Permalänk
Medlem

Scam eller inte?

Tjena!

Köpte en processor av en snubbe på marketplace (Hatar egentligen marketplace) vet inte vad jag fick för mig

Iallafall, har betalat personen i fråga för processorn och frakt, har nu gått 4 dagar och inget har dykt upp. Det har "registrerats" i appen Postnord att han skapat en försändelse men sen bara lämnat den så. Finns alltså inget tecken på att den är inlämnad och brukar skicka endel saker själv o vet att det uppdateras ganska fort.

Så jag frågade om han kunde skicka en bild på paketet så skickade han detta (Har suddat ut min adress):

Vad är detta ens för scuffed paket? Vad är det för siffror? Det är definitivt ingen spårbar "skicka lätt" lapp på den?

Har jag blivit scamad, vad tror ni? :/

Admins får flytta tråden om den inte ligger rätt, visste inte va jag skulle kategorisera som.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Det är ett betalt brev med portokod skriven - istället för frimärke.
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/p...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceee:

Vad är detta ens för scuffed paket? Vad är det för siffror? Det är definitivt ingen spårbar "skicka lätt" lapp på den?

Har jag blivit scamad, vad tror ni? :/

Scuffed? Det är en vadderad påse. Hade inte förväntat mig något annat själv (även om jag aldrig hade skickat det så).
Sifforna och bokstäverna kan mycket väl vara PostNords "nya" portokoder som används istället för frimärken, dvs det är skickat som brev istället för paket, bara en gissning dock.

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid vara scam men ha lite is i magen. Är det inget skicka lätt paket utan streckkod så är det inte säkert att det kommer några statusuppdateringar alls. Jag fick vänta 6 arbetsdagar på ett skicka lätt paket nyligen och den senaste stausen var bara att det blivit inlämnat sen dök det upp bara. Man blir lite otålig men det är inte så mycket mer du kan göra just nu än att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är ett betalt brev med portokod skriven - istället för frimärke.
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/p...

Hade ingen aning att detta existerade, ska läsa.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Scuffed? Det är en vadderad påse. Hade inte förväntat mig något annat själv (även om jag aldrig hade skickat det så).
Sifforna och bokstäverna kan mycket väl vara PostNords "nya" portokoder som används istället för frimärken, dvs det är skickat som brev istället för paket, bara en gissning dock.

Yeah det va dem random ass siffrorna som förvirrade mig

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kan ju alltid vara scam men ha lite is i magen. Är det inget skicka lätt paket utan streckkod så är det inte säkert att det kommer några statusuppdateringar alls. Jag fick vänta 6 arbetsdagar på ett skicka lätt paket nyligen och den senaste stausen var bara att det blivit inlämnat sen dök det upp bara. Man blir lite otålig men det är inte så mycket mer du kan göra just nu än att vänta.

Aight aight, får väl ge det nästa vecka med!

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Om portokoder

Från postnords hemsida:

Citat:

Består av tolv tecken.
Skrivs för hand i övre högra hörnet på försändelsen.
Fyra tecken per rad, tre rader.
Skrivs med versaler i svart eller blått.

Så ser ok ut, ge det några dagar till.

Permalänk
Skrivet av Iceee:

Det har "registrerats" i appen Postnord att han skapat en försändelse men sen bara lämnat den så.

Det låter skumt. Om man använder portokoder får man inget kolli-id, så Postnord-appen borde inte kunna se att någon skickat något. Jag använde portokoder för att skicka vykort från Danmark under semesterresan och det enda jag behövde ange på hemsidan var vilket land vykorten skulle skickas till. Sedan var det en handskriven adress på vykortet.

Vem tusan skickar en processor som ospårbart brev?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kommenterande 2:

Det låter skumt. Om man använder portokoder får man inget kolli-id, så Postnord-appen borde inte kunna se att någon skickat något. Jag använde portokoder för att skicka vykort från Danmark under semesterresan och det enda jag behövde ange på hemsidan var vilket land vykorten skulle skickas till. Sedan var det en handskriven adress på vykortet.

Vem tusan skickar en processor som ospårbart brev?

Enligt egen erfarenhet: När det handlar om billigare grejer är det inte helt ovanligt att köparen får betala extra för spårbart/försäkrat. Men då pratar vi kanske om någon hundralapp i värde, inte tusenlappar.

/Hans

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ännu en sånhär tråd...

Vänta alltid en vecka. Lördag och söndag räknas inte även om man skulle tro att det var sju dagar på en vecka.

Vanligtvis får jag vänta 2 veckor då jag mer eller mindre bor ute i havet. Lyckans landkrabbor ni är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det låter skumt. Om man använder portokoder får man inget kolli-id, så Postnord-appen borde inte kunna se att någon skickat något. Jag använde portokoder för att skicka vykort från Danmark under semesterresan och det enda jag behövde ange på hemsidan var vilket land vykorten skulle skickas till. Sedan var det en handskriven adress på vykortet.

Vem tusan skickar en processor som ospårbart brev?

Ingen aning, detta är jätte skumt. Det jag tycker är konstigt med? Jag har lixom både ett kolli-id och hans "portokod" nu? Fattar ingenting honestly.

Detta har jag i appen:

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Enligt egen erfarenhet: När det handlar om billigare grejer är det inte helt ovanligt att köparen får betala extra för spårbart/försäkrat. Men då pratar vi kanske om någon hundralapp i värde, inte tusenlappar.

/Hans

Bad om att få betala för spårbart, och nu vette fan va jag fått honestly. Får se om det dyker upp ngt i veckan

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Ännu en sånhär tråd...

Vänta alltid en vecka. Lördag och söndag räknas inte även om man skulle tro att det var sju dagar på en vecka.

Vanligtvis får jag vänta 2 veckor då jag mer eller mindre bor ute i havet. Lyckans landkrabbor ni är.

Förstår vad du menar, men tycker du inte det är konstigt att det både skulle finnas ett kolli-id nu och en portokod? Han kan ju omöjligt betalat dubbelt, bilden känns typ fake bara för att ha någon sorts bevis men vi får väl se.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceee:

Ingen aning, detta är jätte skumt. Det jag tycker är konstigt med? Jag har lixom både ett kolli-id och hans "portokod" nu? Fattar ingenting honestly.

Detta har jag i appen:
https://i.imgur.com/JilEOjb.png

Den bilden säger bara att personen betalat för frakt, men att den än så länge inte lämnat in till ett PostNord ombud

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den bilden säger bara att personen betalat för frakt, men att den än så länge inte lämnat in till ett PostNord ombud

Yeah det är det jag menar, det spårbara är inte inlämnat men ändå så säger han att han skickat paketet...

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Iceee:

Bad om att få betala för spårbart, och nu vette fan va jag fått honestly. Får se om det dyker upp ngt i veckan

Ja, just portokoder verkar bara kunna användas för Postnords "brev"-tjänst, och då är det inte spårbart eller försäkrat (eftersom rekommenderat blir en annan tjänst). Så det är nog kanske värt att ta upp frågan med säljaren så att det blir klargjort vad som har hänt. Om det nu kommer fram så bör du ju inte betala för spårbar frakt om den inte varit det.

/Hans

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceee:

Bad om att få betala för spårbart, och nu vette fan va jag fått honestly. Får se om det dyker upp ngt i veckan

Skillnad på spårbart och försäkrat. Skicka lätt ger en väldigt falsk trygghet egentligen tyvärr och ska inte användas för saker man inte kan riskera inte kommer fram, precis som om man hade skickat det rakt av i ett vanligt kuvert, bittert nog.
Det kan lika gärna vara postnord som sjabblat, tyvärr, även om det går längre tid. Varit med om att personen på Willys/ombudet "scannat in paketet fel" och därför såg det liknande ut som för dig. Dök upp, men tog många veckor och postnord kan inte göra något åt det då tjänsten är en förklädd brevtjänst som sagt, tyvärr.
Du kan ju också scammats, men personen har ändå bemödat sig med att fota, det enda som vore mer trovärdigt vore ju att hen filmade då de lämnade från sig paketet. Kan som sagt bara vara ett smart sätt att scamma på, men det är 50/50 mellan att Postnord fuckat upp såväl som risk för scam imho.

Permalänk
Medlem

Om det är en scam känns det lite väl omständigt att dels betala för frakten och dels ta kort på det (vid inlämningen) för att sedan ta tillbaka paketet? Eftersom koden endast kan användas en gång, och har en giltighetstid på 10 dagar, så borde väl Postnord kunna spåra ifall paketet blivit verkligen blivit inlämnat och avscannat eller ej, även om det fraktalternativet inte är spårbart i sig?

1% risk för scam, 2% risk att Postnord klantar sig, 97% chans att det kommer fram i början på nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Om det är en scam känns det lite väl omständigt att dels betala för frakten och dels ta kort på det (vid inlämningen) för att sedan ta tillbaka paketet? Eftersom koden endast kan användas en gång, och har en giltighetstid på 10 dagar, så borde väl Postnord kunna spåra ifall paketet blivit verkligen blivit inlämnat och avscannat eller ej, även om det fraktalternativet inte är spårbart i sig?

1% risk för scam, 2% risk att Postnord klantar sig, 97% chans att det kommer fram i början på nästa vecka

Tycker med det är lite omständigt men han slutat svara på messenger

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Skillnad på spårbart och försäkrat. Skicka lätt ger en väldigt falsk trygghet egentligen tyvärr och ska inte användas för saker man inte kan riskera inte kommer fram, precis som om man hade skickat det rakt av i ett vanligt kuvert, bittert nog.
Det kan lika gärna vara postnord som sjabblat, tyvärr, även om det går längre tid. Varit med om att personen på Willys/ombudet "scannat in paketet fel" och därför såg det liknande ut som för dig. Dök upp, men tog många veckor och postnord kan inte göra något åt det då tjänsten är en förklädd brevtjänst som sagt, tyvärr.
Du kan ju också scammats, men personen har ändå bemödat sig med att fota, det enda som vore mer trovärdigt vore ju att hen filmade då de lämnade från sig paketet. Kan som sagt bara vara ett smart sätt att scamma på, men det är 50/50 mellan att Postnord fuckat upp såväl som risk för scam imho.

Går o lägga till värde på Skicka lätt FYI

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Iceee:

Tycker med det är lite omständigt men han slutat svara på messenger

Människor har egna liv, är paketet inlämnat och säljaren förklarat för dig hur det gått till kan jag mycket väl förstå att du nedprioriteras.
Lämnades paketet nu in i onsdags (enligt bild) har det alltså gått två arbetsdagar sedan dess.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Går o lägga till värde på Skicka lätt FYI

Lika om man skickar för en viss vikt blir de försäkrat upp till 50k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iceee:

Tycker med det är lite omständigt men han slutat svara på messenger

Jag säljer mycket på tradera, jag har alla alternativ för frakter som köparna själv får välja. När dom gjort de köper jag det dom valt som fraktsätt. Skickar paketet och så är det med det. Jag skickar paketen 0-2 dagar efter frakten är köpt. Beroende på helgdagar tid på dygnet osv.

Sen om en köpare spammar sönder mig så slutar jag svara med. Jag har ju skickat paketet så som dom vill m.m. Om de inte är framme på 7 arbetsdagar då kan jag börjar kolla och dividera men inte annars.

Skicka lätt tar enligt min erfarenhet allt från 2-7 dagar att komma fram verkar beropå eller liknande. Vet ärligt inte ibland när man skickar till Stockholm tar det en dag och ibland 4 oklart varförz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Jag säljer mycket på tradera, jag har alla alternativ för frakter som köparna själv får välja. När dom gjort de köper jag det dom valt som fraktsätt. Skickar paketet och så är det med det. Jag skickar paketen 0-2 dagar efter frakten är köpt. Beroende på helgdagar tid på dygnet osv.

Sen om en köpare spammar sönder mig så slutar jag svara med. Jag har ju skickat paketet så som dom vill m.m. Om de inte är framme på 7 arbetsdagar då kan jag börjar kolla och dividera men inte annars.

Skicka lätt tar enligt min erfarenhet allt från 2-7 dagar att komma fram verkar beropå eller liknande. Vet ärligt inte ibland när man skickar till Stockholm tar det en dag och ibland 4 oklart varförz

Spammar inte sönder men man blir ju lite nojig när jag såg i efterhand att
"X är förekommande i mål. Ett eller flera ärenden avser brottmål där X åtalats vid en eller flera domstolsinstanser."

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iceee:

Spammar inte sönder men man blir ju lite nojig när jag såg i efterhand att
"X är förekommande i mål. Ett eller flera ärenden avser brottmål där X åtalats vid en eller flera domstolsinstanser."

Kanske slagit någon på fyllan? Kört för fort? Kört cross eller liknande på allmän väg?

Bara för att han är dömd betyder de inte att han är en bedragare eller yrkes-topp kriminell. Kan vara en vanlig Svensson som gjort ett snedsyeg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Kanske slagit någon på fyllan? Kört för fort? Kört cross eller liknande på allmän väg?

Bara för att han är dömd betyder de inte att han är en bedragare eller yrkes-topp kriminell. Kan vara en vanlig Svensson som gjort ett snedsyeg.

I guess you're right

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Enligt egen erfarenhet: När det handlar om billigare grejer är det inte helt ovanligt att köparen får betala extra för spårbart/försäkrat. Men då pratar vi kanske om någon hundralapp i värde, inte tusenlappar.

Billiga saker kanske man skickar ospårbart och är mottagaren någon man känner och litar på kanske man tillåter lite dyrare saker med ospårbar frakt, men något sådant dyrt skulle jag inte skicka oförsäkrat och ospårbart.

Skrivet av Iceee:

Ingen aning, detta är jätte skumt. Det jag tycker är konstigt med? Jag har lixom både ett kolli-id och hans "portokod" nu? Fattar ingenting honestly.

Detta har jag i appen:
https://i.imgur.com/JilEOjb.png

Konstigt. Om han både köpt en portokod och valt Skicka Lätt, ser det ut som att han betalat två gånger om för frakten.

Skrivet av payc:

Om det är en scam känns det lite väl omständigt att dels betala för frakten och dels ta kort på det (vid inlämningen) för att sedan ta tillbaka paketet?

Är man bedragare kan man skriva in en falsk portokod. Ingen annan än avsändaren och Postnord kan ju verifiera om koden är äkta.

Skrivet av payc:

Eftersom koden endast kan användas en gång, och har en giltighetstid på 10 dagar, så borde väl Postnord kunna spåra ifall paketet blivit verkligen blivit inlämnat och avscannat eller ej, även om det fraktalternativet inte är spårbart i sig?

Förmodligen får inte Postnord lämna ut den uppgiften av integritetsskäl.

Skrivet av anon300311:

Bara för att han är dömd betyder de inte att han är en bedragare eller yrkes-topp kriminell. Kan vara en vanlig Svensson som gjort ett snedsyeg.

Att han åtalats betyder att en åklagare ansåg att det fanns tillräckliga bevis för att ställa honom inför domstol. Det är dock inte säkert att han dömts för något; han kan lika gärna ha blivit frikänd.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta det lite lugnt. I bästa fall hämtade PostNord brevet onsdag eftermiddag. Torsdag, fredag och idag måndag är tre arbetsdagar. Brev brukar dessutom kunna ta lite längre tid än paket.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tycker du ska ta det lite lugnt. I bästa fall hämtade PostNord brevet onsdag eftermiddag. Torsdag, fredag och idag måndag är tre arbetsdagar. Brev brukar dessutom kunna ta lite längre tid än paket.

Ja, brev, dock så har han ju köpt frakt via Skicka lätt, och då ska det finns med på spårningen att paketet lämnats in. Det har det gjort på alla paket jag skickat/tagit emot med skicka lätt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig