Permalänk
Medlem

Lön sanerare

Kanske är för dåligt utbildad för att få skriva här om dåligt betalda jobb.

Gå som timanställd på ett saneringsföretag.

Men vet att chansen att bli tillsvidare anställd är hög, då dom söker mycket folk, och dom få jobba kvar efter en tids timanställning, då det är 4 unga nyanställda i åldern 20-25 år ( jag själv är 32 år ) som anställts bara i år.

Men ha även fått veta att nyanställda blir erbjudna heltid för 24.000 kr före skatt.
Vilket jag tycker är väldigt lågt för det vi få göra. Om man jämför med det jag ha jobbat med tidigare= sjukhusvaktmästare " landstinget " samt totalservicekonsulent " kaffebolag " ( inga välbetalda jobb men bättre än detta )

Men enligt hemsidan löner statistik är ingångslönen 26.600 kr/ månaden " vid heltid

https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/sanerare

Men ha planer på att begära mera då jag ha jobbat inom servicebranschen i över 12 år som sjukhusvaktmästare och totalservicekonsulent med fokus på kaffemaskiner/ varumaskiner.

Att begära 27.000/ månaden tycker jag låter rimligt med mina års arbetslivserfarenhet inom servicebranschen.

Eller är jag helt fel med mina " krav/ argumentationer " vid eventuell heltid..

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Fråga facket vad lägsta/högsta/genomsnittlig lön för din befattning är inom firman för att få en bättre bild av löneläget och hur mycket du rimligen kan begära. Du ska inte vara rädd för att begära mer än vad du tycker din tid är värd, det värsta som kan hända är att du får ett lägre motbud.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Fråga facket vad lägsta/högsta/genomsnittlig lön för din befattning är inom firman för att få en bättre bild av löneläget och hur mycket du rimligen kan begära. Du ska inte vara rädd för att begära mer än vad du tycker din tid är värd, det värsta som kan hända är att du får ett lägre motbud.

Är ju med i handels fackförbund just nu. Kan dom verkligen svara på det?, då sanering är utanför deras område enligt mig ?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid begära den lön man känner sig värd, det finns ett par hinder här vad jag ser, du är provanställd och det verkar vara stor omsättning av personalen? Din tidigare erfarenhet matchar inte riktigt nuvarande arbetsuppgifter. En ingångslön på 26.600 för okvalificerat arbete känner jag mig lite skeptisk till, 24.000 låter mer rimligt, men som ovan skrev, läs avtal.

Lycka till.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Man kan alltid begära den lön man känner sig värd, det finns ett par hinder här vad jag ser, du är provanställd och det verkar vara stor omsättning av personalen? Din tidigare erfarenhet matchar inte riktigt nuvarande arbetsuppgifter. En ingångslön på 26.600 för okvalificerat arbete känner jag mig lite skeptisk till, 24.000 låter mer rimligt, men som ovan skrev, läs avtal.

Lycka till.

inte omsättning på folk, bara utökningar av anställningar, då dom ha super mycket att göra, och det är semester tider så 50% av de på heltid ha semester. Till hösten ska dom bli 32 st som ska jobba heltid
Just nu är dom bara 15 st som jobba heltid + mig som timanställd " det är vanligt med 2 -3 månader sim timanställd innan man bli erbjuden heltid "

jag ha jobbat snart 1 månad som timanställd. Så det ska utökas med mycket folk i år.

Samt ha jobbat med min del av sanering/ rengörning på sjukhus som vaktmästare ( 8år ) Patient sängar, kroppsvätskor, hanterat och transporterat lik både vuxna och barn från akuten/ avdelningar + mer naturligt avlidna= ålder, dåligt hjärta etc, stickande avfall, farliga vätskor= flytande kväve, lustgas, Mediciner etc. Så anser jag ha en hel del som kan räknas in till min fördel, men kan ha fel

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Ta reda på vilket fackförbund som gäller på arbetsplatsen(handels låter fel) och om det finns kollektivavtal (inte säkert). Lägstalönen i Sverige är 0 kr, det som står som snittlöner på olika sidor på nätet kan bara ge dig en fingervisning var du kan hamna efter några års erfarenhet.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk

Tror att du har svårt att ta med din ålder och tidigare erfarenhet. Jag har passerat gubbe för länge sedan och bytt jobb några gånger de senaste 15 åren. Finns ingen av dessa arbetsgivare som gett mig en bättre lön trots min erfarenhet som jag har samlat på mig sedan jag började jobba som 16-åring. Jag har en hel del i bakfickan, men i dag tittar man på vilka arbetsuppgifter man har. Arbetar man med samma saker som sina kollegor så skiljer sig inte lönen alltför mycket. Ingångslönen ligger ofta en bit under de som har arbetat ett tag och den kan man ju jobba upp lite om man är kvar hos samma arbetsgivare ett tag genom det lilla påslag man förhandlar sig till år efter år.

Jag har stridit för en högre lön, men för att få en aning bättre lön än kollegorna så bör man göra lite mer än vad man förväntas att göra, då kan man få någon extra krona. Man kan exempelvis ta på sig extrauppgifter eller hjälpa till så att arbetsmetoder förbättras och allmänt visa framfötterna.

Som sagt var… Ålder och tidigare erfarenhet skiter många arbetsgivare i i dag när det kommer till löneförhandling.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av macbang:

inte omsättning på folk, bara utökningar av anställningar, då dom ha super mycket att göra, och det är semester tider så 50% av de på heltid ha semester. Till hösten ska dom bli 32 st som ska jobba heltid
Just nu är dom bara 15 st som jobba heltid + mig som timanställd " det är vanligt med 2 -3 månader sim timanställd innan man bli erbjuden heltid "

jag ha jobbat snart 1 månad som timanställd. Så det ska utökas med mycket folk i år.

Samt ha jobbat med min del av sanering/ rengörning på sjukhus som vaktmästare ( 8år ) Patient sängar, kroppsvätskor, hanterat och transporterat lik både vuxna och barn från akuten/ avdelningar + mer naturligt avlidna= ålder, dåligt hjärta etc, stickande avfall, farliga vätskor= flytande kväve, lustgas, Mediciner etc. Så anser jag ha en hel del som kan räknas in till min fördel, men kan ha fel

Du måste sälja in det till din arbetsgivare, vad är det i din erfarenhet som gör dig mer värdefull, vad motiverar de att betala dig extra? Hur genererar du mer intäkt som motiverar att din kostnad är högre mot någon som inte har samma erfarenhet.