Permalänk
Medlem

Man blev blåst utav Nvidia vid förra släppet då dem sa en tidpunkt dem skulle släppa i deras egna butik för FE när det i verkliga fallet släpptes ca en timme senare i deras egna butik. Nu kommer man inte ens kunna köpa FE direkt utav Nvidia i Sverige. Det finns alltså ingen möjlighet att få tag på ett FE annat än att köpa utav scalpers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Är inte riktigt så desperat. Haft ett 3080 trio sedan premiären å ett evga 3080 ultra anländer idag. Får ersätta mitt trio om jag blir utan 3080 ti. Borde ge några procent mer prestanda med 450w power limit vs 350w på trio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Är inte riktigt så desperat. Haft ett 3080 trio sedan premiären å ett evga 3080 ultra anländer idag. Får ersätta mitt trio om jag blir utan 3080 ti. Borde ge några procent mer prestanda med 450w power limit vs 350w på trio

Du kan flasha bios på 3080 trio för en högre power limit med EVGAs bios på egen risk.

Permalänk
Medlem

så, vart är korten? "säljstart 3 juni 15.00"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Är inte riktigt så desperat. Haft ett 3080 trio sedan premiären å ett evga 3080 ultra anländer idag. Får ersätta mitt trio om jag blir utan 3080 ti. Borde ge några procent mer prestanda med 450w power limit vs 350w på trio

Reggar du EVGA't kan du ju köra step-up till ett 3080ti annars^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

så, vart är korten? "säljstart 3 juni 15.00"

Det är några timmar kvar.
Vi vet inte hur återförsäljare tänker. De kanske publicerar artiklar direkt vid den tidpunkten. Eller så är det enklare svaret: de har inte fått några kort att sälja.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Min gissning är att de försöker undvika att bottar köper upp allt och därför inte lägger ut dem förrän kl 15 men å andra sidan vet itne jag hur köpbottar funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är några timmar kvar.
Vi vet inte hur återförsäljare tänker. De kanske publicerar artiklar direkt vid den tidpunkten. Eller så är det enklare svaret: de har inte fått några kort att sälja.

Hur det än må vara så förstår jag inte varför de inte kan informera oss konsumenter.

Öppna kort hade sparat oss tid och energi, så vi kan fortsätta med våra liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Reggar du EVGA't kan du ju köra step-up till ett 3080ti annars^^

Tack för tipset evga 3080 ti ultra är ju drömmen 450w, hög boost clock,många phases, grym kylare. Att gå från ett 3080 ultra till ett mediokert 3080 ti typ eagle elller gamepro lär ju ge ännu mindre prestandahopp än de där 9 procenten vi ser i recensioner liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Är inte riktigt så desperat. Haft ett 3080 trio sedan premiären å ett evga 3080 ultra anländer idag. Får ersätta mitt trio om jag blir utan 3080 ti. Borde ge några procent mer prestanda med 450w power limit vs 350w på trio

Vad fick du ditt ultra ifrån? Var det FTW?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Tack för tipset evga 3080 ti ultra är ju drömmen 450w, hög boost clock,många phases, grym kylare. Att gå från ett 3080 ultra till ett mediokert 3080 ti typ eagle elller gamepro lär ju ge ännu mindre prestandahopp än de där 9 procenten vi ser i recensioner liksom...

Absolut, lär bli betydligt mer prisvärt via stepup i och med att du betalar mellanskillnaden, evga brukar ha relativt låga priser i sin butik, bara hänga på låset när de uppnar upp

https://eu.evga.com/support/stepup/

Permalänk
Medlem

Tror ni att miners som får tag på 3080ti skulle vilja byta mot 3080 kort ?
Eller tror ni att de kommer knäcka hashrate spärren på ti korten?

Permalänk
Medlem

Det fanns ju faktiskt en massa 3090 att köpa för 16800 kr, känner personligen flera som köpte men skickade tillbaka för att "det var för mycket pengar". Jag tycker det är intressant att folk som inte hade råd med 3090 nu plötsligt överväger att betala lika mycket för en sämre binnad GPU och halva mängden VRAM.

Permalänk
Medlem

Ni som sitter på 3080 kort, kommer ni försöka få tag på ett 3080Ti? Och i så fall varför?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni som sitter på 3080 kort, kommer ni försöka få tag på ett 3080Ti? Och i så fall varför?

Jag har ett Asus RTX 3080 TUF Gaming OC som jag köpte för 7990 kr, så jag förstår inte varför jag skulle vilja ge det dubbla för ett kort med en sån marginell prestandaskillnad att den garanterat kommer bli helt utraderad när 40-serien släpps om kanske 1-1½ år?

Bättre att spara pengarna till något vettigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad fick du ditt ultra ifrån? Var det FTW?

Fick tag på ett 3080 FTW ultra på dustin igår för 13k (inklusive nättagg).för bra deal för att ej köpa äver om jag som sagt redan har ett trio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni som sitter på 3080 kort, kommer ni försöka få tag på ett 3080Ti? Och i så fall varför?

Pc master race ftw Nej, håller med om att det inte är logiskt.men kan tänka mig lägga 5k över mitt 3080 för 10 procent mer prestanda. Spelar ändå 2 tim om dagen å man har rätt mket cash nu i och med corona. Tycker också den första dagen med alla benchmarks vs sitt gamla kort är värt en hel del så jvla kul. 20k är min limit för 3080 ti och gissar jag får 15-16k för mitt trio när jag säljer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni som sitter på 3080 kort, kommer ni försöka få tag på ett 3080Ti? Och i så fall varför?

Jag skulle jämföra det med de som byter in sin bil.
Roligt med ny teknik och alltid kul att uppgradera!

Och om sosse-maggan får sin vilja igenom så är de ingen idé att spara sina pengar längre ändå (isk-taket)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag skulle jämföra det med de som byter in sin bil.
Roligt med ny teknik och alltid kul att uppgradera!

Misstänker att extremt få byter in sin bil till samma årsmodell och mot en nästan identisk bil för dubbla priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har ett Asus RTX 3080 TUF Gaming OC som jag köpte för 7990 kr, så jag förstår inte varför jag skulle vilja ge det dubbla för ett kort med en sån marginell prestandaskillnad att den garanterat kommer bli helt utraderad när 40-serien släpps om kanske 1-1½ år?

Bättre att spara pengarna till något vettigare.

Det är lite så jag menar, jag sitter på ett 3080 FTW3 Ultra som jag köpte för 9500:-, ser ingen anledning att betala det dubbla för minimal prestandaökning.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag skulle jämföra det med de som byter in sin bil.
Roligt med ny teknik och alltid kul att uppgradera!

Och om sosse-maggan får sin vilja igenom så är de ingen idé att spara sina pengar längre ändå (isk-taket)

Alla får göra som dom vill men ny teknik är det ju inte, bara nedskalade 3090's till pinsamt överpris.

För en gångs skull var det ganska kul att se GamersNexus review av 3080ti

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det är lite så jag menar, jag sitter på ett 3080 FTW3 Ultra som jag köpte för 9500:-, ser ingen anledning att betala det dubbla för minimal prestandaökning.

Nä jag var beredd på att betala ordinariepriset för mitt på typ 9200 kr när leveransen dröjde (kortet skickades 16/10, sista dagen på Nvidia-kampanjen), men hade resonerat likadant oavsett.

Även om det går att få mer för ett 3080 begagnat nu så kommer det att bli kanske 5000 kr ytterligare för ett 3080 Ti, och de procentuella förbättringar är ändå oftast i scenarion där kortet trycker ut långt norr om 100 FPS. Jag kommer ha svårt att märka om jag får 180 eller 198 FPS, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni som sitter på 3080 kort, kommer ni försöka få tag på ett 3080Ti? Och i så fall varför?

Jag kommer försöka.
Om jag får tag i ett rimligt prisat kort, så säljer jag mitt 3080 på den galna marknad vi har nu och gör +-0kr eller kanske t.o.m lite vinst om man har tur och får mer prestanda. Chansen att man får tag i ett till rimligt pris är nog sjukt liten dock!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni som sitter på 3080 kort, kommer ni försöka få tag på ett 3080Ti? Och i så fall varför?

Om man inte bryr sig om mining och kan sälja sitt 3080 för mer än vad man köper ett 3080 ti för så är det ju givet.

Permalänk
Medlem

Jag håller med alla era argument med att om du kan göra en +-0 affär på det så kan man ju absolut göra det, men att lägga 5k till för 10% mer prestanda, nah. Och då är jag ändå ett stort fan av teknik.
Alla gör givetvis som de vill.

Men ärligt talat, är de inte lite så att folk vill uppgradera till 3080Ti, just av den anledningen att de kan säga att de har ett 3080Ti istället för ett ordinärt 3080?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni som sitter på 3080 kort, kommer ni försöka få tag på ett 3080Ti? Och i så fall varför?

Jag kommer inte försöka skaffa ett 3080Ti.
Tycker att kortet är helt fel i tiden, hade varit bättre att få igång produktionen på övriga kort i serien så folk kunde köpa de till samma priser som vi som hade turen att få tag i dessa vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Om man inte bryr sig om mining och kan sälja sitt 3080 för mer än vad man köper ett 3080 ti för så är det ju givet.

Det kommer nog inte hända, inte minst med tanke på att 3080 Ti knappast kommer säljas med några subventioner utan att prisnivån kommer att justeras upp omgående.

Sen kan man ju alltid gambla såklart, det verkar ju hägra för en del.

Permalänk

Av ren nyfikenhet, har någon "vunnit" tilldelning av 3080ti på komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Fick tag på ett 3080 FTW ultra på dustin igår för 13k (inklusive nättagg).för bra deal för att ej köpa äver om jag som sagt redan har ett trio.

Jaha, såg den dealen igår, när beställde du?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jaha, såg den dealen igår, när beställde du?

Typ exakt när de lade upp tror jag. har en grej som gör att jag ser när butiker får in saker i lager. köpte nog inom en minut efter det kom upp