HP frågar SweClockers om erbjudanden inför skolstarten

Permalänk
Melding Plague

HP frågar SweClockers om erbjudanden inför skolstarten

Vad skulle medlemmarna önska för datorerbjudanden lagom till höstterminen? HP Store tar temperaturen i forumet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Billig laptop som uppfyller grundkraven för Windows 11 skulle jag säga. Man kan diskutera vad grundkraven är, men 8GB ram och 256GB ssd plus vettig cpu kan nog de flesta hålla med om att man vid nyköp minst borde ha. Jag själv anser att 16GB och 500GB ssd är vad man minst borde ha, men då blir de genast mycket dyrare. Och frågan är om marknaden vill betala så mycket extra. När jag kollade på elgiganten så såg jag bara HP Pavilion 15-ec1818no som var "billig" och den ser ut som en gamigdator. https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/262855...

En ultraportabel dator som ser ut som en Apple M1 och kostar ungefär detsamma tror jag får tuff konkurrens. Likaså andra som kostar runt 15000kr eller så, visst om det är en gaming pc. Men jag tror inte så många skolelever och studenter köper en sådan mer ren dyr arbetsdator bortsett från Apples.

Permalänk
Medlem

Skulle jag plugga skulle jag vilja ha en lätt och smidig dator med bra batteri. Någon processor som inte blir så varm men som man kan spela lättare spel med. T.ex. Ryzen 4600U eller 5600U.

Den får gärna ha något billigare och strömsnålt grafikkort för lättare spel t.ex. RTX 3050 GTX 1660. Eller åtminstone ett 1650 eller motsvarande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

En ultraportabel med schysst batteritid och ett habilt tangentbord skulle vara intressant. En egen uppkoppling skulle vara ett plus som kanske inte känns alltför orimligt numer?

Permalänk
Skrivet av Ischy:

En ultraportabel med schysst batteritid och ett habilt tangentbord skulle vara intressant. En egen uppkoppling skulle vara ett plus som kanske inte känns alltför orimligt numer?

Egen uppkoppling är en omtvistat sak sedan tillbaka till 90talet. De som idag främst använder det anser jag inte är studenter. Utan mer företagsanvändare som av olika anledningar vill kunna skilja på trafiken från mobilen och datorn.
Vanligt är att man har en mobil som tappar datatrafiken när man ringer och man har då svårt att samtidigt göra det arbete man gör vid datorn. Att ett extra abonnemang kostar extra är en bagatellsak i sammanhanget.

För privatpersoner så att köpa ett extra abonnemang till datorn är väldigt ovanligt behov som folk vill betala ett extra abonnemang för.

*edit*
Standardiserade portar är dock inte fel, sedan kan folk i efterhand montera det de vill ha. Om det är IC/ID-läsare, gsmmodem etc. Fast jag tror dessa portar pcmcia som de hette förr håller på att dö ut.

Permalänk
Medlem

En prisvärd färglaserskrivare!

Permalänk
Medlem

Svarar åt dottern, som går andra året i gymnasiet

Permalänk
Medlem

Portabel med schysst batteritid, samt gärna med en extra laddare. Då man brukar glömma den ibland, samt när någon lånar men inte lämnar tillbaka den förrän man frågar efter den.

Då vore det skönt att ha en extra tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Är verkligen en gamingdator något man bör satsa på inför skolstarten och som seriöst företag skylta med som kampanj för skolstarten….
Måste ju vara det perfekta sättet för endel att inte sköta sin skolgång.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Är verkligen en gamingdator något man bör satsa på inför skolstarten och som seriöst företag skylta med som kampanj för skolstarten….
Måste ju vara det perfekta sättet för endel att inte sköta sin skolgång.

Detta får mig tänka på alla Back to School erbjudande från vissa elkedjor hade. Där de hade erbjudande på xbox, playstation spel osv.

Men när det gäller laptop så får i princip ingen ungdom 2st dyra laptops. Och då blir det ibland en laptop som de både kan jobba med och spela på. Så spelprestanda har ibland betydelse på en laptop för enklare skolarbete, då laptoppen på fritiden även kommer användas för spel.

Permalänk
Medlem

Max 1.3 kg, touchskärm, 100% RGB, 16:10 eller 3:2

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Max 1.3 kg, touchskärm, 100% RGB, 16:10 eller 3:2

Kunde inte säga det bättre själv. Låg vikt och gärna 3:2 skärm är prio om man ska ha den till studier imo

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

min 14" 16:10 skärm
2 USB typ A (möss, tagentbord, minnen med mera)
2 USB typ C (laddning, dockning osv)
Ethernet kontakt
trådlöst

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

En superdeal på macbook Air skulle vara perfekt. Gissar på att HP inte löser det.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Testpilot

Så billig och nätt dator som möjligt där batteritiden är i fokus.

Räcker med något "low-end" från Intel/AMD på CPU-sidan, 8GB RAM och 128GB lagring. Vill kunna använda datorn till Word, ett gäng chrome-flikar och eventuellt spela något lättare spel på rasterna som inte kräver mer än WASD-knappar och inbyggd grafik.

I dagsläget är det svårt att hitta något prisvärt nytt, utan oftast är det smidigare att bara köpa en begagnad G3/G5 för någon tusenlapp och eventuellt byta batteriet bara. Nya datorer som ligger runt 4 000kr - 5 000kr kommer mer ofta än sällan med någon sketen Atom/Celeron och 4GB RAM med 64GB emmc - Vilket är sjukt ovärt ur alla tänkbara mått, speciellt för studenter med deras marginella bidrag även med lån.

Denna dator såldes ut för något år sedan för drygt €550, det är det perfekta exemplet på en bra plugg/lättare jobbdator. Tyvärr såldes den aldrig i Sverige och även tyska Amazon skeppade aldrig hit heller:
Lenovo Flex 14 2-in-1 - Ryzen 5 3500U, Vega 8, 8GB RAM och 256GB lagring. Touch-skärm och upp till 8h batteri.

Ser att ni (HP) säljer ut denna för 5 990kr nu på kampanjen.
HP Pavilion x360 14-dw1015no - i3-1115G4, 4GB RAM, 256GB lagring & Touch.
Tyvärr är det enligt mig åtminstone 500 - 1 000kr för mycket fortfarande när det bara handlar om 4GB RAM. Har för sjutton nästan bättre specs i min mobiltelefon (Mi 10T Pro 5G), och det är en telefon som kostade 4 800kr ordinarie.

Ändrade struktur och fixade grammatik.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag önskar mig en laptop med batteri som håller längre än garantitiden. HP har ju något av rekord på dåliga batterier och laddare som oförklarligt går sönder precis när garantin på datorn tar slut. Det blir inte bättre av att HP inte har några utbytesbatterier. När jag ringde HPs support så fick jag svaret att de inte hade tillgång till information om min laptop. Alltså, de har ingen information om en dator som de själva tillverkar, hur är det ens möjligt.

Jag förstår att HP hellre vill sälja nya datorer än reservdelar, men ur miljösynpunkt känns det förkastligt att man ska behöva skrota en i övrigt fungerande dator bara för att HP använder batterier av sämsta tänkbara kvalité. Det är pinsamt när ett HP batteri håller knappt 2 år innan det slutar fungera, trots att jag mest kör med laddaren inkopplad. Detta samtidigt som min nu 10 år gamla Macbook Pro fortfarande har ett batteri som håller flera timmar.

Permalänk
Medlem

Ultraportabel laptop med arm-processor önskar jag. Färdig med x86 åtminstone på laptops.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

HP har 2 mycket fina modeller just nu i Envy 14 och Pavilion Aero 13. Ingen av dem i lager dock så det är ju helt värdelöst.

Envy 14 med en Ryzen 7 och GTX 1650ti finns icke.

Pavilion Aero 13 Finns bara med 8gb fastlött icke-uppgraderbart ram vilket är väldigt trött för någon som ska köpa ny dator 2021.

Fick jag drömma hade jag velat ha en Aero 13 med touch, kanske t.o.m 2in1 med penna.

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för att HP gör utmärkta bärbara, men helt värdelösa på batterier.

Fixa.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Så som jag ser det så efterfrågar studenter allt möjligt, inklusive bärbara speldatorer. Tror nog att ett enkelt paket med alla tillbehör som behövs hade gått hem.

Skrivet av Triton242:

Är verkligen en gamingdator något man bör satsa på inför skolstarten och som seriöst företag skylta med som kampanj för skolstarten….
Måste ju vara det perfekta sättet för endel att inte sköta sin skolgång.

Ska själv börja studera nu i höst och för att kunna köra alla applikationer i programmets kurser så behöver jag en laptop med kraftig processor samt grafikkort med större vram utrymme, så för mig blev det en bärbar speldator inköpt. Vet att det är vanligare idag att studenter använder speldatorer för studier då prestanda krävs, eller för att gejma under raster och uppehåll, men det är deras ansvar.

Hade dock gärna skaffat en professionell bärbar som Dell XPS eller HP envy istället för min, men då den ena är på tok för dyr och den andra hade gamla komponenter så köpte jag en Acer Predator Triton från fyndhörnan istället. Hade dessutom varit enklare att välja HP om deras 15 och 17 tums modeller hade 16:10 skärmar istället för 16:9, Dells XPS serien kostar runt 10000kr mer än Envy men enbart deras skärmformat fick mig att se dem som ett alternativ då det är bekvämare med mer höjd när man håller på med produktivitet.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag önskar mig en laptop med batteri som håller längre än garantitiden. HP har ju något av rekord på dåliga batterier och laddare som oförklarligt går sönder precis när garantin på datorn tar slut.

Jag har 3 HP laddare hos mig, och ingen av dem har gått sönder. Den äldsta är 10 år gammal nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Så som jag ser det så efterfrågar studenter allt möjligt, inklusive bärbara speldatorer. Tror nog att ett enkelt paket med alla tillbehör som behövs hade gått hem.

Ska själv börja studera nu i höst och för att kunna köra alla applikationer i programmets kurser så behöver jag en laptop med kraftig processor samt grafikkort med större vram utrymme, så för mig blev det en bärbar speldator inköpt. Vet att det är vanligare idag att studenter använder speldatorer för studier då prestanda krävs, eller för att gejma under raster och uppehåll, men det är deras ansvar.

Hade dock gärna skaffat en professionell bärbar som Dell XPS eller HP envy istället för min, men då den ena är på tok för dyr och den andra hade gamla komponenter så köpte jag en Acer Predator Triton från fyndhörnan istället. Hade dessutom varit enklare att välja HP om deras 15 och 17 tums modeller hade 16:10 skärmar istället för 16:9, Dells XPS serien kostar runt 10000kr mer än Envy men enbart deras skärmformat fick mig att se dem som ett alternativ då det är bekvämare med mer höjd när man håller på med produktivitet.

Du är undantaget som bekräftar regeln med andra ord.

Permalänk
Inaktiv

Chromebook, 2-1 med 2k upplösning och IPS skärm

Permalänk
Medlem

En lätt bärbar dator med 14" skärm som är flippbar och har touchscreen. Då kan man både skriva anteckningar och rita figurer när det behövs. Ett bra tangentbord är som inte låter så mycket så att man stör på föreläsningar eller möten är ett stort plus.

Sedan är batteritid för normalt användande på minimum 9 h ett krav. Som någon var inne på, 2 st USB-A, 2 st USB-C samt även en HDMI kontakt för enkelt anslutning utan adapter till en TV, skärm eller valfritt tillbehör. En variant med diskret grafikkort där man kan labba med enklare AI / ML eller spela ett enklare spel skulle sockså vara bra.

Det räcker troligen med 4 enkla kärnor i CPUn, 8-16 Gb minne. Lagringen bör vara 256-512 Gb SSD nvme i formfaktorn 2282 som är enkel att komma åt för att uppgradera om behovet skulle uppstå.

Då mobilitet är det viktigaste är behovet av en nätverkskontakt minimalt så den kan skippas.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]