Valve: "Steam Deck är en prispressad konsol med uppgraderingsbar lagring"

Permalänk
Melding Plague

Valve: "Steam Deck är en prispressad konsol med uppgraderingsbar lagring"

Gabe Newell och Valve berättar att Steam Deck har en standardiserad M.2-anslutning och att prisnivåerna för konsolens konfigurationer är smärtsamt låga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är ju bara frågan hur svårt det är för konsumenter att byta själv ?

Ska bli spännande att se en genomgång av ifixit eller liknande.

Permalänk
Testpilot

Ju mer nyheter som trillar fram om Steam Deck, ju mer taggad är jag inför lanseringen!

Har länge sneglat på handhållna datorer likt One GX1 och Aya Neo, men Valves alternativ verkar landa precis rätt både sett till prestanda och pris - Hoppas bara man ligger bra nog till i kön och kan få köpa loss sitt exemplar innan semestern runt jul

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Priset är ju riktigt trevligt. Försök att hitta bättre komponenter för pengarna

Permalänk
Medlem

Ännu en pryl som jag antagligen aldrig kommer använda efter första dagen men vill ha jättemycket

Permalänk

Många idag har redan bra portabla spelmaskiner som mobilen, surfplatta, Nintendo switch och några enstaka en spellaptop. Frågan är varför ska man köpa en till bärbar spelmaskin?

Konsolen Steam Deck lär säkerligen bli bra, men jag gissar det ovanför kan bidra till att den ändå ej säljer bra. Det krävs nog att den har exklusiva måste ha spel.

Permalänk

Jag skulle lätt sälja min stationära för en sådan lösning!

Permalänk
Medlem

Hur pass öppen är plattformen för övrigt? Kan man köra andra linux smaker på den än Steam OS? Att det är x86-64 baserad, väl bra. Kan man installera Windows 10 på den? Det finns väldig många spelkonsuler på produkt kyrkogården om man säger så.

En annan som har varit med sedan Atari Lynxen var en het produkt, vet att bästa produkt vinner inte alltid.

Det som talar för att de kan lyckas är att utbudet av spel. Skärmen är som på en billig mobiltelefon, 1280x800..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många idag har redan bra portabla spelmaskiner som mobilen, surfplatta, Nintendo switch och några enstaka en spellaptop. Frågan är varför ska man köpa en till bärbar spelmaskin?

Konsolen Steam Deck lär säkerligen bli bra, men jag gissar det ovanför kan bidra till att den ändå ej säljer bra. Det krävs nog att den har exklusiva måste ha spel.

De flesta PC gamers har ju sina spel via Steam, dessa får du inte tillgång till via en mobil, surfplatta eller switch. Och inte heller spel via andra launchers eller bara lokalt installerade spel (så redan där går de bort).

Och en laptop mus + kontroller vill man ju kanske inte dra fram på tunnelbanan, bussen eller i bilen (särskilt inte en 2 Kg+ kilos gaming sådan). Sen har vi ju priset, visst du kan hitta en billig laptop med integrerad Vega grafik för 7000 kr, och dess har oftast 1080p skärmar. Men i 1080p kan du räkna med att inte ens få 30 FPS i de flesta spel även om du sänker inställningarna till medium i halv nya spel. Och att sänka upplösningen till 720p, har du provat det? Att inte köra native upplösningen på de flesta skärmar gör att allt ser ut som ren skit.

Så det finns många anledningar att köpa en liten portabel "PC" med liten skärm och inbyggda kontroller.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Hur pass öppen är plattformen för övrigt? Kan man köra andra linux smaker på den än Steam OS? Att det är x86-64 baserad, väl bra. Kan man installera Windows 10 på den? Det finns väldig många spelkonsuler på produkt kyrkogården om man säger så.

En annan som har varit med sedan Atari Lynxen var en het produkt, vet att bästa produkt vinner inte alltid.

Det som talar för att de kan lyckas är att utbudet av spel.

Valve har sagt ja till dina frågor, du ska se på den som vilken PC somhelst installera andra OS, andra butikers launchers etc. Gör vad du vill.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vilka konkurrenter är billigare? Neo och GPD är ju dyrare...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många idag har redan bra portabla spelmaskiner som mobilen, surfplatta, Nintendo switch och några enstaka en spellaptop. Frågan är varför ska man köpa en till bärbar spelmaskin?

För att man har ett bibliotek av spel som man vill kunna spela uppkrupen i favoritfåtöljen/soffan/sängen?

Och för dem som bara är intresserade av att kunna spela kul spel och inte köra benchmarks kan den dessutom helt ersätta en spelPC. Vilket sparar en hel del pengar som man sen kan ha roligare för.

Citat:

Konsolen Steam Deck lär säkerligen bli bra, men jag gissar det ovanför kan bidra till att den ändå ej säljer bra. Det krävs nog att den har exklusiva måste ha spel.

Hela idén är att den inte har exklusiva spel, den kan spela allt som en vanlig PC kan. Om man spelar i sängen blir det lite svårt med tangentbord och mus som interface, men då har man ju de inbyggda kontrollerna som funkar hyfsat i de flesta nyare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Valve har sagt ja till dina frågor, du ska se på den som vilken PC somhelst installera andra OS, andra butikers launchers etc. Gör vad du vill.

Då kan den vara intressant. Den är billigare än vad Atari Lynx när den kom 1989. Dom som har köpt varumärket Atari håller väl på en med en liknade PC , chassi är inspierad av Atari 2600. De kommer dock inte vara bärbar.

Permalänk
Medlem

Hittills ångrar jag inte att jag valde 64 GB modellen. Mycket prestanda för pengarna tror jag. Utrymmet har jag tänkt expandera med stort micro SD kort jag har liggandes. Eftersom de officiellt stödjer det antar jag läshastigheterna borde vara nog bra för PC spel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Då kan den vara intressant. Den är billigare än vad Atari Lynx när den kom 1989. Dom som har köpt varumärket Atari håller väl på en med en liknade PC , chassi är inspierad av Atari 2600. De kommer dock inte vara bärbar.

Är det denna du tänker på ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Då kan den vara intressant. Den är billigare än vad Atari Lynx när den kom 1989. Dom som har köpt varumärket Atari håller väl på en med en liknade PC , chassi är inspierad av Atari 2600. De kommer dock inte vara bärbar.

Ja det många företag har åtminstone haft prototyper genom åren av en sån här konsol, men det är inte förrän nu de på riktigt kunnat bygga en. Jag tror Alienware, Razer och Acer har visat upp prototyper genom åren men de gick aldrig vidare till produktion. Om Steamdeck säljer bra och att Steam OS 3.0 kan köra de flesta spel, är det nog inte svårt att tro att de flesta stora företagen kommer försöka haka på med sina egna konsoler som kör det, eller nån annan Linux distribution.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har den nått marknaden än eller håller på hypa upp produkten först? Har en Atari 2600 och den modellen som har fejkat trä och även gjord för NTSC. Även spelen Mario och E.T till den... Atari 2600 är den mest osexigas atari som någonsin har byggt. Hade hellre sett en Atari Jaguar, dock floppade den hårt.

Permalänk
Medlem

Dom borde lägga lite mera tid på någon ny form av styrning, man ser ju till och med på demo't hur svårt och långsamt killen siktar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ja det många företag har åtminstone haft prototyper genom åren av en sån här konsol, men det är inte förrän nu de på riktigt kunnat bygga en. Jag tror Alienware, Razer och Acer har visat upp prototyper genom åren men de gick aldrig vidare till produktion. Om Steamdeck säljer bra och att Steam OS 3.0 kan köra de flesta spel, är det nog inte svårt att tro att de flesta stora företagen kommer försöka haka på med sina egna konsoler som kör det, eller nån annan Linux distribution.

Men har du inget ekosystem, så har du ingen marknad. Fråga Microsoft och hur det gick med deras mobilsatsning. Det kan bli något, här finns det på pappret ett ekosystem. Sedan får framtiden utvisa hur mycket som kommer fungera på Steam OS .

Permalänk
Medlem

Jag undrar om vi kommer få se en trådlös och portabel Valve Index med samma hårdvara...

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hittills ångrar jag inte att jag valde 64 GB modellen. Mycket prestanda för pengarna tror jag. Utrymmet har jag tänkt expandera med stort micro SD kort jag har liggandes. Eftersom de officiellt stödjer det antar jag läshastigheterna borde vara nog bra för PC spel.

Ett ganska normalt microSD kort på 256GB har läshastigheter ungefär som en rost-disk och något snabbare accesstider. För de flesta av oss går det att leva med. Men det är värt att vara försiktig, SD-kort är definitivt inte likvärdiga, och det kan skilja mycket under ytan när man skrapar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ja det många företag har åtminstone haft prototyper genom åren av en sån här konsol, men det är inte förrän nu de på riktigt kunnat bygga en. Jag tror Alienware, Razer och Acer har visat upp prototyper genom åren men de gick aldrig vidare till produktion. Om Steamdeck säljer bra och att Steam OS 3.0 kan köra de flesta spel, är det nog inte svårt att tro att de flesta stora företagen kommer försöka haka på med sina egna konsoler som kör det, eller nån annan Linux distribution.

Skrivet av klein:

Men har du inget ekosystem, så har du ingen marknad. Fråga Microsoft och hur det gick med deras mobilsatsning. Det kan bli något, här finns det på pappret ett ekosystem. Sedan får framtiden utvisa hur mycket som kommer fungera på Steam OS .

Ja, senaste SteamOS får väl bevisa sig först för att det ska gå att bedöma hur intressant det blir.

De andra hårdvarutillverkarna kan väl då leverera maskiner med SteamOS och då ha samma ekosystem, men frågan blir väl i det läget mest om det är tillräckligt intressant att sälja hårdvaran i sig.
Om det är att man måste kunna ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellen för att det ska bli intressant på riktigt så är ju Valve än mer i särställning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad gör man när styrspakarna börjar drifta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacksonpark:

Jag skulle lätt sälja min stationära för en sådan lösning!

lol du kan ju inte va seriös ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Har den nått marknaden än eller håller på hypa upp produkten först? Har en Atari 2600 och den modellen som har fejkat trä och även gjord för NTSC. Även spelen Mario och E.T till den... Atari 2600 är den mest osexigas atari som någonsin har byggt. Hade hellre sett en Atari Jaguar, dock floppade den hårt.

Jag tror den är lanserad? Av videon så ska det vara riktigt trä.
Har ingen som helst erfarenhet av Ataris konsoler, men denna var ju lite cool. 400💲 tror jag priset var.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

lol du kan ju inte va seriös ?

Jo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vad gör man när styrspakarna börjar drifta?

Skickar in hela datorn. Både styrspakar och knappar har stor risk att slitas ut snabbt, och även fast Valve påstår att dom har gjort vad dom kan för att undvika det, så är risken ändå där.

Galet att behöva skicka in hela datorn när en knapp börjar glappa eller en spak börjar drifta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ju mer nyheter som trillar fram om Steam Deck, ju mer taggad är jag inför lanseringen!

Har länge sneglat på handhållna datorer likt One GX1 och Aya Neo, men Valves alternativ verkar landa precis rätt både sett till prestanda och pris - Hoppas bara man ligger bra nog till i kön och kan få köpa loss sitt exemplar innan semestern runt jul

Nja, lästa på Verge att i USA tog bokningarna slut på minuten så nästa mål för scalpers nu när de släppt köpstopp för nyskapade konton efter 48 timmar?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vad gör man när styrspakarna börjar drifta?

Slänger den i väggen.

Skrivet av HazZarD:

lol du kan ju inte va seriös ?

Tror jag läst & ganska säker man kan koppla den till skärm & dock som kommer samt går köra Windows på den så varför inte.

64gb modellen måste vara ämnad till streaming, har också läst men inte bekräftat att SD kort standarden den använder är kass.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av klein:

Men har du inget ekosystem, så har du ingen marknad. Fråga Microsoft och hur det gick med deras mobilsatsning. Det kan bli något, här finns det på pappret ett ekosystem. Sedan får framtiden utvisa hur mycket som kommer fungera på Steam OS .

Du är dock inte bunden till SteamOS öht.

Vill du installera Windows 10 det första du gör när du packar upp den är du helt fri att göra just det, som exempel.
"Ekosystemet" i detta fallet är att du har inget, det är precis som din vanliga dator fast du kan packa ner den i väskan och spela på den under tåg/bussresan - Eller bara ligga ner i sängen/soffan utan att böka med externa enheter som mus, tangentbord eller Xbox Dosa.

Steam Deck är inte någon "Switch killer" eller proprietär "walled garden" alá Apple-style. Således behöver du inte tävla på deras villkor heller, produkten är inte tänkt att ersätta något – Utan snarare komplettera.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >