Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Flasha om bios Optiplex 7010

Hej!
Köpte en Optiplex för ett tag sedan som jag aldrig kom att använda. Tänkte först använda den som router, men kom på annan lösning.

Men skulle testa den lite grann för en månad sedan men visade sig att bios är korrupt, kommer inte in och den vill inte boota förbi POST.

Iallafall undrar jag nu ifall någon har erfarenhet av att flasha om bios alternativt byta bioschippet på den.
Det jag egentligen behöver veta är:
1. Vilket chip innehåller biosen? Vart sitter det på moderkortet? Vilken typ av paket är det?
2. Vad för programmerare används? Jag har en TL866 programmerare samt usbasp.
3. Är det enklare/billigare att byta moderkortet?

Jag kan löda, även smd komponenter. Även om det är lite meckigt. Men vill hellre rädda det med lödning p.g.a e-waste.

Dela med era erfarenheter!

EDIT:
Det kan vara en 7020 också... Kommer inte ihåg just nu. Har inte den framför mig.

Permalänk
Medlem

BIOS finns väl att hämta på Dells supportsida om du har service tag-numret, som ska finnas på en klisteretikett på den:

Sök efter support
Ange service tag-nummer, Dell EMC-produkt-ID eller modell
https://www.dell.com/support/home/sv-se?app=products&~ck=mn

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

BIOS finns väl att hämta på Dells supportsida om du har service tag-numret, som ska finnas på en klisteretikett på den:

Sök efter support
Ange service tag-nummer, Dell EMC-produkt-ID eller modell
https://www.dell.com/support/home/sv-se?app=products&~ck=mn

Det är bra att veta! Tack.
Men nu är det själva hårdvaran som jag behöver lite stöd med. Jag hoppades att någon behövt göra ungefär samma operation, och hade lite erfarenhet. Jag kan inte flasha om BIOS direkt med datorn eftersom den inte tar sig vidare från POST. Så jag kan inte boota från ett usb-minne.
Så jag måste flasha BIOS chippet direkt med en programmerare, men gärna ett nytt chip. Då det gamla blev korrupt av någon anledning.