Permalänk
Medlem

Sämsta produktköp ni gjort

Halloj!

Har varit intresserad att få en inblick i vad de sämsta produktköp av tekniska produkter har varit för personer, och varför. Om ni har införskaffat någon produkt som inte levde upp till förväntan så skulle det vara kul att veta mer om det.

Permalänk
Medlem

Corsair Hydro H100i RGB Platinum

Led i CPU delen slutade funka efter nåra månader. När den har varit igång ett tag så slockarna de flesta färgerna o iprincip bara rött funkar.
Den låter som fan. Lite load på CPU o fläktarna drar igång åt helvette.
Pumpen prasslar på lägre varv än full speed.

Jag va dock för lat för att reklamera o montera ny kylare så sitter med den ändå. Den funkar ju. Alltså som kylare. Men allt annat är skit på den.

Just ja. Det va ett helvette o skruva fast fläktarna på radiatorn oxå. Fanns inga färdiga gängor så man fick ta i utav helvette med skruvmejsel.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Mitt sämsta tech köp var en Synology NAS med 4 diskar. Den var dyr och gick sönder efter 2 år. Var otroligt svårt att automatsynca den mot molnet också. Jag har ett gammalt chassi så jag har mer än väl plats för diskarna i datorn. Trodde jag skulle spara lite ström, men datorn drar inte så värst mycket mer i idle, så det finns inte en chans att jag sparade in några pengar.

I motsats till @Mullvaden83 ovan hade jag en Corsair H100i (utan RGB) som funkade som en klocka i 5 år. (Den funkar fortfarande, men ligger på en hylla)

Permalänk
Medlem

En luftrenare för 3200kr i somras som mest står och samlar damm i ett hörn.

Permalänk
Medlem

unifi usg pro 4. mest på grund av deras kassa mjukvara, allt är bara halvfärdigt!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

För typ 15 år sen köpte jag en köpte jag en dator från Inet (även ihopbyggd av dem).
Den kraschade helt random då och då. Det spelade ingen roll vad man gjorde på datorn. Den kunde krascha om man surfade, spelade, kollade på film eller t o m om man inte gjorde något alls. Ibland efter några sekunder man startat datorn, eller efter några minuter eller timmar.
Testade installera om Windows flera gånger, utan att det hjälpte. Med åren hade jag bytt ut alla komponenter utom moderkort och processor, men krascherna försvann aldrig.
Kunde ha skickat tillbaka datorn till Inet för felsökning men det var den enda dator jag hade och kunde inte vara utan, så jag hade hoppats på att lösa felet själv...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Avstängd

Min första egna laptop (hade haft några jobblaptops innan) när jag började plugga systemvetenskap. Jag gick för mycket på spec och inte tillräckligt på andra egenskaper som visade sig vara ack så viktiga. Det var en HP på tolv tum, Athlon X2 (eller var det bara Athlon 64?), blank skärm (som var katastrof i ljusa skolmiljöer) på 1280x800 pixlar, och kvaliteten var hemsk. Den knakade och knarrade bara man skrev på den. Tangentbordet, som var obekvämt och sladdrigt, gjorde märken på skärmen efter bara några veckor. Touchplattan var horribel. Och så vidare. Efter typ ett år köpte jag en Thinkpad istället och har stannat med mestadels sådana sedan dess.

Edit: Priset var tio-elva tusen någonstans så det var ingen billig maskin. Thinkpaden kostade dock ungefär samma tack vare studentrabatt och den var så mycket bättre på alla områden.

Permalänk
Medlem

IBM Deskstar 75GXP. Click of death. Blev av med ett stort skolarbete.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

En luftrenare för 3200kr i somras som mest står och samlar damm i ett hörn.

En luftrenares uppgift är väl att samla damm?

Permalänk
Medlem

Steelseries 7H som ena hörluren la av efter 2 dagar. Precis innan så lade min mus från Steelseries av och har inte köpt utav dem igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Griffin iTrip for iPod. D.v.s. en överprisad FM-sändare till iPod. Svårt att få bra ljudkvalitet, mycket störningar och konflikter med annat på FM-bandet. En rätt värdelös uppfinning egentligen som totalt ersattes av AUX strax efter jag köpte den. Hade heller knappt något behov av den heller då jag var ett barn utan egen bil...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av thexps:

En luftrenare för 3200kr i somras som mest står och samlar damm i ett hörn.

Då gör den sitt jobb bra, skojar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Duder:

Griffin iTrip for iPod. D.v.s. en överprisad FM-sändare till iPod. Svårt att få bra ljudkvalitet, mycket störningar och konflikter med annat på FM-bandet. En rätt värdelös uppfinning egentligen som totalt ersattes av AUX strax efter jag köpte den. Hade heller knappt något behov av den heller då jag var ett barn utan egen bil...

Det där känner jag igen, Idén med en FM-sändare är ju riktigt bra och det känns coolt att liksom köra sin egen väldigt lokala radiostation. Kanske färgat av att piratradiostationer var riktigt coolt när jag var tonåring, kassetterna man spelade in när man var i exempelvis London var ju guld värda här hemma.

Men i praktiken så är det verkligen kasst. Delvis handlar det väl om effekten som är tillåten för "sändningen", jag minns att det fanns någon mp3-spelare med inbyggd FM-sändare där man kunde ställa in att man befann sig i USA och då funkade den mycket bättre för den tillåtna effekten var så mycket högre (tror det var Jens of Sweden). Men de lagliga här räckte ju inte från instrumentbrädan upp till antennen på taket liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

En luftrenare för 3200kr i somras som mest står och samlar damm i ett hörn.

En luftrenare ska stå och samla damm i ett hörn! Är supernöjd med vår här

Permalänk
Medlem

Inte direkt datorrelaterat men en elmoped från OBG Rides. Den gick inte att köra på något annat än rensopad asfalt i fint väder. Drog in fruktansvärt med grus, lera och vatten. För att inte nämna alla elproblem och den uselt långsamma e-mail supporten. Tog över ett halvår av mejlande och bevisföring för att reklamera mopelen, hade aldrig gått om jag inte haft juridiska kunskaper. Innan reklamationen försökte en professionell lokal verkstad fixa elproblemen (med godkännande av obg rides) och de hade lyckats om OBG Rides inte hade skickat fel reservdelar. De är fullt okapabla att skilja på watt och volt trots tydliga instruktioner. Håll er borta från dem.

Permalänk
Medlem

inno3d geforce rtx 3090 ichill x4

Låter som F##N, Vid belastning,

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

ATI Rage Fury MAXX. Jävligt varierande prestanda och instabilt som satan. Ett dåligt grafikkortsköp helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

Trådlös mus någonstans kring/efter millenieskiftet. Kan nog ha varit nån logitech-produkt.

IR-överföring. Bara en sån sak allstå ;). Höll man musen lite snett eller något kom i vägen visuellt så tappade den ju kontakten. Bedrövlig delay och ännu värre uppdateringsfrekvens - när den väl fungerade.

Tekniken var inte mogen fär det här ännu - och det var nog heller inte något från premiumsegmentet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Asus rog phone(den första). Dålig hårdvara(har fått både hörlursjacket och kretskortet utbytt, i två olika ärenden), i kombination med att asus övergav den snabbare än man överger datormöss som medföljer oem-datorer, så har det varit en rätt kass upplevelse Blir aldrig en asus-telefon igen efter den här.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Det är nog dött lopp mellan Logitech G930 Trådlöst headset och Logitech G903 Trådlös mus.

Headsetet dog efter ett knappt halvår. Tydligen kunde man inte använda lurarna medan de laddades (även fast det var ett säljargument).

Musen fungerade helt okej i några dagar innan den började multiklicka, d.v.s. varje enskilt klick registrerades som två eller flera.

Låt oss säga att jag håller mig till trådat framöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vallej:

Halloj!

Har varit intresserad att få en inblick i vad de sämsta produktköp av tekniska produkter har varit för personer, och varför. Om ni har införskaffat någon produkt som inte levde upp till förväntan så skulle det vara kul att veta mer om det.

Lätt!

QNAP NAS - Deras "värsting" för konsument 2013.
Slöare gränssnitt har jag inte varit med om sedan jag försökte installera Windows 2000 på en 486.
Sedan var funktionerna bra, men jag använde den aldrig. Molnlagring började bli en grej då 2013 och den hade en inbyggd Dropbox-klient/app så det var smooth, tills en uppgradering kom och Dropboxappen försvann för att aldrig återvända.
Gav bort diskarna och slängde NASen i soprummet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En luftrenare ska stå och samla damm i ett hörn! Är supernöjd med vår här

Haha, spot on!

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Huawei P20 Pro. Gick på all marknadsföring och recensioner om hur bra kamera Huawei har. Det visar sig att det är en "socialamedierkamera" som ger övermättade färger och med upplösning som ser förjävlig ut vid granskning på dator och med vettig skärm. Blir säkert jättefina bilder av avokadomackor på Instagram, men oanvändbar till annat. Nu vill den också pracka på en uppdateringar hela tiden från deras egen mjukvaruplattform där bitar bara är på kinesiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Det är nog dött lopp mellan Logitech G930 Trådlöst headset och Logitech G903 Trådlös mus.

Headsetet dog efter ett knappt halvår. Tydligen kunde man inte använda lurarna medan de laddades (även fast det var ett säljargument).

Musen fungerade helt okej i några dagar innan den började multiklicka, d.v.s. varje enskilt klick registrerades som två eller flera.

Låt oss säga att jag håller mig till trådat framöver.

Trist med måndagsex. Min G903 funkar superbra.

För mig var det nog H80I. Sämre kylning än H80 och mer ljud. Kanske måndagsex men provade installera om två gånger utan skillnad.
Blev en Noctua NH-D15 efter det. Den har suttit med 3 skruvar i snart 2 år utan problem. Övertorque på en av dem så den gick av, skruvade i som vanligt men helt plötsligt bara gick den sönder.. Har ett kit för att byta men ingen prestandaloss och kylning funkar bra ändå (på alla kärnor).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Trist med måndagsex. Min G903 funkar superbra.

Kul att höra! Jag lämnade tillbaka min och fick en ny, men den drabbades av exakt samma problem även den efter bara någon dag.
Tydligen är det ett ganska känt problem med just den musen (åtminstone var det så för några år sedan när jag köpte den).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Livsnjutare 😎

Drönare med alla tillbehör och grejer för 15K+

Flög med den 4-5 gånger och sålde den sedan för ~6k. Dålig affär även om produkten i sig var/är bra! Bara mitt ”jag-vill-va-men-vet-inte-vad-jag-skall-använda-den-till” -begär som var för stort..

För att få någon ljusglimt i historien så såldes den i alla fall till en medlem här på forumet ❤️👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Corsair Hydro H100i RGB Platinum

Led i CPU delen slutade funka efter nåra månader. När den har varit igång ett tag så slockarna de flesta färgerna o iprincip bara rött funkar.
Den låter som fan. Lite load på CPU o fläktarna drar igång åt helvette.
Pumpen prasslar på lägre varv än full speed.

Jag va dock för lat för att reklamera o montera ny kylare så sitter med den ändå. Den funkar ju. Alltså som kylare. Men allt annat är skit på den.

Just ja. Det va ett helvette o skruva fast fläktarna på radiatorn oxå. Fanns inga färdiga gängor så man fick ta i utav helvette med skruvmejsel.

Kanske inte mitt sämsta köp men håller verkligen med att den kylaren är kass. Det enda positiva är att SE modellen har en snygg vit färg och snygga fläktar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Förvånad att många inte tänker i dessa banor

1. Har jag behov av produkten?
2. Vilka märken och modeller av produkten finns det?
3. Jämför de modeller som du är intresserad av och passar dina behov
4. Vilka vettiga ÅF har den produkten du bestämt dig att köpa och vem är billigast och har vettig garanti?

Permalänk
Medlem

Jag var ivrig och förbokade en Oculus Rift direkt när den kom. Problemet var bara att ytan vid datorn var lite för liten, så den var bökig att använda, och vårt dåvarande boende hade inga andra möjligheter. Kul pryl, men med tanke på vad jag sålde den för ett tag efter så lade jag nog ungefär en tusenlapp per gång vi använde den.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Definitivt ingen dålig produkt, men ganska usel timing av mig att införskaffa ett av de "finare", dyrare GTX980Ti på marknaden bara dagar innan 10-serien lanserades.