Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SlackyKun:

Detta kom verkligen från ingenstans!?
Hade tänkt börja köra det i 1080p 60fps efter FF7 Remake.

Det lönar sig att skjuta upp spel 😬

"Det som kan göras idag kan oftast göras imorgon." -anders190

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Current gen only! Hoppas på ögongodis deluxe!

https://youtu.be/l5WeBNfX-og

Älskade orginalet, och även uppföljarna så blir att kika närmare på detta när det närmar sig.

Ars Technicas War Stories är överlag riktigt bra, kan personligen rekommendera de alla om man är intresserade av hur spel tagits fram. Längre intervjuer med de som varit med i utvecklingen och problem som uppstått och hur de löstes.

Den med Dead Space är sevärd. Finns en kortare klippt version på typ 19 minuter och en längre på över en timme:

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

"Det som kan göras idag kan oftast göras imorgon." -anders190

haha riktigt bra citat ändå!

Skrivet av anon5930:

Älskade orginalet, och även uppföljarna så blir att kika närmare på detta när det närmar sig.

Ars Technicas War Stories är överlag riktigt bra, kan personligen rekommendera de alla om man är intresserade av hur spel tagits fram. Längre intervjuer med de som varit med i utvecklingen och problem som uppstått och hur de löstes.

Den med Dead Space är sevärd. Finns en kortare klippt version på typ 19 minuter och en längre på över en timme:

https://www.youtube.com/watch?v=u9rjpTZN_Aw

https://www.youtube.com/watch?v=BQ3iqq49Ew8

tack för tipset! Ska kollas in

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

"Det som kan göras idag kan oftast göras imorgon." -anders190

Min skapare! En sann själsfrände!

Mer on topic kanske - vad för extern SSD rekommenderar folk till PS5? 10G USB3 och bus powered såklart...
Tackar för alla tips!

Permalänk
Medlem

För den som är ute efter en svart Dual Sense så har Amazon.se den för 607kr inkl fri frakt:

https://www.amazon.se/dp/B094WLFGD3/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag var sen på bollen vad gäller förbokning av ps5an, men jag hann ändå innan den möjligheten stängdes ner på komplett. Jag bokade min den 19/9 2020 kl.11.20.
Är det någon som bokat hos komplett och nyligen fått sin konsol, så man har ett hum om hur man ligger till i kön?
Hade ett preliminärt datum i maj, som så många andra. Nu har dom satt ett datum på nyår för att inte ge falska förhoppningar. Jag hade ju hoppats på att få det i sommar, men verkar ju uppenbarligen som att dom gjort bort sig rejält vad gäller förhandsbokningarna. Webhallen har ju lyckats att pinna av alla förbokningar och har haft åtminstone ett par supplydrops efter det, med 3-4 hundra konsoler varje gång. Hur jäkla många har bokat via komplett egentligen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ps+ augusti:
Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville
Tennis World Tour 2
Hunter's Arena: Legends

Källa:
https://www.vg247.com/2021/07/24/playstation-plus-august-2021...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiX0st:

Tjena! Jag var sen på bollen vad gäller förbokning av ps5an, men jag hann ändå innan den möjligheten stängdes ner på komplett. Jag bokade min den 19/9 2020 kl.11.20.
Är det någon som bokat hos komplett och nyligen fått sin konsol, så man har ett hum om hur man ligger till i kön?
Hade ett preliminärt datum i maj, som så många andra. Nu har dom satt ett datum på nyår för att inte ge falska förhoppningar. Jag hade ju hoppats på att få det i sommar, men verkar ju uppenbarligen som att dom gjort bort sig rejält vad gäller förhandsbokningarna. Webhallen har ju lyckats att pinna av alla förbokningar och har haft åtminstone ett par supplydrops efter det, med 3-4 hundra konsoler varje gång. Hur jäkla många har bokat via komplett egentligen?

Den frågan passar bättre i denna tråden
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613737-ps5-ordrar-och...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

PS5 DualSense Midnight Black för 607 kr.

https://www.amazon.se/dp/B094WLFGD3

Permalänk
Konsolgrävare

A New Milestone: SIE Sells 10 Million PlayStation 5 Consoles Globally

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Min skapare! En sann själsfrände!

Mer on topic kanske - vad för extern SSD rekommenderar folk till PS5? 10G USB3 och bus powered såklart...
Tackar för alla tips!

Hehe, använder den IRL emellanåt, men mest ironiskt.
Denna vecka har jag följt den helt och hållet, för varmt för att göra mer än det jag absolut måste göra.

Hittade du någon lagring? Själv kör jag en återvunnen 2,5" Samsung 860 EVO på 500GB i en chassi med USB 3.0 Typ A. Ingen separat ström. Egentligen en temporär lösning, den dagen vi får NVMe stöd blir det intern lagring.

Det mesta borde funka vad jag förstått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Hittade du någon lagring?

Nej, jag har inte tittat efter, ärligt talat. Har gjort av med så mycket pengar nu i juni-juli så det blev inget mer handlande där. Kastade mer ut ett metspö för att se vad för tips man kanske kunde få napp på som man kan agera på senare istället.

Man funderar lite på ifall PS4-spel förbättrade för PS5 alla måste lagras på intern SSD även om de inte specifikt optimerats för PS5s lagringssystem. Eller får PS4-spel automatiskt också snabb laddning om de optimeras med säg 60fps uppdatering, någon som vet hur det ligger till där?

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Nej, jag har inte tittat efter, ärligt talat. Har gjort av med så mycket pengar nu i juni-juli så det blev inget mer handlande där. Kastade mer ut ett metspö för att se vad för tips man kanske kunde få napp på som man kan agera på senare istället.

Man funderar lite på ifall PS4-spel förbättrade för PS5 alla måste lagras på intern SSD även om de inte specifikt optimerats för PS5s lagringssystem. Eller får PS4-spel automatiskt också snabb laddning om de optimeras med säg 60fps uppdatering, någon som vet hur det ligger till där?

PS4 spel som fått en PS5 patch behöver inte ligga på interna SSDn (t.ex. Ratchet & Clank 2016, Last of Us 2) och har oftast inte mycket bättre laddningstider.
PS4 spel som fått en PS5 native uppgradering (t.ex. Final Fantasy 7 Remake, Borderlands 3) måste ligga på interna SSDn och har oftast bättre laddningstider.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

We are thrilled to announce that as of July 18th, 2021, we have sold more than 10 million PlayStation 5 consoles globally. This makes PS5 the fastest-selling console in the history of Sony Interactive Entertainment (SIE) and we couldn’t be more excited about the amazing response of our fans.

Pushing through supply challenges and a global pandemic, we’re proud to have delivered a transformational gaming experience that is captivating players around the world. Everyone at SIE put their all into making the PlayStation experience better than ever. I’d like to call out a couple of teams who made especially important contributions.

Our Product Development team delivered amazing innovations including lightning-fast SSD, immersive 3D audio, and the dynamic DualSense controller with haptic feedback and adaptive triggers. Their talent, perseverance, and creativity laid the foundation for the entire PS5 ecosystem.

Since the console launched in November, PlayStation Studios has accelerated the momentum of incredibly successful titles that showcase the capabilities of PS5. Looking ahead, the lineup of exclusive games coming from PlayStation Studios includes a new God of War from Santa Monica Studios, Gran Turismo™ 7 from Polyphony Digital, and Horizon Forbidden West from Guerrilla Games. Some of the highly anticipated games from SIE’s partners include Battlefield 2042 from Electronic Arts, DEATHLOOP from Bethesda, Far Cry® 6 From Ubisoft, and Kena: Bridge of Spirits from Ember Lab.

Additionally, our Hardware Engineering and Operations team was vital in providing the resources to build the physical PS5 units and partnered with our global Business Operations teams to deliver PlayStation 5 from its origin point to markets and customers around the world. Both of these teams, and their tireless efforts, were absolutely critical in delivering 10M units during this historic year.

We are incredibly grateful to our fans for the terrific reception of PS5 and our growing portfolio of gaming entertainment. Without your support and confidence, this early success would not have been possible. We are making steady progress with available global supply and can’t wait for the day when everyone who wants a PS5 can easily get one.

Our commitment to supporting PlayStation’s entire community, across all platforms and services, has never been stronger. So, wherever gamers are on their journey with us, we are committed to making sure that PlayStation is the best place to play.

Thank you!

Källa: https://www.sie.com/en/blog/a-new-milestone-sie-sells-10-mill...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Kena: Bridge of Spirit blir försenat till 21:a september.
https://mobile.twitter.com/emberlab/status/142048978664144486...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Kena: Bridge of Spirit blir försenat till 21:a augusti.
https://mobile.twitter.com/emberlab/status/142048978664144486...

September.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

September.

Oops, självklart!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Min skapare! En sann själsfrände!

Mer on topic kanske - vad för extern SSD rekommenderar folk till PS5? 10G USB3 och bus powered såklart...
Tackar för alla tips!

Jag skulle rekommendera antingen Samsung T5 eller T7.

Båda har enligt den infon jag hittat liknande laddningstider för PS5 men T7 har överlag snabbare överföringshastighet så ska det flyttas stora och mycket filer så kan det vara värt att lägga några hundralappar extra för T7!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quenya:

September.

Oktober!

Inte så lång försening men segt för de som väntade på lanseringen. Man får ju förmoda att de behövde lite mer tid att polera.

Skrivet av edson:

Jag skulle rekommendera antingen Samsung T5 eller T7.

Båda har enligt den infon jag hittat liknande laddningstider för PS5 men T7 har överlag snabbare överföringshastighet så ska det flyttas stora och mycket filer så kan det vara värt att lägga några hundralappar extra för T7!

Var det inte någon som hade bekymmer med dessa i tråden? Borde bara fungera, har själv två T5 500GB men de används inte med PS5 dock. Fin och kompakt lagring.

Permalänk
Medlem

Beta användare på PS5 kan nu installera m. 2 ssd. Detta innebär förhoppningsvis att m.2 support kommer i en officiell firmware update inom snar framtid.

https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-instal...

Seagate har även bekräftat att deras nya Firecuda 530 kommer fungera på PS5. (4 TB för 12 tusen, någon? )

Permalänk
Medlem
Citat:

Not all games are necessarily playable with the exact same performance provided by the PS5 console’s internal Ultra-High Speed SSD, even where the M.2 SSD device’s sequential read speed is faster than 5500MB/s.

https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-instal...

Ska bli intressant o se tester på detta.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Beta användare på PS5 kan nu installera m. 2 ssd. Detta innebär förhoppningsvis att m.2 support kommer i en officiell firmware update inom snar framtid.

https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-instal...

Seagate har även bekräftat att deras nya Firecuda 530 kommer fungera på PS5. (4 TB för 12 tusen, någon? )

nice, har ju denna extrema SSD liggandes oöppnad, frågan är om det är värt att stoppa i den då man bara fått skambud när man försökt sälja den haha.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08VF99PV8/ref=mp_s_a_1_2?dchil...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Mer detaljer om nya Beta firmware:

- m.2 support
- 3D Audio support for TV speakers
- UX improvements
- some "customization options" as well

Källa: https://twitter.com/Nibellion/status/1420684671164243973?s=19

Ska bli intressant att se customization, hoppas på mappar som PS4 hade

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Entash:

Mer detaljer om nya Beta firmware:
- 3D Audio support for TV speakers

Woho! Äntligen!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Woho! Äntligen!

Vad innebär detta egentligen? Tänkte Dolby Atmos men hade det varit det borde det uttryckligen stå just det.

Om jag inte missminner mig så är det 2560x1440 stöd och VRR kvar av det som borde vara på plats.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Vad innebär detta egentligen? Tänkte Dolby Atmos men hade det varit det borde det uttryckligen stå just det.

Om jag inte missminner mig så är det 2560x1440 stöd och VRR kvar av det som borde vara på plats.

Är Sonys egna satsning om jag fattar det rätt?

Och om 1440p och VRR kommer så blir det garanterat en av dom bättre Firmware uppdateringen på länge!

Gått lite långsamt dock, tycker det mesta borde varit med från första början.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Stöd för 1440p, och dolby vision vill man ju se
Får väl köpa en uhbd spelare igen då annars 😝
1440p hade jag velat ha när jag spelar på Spelskärmen vid PCn

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Entash:

Mer detaljer om nya Beta firmware:

- m.2 support
- 3D Audio support for TV speakers
- UX improvements
- some "customization options" as well

Källa: https://twitter.com/Nibellion/status/1420684671164243973?s=19

Ska bli intressant att se customization, hoppas på mappar som PS4 hade

hela Changelogen:
https://twitter.com/tomwarren/status/1420702050388742145

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |