Permalänk
Medlem

Oneplus nord ce 5G

Hej har beställt en one plus nord ce 5G!
Har tänkt mig att köra med annat OS samt browser med fri kod för att degoogla samt defacebooka mig själv.
Tänker mig även att köra något slags vpn för att kunna slippa riktad reklam eller att kunna bli trackad med denna enhet.
Har väldigt lite kunskap om hur detta ska gå till och ber därför om tips på hur jag går till väga.
Kommer även att byta till en router hemma där det är möjligt att installera vpn på.
Så har alltså inte bara en fråga utan säkert fler som ni kanske förstår!
Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få på området!

Friare liv och kärlek till alla på swecklockers ❤️

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på reklam, men tror mycket riktad reklam kommer från cookies.
Då hjälper inte vpn, det är igentligen till för att kryptera trafiken mellan enheterna.
Så krypterar du trafiken mellan hem (eller telefon) till din vpn leverantör så hindrar du din ISP att se trafiken, men hemsidan du besöker ser din enhet (och dina kakor).
Tror inte de använder IP särskilt mycket för direktmarknadsföring, finns mycket NAT och maskiner som byter IP.
Tänk på att när du använder en vpn så avkrypteras trafiken hos dem och skickas vidare ut på internet. Dvs istället för din ISP ser vad du gör så ser ett annat företag det (som kan vara lokaliserat i andra länder med annan lagstiftning).

Finns fall där vpn är bra, tror dock inte det hjälper i detta fallet, men kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Okej för jag tänkte mullvad. Det är ju en betalvptjänst som är svensk? Precis tänkte skydda mitt eget nätverk. Men är helt novis på hur detta fungerar. Kommer köra helt utan Facebook, eller Google och derad tjänster så jag ej blir igenkänd. Sedan enbart använda vissa appar när jag är på säkert nätverk. Precis kakorna kommer såklart anpassa sig efter hur eller vad jag gör. Vill bara försöka förbli anonym på denna enhet.
Tackar så hjärtligt för ditt svar ❤️

Permalänk
Medlem

Jag hittade en artikel som kan vara nyttig:

https://www.androidpolice.com/2021/03/27/install-use-custom-r...

Jag vet inte riktigt hur det fungerar nuförtiden, men tidigare var det omöjligt att köra vissa appar utan att använda googles framework ( t ex bankID), vet dock inte om man kan ta sig runt detta med inofficiella google ramverk numera. En del kameraförbättringar fungerar inte heller när man kör custom rom (gäller för vissa tillverkare)

Vidare är det en ganska stor omställning att köra en inofficiell rom imho vad gäller stabilitet. Man har vant sig vid att ha en telefon som fungerar och som man kan lita på vid alla tillfällen. Det finns få saker som gör mig så irriterad som när min telefon inte fungerar när jag behöver använda den. Detta är nog ett mindre problem numera än vad det var tidigare, men jag tror att det finns kvar i viss mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag hittade en artikel som kan vara nyttig:

https://www.androidpolice.com/2021/03/27/install-use-custom-r...

Jag vet inte riktigt hur det fungerar nuförtiden, men tidigare var det omöjligt att köra vissa appar utan att använda googles framework ( t ex bankID), vet dock inte om man kan ta sig runt detta med inofficiella google ramverk numera. En del kameraförbättringar fungerar inte heller när man kör custom rom (gäller för vissa tillverkare)

Vidare är det en ganska stor omställning att köra en inofficiell rom imho vad gäller stabilitet. Man har vant sig vid att ha en telefon som fungerar och som man kan lita på vid alla tillfällen. Det finns få saker som gör mig så irriterad som när min telefon inte fungerar när jag behöver använda den. Detta är nog ett mindre problem numera än vad det var tidigare, men jag tror att det finns kvar i viss mån.

Samma här. Min telefon är sjukt seg. Har en sony compact modell som är 4-5 år nu. Allt strular. Var nära på att slänga ut den genom fönstret på jobbet häromdagen. Min chef hindrade mig och sa att jag skulle beställa en ny istället. Tänkte att jag sparar denna och har den liggandes på jobbet med bankid och andra appar jag behöver i jobbet. Sedan kör jag bankid på datorn hemma och den nya som telefon nästan enbart. Och installerar saker allt eftersom jag lärt mig vad jag kan använda den till utan att tumma på mina krav för säkerhet.
Tackar hjärtligt för länken ❤️
Kommer slicka i mig infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag hittade en artikel som kan vara nyttig:

https://www.androidpolice.com/2021/03/27/install-use-custom-r...

Jag vet inte riktigt hur det fungerar nuförtiden, men tidigare var det omöjligt att köra vissa appar utan att använda googles framework ( t ex bankID), vet dock inte om man kan ta sig runt detta med inofficiella google ramverk numera. En del kameraförbättringar fungerar inte heller när man kör custom rom (gäller för vissa tillverkare)

Vidare är det en ganska stor omställning att köra en inofficiell rom imho vad gäller stabilitet. Man har vant sig vid att ha en telefon som fungerar och som man kan lita på vid alla tillfällen. Det finns få saker som gör mig så irriterad som när min telefon inte fungerar när jag behöver använda den. Detta är nog ett mindre problem numera än vad det var tidigare, men jag tror att det finns kvar i viss mån.

Var en väldigt bra och informativ länk där personen beskriver bra om vad man kan förvänta sig. Även bra att han beskriver vilka tradeoffs som man kan tänkas behöva göra som ex att inte kunna handla i appar som är Googlestore baserade.
Bra första steg för mig! Tackar ödmjukast igen ❤️