Permalänk
Hedersmedlem

Hur mye spänning klarar en XP2100+ ?

Hej!

Tänkte testklocka min processor. Undrar bara vilka spänningar man kan ge den med hyffad kylning (ax7+enermax80mm) innan den kollapsar?

Samma fråga med minnena, se sig vad jag har.

Tackar för svar!

edit: mohahah jag tror jag fick den första tråden i denna forumdel (förutom de som flyttades)

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Glömsk

XP-processorer klarar rätt rejält med spänning till skillnad från exempelvis P4. Kan inte svara exakt dock.

Minnen däremot, akta dig för att gå över 2.8V, minnen brukar dö efter något år om man kör 2.8V +

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Om du nu ska överklocka så är det lugnt upp till 2V bara temperaturen är acceptabel.
Psionicist flyttar trådar som en liten kines

Permalänk
Hedersmedlem

Tack!

Tänkte inte über-klocka bara testa lite så kan det säkert finnas tillfälle att dra på lite mer kräm.. Bra att ha lite koll då

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Säger inte AMD att max är +0.5V? Vilket betyder 2.0V tror jag...

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Glömsk

Är faktiskt edin som flyttar trådarna.

Tycker 2.0V låter som ett runt fint värde förresten. Låter bra.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

2.0V under testperioder, men med otillräcklig kylning skulle jag hålla mig kring 1.9V vid normalt användande.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Avstängd

Psionicist: Det är vid 3V som minnena börjar ta stryk kör mina minnen i 2.9 utan några problem

Visa signatur

*Cpu: AMD Athlon XP 2200+@2800+* Moderkort: Abit NF7-S Rev 2.0 (233fsb)*Minne:Twinmos Winbond* DDR400@466*Grafikkort: ATi Radeon 9700 Pro*Ljudkort: SB Audigy 2*Hårddisk:Western Digital 120gb*Kylning: Maze 4, Black Ice radiator, Eheim 1024