Gräsklippare går en aning ojämnt

Permalänk
Medlem

Gräsklippare går en aning ojämnt

Hej!

Har en Klippo Excellent 60, Auto choke med Briggs motor (12H802 1706-B1 om det är till någon nytta) som går en aning ojämnt.
Tog hem den från jobbet efter en kollega sa det var två problem. Först, innan det sista problemet var att den går ojämnt. Sen anledningen till att den blev stående var för den började köra på för höga RPM.

Tog en kik och någon sorts regler-plast-mokajäng hade gått sönder på förgasaren så jag har bytt ut den. Tänkte att det självklart skulle hjälpa det andra problemet också, men icke sa nicke.

Sådär låter den. Den verkar fungera som den ska dock men vill ju gärna den ska gå klockrent om så säga.
Någon som har några idéer vad jag kan kika efter?

Har inte jättestor erfarenhet om dessa auto-choke system.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Det är mekanisk varvtals-reglering baserad på luftdraget från svänghjulsfläkten mot vingen som du bytte, så helt jämt är nog svårt att få till. Dessutom olastat och nära olastat ett svårt reglerfall där det lätt kan övergå till oscillering om regleråterkopplingen är för stor (för stor återkopplande förstärkning i system som har fördröjning i respons) och för lite bromsande last (dämpning). - Du har heller inte luftfiltret påskruvat och det kan också ändra beteende en smula med större tryckfall genom filtret innan förgasaren som kanske stabiliserar det hela ytterligare en smula (eller förvärras...).

Detta är inte bara ett problem i en briggs utan sådant gäller också switchade nätaggregat etc. på sin tomgång (somliga - i alla fall förr var man tvungen att ha en viss miniumlast eller tom. en lastmotstånd inbyggd för att vara stabila och inte börja självsvänga med ibland destruktion som följd) och fördröjningen som strular till det hela är då ofta utgångsfiltren och resevoarkondingen mot lasten.

Permalänk
Medlem

Man ser ju att varvtalsregulatorn "juckar" fram och tillbaka hela tiden. Vad händer om du håller fast den i samma läge och/eller sänker gasen under fullvarv? Går den jämnt då är det rimligen regulatorn som strular av något skäl, men fortsätter den att gå ojämnt så är det ju istället något annat, mest troligt förgasaren, men det är förstås alltid bra att se till att tändstiftet är rimligt rent. Är förgasaren ställbar så kan det ibland vara så enkelt att man kan ändra blandningen något åt det fetare, men är det skit i förgasaren på fel ställe (men inte så mycket att den inte går alls) blir det ju samma resultat.

Varvtalsregulatorn kommer att "jucka" även om själva motorn i sig går ojämnt, eftersom den då kommer att försöka justera upp/ned varvtalet hela tiden. Det hela bygger på att när man ställer motorn på fullgas så spänns fjädern som ett mothåll och när motorvarvet sjunker så ökar gaspådraget och tvärtom, så att den ökar gaspådraget när man kör in i tjockt gräs t ex. Det går en stång bort till en anordning som påverkas av motorns kylfläkt som följer motorvarvet. Jag förmodar att det var någon del relaterat till detta som gjorde att den varvade för mycket.

Tillägg:
Som @xxargs påpekar har du inte luftfiltret monterat. Detta gör troligen blandningen lite magrare, vilket inte inverkar positivt i detta fall om det är där felet sitter.

Permalänk
Medlem

Det är mången studenter som våndats över uppgifter i reglerteori som ovanstående problem skulle kunna beskrivas som och har man 'glapp' i stagen som tex. styr förgasaren kan situationen förvärras mycket och också mycket svårare till helt omöjligt att analysera i och med att nu är det olinjära processer som är svårt att bygga matematiska modeller av...

Med andra ord kontrollera att stag och stänger som reglerar förgasarspjället inte har för stor glapp i hålen mellan vingrörelser på det som känner av flödet av kylluften från svänghjulet och spjällrörelser på förgasaren. Till detta ökar stabiliteten snabbt om du lastar motorn mer med reell last - dvs reella delen (uttagen arbete i form av gräs-slotter) ökar gentemot reaktiva delen (svänghjulsmassan) och system-Q värdet minskar och pendlingstendensen snabbt minskar med detta.

Att sätta tillbaka luftfiltret kan också minska förstärkningen i regleringen en smula (vilket också sänker system-Q värdet och därmed pendlingstedens) med en smula undertryck mot förgasaren då en given spjällrörelse inte ger riktig samma respons i ökad och minskad dragkraft som med öppen insug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är mekanisk varvtals-reglering baserad på luftdraget från svänghjulsfläkten mot vingen som du bytte, så helt jämt är nog svårt att få till. Dessutom olastat och nära olastat ett svårt reglerfall där det lätt kan övergå till oscillering om regleråterkopplingen är för stor (för stor återkopplande förstärkning i system som har fördröjning i respons) och för lite bromsande last (dämpning). - Du har heller inte luftfiltret påskruvat och det kan också ändra beteende en smula med större tryckfall genom filtret innan förgasaren som kanske stabiliserar det hela ytterligare en smula (eller förvärras...).

Detta är inte bara ett problem i en briggs utan sådant gäller också switchade nätaggregat etc. på sin tomgång (somliga - i alla fall förr var man tvungen att ha en viss miniumlast eller tom. en lastmotstånd inbyggd för att vara stabila och inte börja självsvänga med ibland destruktion som följd) och fördröjningen som strular till det hela är då ofta utgångsfiltren och resevoarkondingen mot lasten.

Skrivet av ztenlund:

Man ser ju att varvtalsregulatorn "juckar" fram och tillbaka hela tiden. Vad händer om du håller fast den i samma läge och/eller sänker gasen under fullvarv? Går den jämnt då är det rimligen regulatorn som strular av något skäl, men fortsätter den att gå ojämnt så är det ju istället något annat, mest troligt förgasaren, men det är förstås alltid bra att se till att tändstiftet är rimligt rent. Är förgasaren ställbar så kan det ibland vara så enkelt att man kan ändra blandningen något åt det fetare, men är det skit i förgasaren på fel ställe (men inte så mycket att den inte går alls) blir det ju samma resultat.

Varvtalsregulatorn kommer att "jucka" även om själva motorn i sig går ojämnt, eftersom den då kommer att försöka justera upp/ned varvtalet hela tiden. Det hela bygger på att när man ställer motorn på fullgas så spänns fjädern som ett mothåll och när motorvarvet sjunker så ökar gaspådraget och tvärtom, så att den ökar gaspådraget när man kör in i tjockt gräs t ex. Det går en stång bort till en anordning som påverkas av motorns kylfläkt som följer motorvarvet. Jag förmodar att det var någon del relaterat till detta som gjorde att den varvade för mycket.

Tillägg:
Som @xxargs påpekar har du inte luftfiltret monterat. Detta gör troligen blandningen lite magrare, vilket inte inverkar positivt i detta fall om det är där felet sitter.

Tack för svar till er båda!
Jag var lite otydlig i min post och glömde även bort att lägga till att jag bytt tändstift. Jag har även bytt förgasaren då den där regleringen var trasig. bild: https://i.imgur.com/yD5PMWM.jpeg
(vid min tumme saknas en plastbit)

Skruvat dit luftfiltret men den fortsätter "spotta". Reglerade även för hand och det lät som "spottandet" blev mindre med högre varvtal så det känns som det är för dålig blandning?

Jag har inga justerskruvar på förgasaren tyvärr, varken på den nya eller gamla.
Mitt gräs här hemma är inte jättehögt, men körde ner aggregatet till näst lägsta så den klipper.

Tack för riktigt bra information. Jag mekade väldigt mycket med min far som var otroligt duktig på motorer när jag var liten och han levde. Så här i vuxen ålder hade det varit roligt att fått lära sig av honom.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min efter att jag fyllde på soppa förra gången.
Fungerade alltså bra, fyllde i fin fräsch 4takts akrylatbensin och därefter gick den ännu värre än din (självjusterande).

Efter att ha gjort rent på allt möjliga sätt så vände jag upp och ner på den och tömde den helt på bränsle, hällde i ny brände och voila - perfekt gång. Min teori är att det var vatten i tanken som skiktat sig och sedan blandat sig perfekt i bensinen vid påfyllning.

Testa och återkom, kom ihåg att tömma förgasaren då den har en ansenlig mängd i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hade samma problem med min efter att jag fyllde på soppa förra gången.
Fungerade alltså bra, fyllde i fin fräsch 4takts akrylatbensin och därefter gick den ännu värre än din (självjusterande).

Efter att ha gjort rent på allt möjliga sätt så vände jag upp och ner på den och tömde den helt på bränsle, hällde i ny brände och voila - perfekt gång. Min teori är att det var vatten i tanken som skiktat sig och sedan blandat sig perfekt i bensinen vid påfyllning.

Testa och återkom, kom ihåg att tömma förgasaren då den har en ansenlig mängd i sig.

Intressant att du säger detta. Har inte sett någon rost eller korrosion på hela maskinen förutom drivvajern som satt TOTAL fast i sitt hölje. Återkommer efter jag tömt och fyllt på!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Det där är nästan normalt för en briggs-gräsklippare

som redan sagt, kolla att länkarna mellan vingen och förgasarspjället inte har för mycket glapp (helst ingen alls) och att det inte går ojämnt trögt i rörelserna när förgasarspjället öppnar och stängs, likaså fläktvingens rörelser - all typ av hysteres/glapp förstärker väldigt gärna pendlingseffekten.

Det där med vatten i botten av tanken kan vara mycket lurigt och akylat-bensin har ingen sprit i sig som kan absorbera en smula vatten på samma som vanlig 95 oktan-soppa med 5 och snart 10% etanolinblandning vilket gör att vattendroppar kan ligga åratal i botten på bensintanken.

Man kan troligen köra med vanlig 95 oktan-soppa om det körs ofta (och man inte störs av avgaserna) men inför avställning höst bör de sista tankningarna göras med akylat-soppa och köra maskin tom helt och hållet.

Det finns också ett 'men' som jag inte har koll på - gummimembranen i 'gamla' förgasaren kanske inte tål etanol-delen i 95-soppan så bra och har man strul med förgasare och reglering över lag så kan en membranbyte vara en av de första åtgärderna som görs, då även membranen torkar och hårdnar och rentav går hål i med tiden och har man tjuvluft från vevhuset som pumpar fram soppan från tanken så kan regleringen bli knepig.

Permalänk
Medlem

Kolla gärna litet på denna video:

Troligen är något munstycke igensatt i förgasaren.

Men en del moderna förgasare har en "vaxtermostat" för choken som kan gå sönder och behöver bytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det där är nästan normalt för en briggs-gräsklippare

som redan sagt, kolla att länkarna mellan vingen och förgasarspjället inte har för mycket glapp (helst ingen alls) och att det inte går ojämnt trögt i rörelserna när förgasarspjället öppnar och stängs, likaså fläktvingens rörelser - all typ av hysteres/glapp förstärker väldigt gärna pendlingseffekten.

ytterligare sak att laborera med är fjädern som du reglerar varvtalet - olika hårda fjädrar kan ge olika respons...

Hrm, nja, nästan normalt känns väl att ta i... Vår 25+ år gamla och vid det här laget tämligen slitna går inte i princip helt jämnt när den är rätt inställd. Och då är allt original på den (inte tändstift, kniv etc, men du förstår vad jag menar)... Däremot gör den ungefär som i andra videon när soppan börjar ta slut, särskilt om man kör i motlut då soppan åker bakåt i tanken. Den nyare gör förresten inte så heller, men där får man väl se vad som händer i längden då det är en OHV med automatchoke och såvitt jag minns ej ställbar förgasare. Den som konstruerat dessa borde ju ha stryk för hur idiotiskt tändstiftet sitter för övrigt. Inte så kul att försöka få av tändkabeln när motorn är varm och standardtändsstiftsnycklar till äldre gräsklippare är även för korta.

Nu tror jag inte att det är detta, med tanke på att den gör så här direkt, men man kan alltid testa att lätta något på tanklocket. Dessa kan bli helt täta, vilket dock snarare än detta brukar leda till att gräsklipparen går ett stund och sedan stannar när den inte får mer soppa.

Tillägg:

Skrivet av xxargs:

Det finns också ett 'men' som jag inte har koll på - gummimembranen i 'gamla' förgasaren kanske inte tål etanol-delen i 95-soppan så bra och har man strul med förgasare och reglering över lag så kan en membranbyte vara en av de första åtgärderna som görs, då även membranen torkar och hårdnar och rentav går hål i med tiden och har man tjuvluft från vevhuset som pumpar fram soppan från tanken så kan regleringen bli knepig.

Med tanke på att kåpan är av den nyare typen så bör den nog vara specificerad för E5 åtminstone. Dock är det flottörförgasare i dessa med självfall från tanken och inte membranförgasare som i den äldre varianten där förgasaren sitter ovanpå tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hade samma problem med min efter att jag fyllde på soppa förra gången.
Fungerade alltså bra, fyllde i fin fräsch 4takts akrylatbensin och därefter gick den ännu värre än din (självjusterande).

Efter att ha gjort rent på allt möjliga sätt så vände jag upp och ner på den och tömde den helt på bränsle, hällde i ny brände och voila - perfekt gång. Min teori är att det var vatten i tanken som skiktat sig och sedan blandat sig perfekt i bensinen vid påfyllning.

Testa och återkom, kom ihåg att tömma förgasaren då den har en ansenlig mängd i sig.

Okej, har tömt både tank och förgasaren. Det fanns lite vatten i tanken faktiskt så hoppades det skulle vara detta problem men fyllde på nytt och det är samma sak ändå.

Skrivet av ehsnils:

Kolla gärna litet på denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=JOI293d8XUg

Troligen är något munstycke igensatt i förgasaren.

Men en del moderna förgasare har en "vaxtermostat" för choken som kan gå sönder och behöver bytas.

Som han säger i videon så fungerar inte detta på Briggs & Stratton-motorer och dessutom har jag ny förgasare på klipparen som inköptes häromdagen ;P
Däremot det här med vaxtermostat har jag sett något på YouTube om, får kolla lite mera på det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Däremot det här med vaxtermostat har jag sett något på YouTube om, får kolla lite mera på det.

Automatchoken är den övre armen som går in under kåpan framtill. Den fungerar så att när motorn går så trycks armen bort med hjälp av kylfläkten. När den är av så faller den tillbaka och chokespjället stängs. Sedan finns en bimetalltermostat (har jag för mig att det är) som håller upp spjället när motorn är av, men fortfarande varm. Det ser ut som att spjället är öppet i din första video, vilket det ska vara när motorn går. Felfunktion, om alla delar sitter ihop som de ska, torde främst leda till att motorn blir svårstartad, antingen för att den inte chokas när den är kall eller chokas när den är varm. Skulle choken ligga på ordentligt även när motorn är igång så skulle den rimligen stanna och i annat fall bolma hej vilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Okej, har tömt både tank och förgasaren. Det fanns lite vatten i tanken faktiskt så hoppades det skulle vara detta problem men fyllde på nytt och det är samma sak ändå.

Som han säger i videon så fungerar inte detta på Briggs & Stratton-motorer och dessutom har jag ny förgasare på klipparen som inköptes häromdagen ;P
Däremot det här med vaxtermostat har jag sett något på YouTube om, får kolla lite mera på det.

När min börjad låta så efter ca 10år som jag hade haft och sedan kunde jag inte starta den längre efter ett tag då var det membranet i som hade blivit dåligt.
Eftersom jag inte är så förtjust i att meka motorer så lämnade jag inte den så fick dom serva den samtidigt har gått klockrent sedan dess (ca 4år sedan).

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En fundering, hur mycket olja är det i den?
Lagom, för lite eller för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Automatchoken är den övre armen som går in under kåpan framtill. Den fungerar så att när motorn går så trycks armen bort med hjälp av kylfläkten. När den är av så faller den tillbaka och chokespjället stängs. Sedan finns en bimetalltermostat (har jag för mig att det är) som håller upp spjället när motorn är av, men fortfarande varm. Det ser ut som att spjället är öppet i din första video, vilket det ska vara när motorn går. Felfunktion, om alla delar sitter ihop som de ska, torde främst leda till att motorn blir svårstartad, antingen för att den inte chokas när den är kall eller chokas när den är varm. Skulle choken ligga på ordentligt även när motorn är igång så skulle den rimligen stanna och i annat fall bolma hej vilt.

Jag testade att röra den armen när motorn var igång och den stängde av sig, mycket riktigt som du säger.
Motorn är otroligt lättstartad. Den hade inte varit igång på säkert ett år innan jag tog hem den och den gick igång på första rycket.

Tack för infon, uppskattar!

Skrivet av vinylens:

När min börjad låta så efter ca 10år som jag hade haft och sedan kunde jag inte starta den längre efter ett tag då var det membranet i som hade blivit dåligt.
Eftersom jag inte är så förtjust i att meka motorer så lämnade jag inte den så fick dom serva den samtidigt har gått klockrent sedan dess (ca 4år sedan).

Vet vad du pratar om men detta är en flottörförgasare så membran finns inte tyvärr. Tack för input iaf

Skrivet av Lasse62:

En fundering, hur mycket olja är det i den?
Lagom, för lite eller för mycket?

Lite för lite är det. Har inte velat byta/fylla på än utifall jag behöver vända upp och ner på maskinen och i sin tur att jag behöver dränera allt hehe.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Smuts i lågfartsmunstycket eller alternativt drar den tjuvluft. Båda ger hoppande gång eftersom lågfarrmunstycket eller tjuvluften gör större andel av blandningförhållandet när regulatorn stängt gasspjället varvid blandförhållandet blir fel och varvtalet sjunker och regulatorn öppnar gasspjället och det börjar om osv..
Blås ner i förgasaren med tryckluft så kanske smutsen släpper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Smuts i lågfartsmunstycket eller alternativt drar den tjuvluft. Båda ger hoppande gång eftersom lågfarrmunstycket eller tjuvluften gör större andel av blandningförhållandet när regulatorn stängt gasspjället varvid blandförhållandet blir fel och varvtalet sjunker och regulatorn öppnar gasspjället och det börjar om osv..
Blås ner i förgasaren med tryckluft så kanske smutsen släpper.

Han har bytt förgasare om du läser igen ordentligt igen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Han har bytt förgasare om du läser igen ordentligt igen.

Men han bytte ju pga andra problem, vingelöga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Smuts i lågfartsmunstycket eller alternativt drar den tjuvluft. Båda ger hoppande gång eftersom lågfarrmunstycket eller tjuvluften gör större andel av blandningförhållandet när regulatorn stängt gasspjället varvid blandförhållandet blir fel och varvtalet sjunker och regulatorn öppnar gasspjället och det börjar om osv..
Blås ner i förgasaren med tryckluft så kanske smutsen släpper.

Skrivet av FattarNiInte:

Men han bytte ju pga andra problem, vingelöga.

Infon jag fick från kollegan var, och jag citerar:
"Kan du ta en titt på denna? Förut så gick den ojämnt men sen började motorn rusa och då ställde jag undan den"

Så den gick ojämnt med gamla förgasaren också. Skickade videon till honom och han sa det var samma ljud ojämnhet om så säga.
Bytte som sagt hela förgasaren och bytte då också packning mot motorn samt även packningen mot luftfiltret. Vart annars kan den dra tjuvluft från?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

.
Bytte som sagt hela förgasaren och bytte då också packning mot motorn samt även packningen mot luftfiltret. Vart annars kan den dra tjuvluft från?

Jag har sett sprucket insugsrör på någon motor.

Permalänk

Kan va så att guvenören behöver justeras in.

Lät iaf som att det var den som länksystemet antingen var feljusterat eller att det var utslitet.

Kan även va så att den går för flottigt/snålt och behöver justera luft/bränsle mängden genom förgnasaren. Du hade ju byttförgasare så inte omöjligt att den behöver finjusteras.

Hur ser tändstiftet ut efter en stund klippning?

Kollade in resis manualen till den och iom att du bytt tändstift kontrollera även elektrodavatåndet
Skulle vara 0.5 på vissa exellence modeller och 0,7-0.8 på vissa.

Visste inte exakt vilken modell det var då jag inte hitta manualen till exakt exelence 60. Så tog manualen till en serie exelence somsåg i knande ut den på videon.

Skulle lägga det på 0.6 så du är mitt emellan tror inte de ska va superkinkigt att de e exakt på tiondelen brukar själv oftast gå på grovkalibrerat ögonmått å de brukar stämma någorlunda.

Men 0.6mm är typ 3 skrivarpapper tjokt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan va så att guvenören behöver justeras in.

Lät iaf som att det var den som länksystemet antingen var feljusterat eller att det var utslitet.

Kan även va så att den går för flottigt/snålt och behöver justera luft/bränsle mängden genom förgnasaren. Du hade ju byttförgasare så inte omöjligt att den behöver finjusteras.

Hur ser tändstiftet ut efter en stund klippning?

Kollade in resis manualen till den och iom att du bytt tändstift kontrollera även elektrodavatåndet
Skulle vara 0.5 på vissa exellence modeller och 0,7-0.8 på vissa.

Visste inte exakt vilken modell det var då jag inte hitta manualen till exakt exelence 60. Så tog manualen till en serie exelence somsåg i knande ut den på videon.

Skulle lägga det på 0.6 så du är mitt emellan tror inte de ska va superkinkigt att de e exakt på tiondelen brukar själv oftast gå på grovkalibrerat ögonmått å de brukar stämma någorlunda.

Men 0.6mm är typ 3 skrivarpapper tjokt

Finns inga justerskruvar på förgasaren. I såna fall låter det som det sista två alternativen är länkaget som är slitet eller som någon sa, vaxtermostat.

Det första jag nämnde känns ändå fel eftersom när jag håller fast hela länkaget så den inte reglerar själv, spottar den fortfarande.
Är dock väldigt tacksam för all hjälp. Vem kunde tro det var så många småmotorers-fantaster på SweC

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Som sagt kolla färgen på tändstiften. Kan ändå vara så att den får för mycket/lite soppa eftersom den går ojämnt även om du håller fast guvernören.

Om den inte är "justerbar " brukar bara justerskruvarna vara pluggade bakom ett par pluggar man kan ta ur med hammare och mejsel.

Alternativt är det system där man byter till annan storlek på munstycket.

Sätt i munstycken från den gamla förgasaren i den nya då de var intunade ihop med motorn.

Alternativt flytta överplastarmen från den nya till den gammla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har sett metallspån från tillverkningen förekomma i nya förgasare.. Alltså även om förgasaren är helt ny och oanvänd kan det vara smuts i munstycken och progressionshål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Som sagt kolla färgen på tändstiften. Kan ändå vara så att den får för mycket/lite soppa eftersom den går ojämnt även om du håller fast guvernören.

Om den inte är "justerbar " brukar bara justerskruvarna vara pluggade bakom ett par pluggar man kan ta ur med hammare och mejsel.

Alternativt är det system där man byter till annan storlek på munstycket.

Sätt i munstycken från den gamla förgasaren i den nya då de var intunade ihop med motorn.

Alternativt flytta överplastarmen från den nya till den gammla.

https://www.amazon.se/Gräsklippare-förgasare-luftfiltersats-B...

Så ser förgasaren ut. Jag har plockat isär den gamla lite nu men hittar då fasen inga justerskruvar.
Jag har inte köpt den på Amazon. Jag köpte den nya på Hedéns i Vårgårda med motorkod.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

https://www.amazon.se/Gräsklippare-förgasare-luftfiltersats-B...

Så ser förgasaren ut. Jag har plockat isär den gamla lite nu men hittar då fasen inga justerskruvar.
Jag har inte köpt den på Amazon. Jag köpte den nya på Hedéns i Vårgårda med motorkod.

munstycket bör sitta i mitten på flottörskålen.

ibland är själva skruven som håller flottörskålen munstycket lite olika men om inte skruven som håller skålen är munstycket så bör du kunna hitta en mässingsfärgad liten sak i centrumet innanför skålen med ett 0.3-0.9mm nånting hål i mitten på den.

munstycket borde se ut något liknande detta.

och nej du ser ut att ha rätt i att den inte är justerbar mer än möjligen genom att byta munstycke i den

men tror det är tomgången som är pluggad bakom den svarta lagerkulan eller vad det är de slagit i där på sidan iaf.

men som jag sa testa att flytta över plastarmen till den gamla förgasaren och se hur den går med orginalförgasare då det troligen är en kinaklon du köpt om det är exakt samma som den du länkade på amazon.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

När du satt tillbaka luftburken, du har vänt gummi packningen rätt så du inte täcker de 2 små hålen?
Nog har du bytt bränsle och inte bara fyllt på mer av samma? Akrylat eller äkta bensin?
Om alla armarna sitter där de ska och du inte tappat en fjäder så är det ju ett riktigt huvudbry.

Inte för att jag tror att det hjälper men denna sida har en uppsjö med info även om jag inte direkt hittade något om 12H802 1706-B1
https://outdoorpowerinfo.com/repairs/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

munstycket bör sitta i mitten på flottörskålen.

ibland är själva skruven som håller flottörskålen munstycket lite olika men om inte skruven som håller skålen är munstycket så bör du kunna hitta en mässingsfärgad liten sak i centrumet innanför skålen med ett 0.3-0.9mm nånting hål i mitten på den.

munstycket borde se ut något liknande detta.
https://www.twostroke.se/upload/product_images/twostroke/48/45647.jpg

och nej du ser ut att ha rätt i att den inte är justerbar mer än möjligen genom att byta munstycke i den
https://m.media-amazon.com/images/I/71CqIIH5J0L._AC_SL1500_.jpg

men tror det är tomgången som är pluggad bakom den svarta lagerkulan eller vad det är de slagit i där på sidan iaf.

men som jag sa testa att flytta över plastarmen till den gamla förgasaren och se hur den går med orginalförgasare då det troligen är en kinaklon du köpt om det är exakt samma som den du länkade på amazon.

Hedéns säljer ju originaldelar men om Briggs and Stratton kör originaldelar från Kina så kan det ju vara så haha.
Ska kolla igen i förgasaren.

Skrivet av Spiffman:

När du satt tillbaka luftburken, du har vänt gummi packningen rätt så du inte täcker de 2 små hålen?
Nog har du bytt bränsle och inte bara fyllt på mer av samma? Akrylat eller äkta bensin?
Om alla armarna sitter där de ska och du inte tappat en fjäder så är det ju ett riktigt huvudbry.

Inte för att jag tror att det hjälper men denna sida har en uppsjö med info även om jag inte direkt hittade något om 12H802 1706-B1
https://outdoorpowerinfo.com/repairs/

Packningen gick bara att sätta på ett sätt. Det fanns guide-"pinnar" och dessutom såg det bara rätt ut åt ett håll.
Jag har tömt tanken. Hittade lite vatten. Fyllt på med Aspen 4-takt. Jag var noga med alla fjädrar och har även kollat sprängskiss efteråt utifall något saknades men allt sitter där det ska.

Det enda jag riktigt kommit fram till är att jag måste ställa in ventilerna och då måste jag införskaffa några bladmått. Har flera stycken Biltema i området, men alla ligger runt en timme bort så är inte jättesugen på att åka bara för bladmått haha.

Har också sett att det kan vara tändsystemet som är dåligt och man i så fall får byta spolen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Bladmått finns på en hel del ställen.
Ok/q8 kan ha dom med, är dock inte säker då det var många år sedan jag behövde handla nåt mer än körv där.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Fick du någonsin till det?