Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Inget jag funderat på innan, man förväntar sig att allt bara funkar i Sverige... Tack så mycket för upplysningen!

Ja, det ”bara funkar i Sverige” men tyvärr är det ju låga tak på alla ersättningar så man behöver inte ha en toppenlön för att få väldigt lite vid föräldraledighet eller sjukdom. Sjukförsäkringen innefattas oftast inom tjänstepensionen och heter ”tjänstepensionssjuk” eller liknande (men kontrollera att det finns), finns det kollektivatal inom tjänstemannasektorn är det i princip säkert att det finns men annars vill man se till att det finns.

Vad gäller sjukvårdsförsäkring är det ju lite trist med att man brukar få betala själv för att lägga in familjen i den och det är inget arbetsgivaren brukar stå för. Vi har ju fri sjukvård i Sverige men bered dig på att vänta länge (och kanske få men för livet medan du väntar), så det är en av de viktigare förmånerna att ha tycker jag då man får vård direkt via försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Lite off-topic, att skriva sig i Sverige igen var en happening på Försäkringskassan. "Varför vill du flytta till Sverige och vad ska du göra här?". De fick en att känna sig som värsta flykting-mena. Nej, jag svarade inte "tjäna mer pengar än du".

Påminner om när jag var i USA för första gången och dom i gränskontrollen strängt frågade varför jag inte hade varit i USA tidigare, vad f-n svarar man på det?

Permalänk
Skrivet av Senilsson:

Det är exakt därför vi flyttar hem (och närheten till våra familjer såklart) - vi fick barn förra året och även om det fungerar bra så är Sverige strået vassare för oss. Vi bor i Chicago och älskar det här, vägrar flytta ut till någon förort där bil krävs till precis allt. Men att köpa hus eller bara radhus inne i staden och samtidigt ha råd med en bra dagisplats och skola är inte realistiskt tyvärr.

Låter rimligt. Vart i Sverige tänker ni flytta om man får fråga? I storstäderna är det lite jobbigt i att få en stor lägenhet eller villa till relativt överkomligt pris, men om ni kan tänka er att bo i antingen någon av förorterna till de större städerna eller i någon småstad så kommer ni inte har några problem alls att hitta en lägenhet (eller villa) som kommer passa er.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Låter rimligt. Vart i Sverige tänker ni flytta om man får fråga? I storstäderna är det lite jobbigt i att få en stor lägenhet eller villa till relativt överkomligt pris, men om ni kan tänka er att bo i antingen någon av förorterna till de större städerna eller i någon småstad så kommer ni inte har några problem alls att hitta en lägenhet (eller villa) som kommer passa er.

Vi kommer flytta till en mindre stad i Småland så priserna är överkomliga om än dyra för läget. Som de flesta ställen just nu, största problemet är utbudet dock. Men det ordnar sig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fomi:

Jag hjälper till att fylla på, drar ner snittet vad det verkar som.

Yrke: CAD-ritare
Lön: 30 000 kr
Erfarenhet: ~6 år
Utbildning: Ingen relevant, gymnasieutbildning
Ålder: 32 år
Förmåner: Förmånsbil, friskvårdsbidrag på några tusenlappar (vet inte om det gäller alla?), flexibla arbetstider

Började dock som butiksförsäljare, "IT-verkstad" och sedan blev det mer fokus på CAD inom säkerhetsbranschen, jag tog på mig det ansvaret då jag hade intresset.

Vart i landet har du detta jobb och lön?

Skrivet av kiwi11:

Yrke: Ubåtsmekaniker
Lön: 29500 kr
Erfarenhet: 5 år
Utbildning: industrimekaniker på gymnasium
Ålder: 28 år
Plats: Sverige
Förmåner: eehh.. förutom att slå huvudet varje dag i en ubåt så.. benify

Nu killgissar jag men trodde att något jag iallafall vore spetskompetens, ubåtsmekaniker, skulle ge lite högre lön än så. Coolt som fan dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vart i landet har du detta jobb och lön?

Nu killgissar jag men trodde att något jag iallafall vore spetskompetens, ubåtsmekaniker, skulle ge lite högre lön än så. Coolt som fan dock!

Svårt att byta till ett konkurrerande företag.

Har sett många diskussioner genom åren där folk tror man får lön efter värdet man skapar ,realiten är att du får så mycket som det krävs för att inte gå någon annanstans (eller vad din ersättare kostar )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Svårt att byta till ett konkurrerande företag.

Har sett många diskussioner genom åren där folk tror man får lön efter värdet man skapar ,realiten är att du får så mycket som det krävs för att inte gå någon annanstans (eller vad din ersättare kostar )

Byta går väl ,men de räknas väl som landsföräderi?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Byggsmed

Ligger i dagsläget på 29500 (innan skatt) som byggsmed. Jobbat inom detta yrke 8 månader .

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vart i landet har du detta jobb och lön?

Nordvästra Skåne

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Femårskontrakt 98-02 på Ericsson i Lynchburg VA på H-1B visa. Utveckling sw/hw för helautomatisk produktion av D-amps radiobasstationer (min avgränsning var test och kalibrering rx/tx). 2 år el-tel + 1 år automatiseringsteknik.

Du har exakt samma utbildning som mig ser jag En bra grund att stå på även om jag gått vidare och blivit säljare inom liknande område.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Svårt att byta till ett konkurrerande företag.

Har sett många diskussioner genom åren där folk tror man får lön efter värdet man skapar ,realiten är att du får så mycket som det krävs för att inte gå någon annanstans (eller vad din ersättare kostar )

Så är det tyvärr inte då många företag har problemet att nya personer mer eller mindre får samma lön som personerna som jobbat 20år på företaget.
Jag bytte jobb för ett tag sen och den lönen jag begärde för att stanna kvar var säkerligen den lönen de fick lägga upp för att få den nya killen på plats. Nackdelen då är att de har en person som är ny på företaget, inte har koll på produkter, ny tjänstebil och även en rekrytering för tjänsten. Man ska även lära upp den nya personen med introduktioner mm mm mm.
Jag har svårt att se att det i slutändan faktiskt blir någon direkt vinst om de nu inte har tur och hittar en guldklimp.

Det bästa sättet att höja lönen är tyvärr att byta jobb så länge man inte är nöjd med de vanliga procenten varje år. Sista 11 åren så har jag gått från 24" -> 59" i grundlön och då tillkommer sen också bonusar och förmåner på helt helt andra nivåer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Servicetekniker traverskranar. Blev nyligen arbetsledare.
Månadslön 33000kr + 2700kr arbetsledartillägg före skatt.
Ålder 30år.
Erfarenhet 6 år.
Utbildning: El & automation på gymnasiet och 2 år driftteknik på högskola.
Förmåner: Möjlighet att använda Servicebilen som förmånsbil.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Stefflo:

Du har exakt samma utbildning som mig ser jag

Zimmermanska i de (numera rivna) kasernerna utefter Björnövägen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Zimmermanska i de (numera rivna) kasernerna utefter Björnövägen?

Nix, gick el i Tierp och sen automation på fyris i Uppsala. Är inte född här i Västerås utan bara bott här drygt sju år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fomi:

Nordvästra Skåne

Tack, intressant!

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering från sist.

Månadslön: 35 600kr
Yrke: AT-läkare
Utbildning: Läkarprogrammet (5,5 år på Karolinska Institutet)
Erfarenhet: 8 månader vikariat innan AT
Förmåner: Jourkompstillägg (ca 2,4x pengarna) mellan 21-07. Har rätt till övertid om jag jobbar över (brukar vara bortförhandlad för läkare). 750kr/h i rak ersättning istället för 2,4x pengarna om jag tar medicinjourer utanför medicinblocket (vilket jag gör då jag slutat med medicinblocket nu). Friskvårdsbidrag 2000kr.

Jobbar cirka 200h/mån och lyfter väl 30-40k netto eller 45-60k brutto. Den här månaden får jag 35,6K i lön och ca 17K i jourersättning och nästa månad 35,6K i lön och 27K i jourersättning pga 750kr/h-ersättningen så det lönar sig verkligen att ta de där (förvisso köttiga) extrapassen. I februari får jag ett lönepåslag samt 6 månader efter ytterliggare ett påslag. Tror det är 2000+2500kr eller något om jag räknat rätt. Efter November blir det ca 43-44tkr/mån i ingångslön som ST. Efter ST (5 år) är det normala 70tkr ca. Just nu men lönerna ökar ju hela tiden som med övriga yrken pga inflation och avtal med facken osv.

Tycker givetvis att jag är värd pengarna men det kan också kännas lite fel ibland att lyfta 750kr/h (och ännu mer i framtiden) samtidigt som sjuksköterskor kanske har 150-160kr/h med ett OB på 40kr/h under natten istället för som mig 2,4x extra. Väldigt ödmjuk för min löneutveckling och har lite att gnälla på.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Yrke: Microsoft konsult
Lön: 39500 kr
Erfarenhet: 4 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 29 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 4000kr friskvård och tjänstebil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weestman:

Tycker givetvis att jag är värd pengarna men det kan också kännas lite fel ibland att lyfta 750kr/h (och ännu mer i framtiden) samtidigt som sjuksköterskor kanske har 150-160kr/h med ett OB på 40kr/h under natten istället för som mig 2,4x extra. Väldigt ödmjuk för min löneutveckling och har lite att gnälla på.

OB:n suger för SSK, men lönen är rätt ok ändå här i Stockholm. Mina kollegor ligger runt 36-39 i månaden, eller runt 220 kr/h
Detta då på 3års utbildning.

Som läkare får de ju räkna med i runda bullar 12 år av studier och lärande i arbete innan man kan håva in den feta cashen.
Jag funderade läääänge på att plugga till läkare, dels för lönen men framförallt för att utbildningen verkar så rolig/stimulerande. Men i slutändan blev det inte så, och jag är rätt glad att slippa det ansvaret/stressen (intalar jag mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

OB:n suger för SSK, men lönen är rätt ok ändå här i Stockholm. Mina kollegor ligger runt 36-39 i månaden, eller runt 220 kr/h
Detta då på 3års utbildning.

Som läkare får de ju räkna med i runda bullar 12 år av studier och lärande i arbete innan man kan håva in den feta cashen.
Jag funderade läääänge på att plugga till läkare, dels för lönen men framförallt för att utbildningen verkar så rolig/stimulerande. Men i slutändan blev det inte så, och jag är rätt glad att slippa det ansvaret/stressen (intalar jag mig)

Vet inte om stressen är högre bland läkare än sjuksköterskor. Känns allt för ofta som att jag får be mina ssk-kollegor att ta ett djupt andetag och att de inte går snabbare bara för att man går på högvarv. De har ju väldigt mycket arbetsuppgifter (omvårdnad, prover, administrativt med kommunen osv osv osv). Gällande ansvar så är det inte som på film, där du måste ta ett 1/5 sekundsbeslut annars dör en människa. Under ditt första vikariat har du i princip inget ansvar alls, innan/under AT förvisso mer ansvar men ofta både mellan- samt bakjourstöd. ST har jag inte påbörjat men är ju samma där. Så vet inte om jag känner den där pressen. Sen är det såklart att man får puls när det t.ex är simultanta larm och en patient håller på att tappa luftväg men narkosjouren är på det andra larmet rummet bredvid. Men då är det ju inte heller "ditt fel" om något skulle gå galet och man får göra det bästa av situationen.

Sist jag var i Stockholm så fick SSK ca 30-31tkr/mån som ingångslön, så 36-39 är antingen privat, via hyr eller med lite erfarenhet antar jag, inte ingångslön via landstinget? Här nere i Blekinge där jag är nu så har de cirka 25-26 i ingång tror jag. Men yrket som läkare är nog betydligt roligare oavsett om vissa sjuksköterskor säger att de "aldrig skulle vilja bli läkare" av olika anledningar. Ofta används ju argumentet "vill ha patientkontakt" men väljer du rätt specialitet som läkare så får du ju mer patientkontakt än sjuksköterskor i princip, t.ex om du väljer akutmedicin eller allmänmedicin med upp till 10 patienter per dag. Gällande ansvar eller stress över ansvar så har du ju typ 12-15 års erfarenhet när du väl förväntas å ta beslut och ofta/alltid har du ju kollegor antingen på sjukhuset eller på andra sjukhus att konsultera om du är osäker eller vill ha ett second opinion.

Läkare är ett fantastiskt yrke. Du har dels den strikt naturvetenskapliga aspekten som är i ständig rörelse. Sen den personliga aspekten där varje individ är olik den andra som ger olika utmaningar. Sen är det hårt jobb, många timmar, långa pass och man har höga krav på sig själv. Efter vissa pass hade man ju önskat att man var programmerare, arkitekt eller något annat och tog det lugnt i sin egna takt utan att veta att man har 10 patienter som väntat i 4-5h utan att få träffa läkare än.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weestman:

Sist jag var i Stockholm så fick SSK ca 30-31tkr/mån som ingångslön, så 36-39 är antingen privat, via hyr eller med lite erfarenhet antar jag, inte ingångslön via landstinget?

Nej, inte ingångslön, detta är med erfarenhet.
Enligt vårdförbundet:

"Regionerna är de klart största arbetsgivarna för sjuksköterskor. År 2020 var snittlönen för sjuksköterskor högst i följande regioner: "

Stockholm (37 916 kronor/månad)
Södermanland (36 553 kronor/månad)
Örebro (35 989 kronor/månad)

Det har ökat bra de senaste året, dessutom bra möjlighet att vidareutbilda sig med lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vart i landet har du detta jobb och lön?

Nu killgissar jag men trodde att något jag iallafall vore spetskompetens, ubåtsmekaniker, skulle ge lite högre lön än så. Coolt som fan dock!

Tyvärr ganska dåligt betalt, vi har svårt att få in folk..
En vanlig industrimekaniker ligger oftast några tusen mer i lön, även vanliga mindre båtvarv.
Vilket också är anledningen till att jag förmodligen kommer dra mig vidare till något annat företag

Permalänk
Medlem

Inkluderar ni fasta/regelbundna tillägg när ni skriver er lön eller är det grundlön? Tex jourtillägg om ni har återkommande jour under större delen av månaden eller traktamente om man alltid ligger borta.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Titel:
Projektledare / Projektör inom IT och fiber.
Lön:
31 000:- /mån brutto utan övertid m.m.

Utbildning:
3 års erfarenhet och småkurser hit och dit

Övrigt:
25 dagar semester (detta för att kunna ta ut pengar eller ledighet när jag jobbar övertid)
44 timmar ATK per år
4000:- friskvård per år
Betalda sjukhus/tandläkarbesök samt receptbelagd medicin. Upp till 5000:- per år.
Hälsoundersökning 1 ggr/år betalt av företaget
Flex / fria arbetstider
Möjlighet till att byta telefon 1ggr/år, surfplatta, tjänstebil m.m..

EDIT:
Det finns möjlighet till bonus på företaget. Alla har pratat om det sen jag började här för nästan 4 år sedan men har aldrig sett den delas ut, så tror inte det finns. Eller så går det inte så bra rent ekonomiskt för företaget

Titel:
Projektledare inom IT och fiber. Samma företag som innan.
Lön:
34 500:- /mån brutto utan övertid m.m.

Övrigt:
28 dagar semester.
44 timmar ATK per år

Resten är som det var innan

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Yrke: Microsoft konsult
Lön: 39500 kr
Erfarenhet: 4 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 29 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 4000kr friskvård och tjänstebil

Digital arbetsplats ? Helt okej lön med den erfarenheten ifall det är så:)

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Yrke:
IT-Tekniker
Lön:
24000:- /mån brutto
Erfarenhet:
1år och 7 månader
Utbildning:
Gymnasieutbildning SAM-Estet bild
Ålder:
33år
Plats:
Stockholm
Övrigt:
28 dagar semester
4200kr friskvårdsbidrag

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Digital arbetsplats ? Helt okej lön med den erfarenheten ifall det är så:)

Japp! Jadå man ska nog inte gnälla allt för mycket.
Edit: Ingångslönen var dock 25 000kr 2017. Arbetat på samma bolag sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Japp! Jadå man ska nog inte gnälla allt för mycket.
Edit: Ingångslönen var dock 25 000kr 2017. Arbetat på samma bolag sen dess.

Byter du så når du nog 48-50 Jag började på 29000 och bytte efter 3 år och fck 48500. Byte igen 2 år senare (i vintras) och gick till bolag där jag får 25% av min beläggning + grundlön....Kommer aldrig gå bak till fastlön igen Snittar runt 60-80K innan skatt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Benjidono:

Yrke:
IT-Tekniker
Lön:
24000:- /mån brutto
Erfarenhet:
1år och 7 månader
Utbildning:
Gymnasieutbildning SAM-Estet bild
Ålder:
33år
Plats:
Stockholm
Övrigt:
28 dagar semester
4200kr friskvårdsbidrag

Hur överlever du?

Permalänk
Skrivet av Senilsson:

Hur överlever du?

Efter ha levt 3 år som sjukskriven på drygt 10000kr /mån i brutto så är 24000kr /mån rent av guld
+ har varken partner eller barn eller djur så det går rätt bra + kommer bli löneökning i september då jag kommer även få en högre position så det går nog bra i slutet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Senilsson:

Hur överlever du?

Skrivet av Benjidono:

Efter ha levt 3 år som sjukskriven på drygt 10000kr /mån i brutto så är 24000kr /mån rent av guld
+ har varken partner eller barn eller djur så det går rätt bra + kommer bli löneökning i september då jag kommer även få en högre position så det går nog bra i slutet

Runt 19-20 ut i handen? Jag tror vi har blivit lite fartblinda i den här tråden. Det är ju inte en dålig lön egentligen?
Jag hade hälften av det som student och levde helt ok Men visst, Stockholm kan vara dyrt att bo i.
Och med lite mera erfarenhet och kontakter och några jobbyten kommer nog lönen bli riktigt bra tillslut.