Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Kopiera befintlig?

Hej,

Jag har installerat en NAS där jag startade med ett personligt konto. Nu har ett admin konto skapats för remote desktop och delning av filer, problemet är att denna användare inte har någon av den mjukvara som behövs och som den personliga användaren har. Så hur kan man lösa detta? Går det att flytta mjukvara och göra den tillgänglig för flera i efterhand? Eller kan man ändra det personlige kontot så att det blir admin kontot istället och inte bundet till outlook?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har installerat en NAS där jag startade med ett personligt konto. Nu har ett admin konto skapats för remote desktop och delning av filer, problemet är att denna användare inte har någon av den mjukvara som behövs och som den personliga användaren har. Så hur kan man lösa detta? Går det att flytta mjukvara och göra den tillgänglig för flera i efterhand? Eller kan man ändra det personlige kontot så att det blir admin kontot istället och inte bundet till outlook?

För att du ska kunna få bra hjälp så kanske du får del ge oss mer info.
NAS? vilket märke och modell? eller namn och version på NAS-programvaran
"personligt konto"? Menar du ett konto med user/användarbehörigheter? är det på NAS:en eller i Windows? Vilken Windows version gäller det?
Vad menar du med att admin inte har "mjukvara som behövs och som den personliga användaren har"? Ärdet rättigheter på filsystemet?
Vet inte vad Outlook har med det hela att göra.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Jag trodde nästan på det hela tills jag läste "Outlook"...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Vad är problemet? Att du behöver installera mjukvara för ditt användarkonto? (admin) Förstår sen inte riktigt var du har skapat dessa konton, pratar vi konfiguration i/av NAS:en eller i operativsystemet? Har du installerat ett program i operativsystemet så finns det ju såklart på hårddisken du installerade på? För användarkonton, kan man begränsa tillgång till vissa program, men ser inte hur det skulle gälla för ett admin-konto?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Ja, de var ju inte vidare bra beskrivet får man konstatera nu i efterhand.

Jag har av en rad olika anledningar valt att bygga en nas som köra Windows 10 som OS. Är inte ens säker på att man kan kalla det en NAS, men det är iallafall en dator som delar ut X antal diskar och kör en handfull program, ex MySQL, BackBlaze, VPN o.s.v.

Problemet är att jag installerade mjukvaran när jag var inloggad på mitt personliga admin konto, egentligen var tanken att det endast skulle finnas 1 konto frikopplat från nätet, d.v.s inte outlook eller liknande som används när man remotar datorn.

Jag vet ju att man kan kan i många fall välja om man vill installera en mjukvara för samtliga eller bara sig själv men jag kan inte minnas att jag fått den frågan här.

Så det jag undrar är om det är möjligt att kopiera en profil till en annan med mjukvara och allt? Annars har jag bara 2 alternativ som jag ser det, installera och konfigurera mjukvaran på nytt men nu i rätt konto, eller koppla fri mitt personliga konto, ändra namn och köra på detta istället. Det sistnämnda är troligen enklast om det är möjligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Problemet är att jag installerade mjukvaran när jag var inloggad på mitt personliga admin konto, egentligen var tanken att det endast skulle finnas 1 konto frikopplat från nätet, d.v.s inte outlook eller liknande som används när man remotar datorn.

Ofta är frågan man får "vart vill du lägga ikonerna/genvägarna för programmet"? under "Alla användare" eller "aktuell användare"
Då är det bara att kopiera genvägarna/ikonerna till "Alla användare" så ser alla som är inloggade dessa.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”