Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag använder funktions-knapparna hela tiden för diverse kommandon. Men att ha en knapp som tar över hela systemet för att visa en meny faller mig inte i smaken speciellt inte där knappen är idag

Jag kör autohotkey för att stänga av windowsknappen i spel... kommer alltid åt den.
Så jag håller med dig, man borde kunna få stänga av så den inte öppnar Startmenyn i alla fall, men behålla den som funktionsknapp.
CTRL+ESC öppnar ju startmenyn också, så det räcker ju.

Såg förresten att följande autohotkey script stänger av windows tangenten globalt så den inte kan öppna startmenyn men verkar behålla övrig funktionalitet
LWin & vk07::return
LWin::return
RWin & vk07::return
RWin::return

Testade den och det verkar fungera.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag hoppas man kan avaktivera windows-tangenten för start-meny'n i 11:an

Det kan du genom att installera Open-Shell.

I Windows 8.1 så öppnade jag Windows inbyggda startmeny (Metro-startsidan) med Shift+Win och sedan Classic-Start med "Win"-knappen.

Men det går precis lika bra att stänga av menyn helt genom att välja "Nothing" på samtliga alternativ.

Open-Shell innehåller långt mycket mer än bara en startmeny

Jag är för övrigt också vänsterhänt och jobbar mycket med pekskärm/wacom-penna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag hoppas att det är mycket nyheter under skalet som gör det mer optimerat. Jag använder Onedrive själv, men skulle inte vilja ha det mer "påtagligt". Men det lutar ju åt att de ska få in alla i Office, Onedrive och Xbox. Och jag förstår varför de gör det, det är där pengarna finns nu.

Jag misstolkar kanske och är nog inte med på alla nyheter som MS pratat om, men de sa väl att det är de största nyheterna på en decennium FÖR utvecklare som vill marknadsföra sig i Windows? Inte de största nyheterna i Windows generellt?

Han talade på en konferans för utvecklare absolut men han sa Biggest Windows update in a decade vilket ger mig en känsla av att de pratar om betydligt mer än bara det grafiska även om det givetvis är en del av det hela och det är så pass stort att han måste mena mer om man ser bakåt har alltid ett nytt operativsystem inneburit stora förändringar 7-8 och sen 8-10 så att med detta uttalandet så innebär det ju rent konkret att det ska vara större än de förändringar som gjorts mellan dessa känner jag!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av basickarl:

Men för helvete Microsoft, Windows 10 är det snyggaste de har gjort (förutom all fult gammal UI som blandas i) och nu gör de det här, rundade hörn? Seriöst?

Enligt Thurrott kan man växla till det gamla användargränssnittet med några registerändringar, så möjligen blir det till och med möjligt officiellt (som förr).

Han poängterar också att Microsoft ofta testar olika delmängder av funktioner vid olika tillfällen, så även om detta sannolikt är en genuin läcka är det kanske inte den kompletta produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Nja, ingen koll på de tidigare versionerna rätta mig om jag är helt ute och cyklar men följande har väl varit för de tidigare windows versionerna från 95:

Windows 95 - uppskattat
Windows 98 - problem
Windows Me - problem
Windows xp - uppskattat
Windows Vista - problem?
Windows 7 - uppskattat
Windows 8 - riktigt risigt?
Windows 10 - uppskattat

Är väl ingen vedertagen lista, finns säkert en och annan som skulle säga emot mig ^^

Det är ju framförallt en selektiv lista med en subjektiv tolkning. Var Windows 95 bättre än 98? För mig var det då inte det, och Vista fungerade betydligt bättre än XP. Sen har du varken med Windows 2000 eller 8.1. 8;an kom med en felsatsning i gränssnittet men det var inte dåligt annars.

Så, nä... det går inte att tillämpa någon slags "varannan Windows"-regel.

För övrigt kan jag säga att hittills har den läckta versionen av Windows 11 fungerat helt klanderfritt. Här är en fullständig lista på de problem jag hittat så här långt:

"Get started"-guiden är ofärdig

Ljudenheter verkar ha en lite aggressiv energisparfunktion. Ibland när systemljud spelas upp kan det bli lite dist och sprak, gissningsvis för att enheten gått ner i standby-läge. Så har i varje fall varit fallet när jag stött på liknande under Linux (fast med mer sprak).

I widgets-vyn kan jag inte plocka bort nyheter från NHL.

That's it. Det är alla "problem" jag stött på. Kanske dyker det upp mer med tiden men såhär långt kan jag säga att jag verkligen inte vill gå tillbaka till Windows 10.

11;an är en stadig förbättring i gränssnittet. Det är snyggare, rappare och mer genomtänkt. Nya startmenyn är en stor förbättring. Även de som tycker fel och vill ha den till vänster lär se den som mer användarvänlig.

Så väl som det har funkat hittills skulle Microsoft kunna lansera den läckta versionen skarpt. Nu är det väl runt ett halvår kvar till lansering och det vore märkligt om slutprodukten blir sämre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag syftade ganska specifikt på Classic/Open-Shell där detta både inaktiverats och avinstallerats för mig ett par ggr tidigare vid Feature-updates. Samt skälet från utvecklaren av Classic-Shell själv.

Att ersätts Explorer helt kan de säkert vara mer öppna för, då jag exempelvis hittills aldrig haft några problem med Directory Opus.

Tja, det ligger ju lite i sakens natur. De använder odokumenterade och icke-publika API:er för att injicera ny funktionalitet och de ändras allt eftersom mjukvaran utvecklas. Inget hindrar dem att bygga en egen ersättare till Explorer.exe, mer än resurser och/eller kompetens, där de kan ha vilken startmeny de vill och tillåta teman eller vad som helst.

Skrivet av 925a:

Allt du säger stämmer och det va därför jag började med: "Jag hoppas man kan avaktivera windows-tangenten för start-meny'n i 11:an" i mitt första inlägg.

Jag har använt penna som muspekare sen tidigt 2000. Jag kör allt på muskelminne. Jag använder funktions-knapparna hela tiden för diverse kommandon. Men att ha en knapp som tar över hela systemet för att visa en meny faller mig inte i smaken speciellt inte där knappen är idag - Det va därför jag skrev att den borde flyttas till "alla andra funktionsknappar" F-knappar/media knappar. Jag jobbar med video-media och sitter man o jobbar i fullskärm och sen RÅKAR trycka på windows-knappen (vilket jag gör ofta eftersom mac-knapparna fortfarande sitter i ryggmärgen) så förlorar åtminstånde jag fokus på det jag gör. Meny:n hamnar ovanför det jag jobbar på och jag måste trycka 2 gånger med muspekaren för att komma tillbaka där jag var.

Testa att tryck en gång till på Win.

Men jag förstår att det är jobbigt när knappar inte sitter där man är van, men det handlar ju om just vana. Jag har inte tryckt på Windowsknappen av misstag, utanför spelande men det är ju lite speciellt, på många år. Däremot har jag en knapp på båda mina stationära tangentbord för att stänga av den, vilken jag inte behöver men har kommit åt ibland av misstag när jag typ flyttat på tangentbordet eller så, vilket är verkligen frustrerande när saker inte fungerar som de ska.

Men istället för att klaga på att saker inte är likadana när du har bytt system så kan det vara värt att lära sig hur man bäst använder det nya liksom. Det är väldigt användbart att trycka på en knapp och skriva två-tre bokstäver för att hitta programmet man vill åt exempelvis. Att inte trycka på Windows-knappen när du inte vill lär ju komma av sig själv ganska snabbt.

Citat:

När det kommer till starta program så finns det betydligt snabbare vägar att gå än grotta in sig i start-meny:n. Kör kommandot t.ex. Microsoft har till och med copy/paste:at från linux och osx gällande en ännu mer "kraftfull" win+r men av nån konstig anledning inte gjort det standard i systemet än. Minns inte vad det hette men det finns under utvecklar-delen på ms hemsida för nerladdning.

Startmenyn har en sökfunktion så den är snabb, man behöver inte grotta in sig på något sätt. Run gör ju precis vad den ska, kör kommandot man ger den oavsett om det är ett script, ett program (med växlar om man vill), något administrationsverktyg eller så.

Permalänk
Medlem

Finns det inga rykten om DirectX 13? Även om Microsoft inte alltid har gjort det så har ju ny version av DirectX varit ett bra sätt att pusha nya versioner av Windows. 12;an har inte direkt mottagits med öppna armar hos utvecklarna så det vore väl en god idé med något nytt på den fronten. MS har ju talat om att de ska satsa på att vara mer attraktiva hos utvecklare, vilket förhoppningsvis inte bara betyder förbättringar till deras butik.

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta en version att ladda hem om man vill testa? Jag är inte så sugen på att googla och ladda hem från första bästa träff. Om någon har ett bra förslag så får ni gärna skicka ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Han talade på en konferans för utvecklare absolut men han sa Biggest Windows update in a decade vilket ger mig en känsla av att de pratar om betydligt mer än bara det grafiska även om det givetvis är en del av det hela och det är så pass stort att han måste mena mer om man ser bakåt har alltid ett nytt operativsystem inneburit stora förändringar 7-8 och sen 8-10 så att med detta uttalandet så innebär det ju rent konkret att det ska vara större än de förändringar som gjorts mellan dessa känner jag!

Det borde blir mer än förändringar i gränssnittet och jag blir hoppfull om att det kommer bli bra förändringar. Tror mer och mer på att den läckta inte är mer än det mer grafiskt än hela. ThioJoe gick igenom den också och han menar på att det fattas lite för mycket i t.ex Store för att vara riktig en "beta".

Kommer helt klart vara snabbt på tåget att installera Windows 11

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Det borde blir mer än förändringar i gränssnittet och jag blir hoppfull om att det kommer bli bra förändringar. Tror mer och mer på att den läckta inte är mer än det mer grafiskt än hela. ThioJoe gick igenom den också och han menar på att det fattas lite för mycket i t.ex Store för att vara riktig en "beta".

Kommer helt klart vara snabbt på tåget att installera Windows 11

Store är dock bara en app bland många som säkert kommer uppdateras lagom till lanseringen, men detta sker vid sidan av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Store är dock bara en app bland många som säkert kommer uppdateras lagom till lanseringen, men detta sker vid sidan av Windows.

Jo, det vet jag. men om den versionen som läckt hade varit en mer beta hade nog säkert store varit med eftersom det är stor del i det som de ska satsa på. Ska bli spännande, kommer sitta bänkad den 24de. SweC borde ha live och restreama den

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det blir väldigt konstigt att dela upp 98 i två och ta med alla versioner av 10, men sedan bortse från t ex en del servicepack, liksom de betydande förändringar som skedde av 95 via OSR. Särskilt om argumentet är att saker sålts i kartong i butik, för det är ju inte riktigt distributionsmodellen för 10.

Man kan absolut göra en ännu längre lista där man inte bara tar med släppta Windowsversioner utan även listar service packs eller motsvarande för dessa.
Det skulle jag inte ha något principiellt problem med, dock skulle det bli en ännu mer otymplig lista. Det skulle ju dock absolut tillföra visst värde, särskilt för t.ex. XP som ändrades så mycket över tid.

Om man däremot ska börja slå ihop olika Windowsversioner så tycker jag att det blir väl godtyckligt och därmed svårhanterat.
Vilka ska slås ihop? Du nämner att 98 och 98 Second Edition borde slås ihop samt de tolv släppta versionerna av Windows 10 (sju år av Windows) borde slås ihop. Borde man i så fall även slå ihop 8 och 8.1? Vista och 7? Är ME också en variant av 98 eller är det tillräckligt annorlunda för att vara en "riktig" version?
Här föreslog jag några som också är rätt lika och släpptes kort efter varandra, men jag känner att det direkt blir hopslagningar som inte alla kommer hålla med om och att det nog snarare gör det svårare att diskutera, därav att jag föredrar att bara hålla mig till vilka olika versioner som Microsoft släppt.

Ett gränsfall blir väl, som du nämnde, just 95, som man eventuellt skulle kunna dela i de här OSR-nivåerna som fanns. Det är dock trots allt just "OEM Service Release", dvs de släpptes inte till vanligt folk som olika Windowsversioner utan var i princip en variant av servicepacks när Windows 95 förinstallerades på nya datorer. Jag väljer (lite godtyckligt, kanske) att likställa dessa med service packs, med följden att de i min listning bara skulle komma med i den tänkta längre listan från tidigare i inlägget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Historiskt sett så har DirectX och drivrutinsuppdateringar varit det enda skälet till att folk måste uppgradera Windows, utan dem hade en stor del säkert suttit på XP SP3 fortfarande.

Blir kul att se hur de ska "sälja" den här versionen.

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att startmeny i mitten kanske inte är så dumt då har man "allt" mitt framför näsan.
Gillar också de nya upplägget hur man placerar ut fönster, men vill ju dock att de placeras ut så direkt och att man inte ska behöva klicka i de som inte är i fokus om man har fler uppe.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Finns det inga rykten om DirectX 13? Även om Microsoft inte alltid har gjort det så har ju ny version av DirectX varit ett bra sätt att pusha nya versioner av Windows. 12;an har inte direkt mottagits med öppna armar hos utvecklarna så det vore väl en god idé med något nytt på den fronten. MS har ju talat om att de ska satsa på att vara mer attraktiva hos utvecklare, vilket förhoppningsvis inte bara betyder förbättringar till deras butik.

Behövs det? DX12 extreme är ju rätt nytt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Man kan absolut göra en ännu längre lista där man inte bara tar med släppta Windowsversioner utan även listar service packs eller motsvarande för dessa.
Det skulle jag inte ha något principiellt problem med, dock skulle det bli en ännu mer otymplig lista. Det skulle ju dock absolut tillföra visst värde, särskilt för t.ex. XP som ändrades så mycket över tid.

Om man däremot ska börja slå ihop olika Windowsversioner så tycker jag att det blir väl godtyckligt och därmed svårhanterat.
Vilka ska slås ihop? Du nämner att 98 och 98 Second Edition borde slås ihop samt de tolv släppta versionerna av Windows 10 (sju år av Windows) borde slås ihop. Borde man i så fall även slå ihop 8 och 8.1? Vista och 7? Är ME också en variant av 98 eller är det tillräckligt annorlunda för att vara en "riktig" version?
Här föreslog jag några som också är rätt lika och släpptes kort efter varandra, men jag känner att det direkt blir hopslagningar som inte alla kommer hålla med om och att det nog snarare gör det svårare att diskutera, därav att jag föredrar att bara hålla mig till vilka olika versioner som Microsoft släppt.

Ett gränsfall blir väl, som du nämnde, just 95, som man eventuellt skulle kunna dela i de här OSR-nivåerna som fanns. Det är dock trots allt just "OEM Service Release", dvs de släpptes inte till vanligt folk som olika Windowsversioner utan var i princip en variant av servicepacks när Windows 95 förinstallerades på nya datorer. Jag väljer (lite godtyckligt, kanske) att likställa dessa med service packs, med följden att de i min listning bara skulle komma med i den tänkta längre listan från tidigare i inlägget.

Tidigare kunde man ju separera versionerna genom vad som släpptes på installationsmedia. 95 OSR2 gjorde inte det, bara för OEM:er, exempelvis och släpptes väl aldrig ut som ett service pack eller liknande. 98 SE däremot kom på eget media, likaså 8.1. Från typ tian så släpper man ju inte installationsmedia på samma sätt utan installationerna finns att ladda ned och Windows uppdaterar sig automatiskt under installationen, så då är avgränsningen lite svårare förstås. Sen minns jag inte riktigt hur det var med XP. Jag hade installationsmedia för varje SP men det finns en stor chans att de inte var officiella utan bara slipstreamade av mig själv.

Permalänk
Medlem

Många klagar/klagade på Vista, men det var ett system där Microsoft verkligen gjorde många och stora ändringar. Vilket orsakade problem med drivrutiner etc. När Vista väl blivit etablerat var det riktigt bra. Sen kom Windows 7 med lite ny UI-design och fick allt beröm, trots att Vista gjort grovarbetet och lagt grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det borde blir mer än förändringar i gränssnittet och jag blir hoppfull om att det kommer bli bra förändringar. Tror mer och mer på att den läckta inte är mer än det mer grafiskt än hela. ThioJoe gick igenom den också och han menar på att det fattas lite för mycket i t.ex Store för att vara riktig en "beta".

Kommer helt klart vara snabbt på tåget att installera Windows 11

Det kommer jag med vara ska bli spännande nästa vecka och se vad som kommer det hade känts märkligt om Microsoft haft så dålig säkerhet och dessutom kommer det nog ske mycket jobb i Beta och senare i Release Candidate!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tidigare kunde man ju separera versionerna genom vad som släpptes på installationsmedia. 95 OSR2 gjorde inte det, bara för OEM:er, exempelvis och släpptes väl aldrig ut som ett service pack eller liknande. 98 SE däremot kom på eget media, likaså 8.1. Från typ tian så släpper man ju inte installationsmedia på samma sätt utan installationerna finns att ladda ned och Windows uppdaterar sig automatiskt under installationen, så då är avgränsningen lite svårare förstås. Sen minns jag inte riktigt hur det var med XP. Jag hade installationsmedia för varje SP men det finns en stor chans att de inte var officiella utan bara slipstreamade av mig själv.

Fast vad menar du med "på installationsmedia"? Om jag minns rätt har jag en OSR2 eller senare på skiva, även om det inte såldes i butik. Den vet jag inte var den kommer ifrån då det är en sedan länge preskriberad kopia på CD-R som jag fick för minst 20 år sedan, så vilket originalet var vet jag inte. XP har jag en SP3 på (om jag minns rätt) som kommer direkt från Microsoft, dvs det är inte någon som jag själv har slipstreamat. Sedan tror jag att jag även har en SP2 som jag slipstreamat själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

... plus att då gäller det att hitta en distro man gillar också (vilket inte är det enklaste)

Personligen är jag av åsikten att om man inte vet bättre själv har man två val, Linux Mint eller Elementary. Sedan googla lite teman om man vill ha andra färger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Många klagar/klagade på Vista, men det var ett system där Microsoft verkligen gjorde många och stora ändringar. Vilket orsakade problem med drivrutiner etc. När Vista väl blivit etablerat var det riktigt bra. Sen kom Windows 7 med lite ny UI-design och fick allt beröm, trots att Vista gjort grovarbetet och lagt grunden.

Vista var en resursutsugare. Det här var innan SSD och minns att så fort man bootade in i Vista så håller den på att defragmantera hårddisken eller något liknande ca 10 minuter vid varje boot.
Det var inte så roligt att lyssna på det dessutom så segas hårddiskar ner av massa onödig extra arbete.

De fattade ju till sist att de inte kan göra en för seg OS och började jobba på 7an. Ett steg i rätt riktning. Sen så ska de slå sig in i tablett och telefonmarknaden och gör Win8 där vi får tablett och telefon UI även i PC miljö. WTF.

Det är inte utan anledning man ofta tänker att företaget har inte en susning vad de sysslar med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Fast vad menar du med "på installationsmedia"? Om jag minns rätt har jag en OSR2 eller senare på skiva, även om det inte såldes i butik. Den vet jag inte var den kommer ifrån då det är en sedan länge preskriberad kopia på CD-R som jag fick för minst 20 år sedan, så vilket originalet var vet jag inte. XP har jag en SP3 på (om jag minns rätt) som kommer direkt från Microsoft, dvs det är inte någon som jag själv har slipstreamat. Sedan tror jag att jag även har en SP2 som jag slipstreamat själv.

OSR2 släpptes aldrig till allmänheten mer än förstås om de köpte en ny dator med det förinstallerat, därför har jag svårt att se det som en egen version även om den introducerade en hel del nyheter.

När det gäller XP är mitt minne inte lika tydligt som sagt. Men SP3 kom ju efter att Vista hade släppts och var något av en pudel från MS sida. Men XP levde ju fortfarande i tiden innan bredband var så vanligt så de släppte säkert utgåvorna på skiva. Jag är rätt säker på att man kunde få en skiva med bara Service Packet mot typ självkostnadspris ett tag.

Med W10 gick de ju mer mot ett rullande release-schema så det är svårt att jämföra. Över tid har det ju skett rätt stora ändringar men från en halvårsversion till en annan har det mer varit på SP-nivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Vista var en resursutsugare. Det här var innan SSD och minns att så fort man bootade in i Vista så håller den på att defragmantera hårddisken eller något liknande ca 10 minuter vid varje boot.
Det var inte så roligt att lyssna på det dessutom så segas hårddiskar ner av massa onödig extra arbete.

De fattade ju till sist att de inte kan göra en för seg OS och började jobba på 7an. Ett steg i rätt riktning. Sen så ska de slå sig in i tablett och telefonmarknaden och gör Win8 där vi får tablett och telefon UI även i PC miljö. WTF.

Det är inte utan anledning man ofta tänker att företaget har inte en susning vad de sysslar med.

Nja, sjuan var väl egentligen inte så mycket snålare med resurserna än Vista, det var bara att datorerna liksom hade hunnit i kapp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

De fattade ju till sist att de inte kan göra en för seg OS och började jobba på 7an. Ett steg i rätt riktning.

Nja, nog för att de filade och putsade en hel del på sjuan, men tekniskt är de väldigt lika. Främst tjänade man nog på att datorernas standard hann öka en hel del under vistas livstid samtidigt som de få nyheterna inte krävde mer av systemet. Världen lärde sig också skriva drivrutiner för den nya drivrutinsmodellen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Nja, sjuan var väl egentligen inte så mycket snålare med resurserna än Vista, det var bara att datorerna liksom hade hunnit i kapp.

Jag hade i bägge fallen över medel i prestanda, precis som jag har nu. Men att stå att tugga hårddisken precis efter varje boot tyder ju på att de har slängt in en jäkla massa saker utan vidare tanke.
För de som hade laptops så sög det ju sig i mer batteri, vilket ju inte direkt är önskvärt heller även om man kunda skala ner på Aero för att bibehålla normal nivå..

Men framför allt så var ju drivrutinerna riktigt usla väldigt länge, Nvidia ska ha stått för 30-40% av alla Vista krascher t.ex.

Etc
https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Windows_Vista#Spee...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Behövs det? DX12 extreme är ju rätt nytt

Ultimate menar du? Det var en mindre uppdatering, Jag vet inte vad för nytt som kan behövas men DX12 har ju inte blivit någon stor hit. Nu med strålspärning, VRS och async compute kommer säkert fler utvecklare hoppa på tåget, men när utvecklarna i övrigt tycker DX12 är för jobbigt skulle jag tro att det finns problem som behöver lösas. Sen finns det väl alltid häftiga features att lägga till.

En ny version av DirectX skulle också få Windows 11 att definitivt bli nästa generations Windows. Alltså, om nu inte "next gen" bara är "corporate speak". Nog för att den läckta Windows 11 versionen är en stor förändring mot tidigare uppdateringar av Windows 10 - trevliga förändringar dessutom - men rätt tamt om det ska klassas som "next gen".

Windows hänger ju tätt ihop med DirectX. Till stor del är det ju DirectX som gjort Windows till en stor succé. Därför tänker jag att Microsoft i varje fall borde släppa en ny version av DirectX. Väldigt få rykten om det dock, vilket antingen betyder att de lyckats hålla det hemligt (osannolikt) eller att det inte blir nåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Jag hade i bägge fallen över medel i prestanda, precis som jag har nu. Men att stå att tugga hårddisken precis efter varje boot tyder ju på att de har slängt in en jäkla massa saker utan vidare tanke.

Jag är inte säker på att tuggandet var vida utbrett heller. Jag tänkte nog aldrig på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Jag hade i bägge fallen över medel i prestanda, precis som jag har nu. Men att stå att tugga hårddisken precis efter varje boot tyder ju på att de har slängt in en jäkla massa saker utan vidare tanke.
För de som hade laptops så sög det ju sig i mer batteri, vilket ju inte direkt är önskvärt heller även om man kunda skala ner på Aero för att bibehålla normal nivå..

Men framför allt så var ju drivrutinerna riktigt usla väldigt länge, Nvidia ska ha stått för 30-40% av alla Vista krascher t.ex.

Etc
https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Windows_Vista#Spee...

Hmm, länken nämner inget om det problemet med tuggande diskar vid uppstart.

Annars var absolut drivrutinerna ett problem. Likaså UAC-promptarna som kom hela tiden då så många program krävde admin-rättigheter. Men man måste ju knäcka några ägg för att göra en omelett liksom. UAC-promtarna är ju lika hårda idag men utvecklarna har (i de flesta fall) lärt sig att det inte är bra att kräva admin för att ens program som funka. Och den nya drivrutinsmodellen var ju bra även om det förstås skapade stora problem för de med äldre hårdvara eller där hårdvarutillverkaren hellre ville man skulle köpa nytt (eller där de bara var allmänt kassa som i fallet med Nvidia).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Hmm, länken nämner inget om det problemet med tuggande diskar vid uppstart.

Annars var absolut drivrutinerna ett problem. Likaså UAC-promptarna som kom hela tiden då så många program krävde admin-rättigheter. Men man måste ju knäcka några ägg för att göra en omelett liksom. UAC-promtarna är ju lika hårda idag men utvecklarna har (i de flesta fall) lärt sig att det inte är bra att kräva admin för att ens program som funka. Och den nya drivrutinsmodellen var ju bra även om det förstås skapade stora problem för de med äldre hårdvara eller där hårdvarutillverkaren hellre ville man skulle köpa nytt (eller där de bara var allmänt kassa som i fallet med Nvidia).

Därför jag skrev etc... tycker alltså att kritiken mot Vista var befogad.
De flesta kanske inte ens bryr sig om att datorn ska vara tyst och rapp för de kan ha vana att det är lite segt. Många fick ju sina första datorer genom statens satsningar med subventionerade datorer så en del satt förstås med äldre hårdvara.

Men det går förstås hitta om hårddisk problemet:

"On booting, it takes forever (20-30 minutes) to come to a usable state. "
https://superuser.com/questions/884253/windows-vista-boot-tim...

Kan inte minnas att det tog så lång tid, men även då så brukade jag rätt ofta köpa nyare diskar p.g.a. högre datatäthet så jag slapp nog problemet snabbare, men kul var det inte.

UAC har jag aldrig brytt mig om, stänger av den funktionen bums, har ändå no script, AV m.m. som håller hyfsad koll på datorn.
Skulle det gå åt skogen ändå, vilket kan hända så har de i alla fall lagt in reset funktion i Win10 vilket jag är mycket förtjust i, det har sparat enormt med tid. Glad också att även Firefox har en reset funktion numera.

Men problemet gällde inte bara äldre hårdvara, hade ett ljudkort som fungerade kasst ett år typ i x64 miljö, exakt vad problemet var har jag redan förträngt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

När ska Microsoft kasta ut 32-bit stödet? Visst det finns fortfarande x antal 32-bit appar. Men om MS har lite förutseende och säger att om två år kommer vi släppa Win 11 där vi fasat ut 32-bit. Då har utvecklare tid på sig att preppa för övergången.