Mitt internet stängs av varje dag klockan 22:00 prick

Permalänk

Mitt internet stängs av varje dag klockan 22:00 prick

Tja,
Nu är det så att i 5 veckors tid har mitt internet stängts av både LAN och wifi på alla enheter. Det började med att för 4 veckor sedan så stängdes det av helt klockan 23:00, efter det så började det stängas av exakt vid 22:00.. Har ringt min internetleverantör flera gånger, men dem säger ingenting speciellt mer än att jag ska förklara mitt problem och en tekniker ska kika på det.. Vilket dem gjorde och sa att problemet ska vara löst nu. men samma skit händer igen.. Har även loggat in på min router för att kolla ifall det sitter någon spärr eller om jag har råka ställa in så att internet dör vid den tidpunkten men hittar inget. Någon som vet vad det kan vara för fel?

Leverantör: Comhem/Tele2
Router/Modem: Tele2 WiFi Hub C2 600mbit.

Permalänk

Hur länge är det avstängt? Sitter ingen timer för vägguttaget där din router är inkopplad?

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem

om det stängs av både i mobiler och datorer så måste "felet" vara i router eller hos leverantör. Gissar på router. Sen kan du ha sådan otur att du inte kan ställa in alla inställningar i routern själv utan att typ "schedule" sätts av din operatör...

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av aadam1337:

Hur länge är det avstängt? Sitter ingen timer för vägguttaget där din router är inkopplad?

Det är avstängt från 22:00 till ungefär 06:00 till 07:00. Nej har ingen timer för vägguttaget där routern är inkopplad.

Permalänk
Avstängd

Låter som en routerinställning, typ "nu ska barnen inte spela den här tiden"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

om det stängs av både i mobiler och datorer så måste "felet" vara i router eller hos leverantör. Gissar på router. Sen kan du ha sådan otur att du inte kan ställa in alla inställningar i routern själv utan att typ "schedule" sätts av din operatör...

mvh Lazze

Ringde nyss Comhem igen angående det här problemet och frågade om just " Schedule " men inget sånt, dock så fick jag ett svar att det är en driftstörning i området.. Och att deras tekniker försöker fixa problemet. Men det har gått 5 veckor nu och varför stänger man av internet exakt vid 22;00 förstår jag inte, först va det 23;00..

Permalänk
Samsung Sverige

Fortsätter routern lysa som vanligt efter klockan 22.00, eller händer det något med den?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Låter som en routerinställning, typ "nu ska barnen inte spela den här tiden"

Ja eller hur! I det här hushållet är både jag och min sambo över 25, har ej barn så vi sätter inte sådana spärrar, har även kollat det ifall jag någongång har råkat trycka i det med misstag men inget, står att det ska vara aktivt 24/7

Permalänk

Säker på att det inte är mor din som drar ur kabeln varje kväll?

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Fortsätter routern lysa som vanligt efter klockan 22.00, eller händer det något med den?

Nej routern lyser inte som vanligt efter 22:00 hur den här routern fungerar under dagen är följande: Den lyser ingenting förutom på undersidan så är det ett fast blått sken. Men vid 22:00 så börjar själva "Glob" Ikonen på routern blinka och alla andra lampor lyser fast grönt sken.

Permalänk
Skrivet av Pillertrillaren:

Säker på att det inte är mor din som drar ur kabeln varje kväll?

Haha, Jadå som jag skrev till någon annan både jag och min sambo är över 25 och bor själva så det är inget sånt.

Permalänk
Lego Master

Vad händer om du drar ut routern och kopplar datorn direkt till nätuttaget routern sitter i? Eller är det nån slags coax-grej?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Nej routern lyser inte som vanligt efter 22:00 hur den här routern fungerar under dagen är följande: Den lyser ingenting förutom på undersidan så är det ett fast blått sken. Men vid 22:00 så börjar själva "Glob" Ikonen på routern blinka och alla andra lampor lyser fast grönt sken.

Det är en störning i nätet (globen betyder ungeför kontakt med internet, den ska inte blinka utan lysa fast). Om du har felanmält och fått till svar att "det är löst" men felet fortsätter att återkomma så är det tråkiga nyheter. Det låter som en återkommande störning som genereras av att det läcker in signal i nätet från någon utrustning i närheten. Finns det någon industri eller bygge i närheten kanske? Hur som helst brukar det dröja innan CH/Tele2 hittar och täpper till läckan i sitt nät som gör att felet uppstår.

Det *kan* också vara arbete i nätet som utförs nattentid men i så fall har CH/Tele2 gjort bort sig rejält som inte förklarade det första gången du ringde in.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr mycket inställningar som man kan missa i routrarnas ofta röriga gränssnitt. Har du möjlighet att koppla förbi routern och prova med en nätverkskabel direkt i uttaget? För dör internet för en direktinkopplad dator samma klockslag så har du ett mycket bättre case mot din ISP.

Kan nämna att jag jobbat på en ISP och faktiskt en gång var med om en fastighetsswitch som råkats kopplas till tvättstugans elnät som stängdes av kl 22. Men det får ändå sägas vara extremt ovanligt jämfört med allt annat som kan vara felorsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Haha, Jadå som jag skrev till någon annan både jag och min sambo är över 25 och bor själva så det är inget sånt.

Det är alltså din sambo-haxx0r, som givetvis inte avslöjar sådana hemliga operationer, som vill ha lite uppmärksamhet i sänghalmen.

Mer allvarligt talat så har jag haft den här sortens problem med f.d. ComHem förut, men då har det varit 5-15 minuter som allt bara tvärstannat vid vissa klockslag, inte hela natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Finns tyvärr mycket inställningar som man kan missa i routrarnas ofta röriga gränssnitt. Har du möjlighet att koppla förbi routern och prova med en nätverkskabel direkt i uttaget? För dör internet för en direktinkopplad dator samma klockslag så har du ett mycket bättre case mot din ISP.

Kan nämna att jag jobbat på en ISP och faktiskt en gång var med om en fastighetsswitch som råkats kopplas till tvättstugans elnät som stängdes av kl 22. Men det får ändå sägas vara extremt ovanligt jämfört med allt annat som kan vara felorsaken.

Trådstartarens router är väl en DOCSIS/koax-variant, vilket är det ofta är om man sitter med f.d. ComHem. Det man kan göra i så fall är att brygga så att den bara fungerar som modem.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, mitt internet tvärdog kl21 samt kl9 varje dag, dag in dag ut. (ja, globen försvann)
Jag bytte modem, router och hela kittet och sen fungera det. Orsaken till att mitt internet dog samma klockslag är för mig fortfarande okänt.

Om det är driftstörningar bör dom kunna se ifall det är dött i 6h eller ej? Då kan du utesluta ifall problemet kommer utifrån eller från din utrustning.
Testa återställa routern och modemet. Annars hade jag felanmält pronto!

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det är alltså din sambo-haxx0r, som givetvis inte avslöjar sådana hemliga operationer, som vill ha lite uppmärksamhet i sänghalmen.

Mer allvarligt talat så har jag haft den här sortens problem med f.d. ComHem förut, men då har det varit 5-15 minuter som allt bara tvärstannat vid vissa klockslag, inte hela natten.

Hahaha tyvärr så är det ju min sambo haxx0r [Sw3] som vill spela och ha datorn vid den tiden

Permalänk
Skrivet av oztin:

Hade samma problem, mitt internet tvärdog kl21 samt kl9 varje dag, dag in dag ut. (ja, globen försvann)
Jag bytte modem, router och hela kittet och sen fungera det. Orsaken till att mitt internet dog samma klockslag är för mig fortfarande okänt.

Om det är driftstörningar bör dom kunna se ifall det är dött i 6h eller ej? Då kan du utesluta ifall problemet kommer utifrån eller från din utrustning.
Testa återställa routern och modemet. Annars hade jag felanmält pronto!

Har provat resetta routern samt startat om m.m, Men ingenting hjälper, jag ringde ju dem förut och personen jag pratade med sa att det är en driftstörning i området och deras tekniker försöker lösa problemet. Men det har ju pågått i 5 veckor nu känns lite skumt.

Permalänk
Skrivet av Parmenides:

Det är en störning i nätet (globen betyder ungeför kontakt med internet, den ska inte blinka utan lysa fast). Om du har felanmält och fått till svar att "det är löst" men felet fortsätter att återkomma så är det tråkiga nyheter. Det låter som en återkommande störning som genereras av att det läcker in signal i nätet från någon utrustning i närheten. Finns det någon industri eller bygge i närheten kanske? Hur som helst brukar det dröja innan CH/Tele2 hittar och täpper till läckan i sitt nät som gör att felet uppstår.

Det *kan* också vara arbete i nätet som utförs nattentid men i så fall har CH/Tele2 gjort bort sig rejält som inte förklarade det första gången du ringde in.

Det är faktiskt ett bygge i närheten, där det står att dem lägger fiber eller något liknande inte kikat så nogrant på det. Kan ju vara det som orsakar felet jag får. Men det är ju som du säger det är ju något dem ska ha berättat isf. Men jag ser dock inga personer som håller på och arbetar vid 22tiden någostans där vi bor. dem kanske är i källaren dock.

Permalänk
Medlem

Kolla om några av dina grannar upplever samma problem, om inte så be ComHem byta ut din router

Permalänk

Köpt sprillans ny eller på Fyndhörnan? kan ju vara konfad av någon tidigare ägare

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Har du provat att inte använda routern, alltså ansluta direkt till vad du nu har med en dator?

Permalänk
Medlem

Nu har du i och för sig ComHem, men när jag jobbade på supporten hos en av de större ISPerna i landet råkade vi ut för en kund med liknande problem. Det visade sig att någon äldre herre i lägenhetshuset tyckte att switchen nere i källaren lät för mycket så han satte en timer på den. Allting gick ner för alla ungefär klockan 22 och gick igång igen på morgonen vid den tiden den äldre mannen brukade vakna

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

men om globen blinkar så känns det för mig som att operatörens in-signal har försvunnit - inte mkt att göra i routern då tyvärr

jag bytte bort comhem snabbast jag kunde när vi flyttade, maken till elände har man sällan skådat

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Nu har du i och för sig ComHem, men när jag jobbade på supporten hos en av de större ISPerna i landet råkade vi ut för en kund med liknande problem. Det visade sig att någon äldre herre i lägenhetshuset tyckte att switchen nere i källaren lät för mycket så han satte en timer på den. Allting gick ner för alla ungefär klockan 22 och gick igång igen på morgonen vid den tiden den äldre mannen brukade vakna

Troligtvis är det något liknande, kan vara att någon bytt timerrelä för automatavstängning av tvättmaskiner i tvättstugan och råkat koppla in "klumpen bredvid" (coax access) på samma timer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Nu har du i och för sig ComHem, men när jag jobbade på supporten hos en av de större ISPerna i landet råkade vi ut för en kund med liknande problem. Det visade sig att någon äldre herre i lägenhetshuset tyckte att switchen nere i källaren lät för mycket så han satte en timer på den. Allting gick ner för alla ungefär klockan 22 och gick igång igen på morgonen vid den tiden den äldre mannen brukade vakna

Inte mycket till säkerhetstänk där om vem som helst kunde komma åt hårdvaran så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Det är faktiskt ett bygge i närheten, där det står att dem lägger fiber eller något liknande inte kikat så nogrant på det. Kan ju vara det som orsakar felet jag får. Men det är ju som du säger det är ju något dem ska ha berättat isf. Men jag ser dock inga personer som håller på och arbetar vid 22tiden någostans där vi bor. dem kanske är i källaren dock.

Det är helt och hållet CH/Tele2s ansvar att din uppkoppling, fram till ditt iuttag i alla fall, fungerar även om det är nåt utifrån som stör, ville bara klargöra det. De ska fixa problemet. Det kan ju vara nån granne som bryter strömmen till signalförstärkaren på natten också som @Peking skriver men det är ju svårt o veta...

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Har du provat att inte använda routern, alltså ansluta direkt till vad du nu har med en dator?

Ja, jag tror det alltså jag har ju ett modem där jag pluggar in en LAN kabel, som jag sedan pluggar in i datorn. Jag har dock ett till modem från comhem, som jag aldrig skickade tillbaka, ska testa med den vid 22:00

Permalänk
Medlem

De flesta routrar har loggar där du kan se vad det är som händer.
Börja kolla där, du har ju klockslaget så det bör vara enkelt att hitta.