Sabrent visar Plotripper – kryptoinspirerad SSD-lagring med livslängd på 54 petabyte

Permalänk
Melding Plague

Sabrent visar Plotripper – kryptoinspirerad SSD-lagring med livslängd på 54 petabyte

Kryptovalutan Chia får Sabrent att utveckla ett livselixir för SSD-enheter, som lovar att stå pall för 18 gånger mer skriven data än en genomsnittlig TLC-SSD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Noice!

Permalänk
Medlem

Känns som man ska ta och köpa en eller två sdd:er innan priserna skenar iväg?
Är detta början på väldigt dyra hårddiskar?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Quiki:

Känns som man ska ta och köpa en eller två sdd:er innan priserna skenar iväg?
Är detta början på väldigt dyra hårddiskar?

All hårdvara kommer att gå upp i pris i överskådlig framtid tyvärr, men skoj att det blev en hårddisk specifikt för crypto kanske blir lite avlastning då på annat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Wait what?

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Undrar hur pass bra denna kan vara eller vilket pris den kan ha- vanligtvis får du ju enbart sådan här endurance på NVMe i U.2 format eller PCIe direkt i sockel och då till hla priser.

Om de kan få ut en hyfsat mängd av dem kan det bli riktigt bra. Uppskattar att tillverkare addresserar nya användningsområden direkt på ett sätt som verkligen spelar roll för att undvika att det stör deras vanliga marknad.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

SSD brukar vara rätt tysta av sig 🙄

Permalänk
Avstängd

54000 TBW? Herrejävlar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

All hårdvara kommer att gå upp i pris i överskådlig framtid tyvärr, men skoj att det blev en hårddisk specifikt för crypto kanske blir lite avlastning då på annat

Högst tveksam mot det.

Alla olika hårdvaror som plötsligt går att nyttja för mining kommer välbärgade miners att bara se som ytterligare passiva inkomstkällor vilket de kommer att investera i (=köp upp allt i lager).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

SSD brukar vara rätt tysta av sig 🙄

Noice:
- A slang word for "nice"
- Beyond the boundaries and exceeding the limits of nice. Spoken with emphasis when describing something particularly awesome.
- nice pronounced with an exaggerated Australian accent, is a synonym for awesome

Noise:
- unwanted sound considered unpleasant, loud or disruptive to hearing

Permalänk
Medlem

Verkar nästan för bra för att vara sant?
Kan det vara 4TB enheter som enbart presenterar 2TB?

Jag är givetvis nyfiken på priset....

Permalänk
Medlem

NVME är väl också motiverat för Microsoft kommande Directstorage-teknik?

Kanske kan vara en idé att köpa på sig en NVME nu. Fast dessa å andra sidan är TBW så lågt på många att miners kanske inte är intresserade av dom?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Är det bara amazon(.se) som säljer Sabrent, eller finns de listad hos någon ÅF?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd

Häftigt, men inget som de flesta behöver

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Noice:
- A slang word for "nice"
- Beyond the boundaries and exceeding the limits of nice. Spoken with emphasis when describing something particularly awesome.
- nice pronounced with an exaggerated Australian accent, is a synonym for awesome

Noise:
- unwanted sound considered unpleasant, loud or disruptive to hearing

r/woosh/

OnT: Kan detta verkligen stämma? Att de magiskt lyckats utöka livslängden på ssd utan att andra tillverkare ens är i närheten? Swec: jag kräver test. 54000TB borde väl inte ta så lång tid?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Noice:
- A slang word for "nice"
- Beyond the boundaries and exceeding the limits of nice. Spoken with emphasis when describing something particularly awesome.
- nice pronounced with an exaggerated Australian accent, is a synonym for awesome

Noise:
- unwanted sound considered unpleasant, loud or disruptive to hearing

Åtapäpä = slang för Coolt.

Permalänk
Medlem

Så den räcker nästan ett helt år då?
Har för mig att debauer testade det där och kom fram till att livslängden på hans SSD'er var löjligt kort. 18x längre låter ju bra, men om en vanlig SSD's livslängd räknas i veckor så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Men om du inte har is är det bara att ta tag i saken och frysa in mer, skrika om det här hjälper inte. 😋😉

Permalänk
Medlem

Sorry, blev dubbelpost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Men om du inte har is är det bara att ta tag i saken och frysa in mer, skrika om det här hjälper inte. 😋😉

Haha

Permalänk
Medlem

För privat bruk räcker de flesta vanliga diskarna mer än väl, även om högre skrivtålighet ger en extra trygghet och förhoppning om att de håller längre.

Men för professionellt bruk riskerar en del att gå över gränsen för vad mer vanliga diskar klarar.
Bl a stötte jag på en som hade lyckats skriva drygt 1300 TB på runt ett år, då är det ju olämpligt med diskar som är specade till 1200 el mindre.

Har då ofta tvingats välja Intel Optane för en kombination av bra skrivtålighet och bra prestanda.
Väntar snart in en rejäl maskin åt en kund, med P4618 (6.4 TB), samt TR Pro 3995X och 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

54000 TBW? Herrejävlar!

Skrivet av Trihxeem:

r/woosh/

OnT: Kan detta verkligen stämma? Att de magiskt lyckats utöka livslängden på ssd utan att andra tillverkare ens är i närheten? Swec: jag kräver test. 54000TB borde väl inte ta så lång tid?

Vad i?!? Detta vänder ju totalt uppochner den allmänna uppfattningen om SSDers livslängd! Kan TLC ha en högre wear level count än MLCs 10 000? Varför har inte det gjorts förut?

Har bränt många SSDer fram till dagens datum. Framför allt sådana som suttit som zfs-cache. Det käkar upp en medelstor SSD på ett halvår. Även för vanligt bruk har jag bränt flera stycken sedan min första SSD för tio år sedan så för mig är wear level count viktigt. En dator är för mig en arbetsmaskin, inte bara en plats att betala räkningar och streama film på.

Permalänk
Medlem

TBW i nivå med "vanliga" SSD avsedda för serverbruk. 2TB för ~20 kkr kan vara prisvärt i sammanhanget, får se var priset hamnar.

Den enda SSD som dött för mig (En 2,5" Samsung 850 EVO) fick fel på I/O-kretsen, så moderkortet ville inte erkänna dess existens. Det strulet började redan efter en månads användning eller två.

Permalänk
Medlem

Detta är coolt och troligen för väldigt seriösa system. För vanliga dödliga, en konsument-nvme kan skriva minst 300-1000 TBW enligt spec. Väldigt få vanliga farmare kommer upp i ens 300Tb, av det skälet tycker jag att SSD-livslängd är en överskattad fråga. Absolut worstcase = när jag plottat (minst) 300Tb får jag punga ut 2-3k för en ny disk. Med 300Tb plots har jag fått tillbaka den investeringen på mycket kort tid.

Permalänk

Varje plot (standardstorleken 100gb) genererar typ 1,6Tb TBW så om du plottar 300Tb eller då ca 3.000 plots så motsvarar det ca 4.800 TBW. Om man inte har koll på vad man har i datorn är det rätt lätt att bränna t.ex sin boot disc. Sedan fins det vissa konsument SSDer som har rätt bra TBW. Min MP600 har T.ex 3600 TBW och kostar ju inte skjortan. En en annan minst lika viktig faktor vid plotting är sustained write men jag har inte sett någon sådan spec för Plottripper.

Permalänk
Medlem

När räknar man hem att plotta till en ramdisk?
Ponera att man kommer över en gammal server med 1TB ram eller så. Är det lönt?