Apple avtäcker M5 – lovar kraftigt förbättrad grafikprestanda

Permalänk
Melding Plague

Apple avtäcker M5 – lovar kraftigt förbättrad grafikprestanda

Med nykomlingen utlovas en fyrdubbling av AI-prestanda och upp till 30 procent bättre grafikprestanda

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på en iPad Pro 13”, min gamla börjar kännas lite seg ibland men får se. Trevligt att dom ökade ramminnet på den till 12/16gb istället för 8/16gb.

Permalänk
Skäggig legend

Lite billigare 14" M5 än M4 14" men levereras utan laddare. Intressant...

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + Fidelio X2HR - DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem

- Vi har Chat Control hemma. (radioröst: Nu fyra gånger snabbare. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Lite billigare 14" M5 än M4 14" men levereras utan laddare. Intressant...

EU reglerna för laddning av mobiltelefoner utökas till laptops upp till 100w i april 2026 därav ingen bundlad laddare i M5 MacBook Pro.

Permalänk
Medlem

Gott med mer AI prestanda till absolut ingenting 🙂

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Finns ens Apple AI i Sverige? I så fall vilka AI funktioner kan man använda?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kommer i iOS 26.1

Permalänk

Jag vill ha i min AppleTv. Jag har en AppleTv 4K Gen 2 och känns som att sitta i en bil där man undrar har jag verkligen släppt på handbromsen. Sedan hade såklart en M3, M4 också räckt, synd att de inte kom någon just nu.

Min iPad M4 skulle man tro är supersnabb, men appar är inte precis kodade i assembler till den. Så även om M5 är så mycket snabbare så lär jag knappt känna av detta så mycket.
Supersnabbt är som att starta spel i Nes, inte sitta och vänta lång tid.

Kvar är en laptop, en laptop med M5 vore ej fel. Enda problemet är får jag min arbetsgivaren köpa en sådan, nej. Får jag använda en privat dator i jobbet, såklart nej. Vad ska jag då med denna laptop till?

Så det blir ingen M5 för min del.

Om någon funderar på en iPad M5 så är min åsikt om tangentbordet till M4an att det var den bästa pryl jag har köpt de senaste åren. Men 4000kr för ett tangentbord till surfplatta är mycket.

Permalänk
Medlem

Känns inte som man behöver uppgradera från M4 Max

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Känns inte som man behöver uppgradera från M4 Max

De släppte inte M5 Pro och M5 Max cpu:erna utan de kommer senare.

Permalänk
Medlem

man får inte ens med nån strömadapter.. whaaat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

man får inte ens med nån strömadapter.. whaaat

Gäller endast EU pga nya regler från april 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Skrivet av Cooling23:

Vet inte ens om ni är seriösa eller inte
Tror ni att Apple Intelligence är det enda som finns på Apples plattformar?
Det är inte så att det enda på Windows är Co-Pilot...

Finns ju inbyggt i sjukt mycket produkter, och dessutom kan man ju köra mer generella lokala LLMer eller bildgenereringsverktyg om man vill göra allt själv istället för leva i molnet.

Så fort Apple släpper M5 Max och ev. en Ultra så kommer denna plattform bli kanske den absolut mest prisvärda plattformen att köra lokala AI-grejer på. Apple dominerar det rätt bra idag också om man inte tänker köpa sig en RTX Pro 6000 eller trycka in 4st Nvidia 3090/4090/5090 i en Xeon/Epyc-plattform.

Permalänk
Medlem

Priset på iPad Pro 13' verkar ha gått ner med 1000 kr åtminstone. Fortfarande mycket pengar men gissar att kronan har stigit i värde mot dollarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Vet inte ens om ni är seriösa eller inte
Tror ni att Apple Intelligence är det enda som finns på Apples plattformar?
Det är inte så att det enda på Windows är Co-Pilot...

Finns ju inbyggt i sjukt mycket produkter, och dessutom kan man ju köra mer generella lokala LLMer eller bildgenereringsverktyg om man vill göra allt själv istället för leva i molnet.

Så fort Apple släpper M5 Max och ev. en Ultra så kommer denna plattform bli kanske den absolut mest prisvärda plattformen att köra lokala AI-grejer på. Apple dominerar det rätt bra idag också om man inte tänker köpa sig en RTX Pro 6000 eller trycka in 4st Nvidia 3090/4090/5090 i en Xeon/Epyc-plattform.

Inte det ena personen frågade, han undrar om Apple AI finns i Sverige. Vilket en annan person svarade att det kommer i IOS26.1.
Men ja......................

Permalänk

Vore kul att se vad som motsvarar i pc-prestanda / pris, i båda riktningarna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar detta följa ryktena att endast bas chippet lanseras nu. Sen kommer m5 pro och m5 max lanseras som en filler innan nästa generation macbook pro kommer lanseras med betydligt större förändringar i chassi o framförallt skärm.

Kanske det dröjer ända till 2027 då innan dessa uppdateringar kommer istället för 2026.

Permalänk
Medlem

Blir nog en iPad Pro 13" M5 för mig senare i år. Uppgraderar från iPad Pro 12,9" M1, batteriet börjar bli riktigt kasst och jag använder iPaden väldigt mycket.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Lite oväntat att det enbart var macbook pro 14" instegsmodell som fick m5? Alla högpresterande varianter är fortfarande m4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Lite oväntat att det enbart var macbook pro 14" instegsmodell som fick m5? Alla högpresterande varianter är fortfarande m4?

Japp endast M5 släpptes och endast i 14' Macbook Pro och iPad Pro. M5 Pro och M5 Max cpu:erna kommer senare likaså Air med M5 processor.