Steam Deck är handhållen spelkonsol från Valve

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Vet någon om man kan byta hårdisk själv eller om det är fastlött?

Fastlödd tyvärr men den har micro sd plats och det finns 1tb microsd kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RashLeaf:

Fastlödd tyvärr.

Tack!

Då vet jag iaf att jag gjorde rätt i att reservera en av de med mer minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Samma här, fast med 256 GB. Q1 2022 var dock tråkigt att få. Men man kan väl inte förvänta sig något annat?

På papperet är detta en fantastiskt enhet. Som kör LINUX! Känns som det kan yttligare öppna dörren för att fler spel kommer fungera med proton.

Trist att det tog mer än en timme att få en reservation, och att få bli tillfälligt avstängd för man försökt för mycket.

Ja jag fick Q1 22 också, men jag har en Switch att slita ut så det är ok med väntan.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Verkar som en beställning vid 19:18 blev 2022 Q1. Man kan se på sidan https://store.steampowered.com/steamdeck ifall man är inloggad och har förbokat.

Rackarns, skulle velat haft leverans i december. Nåväl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaXmOuSe:

Hoppas du får din beställning i kö som när du la den i korgen, damn you 4g lagggg!

Skrivet av RaXmOuSe:

Verkar som en beställning vid 19:18 blev 2022 Q1. Man kan se på sidan https://store.steampowered.com/steamdeck ifall man är inloggad och har förbokat.

Rackarns, skulle velat haft leverans i december. Nåväl

Sket sig rejält även här, Q1 2022. Känns som det är mer åt 31 mars än 1 januari dessutom. Blir att hålla så länge men då den förmodligen är ett halvår bort kanske vi får se någon svara på detta.

Håller med, hade varit riktigt kul att få den lagom till julen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

Verkar som en beställning vid 19:18 blev 2022 Q1. Man kan se på sidan https://store.steampowered.com/steamdeck ifall man är inloggad och har förbokat.

Rackarns, skulle velat haft leverans i december. Nåväl

Beställde min 19:00 och står också Q1 2022, tror inte det står 2021 som förväntat leveransdatum för någon.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sket sig rejält även här, Q1 2022. Känns som det är mer åt 31 mars än 1 januari dessutom. Blir att hålla så länge men då den förmodligen är ett halvår bort kanske vi får se någon svara på detta.

Håller med, hade varit riktigt kul att få den lagom till julen.

Bara för nyfikenhetensskull så sökte jag på taggarna #steamdeck och 2021 eller december, och Q1. Hittar inte någon som fått bekräftat i december förutom 1 print från ebay där en scalper(vem annars) påstår sig få sin i december. Priserna är vansinniga as usual...

Kanske är det bara är en tillfällig fingervisning som steams köpsida initialt visar, kanske kommer leveransen tidigare. Helst inte senare

Om någon fått bekräftat 2021 december så flexa så får man se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Beställde min 19:00 och står också Q1 2022, tror inte det står 2021 som förväntat leveransdatum för någon.

Ahaaaa. Då finns det chans.

Permalänk
Medlem

Ja den var då inte någon vacker skapelse.
Kommer inte köpa den utan spela vidare på den smäckra PS Vitan.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av confusedcake:

Om ni är inne på webläsaren kan ni kolla apiet i vilken position ni ligger : https://store.steampowered.com/reservation/ajaxgetuserstate?r...

Tex på min reservation:
queue_position : 7642
total_queue_size: 8091

Hur kommer jag åt det?, hittar inte köordningen där, eller när jag försöker granska källa.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

Verkar som en beställning vid 19:18 blev 2022 Q1. Man kan se på sidan https://store.steampowered.com/steamdeck ifall man är inloggad och har förbokat.

Rackarns, skulle velat haft leverans i december. Nåväl

Jag ser inget datum för mig. Bara att det är bokat idag. Vart står det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaXmOuSe:

Bara för nyfikenhetensskull så sökte jag på taggarna #steamdeck och 2021 eller december, och Q1. Hittar inte någon som fått bekräftat i december förutom 1 print från ebay där en scalper(vem annars) påstår sig få sin i december. Priserna är vansinniga as usual...

Kanske är det bara är en tillfällig fingervisning som steams köpsida initialt visar, kanske kommer leveransen tidigare. Helst inte senare

Om någon fått bekräftat 2021 december så flexa så får man se

Intressant! Sista är nog kanske inte sagt då. De verkade ju göra något då allt tillslut bara släppte. Någon info är bättre än ingen.

Skrivet av Mono:

Ja den var då inte någon vacker skapelse.
Kommer inte köpa den utan spela vidare på den smäckra PS Vitan.

https://yams.secondhandapp.at/api/v1/shpock-production/images/5db81cbad9230f084c1480e3/?rule=w1200q75jpeg

Den har ju inga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den har ju inga spel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Hur kommer jag åt det?, hittar inte köordningen där, eller när jag försöker granska källa.

Dom har patchat det nu. Man kan inte längre se tyvärr

Permalänk
Medlem

Undrar om det kommer vara möjligt att streama sina spel till denna med steam link.

Har länge hoppats att Microsoft skulle släppa en liknande enhet som är gjort för att streama spel från sin egen Xbox eller via Microsoft steamingtjänst. En sådan enhet hade kunnat bli ganska billig då den kräver minimalt med CPU-kraft och minne. Streaming är ju framtiden, iallafall om man frågar Microsoft, Google och nu möjligen även Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Jag ser inget datum för mig. Bara att det är bokat idag. Vart står det?

På länken, det står Q, antingen 1 eller 2 2022. Inte sett någon som fått december bekräftat. Du måste vara inloggad för att se och under den varianten du valt ser du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Undrar om det kommer vara möjligt att streama sina spel till denna med steam link.

Har länge hoppats att Microsoft skulle släppa en liknande enhet som är gjort för att streama spel från sin egen Xbox eller via Microsoft steamingtjänst. En sådan enhet hade kunnat bli ganska billig då den kräver minimalt med CPU-kraft och minne. Streaming är ju framtiden, iallafall om man frågar Microsoft, Google och nu möjligen även Netflix.

Det borde fungera med nuvarande grejer. Man kan strömma till en "annan pc", och det är väl det som Steam Deck kommer vara.
https://store.steampowered.com/remoteplay

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Undrar om det kommer vara möjligt att streama sina spel till denna med steam link.

Har länge hoppats att Microsoft skulle släppa en liknande enhet som är gjort för att streama spel från sin egen Xbox eller via Microsoft steamingtjänst. En sådan enhet hade kunnat bli ganska billig då den kräver minimalt med CPU-kraft och minne. Streaming är ju framtiden, iallafall om man frågar Microsoft, Google och nu möjligen även Netflix.

Det kommer det definitivt vara. Du kan idag redan göra det till en Raspberry pi. Men med behovet att du behöver en gaming PC som driver spelet åt dig.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Varför spelar det någon roll om de "förvaltar" grejerna? Jag har en Steam Controller och en Steam Link hemma som fortfarande funkar hur bra som helst, synd att det bara är 1080p bara, annars är jag nöjd. Jag påverkas inte alls av att de inte säljer dessa längre, funkar fortfarande lika bra som när jag köpte dem.

Det är skillnad på en kontroll och Steam link jämfört med en PC eller steam deck. För att den här saken ska nå sin maximala potential krävs väldigt mycket support framöver. Den kommer inte vara nära max potential vid release.
Nintendo Switch lyckades man maxa väldigt effektivt efter mycket jobb kring optimering. Idag är det den bästa konsolen sett till prestanda mot hårdvara utan tvekan.

Däremot är det sjuka priser. Omöjligt att Valve går plus på basmodellen. Svårt att förstå hur de tänkt när de tagit fram den här konsolen egentligen och varför de skapat den. Känns som att de vill och kommer sno över en del switch användare, men mer än så är svårt att förutspå. Blir nog svårt att hålla borta fingrarna om den uppnår folks förväntningar.

Permalänk
Medlem

Även 64 GB modellen har tydligen en M.2 2230 plats i sig så man kan kanske uppgradera den själv: https://twitter.com/robotbrush/status/1416150442841628677?s=2...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

På länken, det står Q, antingen 1 eller 2 2022. Inte sett någon som fått december bekräftat. Du måste vara inloggad för att se och under den varianten du valt ser du.

Står fortfarande inget för mig. Står Q1 för 500 varianten, men jag bokade 250 och står bara att den är reserverad.

Permalänk
Medlem

Scalparna är redo...

Permalänk
Medlem

Bokade 512GB och fick problem med en pending payment order kanske runt 19:15, kunde göra en repurchase och ordern gick igenom först 20:17. Står Q1 2022 för mig men ingen brådska för min del. Nu kan jag iaf hinna se recensioner och annat innan själva köpet ska göras.

Överlag är jag pepp, en laptop i switch-format med lite mer inkopplingsmöjligheter (BT, USB-dock) om jag vill köra lite mer terminal stuff. Emulatorer lär bli poppis typ retroarch eller dolphin, intressant att se prestandan för det. Switch är ju redan poppis på den punkten om man kör CFW så kul att se med riktigt x86 hårdvara istället för någon Android dist.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Har länge hoppats att Microsoft skulle släppa en liknande enhet som är gjort för att streama spel från sin egen Xbox eller via Microsoft steamingtjänst. En sådan enhet hade kunnat bli ganska billig då den kräver minimalt med CPU-kraft och minne. Streaming är ju framtiden, iallafall om man frågar Microsoft, Google och nu möjligen även Netflix.

Specen för xbox series s kommer ju att vara ganska intressant för det här formatet i framtiden, men som du säger så satsar nog Microsoft på streaming...

Steamdeck tilltalar nog de som redan har en massa spel på steam, egentligen tror jag inte speltillverkare kommer att kämpa för specialoptimeringar för det här formatet, men i bästa fall så definieras en baseline som gör amdlaptops mer acceptabla för lite casual spelande.

Det händer ibland att en formfaktor först lyfter när en stor tillverkare gör det till en massprodukt, men Apple skulle nog bara fnysa åt såna här nischade saker så det återstår att se...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osterlichtenich:

Det är skillnad på en kontroll och Steam link jämfört med en PC eller steam deck. För att den här saken ska nå sin maximala potential krävs väldigt mycket support framöver. Den kommer inte vara nära max potential vid release.
Nintendo Switch lyckades man maxa väldigt effektivt efter mycket jobb kring optimering. Idag är det den bästa konsolen sett till prestanda mot hårdvara utan tvekan.

Däremot är det sjuka priser. Omöjligt att Valve går plus på basmodellen. Svårt att förstå hur de tänkt när de tagit fram den här konsolen egentligen och varför de skapat den. Känns som att de vill och kommer sno över en del switch användare, men mer än så är svårt att förutspå. Blir nog svårt att hålla borta fingrarna om den uppnår folks förväntningar.

Alltså, om man köper något baserat på dess "potential" så är man redan helt fel ute, och man riskerar att bli besviken. Man bör inte köpa något om man inte är nöjd med funktion för priset då man köper produkten.

Det finns ingenting som tyder på att en Steam Deck kommer fungera sämre över tid. Det var lite det som var min poäng.

Om sedan Steam Deck kan bli ännu bättre med optimeringar är det något man bör se som en bonus, som gör en (antar jag) bra produkt ännu bättre. Om Steam Deck inte är tillräckligt bra för det man vill med den när den är köpbar bör man avstå och vänta på att den blir tillräckligt bra, antingen genom mjukvaruuppdateringar, eller att det kommer ut en ny hårdvaruversion som matchar ens krav. Rätt enkelt

Nu är det ju rätt svårt att bedöma hur bra en Steam Deck faktiskt är, så där på förhand. Vi får se när den testas av oberoende recensenter. Däremot så har vi ju förhandsbokat en här hemma, så att man inte blir utan så här i bristtider, men det går ju alltid att backa ur om den inte matchar förväntningarna.

Steam Deck är ju också öppen att installera andra OS på, det går sannolikt att lägga någon annan Linuxdist eller t.o.m. att lägga Windows på den om man är lagd åt det hållet. Så även om Steam upphör med SteamOS borde det ju vara lugnt. Det här är ingen pryl som blir värdelös för att tillverkaren slutar utveckla för den.

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att de inte satte ett kickstand på den. Många skulle säkert ha spelat med en Steam controller trådlöst och de hade det varit skönt om den kunde stå där.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Ser nu att basmodellen också har Q1 som leveranstid till skillnad för i gårkväll, men inget för 256GB modellen, kanske är att alla beställningar efter den taggen kom upp är Q1, körde iaf 256 här så kanske december då. (order bekräftad 19.12)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Thursday:

Det går inte att jämföra prestanda osv rakt av, eftersom du måste köpa en Switch om du vill kunna spela BOTW, Super Mario Odyssey, nya Metroid osv osv.

https://yuzu-emu.org/
https://ryujinx.org/

Lämnar dessa här bara

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

botw med 60fps är ganska nice