Köpa loss dator från jobbet; värdering

Permalänk

Köpa loss dator från jobbet; värdering

Hej!

Jag har fått erbjudande om att köpa loss min fd jobbdator från slutet av 2018, då jag har fått en bärbar maskin nu. Priset de begär är 3500 kr.

Funderingen jag har är att ge den till bonussonen så att han kan spela på den, då det ändå är okej grejer i den. Det var lockande när jag trodde det skulle handla om en symbolisk summa på en tusenlapp eller två men nu är jag mer tveksam.

Specifikationerna, även om många komponenter ej längre finns att köpa, finns i denna gamla kundvagnen från Inet.

Inet kundvagn

Det som inte skulle ingå är då SSD, skärm och Windows, då företaget inte vill riskera dataförlust så ryker hela hårddisken och skärm har vi redan.

Borde jag slå till eller ska jag bara plocka ihop lite nyare grejer? Personligen tycker jag att det känns ganska dyrt för en 2.5 år gammal begagnad dator utan SSD och Windows, det kommer ju kosta en bra slant att lägga till detta också.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur svårt det är att få tag på ett prisvärt grafikkort nu så är det värt det.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Bara grafikkortet i den är ju värt 2-3k så jag hade köpt loss den. En SSD kan du får för runt en tusenlapp och en win10-licens på ebay för knappt en 50-lapp.
Helt ok speldator för en yngre person som spelar fortnite, roblox, minecraft.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Windows kostar inte många kronor på internet.
Typ 100 spänn.
En SSD kostar inte heller många kronor nuförtiden.

Hade jag varit du så hade jag slagit till. Det är fortfarande en helt okej dator för spel i 1080p för grabben.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Av skatteskäl måste företaget sälja den till dig för marknadspris, och då brukar man vara "snäll" och lägga den i lägre halvan av det, för att faktiskt få den såld, utan att ha koll på dom exakta komponenterna så är det troligtvis en bra deal.

Permalänk
Medlem

Hade det varit normal tillgång på komponenter hade jag varit tveksam. Men nu kostar ju motsvarande grafikkort som går att få tag på runt 3000k så jag hade slagit till om jag behövde en dator och skulle spela mindre krävande spel i 1080p, typ Fortnite.