Firefox på dekis – Chromium snart ensamt alternativ

Permalänk
Medlem

Efter firefox quantum kom ut så ser jag bara fördelar med firefox gentemot chrome. Det är sjukt många av mina kompisar och släktingar som kör chrome och blir förvånade när jag kör firefox. Varför vill man ha en webbläsare som samlar in data om en? Hur privat är egentligen en privat flik t.ex.

Men det är väll som med annan teknik där det inte alltid är den bästa tekniken som vinner populariteten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Google kan ta mitt Firefox från min kalla döda hand, eller någon liknande överdrift. Men faktum är att försvinner Firefox dör webben som vi känner den helt. Ännu ett område Google fått monopol och ingen verkar bry sig.

Jag skulle vilja veta hur Mozilla ser på framtiden och hur man överlever som sista anständig browser på marknaden i ett hav av chromium.

Möjligheten att följa finns alltid men sannolikheten att en fork tar över känns minimal, är ju inte som att det inte funnits forkar innan direkt. Finns det någon tungviktare som kan steppa in? Kan man göra något mer åt finansieringen från användarna? Finns redan men att lyfta och göra det mer tilltalande?

Chrome är en usel browser, chromium cancer och Google/Alphabet borde delas upp. FANGMAN bolagen är för stora redan och vissa har på tok för mycket makt.

Verkligen.. Instämmer helt! Jag blir sjukt rädd över vad som kommer hända om FF dör. Se på hur Google behandlade android när de väl tagit över marknaden. Först lockade de in användare och tillverkare med att det var open source, men så fort de dominerade marknad började de sakta men säkert låsa ner allt. Plötsligt kan man inte längre få åtkomst till svenska myndigheters internettjänster utan Googles proprietära mjukvara.. (krävs för BankID)
Jag är ingen expert på webbdesign och ännu mindre webbläsare, men vad säger att de inte kan göra samma sak med chromium?

Permalänk
Inaktiv

Ja i mitt jobb som frontendare har FF lite tagit upp bollen från IE att vara krångelkungen. Nu är det inte lika illa som IE var och kommer förhoppningsvis aldrig bli men det blir iaf oftare och oftare man får göra någon abrovinsh för FF precis som man ofta gjorde för IE förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Firefox och Chrome har tagit bort stödet för FTP direkt i webbläsaren, d.v.s. du kan inte öppna en URL som t.ex. ftp://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/ (ingen aning om den fortfarande fungerar, har ingen ftp-klient att kolla med). http://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/ som du länkade till använder inte FTP utan HTTP.

Ok, då fattar jag. Det funkade inte för mig heller men jag undrar om det spelar någon roll om man använder http://ftp.mozilla.org eller ftp://ftp.mozilla.org ? Huvudsaken är väl att man kan bläddra bland mapparna?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Gick tillbaka till FF för cirka 1-2 år sedan efter att ha använt Chrome en längre tid då FF dessinnan hade blivit långsammare att använda. Är idag mycket nöjd med FF igen så hoppas att det kan gå lite bättre för dem framöver.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Nu skall man ju inte hoppas på det absolut värsta. Men OM man inte skulle kunna använda Firefox mer en vacker dag och tänker på de alternativ som finns idag.

Vad skulle ni välja då?

Vet bara vad jag absolut inte skulle använda, Chrome. Dels för att jag inte gillar Chrome och dels för att jag inte gillar Google.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Det nyligen lanserade Proton-gränssnittet i FF är horribelt och jag tror det drivit bort många entusiaster.

Ja, Proton är hiskeligt! Höll på att bli vansinnig innan jag kom på att jag kunde stänga av skiten. Dock ryktas det om att möjligheten att stänga av Proton ska tas bort. Om dom inte gör någon förbättring så är det nog dags för mig att överge FF. Jag kör också Vivaldi som jag gillar skarpt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, då fattar jag. Det funkade inte för mig heller men jag undrar om det spelar någon roll om man använder http://ftp.mozilla.org eller ftp://ftp.mozilla.org ? Huvudsaken är väl att man kan bläddra bland mapparna?

Beror väl på hur du avser frågan...
I just det här sammanhanget, en diskussion som specifikt handlar om Firefox stöd för FTP (eller avsaknad därav) så spelar det förstås all roll i världen om man faktiskt använder FTP eller eller något annat protokoll.

I ett större sammanhang så kan det absolut vara så att det inte spelar någon större roll, och särskilt om det gäller att bara ladda ned filer så (inte upp) så kan ju en fillistning + filer tillgängliga över HTTP (eller hellre HTTPS) vara en fullgod ersättare. I andra sammanhang är det väl SFTP (SSH-baserat filöverföringsprotokoll) som brukar gälla.

FTP överlag är ju ett långsamt döende protokoll som den breda massan inte har någon direkt användning för längre.
Och detta är inte ett resultat av att webbläsarna tog bort stödet för protokollet utan borttagningen var snarare en reaktion på att nästan ingen faktiskt behöver FTP längre (detta i kombination med protokollets bristande säkerhet samt allmänt stökiga design, som att använda separata anslutningar för dataöverföring vilket aldrig lirat bra med brandväggar, NAT, osv).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

för mig bästa webbläsare är FireFox den har fungerat i alla väder sen att man kan ta backup på sidorna och hur man vill ha webbläsaren är ett stort plus när man byter dator eller gör om installation

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Jag har använt Firefox i bra många år nu. I mitt jobb testar jag alla mer eller mindre populära browsers så jag har rätt bra koll på hur de funkar, när fel i en browser beror på utvecklare kontra brister i browsern osv.

Så med det sagt är det enda jag stör mig lite på med Firefox att mjuka scrollningar, som när man klickar och håller in mushjulet och drar ner i en och samma hastighet, så är rörelsen inte perfekt linjär. Den hackar till lite nu och då, inte så att de flesta skulle störa sig på det kanske men jag lärde mig störa mig på det medan jag använde ULMB på daglig basis även för att surfa. Nu har jag slutat med det (inte värt att utsätta mina ögon för flimmer om jag inte spelar något) men nu när jag väl uppmärksammat den här bristen i Firefox så kan jag inte "unsee it".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, då fattar jag. Det funkade inte för mig heller men jag undrar om det spelar någon roll om man använder http://ftp.mozilla.org eller ftp://ftp.mozilla.org ? Huvudsaken är väl att man kan bläddra bland mapparna?

I just det fallet spelar det ingen roll, men det är inte alltid som det finns ett http-alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Alla tar bort det. Men ja, där kunde Firefox ha stuckit ut med ftp stöd.

Jag använde ftp funktionen ofta när jag laddade hem källkod eller bläddrade mig fram till de filer jag vill ha eller läste en changelog, nu mer får jag öppna länkarna med dolphin.

Skrivet av AMD-FX:

Endast om det är http:// inte om det är en ftp://
Testa t.ex ftp://ftp.pangeia.com.br/pub/seg/pac/
Den fungerar inte över http eller https. http://ftp.pangeia.com.br/pub/seg/pac/

Permalänk
Medlem

Undviker alltid dom största bolagen (Microsoft och Google) då dom känns jävligt obehagliga, för mycket NSA och världsdominans för min smak. Förr körde jag Netscape och numera Firefox.

Permalänk
Medlem

Ett tag var Firefox så långsamt att jag gick över till Chrome, men i och med Firefox Quantum gick jag tillbaka. Jag började använda Firefox från version 2.0 och det har väl egentligen alltid varit en självklarhet för mig att köra Firefox.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Ett tag var Firefox så långsamt att jag gick över till Chrome, men i och med Firefox Quantum gick jag tillbaka. Jag började använda Firefox från version 2.0 och det har väl egentligen alltid varit en självklarhet för mig att köra Firefox.

Jag fick köra Edge någon månad när de släppte den då halvfärdiga renderingsmotorn som används nu. HW accelerationen var totalt kaputt. Men det är den enda gången kattbjörnen har varit slö för mig.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Finns det något tillägg som aktivt synkar Firefox med Chrome? Jag gillar båda och har inga politiska ideologier för det ena eller andra men har Firefox installerat och det känns lite naken och att börja om från början trots att bokmärken och annat är synkroniserat en gång.

Permalänk
Avstängd

Trist att vi närmar oss monopolställning, tenderar att stagnera saker..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mozilla har alltid varit sin egen största fiende och hittat något sätt att skjuta sig själva i foten så fort de haft en bra period. Android-appen var grym tills man sumpade stödet för tillägg för ett år sedan och har bara tagit sig upp till 18 stycken på hela den tiden. Håller mig till en gammal version av Fennec så länge det känns halvsäkert med hjälp av diverse tillägg och inställningar.

Permalänk
Medlem

Bytte till Firefox nu bara för att testa, ska bli intressant!

Permalänk
Medlem

Länge sen jag körde Firefox, Chromium och Edge här

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt:
Q: Hur får du tag på Edge / Hur kommer du i kontakt med Edge?
A: Redan installerat.

MS har alltid haft en stor fördel för sina webbläsare i och med att de följer med Windows men ändå lyckades först FF sen Chrome komma igenom och sedermera ta över. Jag tror att många lärde sig att IE var kasst och att Chrome var bättre för typ tio år sedan, sen har de inte ägnat det några fler tankar helt enkelt utan bara kört på med det.

Jo visst börjar man i Edge.
Men bing är ju ultrasämst, så chansen att man använder Google sök eller Gmail är väl ungefär 99,999975623%.
Där möts du denna nag-popupen som bara kan döljas genom att installera Chrome.

Firefox har tyvärr en ordentlig tröskel att ta sig till en slutanvändares dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nu skall man ju inte hoppas på det absolut värsta. Men OM man inte skulle kunna använda Firefox mer en vacker dag och tänker på de alternativ som finns idag.

Vad skulle ni välja då?

Vet bara vad jag absolut inte skulle använda, Chrome. Dels för att jag inte gillar Chrome och dels för att jag inte gillar Google.

Eftersom Safari inte är ett alternativ för en Windows användare så finns ju bara en kvar välja, Chromium. Sedan om den heter chrome, edge eller whaterver så spelar mindre roll. Chromium = Chromium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jo visst börjar man i Edge.
Men bing är ju ultrasämst, så chansen att man använder Google sök eller Gmail är väl ungefär 99,999975623%.
Där möts du denna nag-popupen som bara kan döljas genom att installera Chrome.
https://i.imgur.com/zIPdIiT.png

Firefox har tyvärr en ordentlig tröskel att ta sig till en slutanvändares dator.

Microsoft har kontrat Google genom att bygga in egna nag popups i Windows "Nej men väl inte ska du ställa in Chrome som standardwebläsare, prova Edge snälla..."

Sen har Microsoft dessutom gjort ett antal egna appar/tjänster som skiter i vilken webbläsare man valt som standard och poppar upp Edge i alla fall. Hårdkodade val av webbläsare, vad fint Microsoft. Jag hatar inte er för det, nejdå. Man måste hacka Windows för att få bort det.

Men när det gäller webbläsare är det Chrome/Safari striden står mellan idag. Safari har strax under 20% globalt över alla plattformar idag, vilket inte är dåligt med tanke på att den knappt finns någon annanstans än på IOS enheter.
https://gs.statcounter.com/

Permalänk
Medlem

Kör såklart med Firefox! Förstår de som tycker att det är för jobbigt att byta, funkar det redan med ex Chrome så bryr sig folk inte tillräckligt för att byta och lära sig något nytt. Integritet är inte tillräckligt viktigt för de flesta, men det är anledningen till att jag bytt. Jag hoppas Firefox kommer att finns kvar, annars kommer jag att leta ett nytt alternativ sen. Tror främst att det är en intressefråga, jag tycker om möjligheten att kunna modifiera och personifiera och gillar inte att känna mig "låst".

Permalänk
Medlem

Körde Firefox stenhårt i många många år, tills jag märkte att det fungerade dåligt på Android. Vissa sidor går inte bara långsamt, de går riktigt långsamt! Så jag testade Brave istället. Kör det numera på både PC och Android och känner mig rätt nöjd.
Men visst, jag kan sakna Firefox ibland, det var väldigt bra på PC tyckte jag. Vissa plugins också som bara finns till Firefox som jag saknar.

Har det fortfarande kvar på PC. Kanske skulle köra det på PC istället. Eftersom jag ändå inte synkar (eftersom det fungerar så kasst på Brave) så spelar det ingen roll om jag kör olika webläsare på Android och i PC. Det är ju fördelen, man blir inte låst.

Men jag kan störa mig rätt mycket på monopolsträvande företag. Det känns smått olustigt, vissa bitar. Minst sagt. Så bara för det ska jag prova Firefox på PC hädanefter!

/edit: sedan är det Thunderbird för mail sedan hedenhös

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Passade på att donera en slant till Mozilla, det vore ju hemskt tråkigt om Firefox försvann!!

Kanske fler skulle ta och göra..
https://donate.mozilla.org/sv-SE/

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft har kontrat Google genom att bygga in egna nag popups i Windows "Nej men väl inte ska du ställa in Chrome som standardwebläsare, prova Edge snälla..."

Sen har Microsoft dessutom gjort ett antal egna appar/tjänster som skiter i vilken webbläsare man valt som standard och poppar upp Edge i alla fall. Hårdkodade val av webbläsare, vad fint Microsoft. Jag hatar inte er för det, nejdå. Man måste hacka Windows för att få bort det.

Men när det gäller webbläsare är det Chrome/Safari striden står mellan idag. Safari har strax under 20% globalt över alla plattformar idag, vilket inte är dåligt med tanke på att den knappt finns någon annanstans än på IOS enheter.
https://gs.statcounter.com/

Jasså? Det är väl en naturlig följd antar jag men otroligt irriterande. Sånt där trams borde förbjudas.

Jag har förvisso Edge som standardinställning, men startar alltid Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Använder FF, men, hade en del web relaterade plugins i Chrome som också fanns för FF så allt kändes ok, till att börja med. Tyvärr har jag sakta med säkert fått överge dem för att hindra FF från att krascha 10 gånger mer än Chrome. Fortfarande kraschar FF mycket oftare än Chrome eller till och med Edge, dock behåller jag FF tills vidare.

Bytte av integritetsskäl, men samtidigt, alltså, hur fan vet jag att det blev bättre på något märkbart vis? Syns min kalsongstorlek mindre på webben med FF?

Har inte Chrome kommit ikapp vad gäller GDPR och möjligheter att begränsa datauttag?

Jag skulle säga så här:
Är du inloggad på google/facebook så spelar browser inte så mycket roll
Använder du google vanligtvis för att söka och hitta info så hjälper inte firefox (kolla google amp bland annat)

Såklart kan man göra saker svårt för dem:
Ghostery, Privacy Badger (EFF är bra killar), blocka tredjeparts cookies, ...

Men man väljer ju själv hur långt man vill gå.

Kör man android så är ju googles tjänster spyware på steroider, men en del går att stänga av om man spenderar en del timmar på kontoinställningarna på google. Default är att dela position och sånt (google lagrar din platshistorik, hela tiden)

Permalänk

Bytte nyligen tillbaka till Firefox för ca 2 år sedan. Märkte då ingen prestandaskillnad mellan FF och tex Chrome. Kör Chrome ibland pga jobbet kräver det, och tycker varken bättre eller sämre om den prestandamässigt.

Det som får mig att stanna på Firefox är intregritetspolicyn är bättre.