6900 xt - stuttering - omöjligt att sätta fingret på förklaringen?

Permalänk

6900 xt - stuttering - omöjligt att sätta fingret på förklaringen?

Har ett märkligt problem med mitt Gigabyte 6900 xt (referensmodell tror jag?)

Har fungerat utmärkt fram tills för några dagar sedan. Plötsligt i flera spel hackar det. Hela bilden fryser ungefär 1 gång i sekunden och står still i kanske 0,1-0,2 sekunder. Det finns inte i Windows. Där hackar inget.

Jag ominstallerade drivers med hjälp av AMD:s verktyg för att rensa allt först och sedan ladda ned de senaste. Detta löste problemet men det återkom någon dag senare.

Jag googlade och har ändrat alla tänkbara inställningar i bios och AMD:s mjukvara (upplösning och alla funktion på/av som anti-lag med mera) utan att det gjorde någon skillnad alls.

Jag försökte använda drivrutiner från i vintras också med samma resultat.

Det sitter två skärmar inpluggade i kortet. En Asus 43" 4k/144hz och en 21" (?) 1080p/60hz. Den senare är kopplad till en låda där jag kan välja mellan två olika datorer. Jag använder alltså ibland en annan dator till den mindre skärmen. Den stora skärmen är kopplad rakt in i grafikkortet med Displayport men den mindre är kopplad med en adapter DVI till grafikkortets HDMI-port. Denna setup har jag haft sedan jag byggde datorn så det har fungerat fint ungefär ett halvår.

Lösningen på problemet visade sig vara att koppla in och ur den mindre skärmen, eller byta på omväxlaren. När man slår på/kopplar in den mindre skärmen så försvinner stuttrandet direkt. Det verkar heller inte återkomma med mindre än att jag startat om datorn.

Jag har också provat att byta displayport på grafikkortet men det gör ingen skillnad.

Så problemet är "löst" för tillfället men jag är mycket nyfiken på om någon har någon aning om vad som skulle kunna orsaka detta. Jag har lagt ett par timmar på att googla problemet och alla vanliga råd och även de ovanliga gör alltså ingen skillnad. Ingen som har problemet har beskrivit lösningen här ovan. Nån som vågar sig på en gissning?

Edit: problemet uppträder i WoW Classic och war for the overworld men inte i Pillars of eternity 2. Upplösning gör ingen skillnad.

Exempel på spel
Permalänk

Har haft liknande problem med mitt vega 56. alla problem försvann för mig när jag skaffade en andra skärm med samma hz som min main (144hz)

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

har också ett 6900 xt med en ultrawide 27" 240hz skärm och en 1080p 60hz skärm. På min 1080 skärm har jag också en dvi till hdmi adapter. har aldrig märkt av något. Nu har jag inget tips att ge men min info kanske kan vara någon form av hjälp på något sätt ändå.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk

OK efter en del ytterligare Googlande mer på generellt stutter i Windows 10 och inte relaterat till 6900 xt så har jag avinstallerat uppdateringar till Windows från mars och framåt. Efter detta har jag inte haft problemen. Men vi får se om det kommer tillbaks. Jag uppdaterar tråden i så fall.

Folk har i alla fall haft väldigt skumma stutters där problemet varit intermittent och tillfälligt lösts av alla möjliga saker. Många rapporter om att det har samband med uppdateringar till Windows nyligen. Dock släpptes en helt färsk uppdatering idag som skulle lösa problemet men den gjorde ingen skillnad för mig.

Är tillbaks till januari-uppdateringar nu så länge så får vi se.

Edit: är ett omskrivet fenomen, finns artiklar.

Permalänk

Kan uppdatera och säga att problemet inte har återkommit. Rollbacka windowsuppdateringar ni som har stutters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Kan uppdatera och säga att problemet inte har återkommit. Rollbacka windowsuppdateringar ni som har stutters.

Det där är ingen godtagbar lösning. Vad sägs på AMDs forum om detta?
Tyvärr är det vanligare än många vill tro att det är windows uppdateringar i kombination med annan faktor som skapar sådana här problem.
Så får hårdvaran eller drivrutiner skulden.

Sjukt många inlägg på AMD och nvidias forum om just stutter genom åren.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De få gånger jag åkt på stutter i spel (Days Gone före någon patch och i Apex Legends via Origin) så är det att grafikkortet klockar ned sig temporärt. Dvs hoppar från 2500 Mhz > 500 Mhz.

Du kan ta upp overlayen från Radeon Software för att se om det är detta som händer dig.
Det jag gjorde när jag spelade dessa var bara att vrida upp minimumklocken till ~2300 Mhz eller sätta kortet i Rage mode.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Stäng av game mode i windows 10

https://www.pcgamer.com/try-turning-off-windows-10s-game-mode...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Det där är ingen godtagbar lösning. Vad sägs på AMDs forum om detta?
Tyvärr är det vanligare än många vill tro att det är windows uppdateringar i kombination med annan faktor som skapar sådana här problem.
Så får hårdvaran eller drivrutiner skulden.

Sjukt många inlägg på AMD och nvidias forum om just stutter genom åren.

Tack för svar!
Det är klart att det är Windowsuppdateringen i kombination med något annat som orsakar problemet. Annars hade ju alla haft det.
I nuläget kan jag inte skriva om Windowsuppdateringen så lösningen är vad jag kan åstadkomma i nuläget. Ingen annan lösning har fungerat.
Vad skulle du gissa det är baserat på felbeskrivningen?

Skrivet av Lodisen:

De få gånger jag åkt på stutter i spel (Days Gone före någon patch och i Apex Legends via Origin) så är det att grafikkortet klockar ned sig temporärt. Dvs hoppar från 2500 Mhz > 500 Mhz.

Du kan ta upp overlayen från Radeon Software för att se om det är detta som händer dig.
Det jag gjorde när jag spelade dessa var bara att vrida upp minimumklocken till ~2300 Mhz eller sätta kortet i Rage mode.

Tack för svar!
Kortet klockar inte ned sig och usage är lågt. Att justera klockhastigheter, minnen, minimumklock, voltage och egentligen alla andra parametrar man kan ändra i Radeon software har ingen som helst effekt.

Tack för tipset!
Det är testat och har ingen effekt.

Permalänk

Uppdatering:
Av misstag uppdaterade jag Windows och nu har jag problemet tillbaks.
Det nya problemet nu är att jag inte kan avinstallera uppdateringarna längre. Alltså de som gick utmärkt att avinstallera för ett par dagar sedan.
Ny Google-session/forumläsande och testande av allt möjligt. Suttit 3 timmar nu. Uppdaterar om jag hittar lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Uppdatering:
Av misstag uppdaterade jag Windows och nu har jag problemet tillbaks.
Det nya problemet nu är att jag inte kan avinstallera uppdateringarna längre. Alltså de som gick utmärkt att avinstallera för ett par dagar sedan.
Ny Google-session/forumläsande och testande av allt möjligt. Suttit 3 timmar nu. Uppdaterar om jag hittar lösningen.

Jobbigt med Windows uppdateringar. Jag hade en som gav bluescreen hela tiden när den installerad så sköt upp Windows uppdateringar förutom säkerhet i ett år. Till slut försökte den uppdatera och då varje gång jag startade datorn försökte den installera, misslyckades och sedan gjorde auto rollback. Till slut fick jag manuellt ladda ner filen för senaste versionen och uppdatera så och sedan dess har den fungerat men känns som det kan sluta fungera när som helst. Aldrig haft sådana problem med Ubuntu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jobbigt med Windows uppdateringar. Jag hade en som gav bluescreen hela tiden när den installerad så sköt upp Windows uppdateringar förutom säkerhet i ett år. Till slut försökte den uppdatera och då varje gång jag startade datorn försökte den installera, misslyckades och sedan gjorde auto rollback. Till slut fick jag manuellt ladda ner filen för senaste versionen och uppdatera så och sedan dess har den fungerat men känns som det kan sluta fungera när som helst. Aldrig haft sådana problem med Ubuntu.

Jag har inte haft några direkta problem med windowsuppdateringar innan heller.

Detta stannade efter rätt många timmar vid att jag laddade ned windows 10 installationen igen och gjorde en ominstallation med "keep files and apps". Direkt efter stängde jag av uppdateringar (sköt upp). Man kan också permanent hindra windows från att försöka uppdatera genom regedit eller något som kallas nåt med grupper. Ska göra det ikväll.

Det var totalt omöjligt att få bort uppdateringarna på något annat sätt. Provade allt du kan hitta vid googling i ett par timmar i ämnet.

Permalänk

Tänkte bara skriva och säga att problemet har inte kommit tillbaks sedan åtgärderna i förra inlägget. Om det skulle återkomma på annat sätt än att Windows uppdateras så återkommer jag till tråden.