Webhallen vill inte hedra mina beställningar av RTX 3080

Permalänk
Medlem

Oj verkar som Webhallen gjort fel. Du verkar ha fått tag i tre kort för mycket. Gärna ett samarbete mellan leverantörer också tack.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Känns det bra att berika sig på andras olycka och desperation?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Känns det bra att berika sig på andras olycka och desperation?

Haha, det låter betydligt mer dramatiskt än vad det är när vi snackar grafikkort i 10000-kronorsklassen och inte mat för dagen.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Vet inte om jag har läst just det inlägg från webhallen som du refererar till, men om det är som du säger att de har uttalat att beställningar gjorda innan de bestämde sig för max 1 per kund ska levereras så låter det ju väldigt märkligt att de tar bort ordern.

De skriver dock i ett inlägg att "men upptäcker vi vidareförsäljning/mining så kommer alla beställningar oavsett när man har beställt nollas ut."

Så frågan är, kan de ha upptäckt något sånt?

Räcker att bara kolla under hans handle så ser man att han försöker göra sig en hacka på korten.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Känns det bra att berika sig på andras olycka och desperation?

Inte för att jag tycker speciellt synd om TS men "andras olycka" är väl att ta i lite, är det inte? Det är inte så att han stulit matransoner och sålt vidare till folk som svälter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Haha, det låter betydligt mer dramatiskt än vad det är när vi snackar grafikkort i 10000-kronorsklassen och inte mat för dagen.

Scenariot är orealistiskt, men om det gällde mat under någon slags matbrist i Sverige så vet man att dessa scalpers skulle försökt tjäna sig en hacka även då.

"Jasså är du hungrig? Du skulle beställt mat tidigare när det fanns i lager för inköpspris!"

Permalänk
Medlem

Bristsituationen för grafikkorten har fört med sig massa dåliga saker. Massor som inte har några grafikkort att spela med, ständigt höjda priser, scriptbottarna tar de attraktivaste korten direkt, kryptobrytarnas påverkan som pressar ner tillgång och pressar upp priserna, scalpning som från början var ovanligt har nu blivit nån slag jäkla folksport och det sår split mellan medlemmar här och inte minst kan vi ju räkna med att Nvidia inte kommer ha några incitament att försöka hålla några vettiga priser när nästa generation ska släppas.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Räcker att bara kolla under hans handle så ser man att han försöker göra sig en hacka på korten.

Va, vadå?

Skrivet av NoAim:

Haha, det låter betydligt mer dramatiskt än vad det är när vi snackar grafikkort i 10000-kronorsklassen och inte mat för dagen.

Skrivet av Tom76:

Inte för att jag tycker speciellt synd om TS men "andras olycka" är väl att ta i lite, är det inte? Det är inte så att han stulit matransoner och sålt vidare till folk som svälter.

Skrivet av jorggg:

Scenariot är orealistiskt, men om det gällde mat under någon slags matbrist i Sverige så vet man att dessa scalpers skulle försökt tjäna sig en hacka även då.

"Jasså är du hungrig? Du skulle beställt mat tidigare när det fanns i lager för inköpspris!"

Jag ska inte svära men jag tror jag har donerat mer till välgörenhet i år och kanske någonsin än vad gemene svensk och SweClockare gjort. Inga stora summor alls men även mindre summor (för oss svenskar) kan göra stor skillnad utomlands.

Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse för båda sidors argument. Jag brukar dock alltid hävda att pacta sunt servanda gäller. Om TS har ingått ett avtal med Webhallen har Webhallen ingen juridisk möjlighet att häva köpen om detta inte framgick vid de köpevillkor som fanns när köpet gjordes. Även om det hade framgått vid köpevillkoren är det heller inte säkert Webhallen hade fått annullera köpet.

Det ska till särskilda omständigheter för att kunna häva ett köp. Däremot om Webhallen väljer att informera kunden på köpsidan att "kunden enbart får köpa 1 kort", och kunden ändå väljer att köpa två. Då har Webhallen full rätt att annullera köpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Uppenbarligen har ju du åkt dit och det verkar ju vara vad systemet är till för sååå.... ¯\_(ツ)_/¯

Åkt dit? Herregud, det finns ingen lag på att man inte får sälja vidare sitt kort. Tycker ni är alldeless för hårda på den här killen. Ett grafikkort är ingen livsnödvändig pryl att äga. Det är skillnad om det vore mat, vatten, mediciner och andra nödvändheter som scalpas. Men sweclockers går i taket så fort någon vill göra en hacka på en PC pryl.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

De kanske hänvisar till Force Majeure.

Är väl bara att ta det med ARN? Jag förstår inte problemet.

Permalänk
Medlem

Du skrev ju själv i 3080/3090 tråden att du sålt en hel del 3080 så webhallen kanske läste det?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Åkt dit? Herregud, det finns ingen lag på att man inte får sälja vidare sitt kort. Tycker ni är alldeless för hårda på den här killen. Ett grafikkort är ingen livsnödvändig pryl att äga. Det är skillnad om det vore mat, vatten, mediciner och andra nödvändheter som scalpas. Men sweclockers går i taket så fort någon vill göra en hacka på en PC pryl.

De som är scalpers är exakt samma personer som skulle göra detta, skillnaden är att tillgången till mat, vatten, medicin osv är bra just nu, om vi skulle hamna i en situation där samhället helt kollapsat (Krig exempelvis..) så skulle man se samma grej då tillgången hade blivit mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Åkt dit? Herregud, det finns ingen lag på att man inte får sälja vidare sitt kort. Tycker ni är alldeless för hårda på den här killen. Ett grafikkort är ingen livsnödvändig pryl att äga. Det är skillnad om det vore mat, vatten, mediciner och andra nödvändheter som scalpas. Men sweclockers går i taket så fort någon vill göra en hacka på en PC pryl.

Så inget som är lagligt kan vara moraliskt förkastligt, och så länge det finns något som är värre så kan det alltid ursäktas?

Det är helt okej att inte bry sig om scalping men jag tycker inte att argumenten du använder fungerar speciellt bra. Det känns ju verkligen inte som att han får lika mycket kritik som någon som skulle scalpa livsnödvändigheter skulle fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag har full förståelse för båda sidors argument. Jag brukar dock alltid hävda att pacta sunt servanda gäller. Om TS har ingått ett avtal med Webhallen har Webhallen ingen juridisk möjlighet att häva köpen om detta inte framgick vid de köpevillkor som fanns när köpet gjordes. Även om det hade framgått vid köpevillkoren är det heller inte säkert Webhallen hade fått annullera köpet.

Det ska till särskilda omständigheter för att kunna häva ett köp. Däremot om Webhallen väljer att informera kunden på köpsidan att "kunden enbart får köpa 1 kort", och kunden ändå väljer att köpa två. Då har Webhallen full rätt att annullera köpet.

Skrivet av SectionX2:

Åkt dit? Herregud, det finns ingen lag på att man inte får sälja vidare sitt kort. Tycker ni är alldeless för hårda på den här killen. Ett grafikkort är ingen livsnödvändig pryl att äga. Det är skillnad om det vore mat, vatten, mediciner och andra nödvändheter som scalpas. Men sweclockers går i taket så fort någon vill göra en hacka på en PC pryl.

Applåder åt de inläggen.

Skrivet av Meathim:

De kanske hänvisar till Force Majeure.

Är väl bara att ta det med ARN? Jag förstår inte problemet.

Nej, omöjligt force majeure. Det kan knappt ens flygbolag använda ens vid grova omständigheter utanför deras kontroll.

Innan man belastar och vänder sig till ARN kan det ju vara bra söka input från andra ställen? Det går kanske också lösa innan ARN. ARN innebär en lång process dessutom.

Skrivet av CubaCola:

Du skrev ju själv i 3080/3090 tråden att du sålt en hel del 3080 så webhallen kanske läste det?

Det tror jag inte. Jag har inte kommenterat något kring Webhallen-kort där. Däremot sålde jag två TUF från Amazon. Till två miners förresten.

Oavsett så fanns ju inte de köpvillkoren när jag beställde.

Skrivet av pg0n:

De som är scalpers är exakt samma personer som skulle göra detta, skillnaden är att tillgången till mat, vatten, medicin osv är bra just nu, om vi skulle hamna i en situation där samhället helt kollapsat (Krig exempelvis..) så skulle man se samma grej då tillgången hade blivit mycket sämre.

Grova anklagelser. Jag sålde ett par TUF-kort till miners och ångrar ingenting. Jag skulle säga jag är en givmild och generös person som gärna ställer upp för andra. Trist att se sån attityd men jag hoppas du bara talar i generella termer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Så inget som är lagligt kan vara moraliskt förkastligt, och så länge det finns något som är värre så kan det alltid ursäktas?

Det är helt okej att inte bry sig om scalping men jag tycker inte att argumenten du använder fungerar speciellt bra.

Efterfrågan och tillgång har funnits i alla tider. Finns inget omoraliskt att sälja en pryl som inte är nödvändig. Nej, samhället går inte under för att du inte kan spela på ett 3080 kort. En petitess i sammanhanget. Omoralist vore att pressa priser på mediciner som är livsviktiga, vilket säkert också händer i andra delar i världen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

De som är scalpers är exakt samma personer som skulle göra detta, skillnaden är att tillgången till mat, vatten, medicin osv är bra just nu, om vi skulle hamna i en situation där samhället helt kollapsat (Krig exempelvis..) så skulle man se samma grej då tillgången hade blivit mycket sämre.

Instämmer helt och hållet. Det krävs en viss typ av människa för att kunna med att plocka nån på exempelvis 5000 kr extra för en PS5. Det bör helst göras i tysthet.

Eller kan man göra som i denna tråden där man öppet går ut och gnäller och det visar sig att man är en scalper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorggg:

Instämmer helt och hållet. Det krävs en viss typ av människa för att kunna med att plocka nån på exempelvis 5000 kr extra för en PS5. Det bör helst göras i tysthet.

Eller kan man göra som i denna tråden där man öppet går ut och gnäller och det visar sig att man är en scalper.

Jag har inte gnällt men jag ser att du fortsatt går till angrepp, vilket du även gjorde nyss via PM. Det känns ju verkligen sjukt att någon kan få för sig att denna tråden handlar om att jag går ut och gnäller och sen visar sig vara en scalper när hela frågan från början var om Webhallen kan (lite bör eller borde) införa nya policys efter lagda beställningar.

Det är ingen rättighet att få köpa en bil, stekpanna, grafikkort eller konsol till ett visst önskat pris. Webhallen säljer ju inte korten till inköpspris, inte heller gör de andra leden det. Den som köpt en PS5 för femtusen extra har uppenbarligen ansett det vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Åkt dit? Herregud, det finns ingen lag på att man inte får sälja vidare sitt kort. Tycker ni är alldeless för hårda på den här killen. Ett grafikkort är ingen livsnödvändig pryl att äga. Det är skillnad om det vore mat, vatten, mediciner och andra nödvändheter som scalpas. Men sweclockers går i taket så fort någon vill göra en hacka på en PC pryl.

Jag tycker helt klart man har rätt att köpa 1 kort som Webhallen har som policy nu. Vill man sälja vidare det, minea med det eller spela är upp till köparen. Men har man fått ett kort och säljer det ska man inte gnälla.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag har inte gnällt men jag ser att du fortsatt går till angrepp, vilket du även gjorde nyss via PM. Det känns ju verkligen sjukt att någon kan få för sig att denna tråden handlar om att jag går ut och gnäller och sen visar sig vara en scalper när hela frågan från början var om Webhallen kan (lite bör eller borde) införa nya policys efter lagda beställningar.

Det är ingen rättighet att få köpa en bil, stekpanna, grafikkort eller konsol till ett visst önskat pris. Webhallen säljer ju inte korten till inköpspris, inte heller gör de andra leden det.

Jag har inte gått till angrepp. Jag kallade dig en hjälte och Messias efter att du i denna tråden tagit upp din donationer till välgörenhet. Det ska du ha beröm för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Innan man belastar och vänder sig till ARN kan det ju vara bra söka input från andra ställen? Det går kanske också lösa innan ARN. ARN innebär en lång process dessutom.

Rekommenderar att du börjar med att ta kontakt med konsumentverket (Hallå Konsument) och/eller med din kommunala komsumentrådgivare. Deras input kan vara värdefull när du diskuterar med Webhallen. (Har funkat för mig varje gång, om deras input är till din fördel)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Rekommenderar att du börjar med att ta kontakt med konsumentverket (Hallå Konsument) och/eller med din kommunala komsumentrådgivare. Deras input kan vara värdefull när du diskuterar med Webhallen. (Har funkat för mig varje gång)

Det ska jag göra. Tack för din input och alla andra som diskuterade sakligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Efterfrågan och tillgång har funnits i alla tider. Finns inget omoraliskt att sälja en pryl som inte är nödvändig. Nej, samhället går inte under för att du inte kan spela på ett 3080 kort. En petitess i sammanhanget. Omoralist vore att pressa priser på mediciner som är livsviktiga, vilket säkert också händer i andra delar i världen.

Moral är subjektivt och det kan väl knappast ha undgått någon att folk gör olika moraliska bedömningar? Själv skulle jag verkligen inte hålla med om att det bara blir omoraliskt när man kommer till gränsen kring liv och död. Ditt argument om livsnödvändiga produkter gör också diskussionen lite löjlig då personen i tråden verkligen inte fått kritik som ens är nära att likna vad någon som scalpar livsnödvändigheter skulle fått.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av perost:

Webhallen har skrivit:
Så det är väl som sagt det alternativet du har om du vill driva det vidare.

Skrivet av Cenorida:

Rekommenderar att du börjar med att ta kontakt med konsumentverket (Hallå Konsument) och/eller med din kommunala komsumentrådgivare. Deras input kan vara värdefull när du diskuterar med Webhallen. (Har funkat för mig varje gång, om deras input är till din fördel)

Det här är ju egentligen en rätt intressant fråga i det fallet. Eftersom vidareförsäljning i vinstsyfte innebär en typ av näringsverksamhet (vilket också innebär att vinsten ska beskattas) bör ju köplagen gälla, inte konsumentköplagen. Nu ändrar ju det kanske inte köpvillkoren, men det kan ju förändra en del andra grejer. ARN prövar väl dessutom enbart konsumenters tvister med företag. Mellan företag och företag/näringsidkare blir det väl Tingsrätt eller någon typ av skiljeförfarande.

Jag lägger ingen värdering i det här i övrigt, men det kan ju vara värt att känna till att läget riskerar att förändras lite mellan att sälja ett begagnat grafikkort eller fem nya för vinst.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag tar för givet att det här rör sig om ett stort missförstånd mellan @Webhallen och dess anställda?
Kanske är allt redan löst i sådan fall får ni ursäkta mitt inlägg.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Du har förbokat en produkt, precis som att du kan avbeställa så kan de.

Ganska säker på att avtalet när man förbokar är fyllt med finstilt text och att du har noll rättigheter då affären inte är avslutad.

Samtidigt så har du ju redan köpt massor av 3080, varför gnälla på ett forum?

Permalänk
Medlem

Jag ska börja handla all elektronik på webbhallen. Vilken bra butik, med sunda policys!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Trots @Webhallen:s löfte här på SweClockers om att deras policyändring kring max ett RTX 3030 per kund bara gäller nya beställningar så är verkligheten en annan. Jag misstänker att Webhallen inte bara gör detta för att leka goda utan också för att slippa hedra de tidigare priserna. I samband med att de nyligen fått in 3080:s från Palit och Gainward så avbokade de tre av mina ordrar. Jag tänkte det var ett misstag av dem men fick detta som svar:

Efter att jag informerat dem om att policyn infördes efter min beställning och att Webhallen här på SweClockers sagt att det inte skulle gälla på tidigare lagda beställningar så får jag detta som svar:

Alla som ville och kunde hade möjlighet att lägga en beställning och jag gjorde det redan i december. Jag hade ju beställt någon annanstans om jag visste Webhallen skulle göra så här.

Vad ska jag göra? Jag funderar på dra detta vidare till ARN.

har bara skummat igenom tråden men har du sparat eller tillgång till deras köpeavtal sen innan releasen av korten? då jag är ganska säker på att mer eller mindre alla butiker har ett litet finstilt hörn där dom förbehåller sig rätten att makulera vilken order dom vill om dom väl vill. har du väl inte tillgång till detta avtal så tror jag du är ganska körd hur mycket du än vänder dig till ARN eller liknande =/

Samt hade du betalt för korten? har du inte det så har du bara lagt en order och dom kan mer eller mindre göra vad dom vill med den. ordrar har ingen form av bindande rätt förens någon form av transaktion har skett, antingen att du fått varan eller dom pengar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@TKD_1337 mfl har fortfarande inte förstått hur webhallens regler fungerar och hur de applicerar dem:

Regeln som tillkommit säger att man enbart får köpa ett 3xxx seriekort.
Dvs Webhallen kan inte "passivt" röra gamla beställningar (även om du beställt fler än ett kort) ...
MEN de kan vid nya beställlningar säga att man inte får köpa något nytt kort och samtidigt behålla ev gamla beställningar.

Man får som kund alltså välja: stå kvar i gamla orörda kön och vänta på sin tur, eller välj att ta ut ett tillgängligt kort med nya regeln och acceptera att alla andra gamla beställningar annulleras!

Dvs Webhallen tolkar det som att kunden förstått ovanstående när man plockar ut sitt kort och ser det som att kunden aktivt väljer att hoppa av kön på de andra korten.

...

Jag tycker det är en helt OK princip, men jag tycker de kunde vara tydligare med det på produktsidorna på korten att man faktiskt väljer bort de andra korten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TKD_1337:

Nej, omöjligt force majeure. Det kan knappt ens flygbolag använda ens vid grova omständigheter utanför deras kontroll.

Innan man belastar och vänder sig till ARN kan det ju vara bra söka input från andra ställen? Det går kanske också lösa innan ARN. ARN innebär en lång process dessutom.

Det står också att det är ARN du ska vända dig till. Jag vet inte vad du får ut av att fortsätta posta här annat än att käfta med folk ... vilket kan vara underhållande förstås, men också rätt onödigt.