Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ska jag välja TG799vac Xtream? (behöver snabbare router)

Permalänk

Ska jag välja TG799vac Xtream? (behöver snabbare router)

Tjenare,

Jag har idag en gammal router som hanterar max 100/100 - Thomson TG789vn. Har aldrig haft problem med den.
Jag skaffade en synology NAS, kopplad via ethernet som backuplösning och kom underfund med att min nuvarande router bergränsar hastigheten otroligt hårt (100 mbit/sek = ca 12mb/sekund). Så backup tar extremt lång tid. Jag behöver alltså en router som klarar minst 1000mbit/sekund (1gbit/sekund).

Eftersom jag har Telia så kollade jag vad dom har att erbjuda och dom har Technicolor TG799vac Xtream som ska hantera 1gbit/sek (1000mbit/sek). Det låter ju bra tycker jag som total amatör, men jag hittade en del klagomål på den när jag sökte svar på mina funderingar. Däremot är det väldigt bekvämt för mig om dom bara skickar en ny router som dras på månadskostnaden.

Mitt internet är fiber från telia (100/100) och duger fint. Anledningen till att jag vill uppgradera är att jag behöver snabbare dataöverföring via ethernet (till min NAS backup).

Mina definitiva behov innefattar:
- Minst 1gbit/sek hastighet (Technicolor TG799vac Xtream har det)
- 4 (gärna fler) LAN anslutningar (Technicolor TG799vac Xtream har det). Använder alla 4 på min nuvarande router.

WiFi måste jag faktiskt inte ha (avaktiverat på min nuvarande router). Jag kör helt på smart-tv och ingen digital-tv alls. Med teknik är jag en behovsanvändare, dvs jag skaffar saker jag behöver, inte för att jag har ett intresse av det, därmed inte så villig att djupdyka i inställningar etc även om jag kan om jag måste.

Frågan är: Ska jag nöja mig med att skaffa Technicolor TG799vac Xtream från Telia eller ska jag titta på något annat? I så fall vad?
Jag håller mig gärna till relativt låga priser så klart. 1-2-3 tusen är jag glad om jag kan komma undan med.

EDIT: Jag använder ingen IP-telefoni heller.

Permalänk
Medlem

Uppgraderar du din hastighet till 250 t.ex så borde du få en router gratis då den du har fått från dom inte räcker till.
Jag skulle nästan rekommendera att du bara köper en gigabitswitch annars och kopplar in alla dina enheter i den, och den ansluter du sedan till din nuvarande router så dina enheter blir tilldelade IP nummer. Då borde trafiken gå genom switchen.

Generellt tycker jag att Technicolor 799 är en skitrouter, fast den funkar ju för det du behöver den till. Finns säkert begagnad på nätet för några få hundra kronor. Finns andra billigare nya routrar som är minst lika bra.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Uppgraderar du din hastighet till 250 t.ex så borde du få en router gratis då den du har fått från dom inte räcker till.

Skrivet av Maskaren:

Jag skulle nästan rekommendera att du bara köper en gigabitswitch annars och kopplar in alla dina enheter i den, och den ansluter du sedan till din nuvarande router så dina enheter blir tilldelade IP nummer. Då borde trafiken gå genom switchen.
Generellt tycker jag att Technicolor 799 är en skitrouter, fast den funkar ju för det du behöver den till. Finns säkert begagnad på nätet för några få hundra kronor. Finns andra billigare nya routrar som är minst lika bra.

Okej!
Men vänta nu... begränsas inte gigaswitchen till maxhastigheten på min nuvarande router (100 mbit) då?

Permalänk
Medlem

Antingen tar du Teliagrunkan samt köper en switch för fler ethernet-uttag eller så rekommenderar jag en ubiquiti edgerouter + switch.
Dom finns att få tag på för bra pengar, speciellt ERL eller ERX.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskaren:

Generellt tycker jag att Technicolor 799 är en skitrouter, fast den funkar ju för det du behöver den till. Finns säkert begagnad på nätet för några få hundra kronor. Finns andra billigare nya routrar som är minst lika bra.

Du kör själv med en 799 förstår jag? Jag har Telia som fiberleverantör och har kört deras routers, först 789 och nu 799 utan problem. Dock använder jag den bara som port mot internet, då jag har kompletterat med bra accesspunkter osv. Det är svårt att hitta en bättre router för samma pengar. Många billiga routrar har samma problem som 789 med 100mbit portar osv.

Skrivet av spacemarcus:

Okej!
Men vänta nu... begränsas inte gigaswitchen till maxhastigheten på min nuvarande router (100 mbit) då?

Switchen begränsas inte av routern. Du ska koppla en sladd mellan router och switch och sedan alla andra enheter i routern.
Dock kommer ditt WiFi fortfarande att vara begränsat till 100mbit/s, så har du även enheter kopplade med WiFi som behöver bättre fart så behöver du uppgradera det med.

Som sagt så kör jag den routern du erbjudits av Telia, och det är inga problem med den. Den är bättre på allt jämfört med din nuvarande och fungerar lika bra. Har du telefoni eller TV från Telia så får du en smidigare lösning out of the box om du tar Telias router. Det går att konfigurera andra routers också, men vad folk glömmer berätta är att du då får göra det själv, samt att du får hålla koll på att det fortsätter fungera. Kommer alla prylar från Telia så kan de ju även se till att alla tjänster fungerar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack alla för era tips!

Jag ringde till telia och det slutade med att jag får en gratis ny router Sagemcom F@st 5370e. Har allt jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kör själv med en 799 förstår jag? Jag har Telia som fiberleverantör och har kört deras routers, först 789 och nu 799 utan problem. Dock använder jag den bara som port mot internet, då jag har kompletterat med bra accesspunkter osv. Det är svårt att hitta en bättre router för samma pengar. Många billiga routrar har samma problem som 789 med 100mbit portar osv.

Faktiskt inte. Jag använder en urgammal Asus RT-N12E som jag köpte ny på rea för 150:- ungefär för en himla massa år sedan.

Anledningen till att jag tycker TG799 är en skitrouter är för att jag jobbar för en ISP som skickar ut den till kunder. Det är en väldigt prisvärd router om man får den gratis dock. Det går brygga enskilda portar, den klarar VOIP och IPTV, den klarar DSL och LAN. Den har 5ghz Wifi. Så får man den från sin leverantör gratis så tycker jag att man kan köra på den. Det hjälper även till vid felsökning ifall man har problem då supporten har utbildning på routern.

Generellt tycker jag dock inte om den för att det är en stor felkälla när folk ringer in. Många klagar på dåligt Wifi, att dom behöver starta om den ofta, att den hänger sig o.s.v. Jag skulle aldrig betala pengar för den då det finns så många andra bra routrar.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskaren:

Generellt tycker jag dock inte om den för att det är en stor felkälla när folk ringer in. Många klagar på dåligt Wifi, att dom behöver starta om den ofta, att den hänger sig o.s.v. Jag skulle aldrig betala pengar för den då det finns så många andra bra routrar.

Nu blev ju bilden något mer nyanserad. Att den hänger sig och behöver startas om beror förmodligen inte på routern utan på hur den placeras. Detta har ju alltid varit ett problem. Folk knölar in routern i ett skåp, en hylla osv. och lägger gärna grejer ovanpå. Inget blir bättre med en annan router. Min router startar bara om när det är strömavbrott.

WiFi-täckningen är ju vad den är. Routern är inte på något sätt toppklass och har väl inte heller utgett sig för att vara det.Min bild att man måste upp i en router runt 1500kr för att få bättre WiFi, billigare om det är rea. Även här så hjälper ju inte precis placeringen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alltså Technicolor/Thomson och allt vad de heter är fullkomligt skräp. Behöver du en snabbare switch så köp en switch helt enkelt.