Samsung Odyssey G9 tappar signal vid fullscreen i spel

Permalänk
Medlem

Samsung Odyssey G9 tappar signal vid fullscreen i spel

Hej

Jag har en Samsung Odyssey G9 som jag överlag är väldigt nöjd med men jag har ett problem.

I flertalet spel där jag väljer att köra fullscreen(oavsett upplösning) så tappar monitorn signalen och bilden blir helt svart.
Det händer inte i alla spel men i ganska många, och enda sättet att få tillbaka bilden är att trycka "ALT + Enter" för att minimera spelet till ett fönster.

Jag har senaste firmware för monitorn och senaste drivrutinerna till mitt MSI RTX 3080(har haft samma problem med tidigare drivare).

Är det någon som har denna skärm som upplever samma problem och har en lösning på det?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Carnilo:

I flertalet spel där jag väljer att köra fullscreen(oavsett upplösning) så tappar monitorn signalen och bilden blir helt svart.

G9 kör hög frekvens, stor pixelmatris och maximerar därför HBR3-bandbredden för Displayport. Ifall kabeln är av undermålig kvalitet är det större risk för att man får detta problem. Ett enkelt sätt att testa om det är kabeln är att minska bandbredden, till exempel köra 144 Hz istället för 240 Hz, och se om du får samma problem. Ifall det slutar när du minskar bandbredden är det troligtvis kabeln. Är det kvar ändå kan det vara relaterat till annat som drivrutiner och hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

G9 kör hög frekvens, stor pixelmatris och maximerar därför HBR3-bandbredden för Displayport. Ifall kabeln är av undermålig kvalitet är det större risk för att man får detta problem. Ett enkelt sätt att testa om det är kabeln är att minska bandbredden, till exempel köra 144 Hz istället för 240 Hz, och se om du får samma problem. Ifall det slutar när du minskar bandbredden är det troligtvis kabeln. Är det kvar ändå kan det vara relaterat till annat som drivrutiner och hårdvara.

Tack för svar.

Jag har sett flera diskussioner angående just denna monitor och displayport kabeln men för de som testat en annan kabel verkar det inte ha hjälpt. Jag använder mig av DP-kabeln som medföljde som är en DP 1.4 kabel.

Men om man nu skulle testa en annan kabel har du något tips på en bra DP 1.4 kabel till rimligt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnilo:

Tack för svar.

Jag har sett flera diskussioner angående just denna monitor och displayport kabeln men för de som testat en annan kabel verkar det inte ha hjälpt. Jag använder mig av DP-kabeln som medföljde som är en DP 1.4 kabel.

Men om man nu skulle testa en annan kabel har du något tips på en bra DP 1.4 kabel till rimligt pris?

Testade du sänka HZ på skärmen och blev det bättre?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Testade du sänka HZ på skärmen och blev det bättre?

Jag testade först att ändra från 240 till 120Hz i Nvidia Kontrollpanelen men då blev det ingen skillnad.
Av någon skum anledning så kan man inte använda färgdjup 10 bpc i 120Hz utan endast 8 bpc.

Sedan testade jag att även ändra från 240 till 120Hz i monitorns OSD och då fungerade det att köra fullscreen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Carnilo:

Jag testade först att ändra från 240 till 120Hz i Nvidia Kontrollpanelen men då blev det ingen skillnad.
Av någon skum anledning så kan man inte använda färgdjup 10 bpc i 120Hz utan endast 8 bpc.

Sedan testade jag att även ändra från 240 till 120Hz i monitorns OSD och då fungerade det att köra fullscreen.

Det är inte alltid ändringar i Nvidia:s (eller AMD:s) kontrollpanel får samma effekt som ändringar i Windows inställningar. Även om ändringarna till synes bekräftas är det inte säkert att det faktiskt ändras något. Därför måste man arbeta aktivt med skärmens egen information för att bekräfta vilken frekvens och vilken signal man kör.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat hela 5 olika Displayport 1.4 kablar som är godkända för 8K och alla hade exakt samma problem.
Så då kan vi utesluta att det beror på kabeln. Någon som har nån annan idé om vad detta kan bero på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Carnilo:

Nu har jag testat hela 5 olika Displayport 1.4 kablar som är godkända för 8K och alla hade exakt samma problem.
Så då kan vi utesluta att det beror på kabeln. Någon som har nån annan idé om vad detta kan bero på?

Samsungs Odyssey-skärmar är ju tyvärr inte kända för sin tillförlitlighet och jag skulle gissa att det är en av de mest returnerade skärmarna på marknaden idag. Alltid svårt med populära produkter och felfrekvens samt hur det slår igenom bruset där det är svårt att avgöra om rapporter om krångel beror på kvantitet (fler som köper och naturligt fler som upplever fel) eller om det beror på faktiskt kvalitetsbrist i produkten.

Man har ju alltid denna tråd att landa på för att bilda sig sin egen uppfattning:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1601803-samsung-odysse...

Du har med fem olika kablar i alla fall ganska väl uteslutit kabeln som en rimlig felorsak.