Google Home - Musik på 2 enheter fungerar inte

Permalänk
Medlem

Google Home - Musik på 2 enheter fungerar inte

Hej! Precis införskaffat mig två stycken Google home-enheter. (Högtalare)
Jag har ena i köket och andra i vardagsrummet och jag har läst att man ska kunna spela musik från t.ex. Spotify samtidigt på båda högtalarna men får det inte att fungerar.

Jag har byggt ihop en högtalargrupp som jag döpt till "Hemgrupp" samt lagt till högtalaren från köket och vardagsrummet men den vägrar ändå spela upp musiken på båda.

Det fungerar felfritt att spela musik på en högtalare (Spela musik på köket" eller "....på vardagsrum") men att spela till en grupp fungerar inte alls.

"OK, Google! Spela musik på Hemgrupp" men då säger den bara att den inte förstår.
Har även provat att säga samma sak via Google Assistenten i min telefon men det ända som händer då är att den öppnar Youtube och söker/sätter på en video relaterad till meningen "Musik på Hemgrupp".

Har provat att göra en ny grupp med annat namn men icke, det vill inte fungera.
Någon som upplevt detta och vet vad jag gör för fel?

Permalänk
Medlem

@Elox91: Tror du får gå in i google home appen och där sätta vilket som ska vara din "default" uppspelningsenhet.

Permalänk
Medlem

Döp om gruppen till nåt annat, t.ex. Hemma.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Elox91: Tror du får gå in i google home appen och där sätta vilket som ska vara din "default" uppspelningsenhet.

Man kan endast välja en enhet som default.

Skrivet av LudvigLindell:

Döp om gruppen till nåt annat, t.ex. Hemma.

Som nämnt har jag provat flera olika namn på gruppen, bland annat "hemma" men fungerar ändå inte.

Permalänk
Medlem

Att tillägga: Jag hittar högtalargruppen och kan spela upp musik på båda enheterna om jag manuellt går in i Spotify-appen på min telefon och castar till gruppen.

Har även provat att installera om Google home-appen samt fabriksåterställt Google home-högtalarna men ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elox91:

Att tillägga: Jag hittar högtalargruppen och kan spela upp musik på båda enheterna om jag manuellt går in i Spotify-appen på min telefon och castar till gruppen.

Har även provat att installera om Google home-appen samt fabriksåterställt Google home-högtalarna men ingen skillnad.

Bumpar denna och hoppas trådskaparen finns kvar.
Har samma problem med min nest och 2 st Xiaomi högtalare. Hur löste du det?
Bara problem vid röstkommando om att spela upp i högtalargrupp aldrig annars.

Permalänk
Medlem

Har ingen lösning men kan ge lösning på mitt problem.
Rätt ofta slutar gruppen att fungera för mig vid rösstyrning. Svaret = Något gick tyvärr fel, försök igen
Behöver då ta bort gruppen, skapa en ny (oftast nytt namn) och sen startar om routern. Sen funkar det med rösstyrning igen, iaf några dagar/veckor.
Det funkar alltid att spela direkt från Spotify dock.
Det är väldigt ofta som det inte fungerar så funderar på att byta system faktiskt då jag inte ens får fram vad felet är.