Mitt internet stängs av varje dag klockan 22:00 prick

Permalänk
Medlem

Då du skriver "modem" så gissar jag att det är frågan om 3:e hålet i väggen? En coax-kabel mellan väggen och modemet (router) som du sedan ansluter dina enhter till.

Detta bara för att klargöra för andra i tråden att det kanske inte är så lätt att ansluta datorn direkt till vägguttaget.

Bör inte comhem kunna se om din router eller någon switch i källaren tappar kontakt med comhems nät under dessa tidpunkter?
Kan det vara så att comhem blandat ihop ditt modem med någon annan kunds modem, då tänker jag på om det kanske är någon annan kund som önskar att driften stängs av mellan dessa tidpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Kan det vara så att comhem blandat ihop ditt modem med någon annan kunds modem, då tänker jag på om det kanske är någon annan kund som önskar att driften stängs av mellan dessa tidpunkter.

Det hände mig hos Bahnhof när jag flyttade mitt abonnemang. Inte att det stängdes av, men att supporten såg min gamla anslutning. Det var några samtal där de såg att "allt fungerade", samtidigt som min gateway var stendöd och var utan ström. Jävligt förvirrande, då jag inte har en aning om vad de menar med att "allt" fungerar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

De flesta routrar har loggar där du kan se vad det är som händer.
Börja kolla där, du har ju klockslaget så det bör vara enkelt att hitta.

Jag har loggat in, men jag vet inte vart man hittar loggarna, något tips? kan gärna skicka bild

Permalänk
Skrivet av Viita:

Då du skriver "modem" så gissar jag att det är frågan om 3:e hålet i väggen? En coax-kabel mellan väggen och modemet (router) som du sedan ansluter dina enhter till.

Detta bara för att klargöra för andra i tråden att det kanske inte är så lätt att ansluta datorn direkt till vägguttaget.

Bör inte comhem kunna se om din router eller någon switch i källaren tappar kontakt med comhems nät under dessa tidpunkter?
Kan det vara så att comhem blandat ihop ditt modem med någon annan kunds modem, då tänker jag på om det kanske är någon annan kund som önskar att driften stängs av mellan dessa tidpunkter.

Kan mycket väl vara så, och jag ber om ursäkt för att inte ha gett svar angående Coax kabel. Men ja det är en Coax kabel. Som du säger, det är ett uttag på väggen med 3 hål i. Så jag kopplar in en kabel i väggen, sedan in till modemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nilsson1993:

Kan mycket väl vara så, och jag ber om ursäkt för att inte ha gett svar angående Coax kabel. Men ja det är en Coax kabel. Som du säger, det är ett uttag på väggen med 3 hål i. Så jag kopplar in en kabel i väggen, sedan in till modemet.

Hur påverkas tv vid samma tid som internet dör ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Jag har loggat in, men jag vet inte vart man hittar loggarna, något tips? kan gärna skicka bild

Gateway Settings > Maintenance & Management > Logs

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vet att babymonitorer kan störa ut signalen och påverka COAX-nätet på vissa sätt. Det är inte så att någon fått en unge och något händer vid 22:00-tiden?

Som andra frågar, hur ser det ut för grannarna? Tyvärr är COAX väldigt känsligt, och det räcker med att en granne gör något för att störning skall påverka alla under samma fastighetsnät.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilsson1993:

Ja eller hur! I det här hushållet är både jag och min sambo över 25, har ej barn så vi sätter inte sådana spärrar, har även kollat det ifall jag någongång har råkat trycka i det med misstag men inget, står att det ska vara aktivt 24/7

Har routern inte blivit nollställd efter tidigare ägare kanske? Kanske hade de barn och helt enkelt inte ville att de skulle surfa på kvällstid och hade då ställt in någon form av föräldrabegränsning.
Kolla om du kan göra en nollställning av routern.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Du kan ju även dubbelkolla (men bör även stå i loggarna som @Gorian tipsar om) om det finns något schemalagt i routern, som att internet faktiskt ska kopplas ner klockan 22.
En annan tanke är att kanske kolla med grannarna, upplever dom samma sak?

Loggarna bör kunna berätta en del.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Gateway Settings > Maintenance & Management > Logs

Yes, hittade! Men jag fattar ingenting, är inte så kunnig på detta men laddar upp en bild för er som vill kika

Bild: http://www.bilddump.se/bilder/20210706151305-83.249.172.32.pn...

Bild: https://gyazo.com/ce39107ff05d653d2c918624f3840a47

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nilsson1993:

Yes, hittade! Men jag fattar ingenting, är inte så kunnig på detta men laddar upp en bild för er som vill kika

Bild: http://www.bilddump.se/bilder/20210706151305-83.249.172.32.pn...

Bild: https://gyazo.com/ce39107ff05d653d2c918624f3840a47

Kan konstatera efter att ha tittat på detta att det med all sannolikt inte är en inställning i din router.

Permalänk
Medlem

Kolla med grannarna, dom har säkert samma problem.
Skicka loggarna till tele2 och be dom kolla utrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Yes, hittade! Men jag fattar ingenting, är inte så kunnig på detta men laddar upp en bild för er som vill kika

Bild: http://www.bilddump.se/bilder/20210706151305-83.249.172.32.pn...

Bild: https://gyazo.com/ce39107ff05d653d2c918624f3840a47

Brukar du spela hög musik sent på kvällarna?
Någon granne som tröttnat på det och istället funnit ett sätt att jävlas?

Jag tänker främst att det ser ut som du haft problem att komma åt spotify följd av att du istället förlorar internetanslutningen helt varje dag vid ungefär samma tidpunkt.

Permalänk

Vad jag har förstått så är ComHem oftast seriekopplat i sina fastighetsnät(?). Vilket innebär att er anslutning med största sannolikhet går genom en grannes bostad. Har en vän som var utan internet i flera månader p.g.a. en granne som hade borrat sönder en kabel och vägrade släppa in reparatörer i sin bostad

Dock har jag svårt att komma på ett sätt som en granne skulle kunna störa om de då inte fysiskt koppar bort kabeln varje kväll och in igen på morgonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte mycket till säkerhetstänk där om vem som helst kunde komma åt hårdvaran så.

Nej, absolut, så är det. I det här fallet hade dock den äldre mannen just nyckel in till rummet där switchen stod. Om han var styrelsemedlem eller helt enkelt fått nyckel av någon i styrelsen vet jag däremot inte. Kommer bara ihåg att personen fick en tillsägelse och så skickades någon ut som kunde byta antingen fläkten eller switchen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Viita:

Brukar du spela hög musik sent på kvällarna?
Någon granne som tröttnat på det och istället funnit ett sätt att jävlas?

Jag tänker främst att det ser ut som du haft problem att komma åt spotify följd av att du istället förlorar internetanslutningen helt varje dag vid ungefär samma tidpunkt.

Nej, ingen högmusik på kvällarna, Spotify fungerar felfritt förövrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Yes, hittade! Men jag fattar ingenting, är inte så kunnig på detta men laddar upp en bild för er som vill kika

Bild: http://www.bilddump.se/bilder/20210706151305-83.249.172.32.pn...

Bild: https://gyazo.com/ce39107ff05d653d2c918624f3840a47

Loggarna visar att dhcp-klienten på wansidan inte fungerar, den som frågar efter ip ifrån ISP. Sen om det beror på att den stoppas i modemet eller om den inte får någon ip ifrån leverantören och därmed blir "timeout" så den stoppar tjänsten är lite oklart. Mao jag skulle peka på någont centralt i huset eller isp. Kolla med grannarna i samma trappuppgång om de har samma problem. Om inte kolla med kundtjänst igen, har de samma så be hyresvärden kolla inkommande, be ISP kolla.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är i fastigheten problemet ligger. Har dina grannar internet efter 22?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Nej, ingen högmusik på kvällarna, Spotify fungerar felfritt förövrigt

Menar du att Spotify fortsätter fungera felfritt även kl 22?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Spontan tanke, kan det vara så att någon kopplat fel hos kommunen eller i fastigheten? Med tanke på tiden känns det som om det skulle kunna vara relaterat till när belysning i trapphus, gatubelysning t ex slås på eller av.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Spontan tanke, kan det vara så att någon kopplat fel hos kommunen eller i fastigheten? Med tanke på tiden känns det som om det skulle kunna vara relaterat till när belysning i trapphus, gatubelysning t ex slås på eller av.

Jag har faktiskt ingen aning, dock så verkar internet fungera nu efter 22:00 har gjort det i två dagar ! så jag stänger ner tråden.

Permalänk
Skrivet av Nilsson1993:

Tja,
Nu är det så att i 5 veckors tid har mitt internet stängts av både LAN och wifi på alla enheter. Det började med att för 4 veckor sedan så stängdes det av helt klockan 23:00, efter det så började det stängas av exakt vid 22:00.. Har ringt min internetleverantör flera gånger, men dem säger ingenting speciellt mer än att jag ska förklara mitt problem och en tekniker ska kika på det.. Vilket dem gjorde och sa att problemet ska vara löst nu. men samma skit händer igen.. Har även loggat in på min router för att kolla ifall det sitter någon spärr eller om jag har råka ställa in så att internet dör vid den tidpunkten men hittar inget. Någon som vet vad det kan vara för fel?

Leverantör: Comhem/Tele2
Router/Modem: Tele2 WiFi Hub C2 600mbit.

Update: Internet fungerar nu efter 22:00, och har gjort det i 2 dagar, men jag vet fortfarande inte vad som orsakade det, har ringt både komun och comhem men fick aldrig något svar förutom att det kan vara en driftstörning. Hur eller hur så är jag tacksam för all tips & råd !

Permalänk
Lego Master

@Nilsson1993
Vi har fortfarande inte fått reda på om detta drabbade dina grannar också, eller inte. Det hade ju gett en fingervisning om var problemet kan tänkas ha legat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Jag har faktiskt ingen aning, dock så verkar internet fungera nu efter 22:00 har gjort det i två dagar ! så jag stänger ner tråden.

Gott!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2