Viaplay stänger av sitt originalabbonemang 199kr/mån

Permalänk
Medlem

De har helt enkelt växt så mycket så att de inte behöver bry sig om små händelser eller enskilda individer längre. Har läst lite om deras expansionsplaner, och de är rätt storslagna. Antagligen kommer de fortsätta använda stora investeringspengar och köpa upp monopol på sporter och marknader och tvingar sen kunder att använda dem eftersom man inte har något alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag kan nästan sätta min frisyr på att Nordic Entertainment Group hade en klausul i avtalet 2010 om att de själva äger rätten "att utan förvarning ändra/avsluta/lägga till innehåll i deras paket, samt att ändra pris om det skulle behövas" eller liknande.

Nordic Entertainment Group har garanterat avtalet i sitt original i sin ägo.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag kan nästan sätta min frisyr på att Nordic Entertainment Group hade en klausul i avtalet 2010 om att de själva äger rätten "att utan förvarning ändra/avsluta/lägga till innehåll i deras paket, samt att ändra pris om det skulle behövas" eller liknande.

Nordic Entertainment Group har garanterat avtalet i sitt original i sin ägo.

Jag började med mitt Viaplay abonnemang för cirka 10 år sen. NENT skapades juli 2018. Ditt inlägg är med andra ord inte korrekt.

Permalänk
Medlem

Titta på reklam, inte ens värt att få 199 kr/månad för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag började med mitt Viaplay abonnemang för cirka 10 år sen. NENT skapades juli 2018. Ditt inlägg är med andra ord inte korrekt.

Ja, stämmer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Viaplay

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Undrar ibland vad jag betalar för.

Viaplay (Viasat/NENT/MTG) har en hockeyreporter Jonatan Lindquist som gör NHL-kvarten på Expressen. Jonatan är kunnig och en bra reporter, men NHL-kvarten är av rätt låg kvalite. Det är video av två i hemmasoffan som snackar om diverse NHL-relaterat. Vilket kan vara kul, men det känns slappt och ointresserat. Det är lite humoristiskt, vilket ibland lättar upp men tycker dessa videos är rätt menlösa.

Läser faktiskt hellre om ett par krönikor av Gunnar Nordström. Jag vet att den stora NHL reportern i Sverige är Bjurman. Men att betala för Aftonbladet+ är ett för stort hinder, och 90% av artiklarna där är bakom + muren.

Nu kan man förstås säga att NHL inte är en sport med tillräckligt stor bas i Sverige för att kosta på bättre material. Det stämmer förstås, men då frågar man sig varför Viaplay har skaffat monopol på sporten i Sverige. Om de betalade för att få "exklusiv" rättighet borde de väl kunna producera bättre kringmaterial utöver själva livesändningarna.

Viaplays sportstudio och liveproduktion är bra. Men de täcker väldigt få matcher under vanliga säsongen, det är en och en annan tidig match på lördag och vissa söndagar under säsongen. Nästan allla matcher jag kollar på blir direkt via NHL TV från USA.

Permalänk
Medlem

I dagens moderna marknad fyller Viaplay ingen direkt funktion och ger inget mervärde åt kunderna (bortsett från de få som vill ha svensk kommentar).

NHL kan man få bättre och billigare via NHL själva. Premier League borde också kunna streama sina egna matcher.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

I dagens moderna marknad fyller Viaplay ingen direkt funktion och ger inget mervärde åt kunderna (bortsett från de få som vill ha svensk kommentar).

NHL kan man få bättre och billigare via NHL själva. Premier League borde också kunna streama sina egna matcher.

Säg åt de att inte sälja sina rättigheter i Sverige då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Säg åt de att inte sälja sina rättigheter i Sverige då.

Okej, jag fixar det!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Okej, jag fixar det!

Starta en kampanj på change.org eller något Tror inte de läser Sweclockers iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag började med mitt Viaplay abonnemang för cirka 10 år sen. NENT skapades juli 2018.

Nu hoppar jag bara in i tråden med en lös kommentar...

Kan inte det du skriver i själva verket vara pudelns kärna : det var viaplay som lovade evigt 199:-, men nu har de köpts av nent så vad viaplay lovade är liksom överspelat? Jag gissar att viaplay lovade av goodwill trots att de hade avtalsrätt att förändra produkten. Men nent tar bara över avtalen och inte löftena och slimmar därpå sin portfölj då de inte ser sig bundna av löften de inte själva utfärdat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Nu hoppar jag bara in i tråden med en lös kommentar...

Kan inte det du skriver i själva verket vara pudelns kärna : det var viaplay som lovade evigt 199:-, men nu har de köpts av nent så vad viaplay lovade är liksom överspelat? Jag gissar att viaplay lovade av goodwill trots att de hade avtalsrätt att förändra produkten. Men nent tar bara över avtalen och inte löftena och slimmar därpå sin portfölj då de inte ser sig bundna av löften de inte själva utfärdat?

"evigt 199:-"?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

"evigt 199:-"?

Nog förstår du väl vad jag menar, trots allt? 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Nog förstår du väl vad jag menar, trots allt? 😜

Faktiskt inte. Finns väl inga abonnemangsformer som garanterar att aldrig ändras?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Faktiskt inte. Finns väl inga abonnemangsformer som garanterar att aldrig ändras?

Tips: skumma igenom första sidan av denna tråd.

Permalänk
Medlem

Vad har man egentligen för alternativ om man vill ha Viaplay? Vi betalar just nu 399:-/mån för sport och serier, tecknat direkt från Viasat/Viaplay. Det vi vill kunna se på är F1, Premier League (och ibland lite NFL).

Kan man teckna Viaplay förmånligare någon annan stans?
T.ex. detta, V-sport via Boxer, 249:-/mån i 12 mån sedan 399:-. "Viaplay ingår". Behöver man något grundabonnemang hos Boxer eller går detta att teckna separat? 3000:-/år istället för 4800:- är ju inte en piss i sjön.
https://www.boxer.se/v-sport-series-film/produkter/v-sport

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Tips: skumma igenom första sidan av denna tråd.

Inte första tråden han är inne i utan att läsa vad den handlar om

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Säg åt de att inte sälja sina rättigheter i Sverige då.

Jag har faktiskt kontaktat NHL om det, men som du kanske förstår är det rätt svårt att få svar från en sådan stor organisation.

Hur är det med dig förresten. Du är eller ger i alla fall sken av att vara påläst i konsumentfrågor. Men i princip 100% av dina inlägg är antikonsument eller ställer sig på företagets sida på ett eller ett annat sätt. Är ditt mål att vara påläst så du kan reta konsumenter som inte gillar företagens villkor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har faktiskt kontaktat NHL om det, men som du kanske förstår är det rätt svårt att få svar från en sådan stor organisation.

Hur är det med dig förresten. Du är eller ger i alla fall sken av att vara påläst i konsumentfrågor. Men i princip 100% av dina inlägg är antikonsument eller ställer sig på företagets sida på ett eller ett annat sätt. Är ditt mål att vara påläst så du kan reta konsumenter som inte gillar företagens villkor?

Jag är emot alla oligopol när det gäller rättigheter på TV och filmmarknaden, att ge regionala ensamrätter till olika bolag och geoblockering tycker jag är fel. Nu kan ju alternativet vara totalt monopol också, och där skulle jag nog ändå säga att det är bra om plattformar får köpa icke exklusiva rättigheter. Däremot är jag inte en stor sportfantast så jag kommer inte själv sitta och skriva till de eller starta kampanjer. Där jag kan påtalar jag att det ska vara en gemensam marknad inom EU för dessa rättigheter (och konsumenten såklart) och vill att den regionala prissättningen som fortfarande sker inom EU ska bort, internationellt är svårare att styra över.

Tycker du ditt inlägg tillförde något? Kan ju inte rekommendera någon att driva något mot företaget om det är omöjligt att lyckas, ni slösar nog med tid på att skriva och läsa här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Om det är just det där avtalet som diskuteras här så försår jag inte varför det här ens är en diskussion. Under punkt 1:

”Viasat förbehåller sig rätten att ändra i eller göra tillägg till dessa villkor med minst 45 dagars varsel via e-post eller publicering på webbplatsen.”

Supertydligt.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Om det är just det där avtalet som diskuteras här så försår jag inte varför det här ens är en diskussion. Under punkt 1:

”Viasat förbehåller sig rätten att ändra i eller göra tillägg till dessa villkor med minst 45 dagars varsel via e-post eller publicering på webbplatsen.”

Supertydligt.

Ni som dyker in i tråden nu får gärna börja med att läsa även de första sidorna så slipper vi ta samma sak i repris ännu en gång

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Ni som dyker in i tråden nu får gärna börja med att läsa även de första sidorna så slipper vi ta samma sak i repris ännu en gång

Jag läste tråden från början och citerade ditt inlägg från 3e mars. Du delade en länk till ett avtal.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag läste tråden från början och citerade ditt inlägg från 3e mars. Du delade en länk till ett avtal.

Och dagen innan postade jag anledningen till att denna tråd ens finns, det har sedan postats igen ett par gånger av olika personer, att det handlar om vad som är utlovat förutom avtalet och inte vad som stått i avtalet.

Skrivet av improwise:

Lite jobbigt att dom redan lovat bort sig dock, jag har inte sagt upp någonting

"Nu höjer vi priset - men inte för dig som lojal kund

Hej,
den 4 maj höjer vi priset på Viaplay Sport med 20:- Det nya priset blir då 299:- Du som är en av våra mest lojala kunder hos oss behåller dock ditt gamla pris (199:-) så länge du inte säger upp ditt Viaplay Sport-paket. "

Dom underskattade kanske uthålligheten hos oss hoarders

Sen är det väl upp till var och en att avgöra vad det innebär i praktiken i den mån det inte får en juridisk prövning. För egen del har jag svårt att bli upprörd över detta trots att jag får en prishöjning precis som jag sagt tidigare, men tycker det är intressant ur juridisk mening.

Viaplay själva verkar ansett att löftet varit värt att hålla över lång tid och inte hänvisa till samma avtal för att ta tillbaka löftet (vilket dom väl inte gör nu heller utan snarare hänvisar till att paketet inte finns längre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vad har man egentligen för alternativ om man vill ha Viaplay? Vi betalar just nu 399:-/mån för sport och serier, tecknat direkt från Viasat/Viaplay. Det vi vill kunna se på är F1, Premier League (och ibland lite NFL).

Kan man teckna Viaplay förmånligare någon annan stans?
T.ex. detta, V-sport via Boxer, 249:-/mån i 12 mån sedan 399:-. "Viaplay ingår". Behöver man något grundabonnemang hos Boxer eller går detta att teckna separat? 3000:-/år istället för 4800:- är ju inte en piss i sjön.
https://www.boxer.se/v-sport-series-film/produkter/v-sport

Pratade nyss med Boxer. Man behöver deras grundpaket som kostar 100:- / månad första 12 månader, därefter nånstans mellan 200:- till 250:- / månad (minns ej exakt).

Visst går det att spara ~50 kr / månad jämfört mot att teckna det direkt hos Viaplay men med uppsägningstider, bindningstider och ett pris som går upp rejält efter första 12 månader om man inte säger upp i tid så känns det ovärt.

Kommer förmodligen att teckna Viaplay för 449:- och fortsatt spana efter erbjudanden. Då har man iaf ett paket utan uppsägningstid och bindningstid. Känns bara lite småsurt att öka kostnaden med 125%...

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

De "förbehåller sig rätten att..." precis som här på Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Pratade nyss med Boxer. Man behöver deras grundpaket som kostar 100:- / månad första 12 månader, därefter nånstans mellan 200:- till 250:- / månad (minns ej exakt).

Visst går det att spara ~50 kr / månad jämfört mot att teckna det direkt hos Viaplay men med uppsägningstider, bindningstider och ett pris som går upp rejält efter första 12 månader om man inte säger upp i tid så känns det ovärt.

Kommer förmodligen att teckna Viaplay för 449:- och fortsatt spana efter erbjudanden. Då har man iaf ett paket utan uppsägningstid och bindningstid. Känns bara lite småsurt att öka kostnaden med 125%...

Funderade också på om man kan köpa det via typ ComHem (Tele2) istället bara rakt av utan grundabonnemang osv och sen bara köra Viaplay?

Någon som vet hur Viaplay har det med kommentatorer i höst främst gällande fotbollen, fortsätter dom på samma inslagna väg som både dom och CMore gjort senaste året där kommentatorer inte verkar väljas baserat på vilka som är bäst utan baserat på andra meriter. För nästan 500 spänn i månaden förväntar jag mig faktiskt mer än bara en hyfsad bildkvalité. Att man sen inte kan matcha typ Sky Sports, BT osv. är kanske inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Pratade nyss med Boxer. Man behöver deras grundpaket som kostar 100:- / månad första 12 månader, därefter nånstans mellan 200:- till 250:- / månad (minns ej exakt).

Visst går det att spara ~50 kr / månad jämfört mot att teckna det direkt hos Viaplay men med uppsägningstider, bindningstider och ett pris som går upp rejält efter första 12 månader om man inte säger upp i tid så känns det ovärt.

Kommer förmodligen att teckna Viaplay för 449:- och fortsatt spana efter erbjudanden. Då har man iaf ett paket utan uppsägningstid och bindningstid. Känns bara lite småsurt att öka kostnaden med 125%...

Som sagt tidigare, med Telia får du cmore och viaplay (hela paketen) för 499:-

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag testade faktiskt att signa upp med Telias CMore + Viasat (Viaplay) paket. För oss som har båda är det faktiskt ett riktigt bra pris, tror faktiskt det totalt sett blir billigare än innan iom att priset för CMore sjunker. Det lär väl inte hålla i sig för evigt gissar jag för förmodligen är det så att Telia dumpat priset rejält på CMore (som dom ju äger numera) för att driva upp antalet abonnenter. Var inga problem att aktivera på CMore.se men däremot på Viaplay.se gick det sämre, men tänkte att jag gör ett nytt försök imorgon ifall det är några databaser som ska synkas osv. Kanalerna fungerar dock direkt i Telia Play men vem kollar på TV-kanaler 2021...

"Vi kunde inte hämta dina uppgifter. Vänligen kontrollera att Identifikationskod och Postnummer är korrekt angivet. Om du fortsätter att uppleva problem med registreringen vänligen kontakta Telia på 90 200."

Nån som gjort detsamma och fått det att fungera med Viaplay aktiveringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag testade faktiskt att signa upp med Telias CMore + Viasat (Viaplay) paket. För oss som har båda är det faktiskt ett riktigt bra pris, tror faktiskt det totalt sett blir billigare än innan iom att priset för CMore sjunker. Det lär väl inte hålla i sig för evigt gissar jag för förmodligen är det så att Telia dumpat priset rejält på CMore (som dom ju äger numera) för att driva upp antalet abonnenter. Var inga problem att aktivera på CMore.se men däremot på Viaplay.se gick det sämre, men tänkte att jag gör ett nytt försök imorgon ifall det är några databaser som ska synkas osv. Kanalerna fungerar dock direkt i Telia Play men vem kollar på TV-kanaler 2021...

"Vi kunde inte hämta dina uppgifter. Vänligen kontrollera att Identifikationskod och Postnummer är korrekt angivet. Om du fortsätter att uppleva problem med registreringen vänligen kontakta Telia på 90 200."

Nån som gjort detsamma och fått det att fungera med Viaplay aktiveringen?

Haft viaplay många år, och kan inte minnas att det var nå problem att lägga över det på Telia. På cmore loggar man in med bankid så det var inte heller nå problem. Ja, de höjer ju priset nu till 599:-(kör med sportpaket) , så får väl se när nästa höjning blir. Får väl se CL på puben om de ökar mer.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Haft viaplay många år, och kan inte minnas att det var nå problem att lägga över det på Telia. På cmore loggar man in med bankid så det var inte heller nå problem. Ja, de höjer ju priset nu till 599:-(kör med sportpaket) , så får väl se när nästa höjning blir. Får väl se CL på puben om de ökar mer.

Vad är det som ökar till 599 kr? Inte lagt så mycket energi på att kolla upp detaljerna, att det kostar är väl rätt givet ändå.