Vad har ni för process när ni programmerar program eller hemsida? Börjar ni med serverside eller design?

Permalänk
Inaktiv

Vad har ni för process när ni programmerar program eller hemsida? Börjar ni med serverside eller design?

Hej. Jag undrar vad ni har för process när ni ska skapa en hemsida eller ett program. Brukar ni börja med koda fram serverside, alltså vad som ska hända när man trycker på saker och ting med mera, eller kör ni på design först och lägger till allt som har med serverside att göra senare?

Permalänk
Inaktiv

Beror ju på om man gör ett faktiskt program, eller om man gör en hemsida.

När det kommer till webbappar av olika slag så brukar jag börja med att skapa en mental bild av systemet som helhet, och börjar skissa upp databas-strukturen i vscode. När jag har ett bra system så börjar jag implementera grunderna för det i backend, tills dess att jag har bare minimum.

Någonstans därefter kan man börja testa detta i ett frontend, som är viktigt att kontinuerligt göra. Därför är det också bra om man har ett frontend vid denna punkt, och då kan man lika gärna göra en faktisk frontend också istället för att bara använda ex. postman.

När det kommer till frontend så utvecklar jag detta side-by-side med backend. Frontend är dock inte min starka sida när det kommer till webb, är egentligen spelutvecklare i grunden, så här bör du lyssna på andra för råd. Men, jag tror att åtminstone för stora webbapplikationer så är det viktigt att börja med backend först, eftersom man ofta vill ha flera frontends som ska gå till samma backend. Då är det viktigt att backend är genomtänkt från början!

Permalänk
Medlem

Jag säger helt tvärtom mot ovanstående. Jag börjar med att skapa grova skisser på vyer och antecknar funktionalitet och behöv, sen skapar jag vyerna i fronten och returnerar mock-data från API.

Frpntend är mycket mer komplicerat och tidskrävande än backend i de flesta fall så bäst att börja där. Bra att ha en sminkad gris för agila iterationer och löpande feedback.

Datalagring gör jag ofta sent då den är bökigast att göra stora svepande förändringar i, och man undviker ofta att arkitekturen anpassar sig till datamodeller.

Det första backend jag implementerar är alltid authentication och rudimentärt rättighetssystem.

Med det sagt, för 10+ år sen hade jag gjort som @anon334363 beskriver ovan, men jag var inte lika agil då och frontendar höll lägre kvalitet. Funkar ju också, men då har man inget att visa beställare eller feedback-vänner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernesto:

Jag säger helt tvärtom mot ovanstående. Jag börjar med att skapa grova skisser på vyer och antecknar funktionalitet och behöv, sen skapar jag vyerna i fronten och returnerar mock-data från API.

Frpntend är mycket mer komplicerat och tidskrävande än backend i de flesta fall så bäst att börja där. Bra att ha en sminkad gris för agila iterationer och löpande feedback.

Datalagring gör jag ofta sent då den är bökigast att göra stora svepande förändringar i, och man undviker ofta att arkitekturen anpassar sig till datamodeller.

Det första backend jag implementerar är alltid authentication och rudimentärt rättighetssystem.

Med det sagt, för 10+ år sen hade jag gjort som @haikatekk beskriver ovan, men jag var inte lika agil då och frontendar höll lägre kvalitet. Funkar ju också, men då har man inget att visa beställare eller feedback-vänner.

Ja alla gör vi olika. Låter som en typisk sälj-approach dock, där hela utvecklingsmetodiken utgår från ett säljperspektiv med många kundmöten, snarare än från perspektivet att bygga ett bra och robust system från grunden. Sminkad gris, som du säger, och nog förstår jag varför man vill ha den approachen som konsult, men är ju också en av skälen till att jag inte arbetar som den sorterns konsult längre

Har man passion för den tekniska processen så svider det i själen av att arbeta så, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Som nybörjare och hobbyist så hoppar jag mellan allt möjligt just nu.
Jag försöker visserligen göra det grafiska för en sak, men sen hoppar jag hej villt mellan php och js

Dock låter ju det som Ernesto skrev ganska givet nu när jag läser det.
När jag gör nästa stora grej till mitt projekt så kommer jag definitivt göra frontend helt färdigt så långt det går innan jag tar mig an backend.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag undrar vad ni har för process när ni ska skapa en hemsida eller ett program. Brukar ni börja med koda fram serverside, alltså vad som ska hända när man trycker på saker och ting med mera, eller kör ni på design först och lägger till allt som har med serverside att göra senare?

På jobbet är det UX design först, skissas fram hur applikationen ska se ut. Användartester körs och skisser ändras...
När något väl är spikat så går vi igenom kraven med utvecklare. Sen utvecklas frontend och backend parallelt. Oftast tycker jag det är enklare att frontend styr baserat på hur de vill ha anropen för att minska komplexitet på frontend. Backend brukar mocka endpoints med data så att frontend kan börja, sedan kopplar de på databaser.

Gör jag något eget på fritiden så kör jag bara på fullstack utan någon skiss. Får allting att fungera som jag vill och skiter i hur det ser ut, när allt är på plats så sitter jag och finlirar med designen.