pengar det rör sig om desto mer benägen är skurken att dölja transaktionen. Metoder som används för att hitta småskurkar kan inte användas för att hitta inte maffiabossar.

Skrivet av Mindfighter:

Det de håller på numer är till för att förhindra folk från att skicka pengar till ISIS, försvåra för svarta pengar (knarkförsäljning t.ex., där man fått betalt via swish), hantverkaren som jobbar svart och inte betalar sina skatter o.s.v. d.v.s. bra saker att stoppa och där beloppen ofta är små.

Om man betalar någon för svartjobb eller handlar knark, betalar man inte alltid kontant i så fall? Om knarkförsäljaren grips, kollar man inte i så fall vilka personer han fått Swish-pengar från? Om hantverkaren får betalt via Swish kan man lätt se vilka han fått pengar från som inte verkar vara vänner så att man ser hur mycket man ska upptaxera med. Betalar man kontant är det svårare att spåra pengarna.

Skrivet av Mindfighter:

Så även om vi tycker det är jobbigt just nu, så lär det bli bättre när allt är elektroniska transaktioner och det blir total spårbarhet var pengarna kommer ifrån och vad de används till.

Det kan också gå åt motsatt håll. Folk tycker inte om att överösas av frågor från banken och vill därför inte ha några bankkonton utan går över till att ta ut lönen i kontanter och betala räkningarna med kontanter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

Jo tyvärr verkar så vara fallet. Nu har väl alla svenska "storbanker" varit i hetluften de senaste åren för just penningtvätt i miljardklassen. Det är väl här det sticker i ögat mest av allt. Småsparare som blir förföljda och hotade med stängda konton om man inte kan redovisa minsta lilla krona av de 50kkr man tog ut förra året... eller året innan dess. Medan det sker och godkänns periodvis insättningar av flera hundra tusen kr i veckan utan någon som helst påföljd eller hot om avstängt konto.

Inget konstigt med det, Mer Pengar är värt mer än Lite Pengar så folk med Lite Pengar är värda mindre än bolag med Mer Pengar. Fullständigt logiskt att med mindre värde följer mindre tillit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Folk tycker inte om att överösas av frågor från banken och vill därför inte ha några bankkonton utan går över till att ta ut lönen i kontanter och betala räkningarna med kontanter.

Lycka till med att betala dina räkningar med kontanter!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Inget konstigt med det, Mer Pengar är värt mer än Lite Pengar så folk med Lite Pengar är värda mindre än bolag med Mer Pengar. Fullständigt logiskt att med mindre värde följer mindre tillit.

Min poäng var att trots gedigna varningsflaggor tittar banken åt andra hållet. I just inslaget från Upp.Granskning hade dessutom bankpersonalen anmält internt eftersom transaktionerna var suspekta men tystades, enligt programmet, av högre nivå. Något som verkar att vara inte allt för ovanligt, även om man tar granskningarna med en nypa salt. Så ja visst, för all del i världen gör banken större förtjänst på stora transaktioner men när de kommer undan med selekterad tillämpning av penningtvättslagen...ja då är väl frågan om det finns en tröskel där mer pengar inte längre innebär mer tillit i praktiken?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Lycka till med att betala dina räkningar med kontanter!

Är det inte bara att gå in på ett bankkontor som har kvar kontanthanteringen och betala en hanteringsavgift på kanske 150 kr per räkning? Bankerna kommer förstås att tvingas att sänka priset om alla går över till att betala på det viset. För kanske 50 år sedan var det ingen avgift för att betala räkningar med kontanter på postkontor.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att gå in på ett bankkontor som har kvar kontanthanteringen och betala en hanteringsavgift på kanske 150 kr per räkning? Bankerna kommer förstås att tvingas att sänka priset om alla går över till att betala på det viset. För kanske 50 år sedan var det ingen avgift för att betala räkningar med kontanter på postkontor.

Snarare höja, de vill inte hantera kontanter, så bara tidsfråga tills möjligheten försvinner helt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden skulle bankerna tvingas sänka avgiften för en tjänst för att efterfrågan på tjänsten ökar?

Sen tror jag inte alls att många skulle göra som du beskriver, det känns som att den båten seglade för mer än ett årtionde sen. Kontanter är rätt uppenbart en utdöende art.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använder knappt kontanter - Men det ska bli superintressant då något går snett i vår region och tekniken eller något liknade slås ut.

Då står vi allihop i händerna på våra kära myndigheter utan kontanter i fickorna - De kan knappt samordna sprutor åt den stora massan.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Nej för de finns inte i praktiken, du går in till kiosken som är ombud för Kassagirot eller ger pengarna till någon annan målvakt. Forex bör dock erbjuda den möjligheten också. 75 kr per räkningar tar hur som helst Kassagirot. Räkningar kan du betala billigare direkt från debitkort som står på en målvakt för den delen.

Är du yrkeskriminell tvättar du säkert pengarna och får de vitt. Hur ska du annars bevisa att bilen inte är köpt med svarta pengar? Alla vill inte köra runt med en bil som uppenbart är knuten till brottslighet och bilmålvakter.

Finns en stor anledning att alla inte går över till kontanter, per capita finns det ca 5600 kr per person när det gäller kontanter i cirkulation. Större uttag och insättningar är betydligt svårare i kontanter än vanliga överföringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Varför i hela friden skulle bankerna tvingas sänka avgiften för en tjänst för att efterfrågan på tjänsten ökar?

Sen tror jag inte alls att många skulle göra som du beskriver, det känns som att den båten seglade för mer än ett årtionde sen. Kontanter är rätt uppenbart en utdöende art.

Skulle säga att det seglade när bankerna slutade (uteslutande) använda kontanter för transaktioner mellan banker, så för Sveriges del 1856 eller 165 år sedan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förklarar du för banken att de 15000 kommer ifrån att du sålde en bil så gissar jag att de nöjer sig med den förklaringen. Skulle du komma med summan i kontanter och försöker sätta in dem på konto så kanske de vill se en köpehandling av något slag.

Går du till Forex eller ombud för Kassagirot och sätter in på ditt konto lär du inte få några sådana frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går du till Forex eller ombud för Kassagirot och sätter in på ditt konto lär du inte få några sådana frågor.

Jo, garanterat. Förmodligen oftare än så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag minns tiden då man faktiskt trodde man ägde sina egna pengar och ansågs vara vuxen nog att hantera och handla med dem.
Idag skäms inte bankerna när de förminskar och idiotförklarar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jo, garanterat. Förmodligen oftare än så.

Du visar id, svarar eventuellt att du fått pengarna av att sälja något och banken som tar emot pengarna frågar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du visar id, svarar eventuellt att du fått pengarna av att sälja något och banken som tar emot pengarna frågar inte.

Har du testat? Det är möjligt att rutiner lättats de senaste åren (vilket är tveksamt), men just de banker som lever på att hantera kontanter är de som haft hårdast kontroller och ögon på sig då de tidigare använts i stor utsträckning för just pengatvätt. Det är möjligt att vissa inte har följt sina egna rutiner, men kassapersonalen var personligt ansvariga (och ansvarsskyldiga) för sina hanteringar av summor i den storleksordningen och över.

Så jo, det ställs nog en hel del frågor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Har du testat? Det är möjligt att rutiner lättats de senaste åren (vilket är tveksamt), men just de banker som lever på att hantera kontanter är de som haft hårdast kontroller och ögon på sig då de tidigare använts i stor utsträckning för just pengatvätt. Det är möjligt att vissa inte har följt sina egna rutiner, men kassapersonalen var personligt ansvariga (och ansvarsskyldiga) för sina hanteringar av summor i den storleksordningen och över.

Så jo, det ställs nog en hel del frågor.

Hur mycket frågor tror du en Tobaksbutik ställer? Det handlade om ombud för Kassagirot alternativt att du använder Forex för att sätta in på en annan bank. Nu får man ju inte sätta in mer än 10 000 kr via Kassagirot, men din bank kommer ju aldrig se några kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Bra att du är medveten om att du inte har någon aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

För att dom inte vill erbjuda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur mycket frågor tror du en Tobaksbutik ställer? Det handlade om ombud för Kassagirot alternativt att du använder Forex för att sätta in på en annan bank. Nu får man ju inte sätta in mer än 10 000 kr via Kassagirot, men din bank kommer ju aldrig se några kontanter.

Att det finns lagar och regler innebär inte att alla automatiskt följer dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att det finns lagar och regler innebär inte att alla automatiskt följer dom.

Fast det blir ganska naturligt att KYC inte spelar samma roll om en kontantkund som du aldrig sett tidigare kommer in med 10 000 kr och ett ID-kort än om du försöker sätta in samma på din lokala bank. Sen belyser det problematiken i sig, att de inte nödvändigtvis ställer samma frågor vid en insättning från annan bank som vid insättning av kontanter. Så länge det gäller är det enkelt att minska frågorna och gå via mellanhänder.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ser inte banken att pengarna kommer från Kassagirot? Då kanske banken blir mer misstänksam.

För några år sedan var det något snack om att Kronofogden kunde användas för penningtvätt. Antag att A har en resväska full med pengar från brottslighet. Då kunde A anmäla till Kronofogden att B var skyldig A en massa pengar och så gick B med resväskan till Kronofogden som måste ta emot kontanterna som betalning för skulden utan att tillåtas ifrågasätta varifrån de kom. Är det hålet åtgärdat?

Permalänk
Medlem

Ser inte banken att pengarna kommer från Kassagirot? Då kanske banken blir mer misstänksam.

För några år sedan var det något snack om att Kronofogden kunde användas för penningtvätt. Antag att A har en resväska full med pengar från brottslighet. Då kunde A anmäla till Kronofogden att B var skyldig A en massa pengar och så gick B med resväskan till Kronofogden som måste ta emot kontanterna som betalning för skulden utan att tillåtas ifrågasätta varifrån de kom. Är det hålet åtgärdat?

Tror jag inte de försökt med, hur skulle det gå till när de är skyldiga att ta emot kontanter? De verkar bara rapportera in det till Finanspolisen, men har Polismyndigheten och åklagare så stor nytta av att få rapporter om alla målvakter? Många av de är nog redan kända av polisen.

https://www.kronofogden.se/80352.html

Ja banken ser varifrån pengarna kommer ifrån, men inte från vem som använder sig av Kassagirot eller för vad.

Finns i princip ingen bank som hanterar kontanter utan de hänvisar till insättningsautomat och värdehanteringsföretag (typ Loomis har 99 % av marknaden efter de köpt upp Nokas). Min lokala bank tog bort kontanthantering förra året.

Säg att du säljer en bil för 50 000 kr i kontanter, hur ska du få in det på ett konto utan målvakter och mellanhänder? Går du till Forex får du säkert några frågor och kan bli ifrågasatt när det kommer in på kontot. Postväxlar som utställs till bankkunderna är på väg bort också.