Permalänk
Medlem

Ny PC startar inte [LÖST]

Hej

Köpte en AMD Ryzer 5700G och ASUS B550-plus moderkort, och PC startar men får inte bild.
Testade med externt grafikkort, utan minnet med minnet, 3 olika skärmar, samma sak.

Undrar är dessa två komponenter kompatibla med varandra?

mvh

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Den CPU'n är rätt ny så det kan vara att du måste uppdatera Bios i modekoretet.

Vilket ASUS B550-plus är det? Prime/Tuf/Strix? Asus har gjort rätt så många olika B550 brädor: https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Köpte en AMD Ryzer 5700G och ASUS B550-plus moderkort, och PC startar men får inte bild.
Testade med externt grafikkort, utan minnet med minnet, 3 olika skärmar, samma sak.

Undrar är dessa två komponenter kompatibla med varandra?

mvh

Testat bios flashback för att få in senaste UEFI:n i systemet?
Med bios flashback behöver du inte gå in i UEFI:n utan laddar bara ner senaste biosen för moderkoret och enligt instruktionerna byta namn på filen (finns en fil med som gör jobbet åt dig). Därefter lägger du in biosfilen på en usb sticka (se till att den ligger på root dvs inte i en mapp).
Självklart blir du tyvärr tvungen att ha en fungerande dator i närheten för att kunna utföra ovanstående 🙃

Ta stickan när datorn är avstängd och plugga in i usb porten där de står bios och håll sen i knappen som det står BIOS FLBK till lampan börjar blinka och släpp knappen. Vänta därefter tills lampan slocknar (kan ta upp till 8 minuter) och se om du kan starta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Testat bios flashback för att få in senaste UEFI:n i systemet?
Med bios flashback behöver du inte gå in i UEFI:n utan laddar bara ner senaste biosen för moderkoret och enligt instruktionerna byta namn på filen (finns en fil med som gör jobbet åt dig). Därefter lägger du in biosfilen på en usb sticka (se till att den ligger på root dvs inte i en mapp).
Självklart blir du tyvärr tvungen att ha en fungerande dator i närheten för att kunna utföra ovanstående 🙃

Ta stickan när datorn är avstängd och plugga in i usb porten där de står bios och håll sen i knappen som det står BIOS FLBK till lampan börjar blinka och släpp knappen. Vänta därefter tills lampan slocknar (kan ta upp till 8 minuter) och se om du kan starta datorn.

Jag får inte alls bild. Utan bild man kan inte göra så mycket.

mvh

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Den CPU'n är rätt ny så det kan vara att du måste uppdatera Bios i modekoretet.

Vilket ASUS B550-plus är det? Prime/Tuf/Strix? Asus har gjort rätt så många olika B550 brädor: https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

TUF

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Jag får inte alls bild. Utan bild man kan inte göra så mycket.

mvh

Om du läser hans inlägg beskriver han hur man gör en bios flashback vilket är hur man uppdaterar bios på moderkortet utan att kunna starta datorn, antagligen det du behöver göra.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Skrivet av njanja:

Hej

Köpte en AMD Ryzer 5700G och ASUS B550-plus moderkort, och PC startar men får inte bild.
Testade med externt grafikkort, utan minnet med minnet, 3 olika skärmar, samma sak.

Undrar är dessa två komponenter kompatibla med varandra?

mvh

Dubbelkolla så att ramstickorna också fäster korrekt i slottarna, utan minnen får du inte heller någon bild. Prova en sticka om du har två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Jag får inte alls bild. Utan bild man kan inte göra så mycket.

mvh

Du behöver bara en fungerande dator för att ladda ner och döpa om bios filen resten kan du göra utan att cpu, minne eller gpu är inkopplat utan endast moderkort och 24 pins kontakt.

https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Jag får inte alls bild. Utan bild man kan inte göra så mycket.

mvh

man kan uppdatera bios utan bild på en del moderkort...

det har en USB flash funktion på moderkortet. Oftast är det för X570 modellerna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@SectionX2, @Widde, @frenetikern, @webbson

Hej Alla

Läste lite för snabbt, sista gången när jag satte ihop en PC var på början av 2017. Det har hänt mycket sedan dess.
Först och främst jag vill tacka alla för snabba svar. Ska testa när jag kommer hem. Igår såg jag att mitt moderkort har en sådant funktion för att flasha BIOS.
Det ska vara spännande att se om jag lyckas eller inte. Jag återkommer med ett svart till er.

mvh

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

@SectionX2, @Widde, @frenetikern, @webbson

Hej Alla

Läste lite för snabbt, sista gången när jag satte ihop en PC var på början av 2017. Det har hänt mycket sedan dess.
Först och främst jag vill tacka alla för snabba svar. Ska testa när jag kommer hem. Igår såg jag att mitt moderkort har en sådant funktion för att flasha BIOS.
Det ska vara spännande att se om jag lyckas eller inte. Jag återkommer med ett svart till er.

mvh

Vi håller tummar & tår👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Först och främst jag vill tacka alla för snabba svar. Ska testa när jag kommer hem. Igår såg jag att mitt moderkort har en sådant funktion för att flasha BIOS.
Det ska vara spännande att se om jag lyckas eller inte. Jag återkommer med ett svart till er.

mvh

Du kanske redan är i full färd att uppdatera BIOS men annars, har du kollat om Q-LED indikerar vad som är fel?
https://www.asus.com/support/FAQ/1042678/

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för att ni höll tummar och tår, nu fungerar. Det var bara att flasha BIOS.

mvh

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB