Inomhusklimat/Co2-sensor

Permalänk
Medlem

Inomhusklimat/Co2-sensor

Finns det någon bra Wifi, Zigbee eller Z-Wave sensor för inomhusklimat? I första hand vill jag veta Co2, gifter är inte så viktigt. Syrehalt vore coolt men antar att det blir dyrt. Helst möjligt att driva ansluten till el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Finns det någon bra Wifi, Zigbee eller Z-Wave sensor för inomhusklimat? I första hand vill jag veta Co2, gifter är inte så viktigt. Syrehalt vore coolt men antar att det blir dyrt. Helst möjligt att driva ansluten till el.

kolla aliexpress, dom har för dom flesta protokoll

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har en Netatmo och dens innestation mäter CO2: https://www.inet.se/produkt/6607444/netatmo-smart-vaderstatio...

(Förövrigt får jag alltid en varning om att jag har >2000 ppm co2 i mitt rum när jag stänger dörren till natten. Bör jag göra något åt det?)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

kolla aliexpress, dom har för dom flesta protokoll

Jo visst men svårt att veta om sensorn är bra eller skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har en Netatmo och dens innestation mäter CO2: https://www.inet.se/produkt/6607444/netatmo-smart-vaderstatio...

(Förövrigt får jag alltid en varning om att jag har >2000 ppm co2 i mitt rum när jag stänger dörren till natten. Bör jag göra något åt det?)

Jag hade försökt fixa bättre ventilation alt sätta in en skog av svärmorstunga.
https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/blommor-oc...

Jag som tycker jag får huvudvärk när den kommer över 1000 på natten... Har netatmos väderstation, litar inte helt på Co2-värdet, bor mitt i stan och tycker trafiken verkar påverka. Idag när jag inte var hemma och ställt upp korsdrag gick den från 412 (12:00 minst trafik) till 585 (18: 00 trafiken nått sin kulmen).

Nu vill jag mäta ett nybyggt sovrum på landstället som har styrbara ventiler, litet sovrum och jag bränner mycket syre pga storlek och hög vilopuls. Har dessutom kraftig sömnapné och dålig luft är jag extra känslig för.

Ingen konsumentprodukt mäter mig veterligen verkligen Co2 utan antar att det är en lika stor andel av partiklarna i den storleken. På landstället borde det bli mer rätt eftersom det inte finns trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har en Netatmo och dens innestation mäter CO2: https://www.inet.se/produkt/6607444/netatmo-smart-vaderstatio...

(Förövrigt får jag alltid en varning om att jag har >2000 ppm co2 i mitt rum när jag stänger dörren till natten. Bör jag göra något åt det?)

2000 är ju tokhögt!
Redan vid 1000 börjar man få vissa besvär.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

2000 är ju tokhögt!
Redan vid 1000 börjar man få vissa besvär.

besvär vid 1000 vette sjutton det räknas fortfarande som ganska bra inomhus.
400-600 utmärkt, 700-1000 ganska bra, 1100-1500 ganska dåligt 1600-2100 dålig och kräver ventilation.
info från intab

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hittade internets guldgruva för gasmätning (om man tycker alibaba är lite överväldigande)
https://www.co2meter.com/collections/co2-sensors

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

besvär vid 1000 vette sjutton det räknas fortfarande som ganska bra inomhus.
400-600 utmärkt, 700-1000 ganska bra, 1100-1500 ganska dåligt 1600-2100 dålig och kräver ventilation.
info från intab

Det är inte så enkelt, alla har inte samma lungor, syrebehov etc. Jag märker en tung huvudvärk om jag sovit en natt i 1000+.

Permalänk
Medlem

Tja, jag gissar att de värdena är satta enligt samma princip som radongränsvärden - bestämda efter hur omfattande åtgärderna blir för att få ordning på halterna, snarare än de faktiska hälsoeffekterna. För radon är NOLL den säkra gränsen, men <50 hade varit hyfsat acceptabelt åtminstone. Problemet är bara att säkert 80 procent av alla bostäder i Sverige skulle behöva åtgärdas då...

Jag skulle vilja ha en CO2-mätare, men de verkar extremt svåra att få tag i om man inte vill köpa från Kina, eller betala proffspriser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är inte så enkelt, alla har inte samma lungor, syrebehov etc. Jag märker en tung huvudvärk om jag sovit en natt i 1000+.

hur vet du att det är 1000ppm och inte 1500-2000ppm eller mer? ( nyfiken på vad är det för mätare, dvs går den lita på?)
jag förmodar värdena är baserat på vad en vanlig person ska klara,
sedan finns det ju alltid undantag som kan beror på både fysiska och psykiska problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

du kan ju bygga en som ska ha en bra sensor.
http://www.guillier.org/blog/2017/09/co2humiditytemperature-s...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag hade försökt fixa bättre ventilation alt sätta in en skog av svärmorstunga.
https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/blommor-oc...

Jag som tycker jag får huvudvärk när den kommer över 1000 på natten... Har netatmos väderstation, litar inte helt på Co2-värdet, bor mitt i stan och tycker trafiken verkar påverka. Idag när jag inte var hemma och ställt upp korsdrag gick den från 412 (12:00 minst trafik) till 585 (18: 00 trafiken nått sin kulmen).

Nu vill jag mäta ett nybyggt sovrum på landstället som har styrbara ventiler, litet sovrum och jag bränner mycket syre pga storlek och hög vilopuls. Har dessutom kraftig sömnapné och dålig luft är jag extra känslig för.

Ingen konsumentprodukt mäter mig veterligen verkligen Co2 utan antar att det är en lika stor andel av partiklarna i den storleken. På landstället borde det bli mer rätt eftersom det inte finns trafik.

Woops. Intressant. Ska kolla på växten där.

Det är väldigt sällan/aldrig jag vaknar med huvudvärk och jag sover gott tycker jag, därför jag aldrig gjort något åt det. Och jag har ju sovit i detta rum ganska många år nu och det har väl alltid varit så dålig luft. Men det är först på senaste när jag skaffat Netatmon jag fått reda på att det tydligen är det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

fan nu snöade jag in på detta..... blir att beställa denna https://www.m.nu/sensorer/air-quality-monitor-co2

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hur vet du att det är 1000ppm och inte 1500-2000ppm eller mer? ( nyfiken på vad är det för mätare, dvs går den lita på?)
jag förmodar värdena är baserat på vad en vanlig person ska klara,
sedan finns det ju alltid undantag som kan beror på både fysiska och psykiska problem.

Samma, dvs Netatmo, jag bor ju mitt i stan så luften har ju en massa annat också som inte är nyttigt att dra i sig. ca 1000 stockholmare per år dör i förtid pga luftföroreningarna från trafiken. Men staden satsar ändå inte på laddstolpar för boende...

Edit graf för igår, korsdrag förutom 00:00-08:00 då sovrumsfönster stängdes, innerdörrar samt balkongdörr på vid gavel även nattetid.