Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan exempelvis byta ut Explorer mot Cairo om man känner sig lite våghalsig.

Cairo är rätt schysst men det är lite smågrejer som gör att jag inte riktigt gillar det. Egentligen tillför det inte jättemycket utöver vanliga windows "taskbar" tycker jag.

Jag körde litestep på XP tiden ett tag, det var väl okej.
Sen finns ju openbox med... funkar väl hyfsat fortfarande om man hittar rätt build.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shelter:

Cairo är rätt schysst men det är lite smågrejer som gör att jag inte riktigt gillar det. Egentligen tillför det inte jättemycket utöver vanliga windows "taskbar" tycker jag.

Jag körde litestep på XP tiden ett tag, det var väl okej.
Sen finns ju openbox med... funkar väl hyfsat fortfarande om man hittar rätt build.

Litestep hette det ja, körde det på 98 men det var inte riktigt värt mekandet i mina ögon. Cairo kan bli ganska nice om man också lägger till nya teman och så. Men problemet är ju lite samma där, det är mycket pillande för att få det som man vill ha det, och lägger man inte den tiden så är det inte någon större poäng att köra det då MS gränssnitt ändå är väldigt bra i allmänhet, dock begränsat i anpassningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Litestep hette det ja, körde det på 98 men det var inte riktigt värt mekandet i mina ögon. Cairo kan bli ganska nice om man också lägger till nya teman och så. Men problemet är ju lite samma där, det är mycket pillande för att få det som man vill ha det, och lägger man inte den tiden så är det inte någon större poäng att köra det då MS gränssnitt ändå är väldigt bra i allmänhet, dock begränsat i anpassningsmöjligheter.

Oh jösses, körde också litestep ett tag för många år sen. Mest för att få en förändring från vanliga utseendet i Windows. Men jösses vad man fick mecka och om man råkade skriva fel i config-filen (eller filerna, minns inte) så startade det ju inte alls. 😄
Att man ens funderar på att använda det idag... 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Oh jösses, körde också litestep ett tag för många år sen. Mest för att få en förändring från vanliga utseendet i Windows. Men jösses vad man fick mecka och om man råkade skriva fel i config-filen (eller filerna, minns inte) så startade det ju inte alls. 😄
Att man ens funderar på att använda det idag... 😄

Jo. En del beror förstås på att man är äldre nu och kanske inte har tid och/eller tålamod att hålla på så mycket. Men jag tror också att andra saker spelar in, som att man relativt idag inte hade så mycket att göra på sin dator på den tiden. Visst kunde man surfa runt lite men det fanns ju inte i närheten av så mycket material att ta till sig som idag, och spela kunde man förstås göra men utbudet var heller inte alls som nu och man fick köpa nya spel på skiva och sådär. Så om man var "datorintresserad" så fanns det inte så mycket mer att göra, när man var färdig med surfandet och spelandet, än att experimentera typ, och då kunde man köra Nextstep, Rainmeter, pilla med konfiguration i timmar och så, om man var lagd åt det hållet.

Permalänk
Avstängd

Såg förresten att en preview av Windows Server 2022 hade kommit ut 24/5. Den borde ju innehålla en del av uppkommande vanliga Windows också. Ingen preview av 11 än dock. Enligt MS så innefattar 2022 följande (de gå¨r inte in på GUI så mycket eller så dock):

Citat:

Windows Server 2022 Preview (x64) - DVD (English)
Windows Server 2022 is the next release in the Long term servicing channel. It introduces advanced multilayer security, hybrid capabilities with Azure and a flexible application platform.

As part of this release, Windows Server is getting secured-core capabilities to secure systems that would run workloads on Windows Server 2022. Secured-core server builds on technologies such as Windows Defender System Guard and Virtualization-based Security to minimize risk from firmware vulnerabilities and advanced malware. The new release also provides secured connectivity by introducing several new capabilities such as faster and more secure encrypted HTTPS connections and industry standard SMB AES 256 encryption. Windows Server 2022 improves hybrid server management and has an enhanced event viewer and many more new capabilities in Windows Admin Center. Furthermore, this release includes improvements to Windows containers, such as smaller image size for faster download, simplified network policy implementation and containerization tools for .NET applications.

Released: 24.05.21
SHA256: 81E432FD695C9D00843C7EED5F5ED92AD49AA66F173672877F36CEE6AD5B233E
File name: en_windows_server_2022_preview_x64_dvd_3bd1e657.iso

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

okej... Hur har du deaktiverat windows update i 10an och att det inte hoppar igång igen när du installerar nya uppdateringar? Blockat winupdate servern? eller kör du 7an eller 8an?

Jag kör Windows 10 här och använder två enkla program för att blockera uppdateringar/reklam.

Windows Update Blocker:
https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-6/

Enkel sätt att starta och stänga av "Windows Update"-servicen samt alla relaterade services. Numera har Microsoft en extra service som kontrollerar att Windows Update alltid är igång

Firewall App Blocker:
https://www.sordum.org/8125/firewall-app-blocker-fab-v1-7/

Frontend till Windows inbyggda brandvägg. Gör det enkelt att blockera enstaka program från att nå (ringa hem) till Internet. Lite som Little Snitch/Hands Off!/Radio Silence till macOS.

På så sätt får jag själv mer kontroll på datorn och kan även blockera enstaka applikationer från att uppdatera. PotPlayer exempelvis ett program där jag valt att stanna kvar på en äldre version.

Permalänk
Medlem

Gillar tanken på startmenyn i mitten, kan inte vänta för att få testa detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Såg förresten att en preview av Windows Server 2022 hade kommit ut 24/5. Den borde ju innehålla en del av uppkommande vanliga Windows också. Ingen preview av 11 än dock. Enligt MS så innefattar 2022 följande (de gå¨r inte in på GUI så mycket eller så dock):

Tack för info. Det är väl inte konstigt att de kommer med en ny server version också i och med Windows 11.

Permalänk
Medlem

Tycker man ska vara bra skeptisk mot M$. Såg denna video av Carey Holzman (postad ca 9 timmar innan detta inlägg)

Förtroendet för M$ och Windows är för mig förbrukat för länge sedan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. En del beror förstås på att man är äldre nu och kanske inte har tid och/eller tålamod att hålla på så mycket. Men jag tror också att andra saker spelar in, som att man relativt idag inte hade så mycket att göra på sin dator på den tiden. Visst kunde man surfa runt lite men det fanns ju inte i närheten av så mycket material att ta till sig som idag, och spela kunde man förstås göra men utbudet var heller inte alls som nu och man fick köpa nya spel på skiva och sådär. Så om man var "datorintresserad" så fanns det inte så mycket mer att göra, när man var färdig med surfandet och spelandet, än att experimentera typ, och då kunde man köra Nextstep, Rainmeter, pilla med konfiguration i timmar och så, om man var lagd åt det hållet.

Så var det absolut 🙂 Jag satt jämt och anpassade Windows. Minsta snedsteg så formaterade jag om och började om. Kunde serienumret till Windows utantill, givetvis 😄
Körde litestep ett tag, körde även Samurize eller vad det hette och gjorde olika konfigurationer som visade datorstatistik, olika kontroller till darorn m.m. 😄 Sådant man inte bryr sig ett dugg om längre, men det var viktigt då. Nu har jag tröttnat på att anpassa och kör så vanilla som möjligt så man snabbt är igång om man mot förmodan skulle behöva formatera och installera om.

Nu meckar jag mer med servrar eller utvecklar något, den lilla egentid som finns när man inte är med familjen. Den mesta tid går åt till jobb, barn och fru numera. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tycker man ska vara bra skeptisk mot M$. Såg denna video av Carey Holzman (postad ca 9 timmar innan detta inlägg)

https://youtu.be/lrE7GWWaTdc

Förtroendet för M$ och Windows är för mig förbrukat för länge sedan.

Varför är ditt förtroende förbrukat med Windows 10 har Microsoft byggt ett jättebra operativsystem de har byggt ut Microsoft 365 Azure och Windows Server operativsystem har också utvecklats så ser inte någon anledning till att mitt förtroende för Microsoft skulle vara förbrukat när Windows 10 är det bästa operativsystemet de har gjort så här långt och Windows 11 och ser man historiskt så säger Microsoft VD att det här är största på tio år det innebär att det måste vara större än uppgraderingen från 8-10 och de kan inte ljuga om det för det skulle innebära en alledes för stor smäll mot deras trovärdighet vad vi har sett i läckor är förmodligen bara en liten del av vad Microsoft kommer presentera nästa vecka men vi vet inte exakt vad som kommer presenteras förrän den 24 men mina förväntningar är höga!

Permalänk
Medlem

Man vänjer sig ganska fort att dra ner musen i mitten för att öppna startmenyn. Började dra streck på ett papper varje gång jag smällde ner musen i vänstra hörnet för att öppna startmenyn men det blev bara 4 streck och sedan har jag blivit van tydligen.
Speciellt på en ultrawide skärm är det finare med den i mitten också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Man vänjer sig ganska fort att dra ner musen i mitten för att öppna startmenyn. Började dra streck på ett papper varje gång jag smällde ner musen i vänstra hörnet för att öppna startmenyn men det blev bara 4 streck och sedan har jag blivit van tydligen.
Speciellt på en ultrawide skärm är det finare med den i mitten också. https://lambdan.se/img/CleverFlakyColorless.png

Men om man startar flera appar, flyttar inte positionen på startmenyn till vänster mer och mer? Är de fortfarande i mitten om man fäster aktivitetsfältet på vänster sida eller är det bara på topp/botten?

Jag själv kör med smalt aktivitetsfält med små ikoner och etiketter på (kombinera aldrig). Fungerar bra på en widescreen tycker jag, och jag kör aldrig massor av samma app så att jag behöver ha dem kombinerade för att spara plats. Skulle jag behöva det och köra med stora ikoner, kör jag fältet till vänster. Föredrar maximerat med utrymme på höjden med en widescreen. Men det är bara personlig smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tycker man ska vara bra skeptisk mot M$. Såg denna video av Carey Holzman (postad ca 9 timmar innan detta inlägg)

https://youtu.be/lrE7GWWaTdc

Förtroendet för M$ och Windows är för mig förbrukat för länge sedan.

Vilt raljerande där. Att företag teasar nya produktlanseringar och kanske rentav medvetet läcker saker är ett vanligt knep som varken är vidrigt eller en form av mobbing. Det är enkel och smart marknadsföring. De flesta lär också fatta att de blir just marknadsförda, men du vet... det kan faktiskt vara lite roligt att bli det.

För övrigt kan man närmast se det som bekräftat att Windows 11 kommer med mer än UI-uppdateringar. Det är flera som noterat att det är snabbare och det går att köra i en VM med endast 2GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Men om man startar flera appar, flyttar inte positionen på startmenyn till vänster mer och mer? Är de fortfarande i mitten om man fäster aktivitetsfältet på vänster sida eller är det bara på topp/botten?

Jag själv kör med smalt aktivitetsfält med små ikoner och etiketter på (kombinera aldrig). Fungerar bra på en widescreen tycker jag, och jag kör aldrig massor av samma app så att jag behöver ha dem kombinerade för att spara plats. Skulle jag behöva det och köra med stora ikoner, kör jag fältet till vänster. Föredrar maximerat med utrymme på höjden med en widescreen. Men det är bara personlig smak.

Jepp den flyttar sig mer o mer till vänster ju mer appar man har öppet.

Kan inte svara på vad som händer om man har taskbar på vänster/topp/höger sida faktiskt, för jag hittar inte hur man flyttar den. Förr fanns det ju en "Lock taskbar" check man kunde unchecka så kunde man flytta den, men hittar inte den checken nu.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jepp den flyttar sig mer o mer till vänster ju mer appar man har öppet.

Kan inte svara på vad som händer om man har taskbar på vänster/topp/höger sida faktiskt, för jag hittar inte hur man flyttar den. Förr fanns det ju en "Lock taskbar" check man kunde unchecka så kunde man flytta den, men hittar inte den checken nu.

Antar att det är en vanesak. Tänkte inte testa Win 11 själv innan officiell release, tack för info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För övrigt kan man närmast se det som bekräftat att Windows 11 kommer med mer än UI-uppdateringar. Det är flera som noterat att det är snabbare och det går att köra i en VM med endast 2GB RAM.

Bättre prestanda är alltid välkommet. Är det faktiska tester, eller bara känslan att det är snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jepp den flyttar sig mer o mer till vänster ju mer appar man har öppet.

Kan inte svara på vad som händer om man har taskbar på vänster/topp/höger sida faktiskt, för jag hittar inte hur man flyttar den. Förr fanns det ju en "Lock taskbar" check man kunde unchecka så kunde man flytta den, men hittar inte den checken nu.

Det är ju inte så lyckat, utan det hade varit bättre att kunna sätta en position t ex delvis åt vänster så att den, om man har en extremt bred skärm, inte hamnar hela vägen ut, men samtidigt inte flyttar runt för varenda sak som tillkommer.

Pröva att se om du har inställningen för position i "Taskbar settings". I Windows 10 (åtminstone 20H2) går det att flytta den både via inställningarna och genom att dra den till den sida av skärmen man vill ha den på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är ju inte så lyckat, utan det hade varit bättre att kunna sätta en position t ex delvis åt vänster så att den, om man har en extremt bred skärm, inte hamnar hela vägen ut, men samtidigt inte flyttar runt för varenda sak som tillkommer.

Pröva att se om du har inställningen för position i "Taskbar settings". I Windows 10 (åtminstone 20H2) går det att flytta den både via inställningarna och genom att dra den till den sida av skärmen man vill ha den på.

Jag har kollat där men verkar inte finnas. Taskbar alignment är om man vill ha ikonerna i Center eller till Vänster (som tidigare Windows).

EDIT: Om någon vill ha mardrömmar

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hahaha! : )

"när man inte hittar inställningen för att få startmenyn till vänster"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Bättre prestanda är alltid välkommet. Är det faktiska tester, eller bara känslan att det är snabbare?

Känslan än så länge. Här finns säkert små tricks som att putsa på animationern och liknande, men vissa saker är mer påtagliga. Edge-integrationen är blixtsnabb. Brave känns ungefär som om jag gått från 60-120Hz. Bootar snabbare verkar det också göra. Många andra som testat har också upplevt det som snabbare.

Annan kuriosa är att ISO;n är daterade 29;e maj. Nyaste filerna, såsom den nya bakgrundsbilderna, är daterade 30;e maj 11:14 PM JST, vilket är 7:14 PM PST den 29;e (tidszonen där Redmond är). Knappt tre veckor gammal version alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Varför är ditt förtroende förbrukat med Windows 10 har Microsoft byggt ett jättebra operativsystem de har byggt ut Microsoft 365 Azure och Windows Server operativsystem har också utvecklats så ser inte någon anledning till att mitt förtroende för Microsoft skulle vara förbrukat när Windows 10 är det bästa operativsystemet de har gjort så här långt och Windows 11 och ser man historiskt så säger Microsoft VD att det här är största på tio år det innebär att det måste vara större än uppgraderingen från 8-10 och de kan inte ljuga om det för det skulle innebära en alledes för stor smäll mot deras trovärdighet vad vi har sett i läckor är förmodligen bara en liten del av vad Microsoft kommer presentera nästa vecka men vi vet inte exakt vad som kommer presenteras förrän den 24 men mina förväntningar är höga!

Tycker Carey Holzman har flera ganska bra poänger om M$ sätt att mjölka ur pengar genom att stjäla andras uppfinningar och att det ser ut att vara mer kosmetika än ett fungerande OS.

Min skepsis är därför att M$ i princip inte gör något för att förbättra Windows och få det stabilt nog. För allvarligt, är det inte bättre att prioritera ett bättre fungerande filsystem exempelvis?

Nu vet jag inte vad det kommer heta, vad det innehåller etc. Men som du säger om deras trovärdighet, om dom ser rundade hörn och menyn i mitten som "det största på länge" så är för mig en leksak som säljs på stor och liten och inte ett operativsystem.
För mig hade dom gärna fått presentera något nytt som kompatibilitet med filsystem som ext4, bash-skal, dual-boot kompatibilitet med grub, Visuell diskhanterare som redigerar först - skriver sedan (så som gparted) etc. Genuint inbyggt, inte som tilläggsprogram man hämtar från nätet.

Finns något av detta redan? Skvallra gärna till mig.

Det är sådant som gör att Linux utvecklas och att Windows står stilla. Det går fortfarande att köra dom första programmen som skrevs för Linux. I Windows 95 så var det rent !#*@ meck med att skriva om .bat-filer för att kunna köra två olika MS-DOS spel. Det här har såklart förbättras en hel del och alla nya spel är såklart Windows spel idag.

Windows stora akilleshäl är att det måste vara (är) kompatibelt med sina gamla program. Här borde man satt ned foten för länge sedan och till viss del skapat sandlådor för kompatibiliteten med gamla program. Det är den här smörjan man borde tvättat bort för länge sedan anser jag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Känslan än så länge. Här finns säkert små tricks som att putsa på animationern och liknande, men vissa saker är mer påtagliga. Edge-integrationen är blixtsnabb. Brave känns ungefär som om jag gått från 60-120Hz. Bootar snabbare verkar det också göra. Många andra som testat har också upplevt det som snabbare.

Låter bra, blir en ren installation efter release. Min Win 10 har varit med ett tag, dags att starta fräscht.

Permalänk
Medlem

Undrar om det kommer en LTSC i samband med release, ska ju släppas en ny utav 10:an nu andra halvan av året.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Finns något av detta redan? Skvallra gärna till mig.

EXT4-stöd finns inbyggt. Powershell lär vara svår att byta till Bash, och varför skulle de göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tycker Carey Holzman har flera ganska bra poänger om M$ sätt att mjölka ur pengar genom att stjäla andras uppfinningar och att det ser ut att vara mer kosmetika än ett fungerande OS.

Min skepsis är därför att M$ i princip inte gör något för att förbättra Windows och få det stabilt nog. För allvarligt, är det inte bättre att prioritera ett bättre fungerande filsystem exempelvis?

Nu vet jag inte vad det kommer heta, vad det innehåller etc. Men som du säger om deras trovärdighet, om dom ser rundade hörn och menyn i mitten som "det största på länge" så är för mig en leksak som säljs på stor och liten och inte ett operativsystem.
För mig hade dom gärna fått presentera något nytt som kompatibilitet med filsystem som ext4, bash-skal, dual-boot kompatibilitet med grub, Visuell diskhanterare som redigerar först - skriver sedan (så som gparted) etc. Genuint inbyggt, inte som tilläggsprogram man hämtar från nätet.

Finns något av detta redan? Skvallra gärna till mig.

Det är sådant som gör att Linux utvecklas och att Windows står stilla. Det går fortfarande att köra dom första programmen som skrevs för Linux. I Windows 95 så var det rent !#*@ meck med att skriva om .bat-filer för att kunna köra två olika MS-DOS spel. Det här har såklart förbättras en hel del och alla nya spel är såklart Windows spel idag.

Windows stora akilleshäl är att det måste vara (är) kompatibelt med sina gamla program. Här borde man satt ned foten för länge sedan och till viss del skapat sandlådor för kompatibiliteten med gamla program. Det är den här smörjan man borde tvättat bort för länge sedan anser jag.

Det grafiska är givetvis inte tillräckligt för och kalla det för det största lyftet på tio år därför måste det vara mer som vi inte vet om ännu och att det kommer komma mer nästa torsdag exempelvis hur det här kommer att passa in med Windows Server 2022 som också släpps till hösten. Man har ju öppnat upp Powershell för att köra på andra plattformar som Linux och Mac os med Powershell core för att folk som är vana vid Powershell ska kunna utnyttja det på andra system det vore givetvis bra om de som är vana vid Linux kunde använda BASH på Windows absolut på ett integrerat och bra sätt. Det begränsar givetvis vad man kan göra när man värderar bakåtkompabillitet som Microsoft gör med Windows absolut dock tycker jag det här verkar vara en hel del av det du efterfrågar när det kommer till Linux och Windows
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/about

Det är väldigt mycket fokus på det visuella just nu men där finns nog saker vi inte vet om och den build som läckt ut på nätet är säkert inte den slutgiltiga build hellre utan det kommer säkert komma ännu mer innan release sen kan jag givetvis inte lova exakt de saker du frågar efter. När det gäller filsystem så är det givetvis jätteviktigt men det är sådant som Microsoft skulle hålla närmare bröstet och som kanske inte hamnar i läckor utan som kommer avslöjas nu på torsdag vi kan spekulera nu men diskussionerna kommer nog bli mer givande tänker jag när vi vet vad Microsoft presenterat nästa vecka den här artikeln visar exempelvis att det finns mer planerat.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.752580/kalla-om-windows-11-...

Permalänk
Medlem

Vad jag hade velat se av "Windows 11" är nytt filsystem, byte till linuxkärna men kompabilitet med nuvarande Windowsprogram. Fila på utseendet är väl något de bör göra efter de löst alla andra bekymmer de har med os:et. Ett enhetligt gui framför rundade hörn och sånt lullull.
Men det är nog önsketänkande denna gång.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Windows stora akilleshäl är att det måste vara (är) kompatibelt med sina gamla program. Här borde man satt ned foten för länge sedan och till viss del skapat sandlådor för kompatibiliteten med gamla program. Det är den här smörjan man borde tvättat bort för länge sedan anser jag.

Det var precis det de gjorde med Vista.

Legacy-grejer som 32-bitarsapplikationer körs redan emulerade genom Windows, men det verkar florera någon återkommande fantasi här på forumet om att det mer eller mindre är Windows 95 någonstans längst ner i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Undrar om det kommer en LTSC i samband med release, ska ju släppas en ny utav 10:an nu andra halvan av året.

Är också nyfiken på detta. Funderar på att rulla in gamla Windows 10 LTSC på min laptop här. Den kör version 1809 idag som nyligen slutat få uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad jag hade velat se av "Windows 11" är nytt filsystem, byte till linuxkärna men kompabilitet med nuvarande Windowsprogram. Fila på utseendet är väl något de bör göra efter de löst alla andra bekymmer de har med os:et. Ett enhetligt gui framför rundade hörn och sånt lullull.
Men det är nog önsketänkande denna gång.

Jag kan inte se poängen med att göra om Windows till Linux. Den som vill köra Linux kan ju liksom göra det redan idag. Ska de sen göra det samtidigt som Windows ska funka lika bra som det gör idag blir det ett enormt projekt, och till vilken nytta blir det? Det är inte heller som att det saknas problem att lösa med Linux.