Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte om uppdateringen är släppt eller inte? Spelade någon minut tidigare idag men märkte ingen skillnad. Kommer den ikväll?

Permalänk
Medlem

Uppdateringen har kommit nu.
Först ny binär via steam
Sedan starta upp klienten så laddar den hem 40GB. Tyvärr verkar MS inte ge mig någon vettig fart, 55Mbit/s...
Sedan antar jag att man ska in i content managern och ladda hem uppdateringar också som man brukar göra.

Hoppas att det blir en bättre VR-upplevelse nu. Annars får man somna om ett halvår till...

Permalänk
Medlem

Tog mig 2 timmar och 30 minuter att få hem uppdateringen men glöm inte att du sedan har >21GB att tanka hem i content manager.

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
VR-fantast

Finns en del som har benchmarkat här (scrolla till slutet av tråden, runt post 291 och fram): https://forums.flightsimulator.com/t/sim-update-5-performance...

Hade varit intressant att veta hur mycket prestandan skalar med antalet kärnor nu.

Permalänk
Medlem

Märker ingen som helst förbättring med VR (Oculus Rift S)
Däremot utan VR får jag en klar förbätrtring. Men det spelar ingen roll då VR är det enda som räknas för mig.
GTX 1080 och en 9700k

CPU bound, main thread fortfarande för VR.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

CPU bound, main thread fortfarande.

Är GPU-användningen låg också? Frametime-mätaren för GPU är trasig i denna build och visar alltid 0 (om det inte fixats sedan beta, men det ska vara exakt samma build) så den visar aldrig "Limited by GPU" just nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är GPU-användningen låg också? Frametime-mätaren för GPU är trasig i denna build och visar alltid 0 (om det inte fixats sedan beta, men det ska vara exakt samma build) så den visar aldrig "Limited by GPU" just nu.

Tack. Det förklarar iaf vad den säger.

Då oculusen (2560x1440) och min skärm (3440x1440) har relativt samma upplösning borde det ge ungefär samma resultat.
Men tyvärr inte. Med skärmen kan jag hålla 50 till 60 fps på high till ultra.
Medan på oculusen måste jag ligga på medium, 70% upplösning och klarar då ca 25-30fps.

Dock har spelet sluta frysa till över storstäder. Vilket är ett plus. Dock ryckighet för renderingen av cockpitten är fortfarande kvar.
Spelet är inte helt stabilt dock, krashat några gånger.

En negativ grej är dock att spelet nu renderar det man "ser". Vilket gör får städer att växa och krympa när man rör på huvudet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

En negativ grej är dock att spelet nu renderar det man "ser". Vilket gör får städer att växa och krympa när man rör på huvudet.

Ja, jag har inte riktigt hajat det där. De säger att det är en stor del av optimeringen, men jag tycker det verkar rätt skumt.
Det verkar som att den tömmer ur detaljer ur RAM/VRAM så fort som de inte renderas, men det bör väl inte bidra till bättre framerate, utan enbart lägre RAM/VRAM-användning? Tvärtom blir det ju klart sämre framerate när man rör kameran.

Har aldrig kodat grafikmotor, men det känns mer logiskt för mig att behålla såna saker (åtminstone ett tag), men förstås inte rendera dem om de är utanför synfältet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, jag har inte riktigt hajat det där. De säger att det är en stor del av optimeringen, men jag tycker det verkar rätt skumt.
Det verkar som att den tömmer ur detaljer ur RAM/VRAM så fort som de inte renderas, men det bör väl inte bidra till bättre framerate, utan enbart lägre RAM/VRAM-användning? Tvärtom blir det ju klart sämre framerate när man rör kameran.

Har aldrig kodat grafikmotor, men det känns mer logiskt för mig att behålla såna saker (åtminstone ett tag), men förstås inte rendera dem om de är utanför synfältet.

Definitiv framedrop av att röra på huvudet nu iaf. Sitter jag helt still, verkligen helt. Så får jag väl 5 fps högre än att jag bara rör på mig lite.

Permalänk
Medlem

Jag fick lite mer flyt nu med denna updaten , har en 1920X180 skärm.. Flög lite över New York nyss och testade på high utan vsync och låg rätt stadigt på 45fps , då har jag en Ryzen5 2600, klockad , 1060 6Gb samt 16 Gb 3200Mhz minnen.

Var bra med spelare runt mig och droppade ner till 40 just då

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk

Hur får man bort de blå markeringar " TRYCK OCH HÅLL NED [?]" så man kan komma åt alla instrumenten och reglage i cockpit???? NÅN SOM VET?
Kan bara köra helautomatiska IFR flightplans. Kraschar ofta så man måste stara om msfs.

Permalänk
Medlem

Suttit och kört lite under natten, förmiddagen och en del i eftermiddag. En hel del krasher där jag måste starta om spelet men annars har det fungerat fint.

Flygit över Tokyo i den svarta natten och upplysta staden. Kanske är det OS eller så är det klart fler spelare med xbox nu för oj så många plan det var i luften samtidigt. Kan hålla stadiga 30 FPS över Tokyo nattetid även i VR nu. Så det har blivit bättre även för VR. Dock inte alls på samma nivå som utan VR, men det har säkerligen med att man rör på huvudet och objekt måste laddas om hela tiden.

Kul att landa på vattnet också vid sommarstugan. Dock lite utmaningar med att svänga för rodret på cessnan verkar inte ge mycket funktion. Men kanske jag som inte lärt mig hur man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Hur får man bort de blå markeringar " TRYCK OCH HÅLL NED [?]" så man kan komma åt alla instrumenten och reglage i cockpit???? NÅN SOM VET?
Kan bara köra helautomatiska IFR flightplans. Kraschar ofta så man måste stara om msfs.

Det känns spontant som att det saknas mapping öht om det är ett frågetecken. Det är en ny mapping med primär musknapp tror jag som är detta. Men har du detta mappat till något annat så kanske den fått fnatt.
Men du kanske kan gå tillbaka till den äldre inställningen för att interagera med instrumenten annars.
“Legacy” i Options / General Options / Accessibility.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Det känns spontant som att det saknas mapping öht om det är ett frågetecken. Det är en ny mapping med primär musknapp tror jag som är detta. Men har du detta mappat till något annat så kanske den fått fnatt.
Men du kanske kan gå tillbaka till den äldre inställningen för att interagera med instrumenten annars.
“Legacy” i Options / General Options / Accessibility.

STORT TACK det löste sig ställde om till "äldre" legacy.
Nu får man luska i varför simmen kraschar så ofta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flightmanone:

STORT TACK det löste sig ställde om till "äldre" legacy.
Nu får man luska i varför simmen kraschar så ofta

Kör du med några moddar? Kraschar det med olika plan?
T ex FBW A32NX behöver senaste dev-versionen och verkar krascha om man försöker starta på runway, enbart cold & dark funkar för mig.
Massvis med moddar är inte kompatibla ännu och måste tas bort tills de är uppdaterade.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Kör du med några moddar? Kraschar det med olika plan?
T ex FBW A32NX behöver senaste dev-versionen och verkar krascha om man försöker starta på runway, enbart cold & dark funkar för mig.
Massvis med moddar är inte kompatibla ännu och måste tas bort tills de är uppdaterade.

Stämmer bra, har flyttat allt från community foldern
Men simulatorn kraschar ändå t.ex. EGMD-EGLC start rwy 03 Lydd till London City ILS rwy 09, inställning "luftleder på låghöjd" Daher TBM930
Kraschar alltid mitt i mellan. Tom community folder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Stämmer bra, har flyttat allt från community foldern
Men simulatorn kraschar ändå t.ex. EGMD-EGLC start rwy 03 Lydd till London City ILS rwy 09, inställning "luftleder på låghöjd" Daher TBM930
Kraschar alltid mitt i mellan. Tom community folder

Har du uppdaterat i content manager också? I det här fallet mer specifikt UK update.
Fanns 21GB för mig att tanka hem i content manager.

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Skrivet av Goatfriend:

Har du uppdaterat i content manager också? I det här fallet mer specifikt UK update.
Fanns 21GB för mig att tanka hem i content manager.

Ja allt är uppdaterat kollat specifikt UK update.
Ska testa i morgon att göra en total ominstallation av simulatorn
Samma sak hände flera gånger mellan Krakow till Graz t.ex bilden fryses sedan krasch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Ja allt är uppdaterat kollat specifikt UK update.
Ska testa i morgon att göra en total ominstallation av simulatorn
Samma sak hände flera gånger mellan Krakow till Graz t.ex bilden fryses sedan krasch

Jag har samma problem. Krashar lite varstanns och är glad om jag klarar en hel flygning faktiskt. Så avvakta en ominstallation.
Kanske är det deras servrar som är överbelastade eller liknande.

Jag trodde först det bara var VR för mig som det krashade i, eller när man lämnar VR för den delen.
Men testade att flyga runt Stockholm bara utan VR och det krashar lite random ändå.

Permalänk
Medlem

Nått är helt galet på Xbox för mig med detta spel ville testa hur det är på series X. Men kontrollerna verkar helt paj för mig. Som videon här ursäkta min dåliga engelska:p https://youtu.be/OzhBqVFa4-8

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Tja. Har märkt att ramminnes användningen är ganska låg efter senaste uppdateringen.

Enligt task manager så ligger jag på knappt 8 gig ram.

Spelet i sig ligger på 2,8 gig.
Ska de vara så eller?

Visa signatur

| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OttO36:

Tja. Har märkt att ramminnes användningen är ganska låg efter senaste uppdateringen.

Enligt task manager så ligger jag på knappt 8 gig ram.

Spelet i sig ligger på 2,8 gig.
Ska de vara så eller?

Ja, optimeringarna i SU5 minskar både RAM och VRAM-användning rätt kraftigt... i min åsikt till det negativa.
Så fort som du vrider kameran så tas allt utanför synfältet bort, så att det måste laddas in på nytt igen om du tittar tillbaka, ens en sekund senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, optimeringarna i SU5 minskar både RAM och VRAM-användning rätt kraftigt... i min åsikt till det negativa.
Så fort som du vrider kameran så tas allt utanför synfältet bort, så att det måste laddas in på nytt igen om du tittar tillbaka, ens en sekund senare.

Okej, då var jag inte ensam o tycka det var konstigt med både RAM och VRAM.

Tack för förklaringen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Nått är helt galet på Xbox för mig med detta spel ville testa hur det är på series X. Men kontrollerna verkar helt paj för mig. Som videon här ursäkta min dåliga engelska:p https://youtu.be/OzhBqVFa4-8

Jag har liknande problem när jag spelar med Xbox controller på PC. Det är som att det inte tar vissa inputs längre... kunde t.ex. inte komma bort från cursor mode igår mitt under en flygning. Återställde till default profilen för Xbox control, men förgäves... till slut crashade spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Jag har liknande problem när jag spelar med Xbox controller på PC. Det är som att det inte tar vissa inputs längre... kunde t.ex. inte komma bort från cursor mode igår mitt under en flygning. Återställde till default profilen för Xbox control, men förgäves... till slut crashade spelet.

Detsamma för mig, fick koppla in en trådlös mus för att ordentligt navigera i menyn.

Fast mitt problem är på Xbox.

Förtydligande, problem på Xbox, ej PC
Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Kom problemet för dig efter senaste patchen till pc ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Jag har samma problem. Krashar lite varstanns och är glad om jag klarar en hel flygning faktiskt. Så avvakta en ominstallation.
Kanske är det deras servrar som är överbelastade eller liknande.

Jag trodde först det bara var VR för mig som det krashade i, eller när man lämnar VR för den delen.
Men testade att flyga runt Stockholm bara utan VR och det krashar lite random ändå.

Har nu provat allt. Simmen krashar när som helst i bland kommer man fram till destinationen men oftast inte har både tömt community foldern och fyllt den med addons ingen skillnad. Har inte ominstallerat ännu. Jag väntar ett tag till. Kraschar även med VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Kom problemet för dig efter senaste patchen till pc ?

Ja, det gjorde det.

Det är en massiv uppdatering, känns som ett helt nytt spel nästan. Bättre prestanda när det väl funkar, men det är dessvärre väldigt ostabilt efter uppdateringen hos mig.

Permalänk

En hotfix skall komma i dag angående CTD (Crash To Desktop) m.m. efter SU5
https://www.youtube.com/watch?v=ctZP7RQtEN4&t=75s

Permalänk

Sitter på relativt gammal hårdvara. Har en i5 7600k och ett 1070 ti. Går det att få runt 30 fps? Kör det på min Series X och det flyter faktiskt på rätt fint.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|