LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VLC fungerar för konvertering av den enkla orsaken att man redan har hela filmen buffrad på datorn i form av en fil. Är naturligtvis en helt annan sak med video i realtid från en skiva och från en strömmande tjänst.

Historiskt är annars uppsnabbning det vi sett mest på. Alltså innan det sänds eller hamnar på spelbart media. Fortfarande alldeles aktuell att man i Europa snabbar upp film från 23,967 (etc.) för PAL- och 50 Hz-systemen med broadcast, DVD och VHS. Filmen snabbas upp fyra procent till 25 fps och påfallande ofta tar man tonstegshöjningen också. Ljusare röster och allt. Undviker många NTSC-relaterade problemen men man har heller egentligen inget val.

Något många inte alls känner till ens idag. Och blir förvirrade över att den Europiska utgåvan är kortare och tror att den är nedklippt eller censurerad, "Va, det saknas ju flera minuter!" – den har man fått förklara några gånger.

Annars har vi HBO Nordic och även andra svenska strömningstjänster som kör materialet uppsnabbat till 25 fps. Ofta med en klient som tvingar ut allt i någon form av 60 Hz-signal. Det hackandet. Den huvudvärken.

Mjo HBO Nordic går inte att använda på Chromecast TV då den hackar heeelt hejdlöst. Samma här, har gått igenom hela listan med alla upplösning och Hz valen på chromecasten men nej.... ALLA andra streamingtjänster fungerar helt problemfritt (om man inte räknar med det lilla hacket ibland), men inte HBO. Den får jag köra med TVns egna app och då funkar den.

Håller tummarna för att HBO Max vi får snart i Sverige är en bättre app.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragCan:

Då har jag också skaffat mig en CX 48". Efter 17 år, så fick min gamla 720p TV pensionera sig.
Då jag behövde både ny TV samt var ute efter att uppgradera gaming-skärmen, så blev det en chansning på LG'n.
Helt fantastisk bild, och att spela i 120 Hz är nog den maffigaste spelupplevelsen jag haft.

MEN trots det så känner jag mig tveksam till ifall jag behåller CX'n. Trots alla dess egenskaper så spelar jag fullkomligen uselt med den. Före detta så använde jag visserligen en 24" så jag hoppas den stora skillnaden kan förändras framöver. Men just nu så har jag ingen precision alls oavsett vad jag spelar. i stort sett lirar jag enbart fps, Quake, Splitgate, Battlefield m.m.

Nu i väntan på Halo Infinite så har jag kollat en del beta-videor, och där känner jag ändå att det nog kommer vara grymt att kunna lira på CX'n.

Någon som känner igen sig i detta? Hade ni svårt att byta från monitor till TV?

Jag upplever att skärmen är för stor att spela med utan ultrawide-upplösning. Eller, det känns fel, för mig, allt kommer så upptryckt i ansiktet. Svårt att förklara. Då kom jag ändå inte från en UW-skärm direkt (men har haft det tidigare). Du skulle kunna testa genom att skapa en custom upplösning på 3840x1620@120hz som du sen väljer i spelen som har stöd för det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Upplever enhel del hackande när jag till exempel kör Dirt5 på ps5 till min oled cx 65, kör 'spel' - läge på tvn, har följt endel guider på nätet men får inte bort lagget.

Vad kan de vara som orsakar det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davveh:

Upplever enhel del hackande när jag till exempel kör Dirt5 på ps5 till min oled cx 65, kör 'spel' - läge på tvn, har följt endel guider på nätet men får inte bort lagget.

Vad kan de vara som orsakar det?

Låg FPS?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av davveh:

Upplever enhel del hackande när jag till exempel kör Dirt5 på ps5 till min oled cx 65, kör 'spel' - läge på tvn, har följt endel guider på nätet men får inte bort lagget.

Vad kan de vara som orsakar det?

Är du säker på att det är 60fps du kör med?

Permalänk
Medlem

Nej, ingen aning. Vart väljer jag det?
Men oavsett, borde det inte flyta i 120hz med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davveh:

Nej, ingen aning. Vart väljer jag det?
Men oavsett, borde det inte flyta i 120hz med?

Men om spelet går i 30 FPS så spelar det ingen roll vad skärmen har för Hz.

Kolla i inställningar i spelet om det finns något som heter Performance mode du kan växla till.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Haft min CX55a ett tag nu och har några frågor:
1. Går det att mappa om "Movies" knappen till något annat än RakutenTV?
2. Vågar inte ha på Steams FPS mätare (högkontrast) eller MSI Afterburner OSD när jag lirar PC spel på TVn men det kanske är OK?
3. Ännu ej lyckats att få igång 4K/120fps, något tips där?
4. Hört att QuickStart+ inte är att rekommendera. Vad är det dåliga med funktionen?

Tack på förhand.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Haft min CX55a ett tag nu och har några frågor:
2. Vågar inte ha på Steams FPS mätare (högkontrast) eller MSI Afterburner OSD när jag lirar PC spel på TVn men det kanske är OK?
3. Ännu ej lyckats att få igång 4K/120fps, något tips där?

Tack på förhand.

Onödigt o ha igång en fps mätare som tar dig ifrån själva gameplayet. Kör med den igång en stund första gången du startar spelet för o se så allt funkar som det ska, sen stäng ner skiten.

Se till att du har rätt HDMI kabel för 4k 120hz. Funkar inte med vilken som. Sen måste du ju självfallet ha en gpu som faktiskt klarar HDMI 2.1 också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

2. Vågar inte ha på Steams FPS mätare (högkontrast) eller MSI Afterburner OSD när jag lirar PC spel på TVn men det kanske är OK?
Tack på förhand.

Kör Nvidia overlay istället så kan du aktivera FPS-mätaren på ett knapptryck, typ Ctrl + R tror jag är standard.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kör Nvidia overlay istället så kan du aktivera FPS-mätaren på ett knapptryck, typ Ctrl + R tror jag är standard.

Han pratade nog om inbrännings risken. Så oavsett va man kör får du en statisk sak i något hörn. Borde inte göra mycket men samtidigt vinner du inget på o se den konstant heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreeM:

Han pratade nog om inbrännings risken. Så oavsett va man kör får du en statisk sak i något hörn. Borde inte göra mycket men samtidigt vinner du inget på o se den konstant heller

Ja exakt. Och då kan man ju ha den igång hur mycket/lite man vill och behöver inte trixa inställningar. Bara tryck Ctrl + R när du vill se, tryck igen om du vill stänga av.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Onödigt o ha igång en fps mätare som tar dig ifrån själva gameplayet. Kör med den igång en stund första gången du startar spelet för o se så allt funkar som det ska, sen stäng ner skiten.

Se till att du har rätt HDMI kabel för 4k 120hz. Funkar inte med vilken som. Sen måste du ju självfallet ha en gpu som faktiskt klarar HDMI 2.1 också.

Mjo det är väl sant men ibland behöver man titta en längre stund på temps osv men visst, generellt sett stämmer det att den inte behöver vara igång.

Köpte denna : https://www.inet.se/produkt/8904313/logilink-hdmi-2-1-10k-8k-... så det borde funka men jag får testa lite mer. RTX 3080 ska lösa 2.1

Skrivet av Lagerlöf:

Ja exakt. Och då kan man ju ha den igång hur mycket/lite man vill och behöver inte trixa inställningar. Bara tryck Ctrl + R när du vill se, tryck igen om du vill stänga av.

MSI AB har också stöd för hotkeys. Är inget fan av GeForce Experience om jag ska vara ärlig. Nu var det ett tag sedan jag hade GFE installerat men har för mig den inte kan visa speciellt mycket tillskillnad från MSI AB.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Sitter med en LG C7 55 o funderar på o byta upp mig till en 65 alt en 77" beroende på prisutvecklingen av dessa när det kommer till Black Friday.
Finns det någon risk/chans att CX modellen finns kvar i sortimentet fram till BF, någon som vågar sig på en gissning? Ska jag istället rikta in mig på GX modellen? Vad får jag mer för pengarna om jag köper en sådan?
Hur mkt lägre priser kan jag förvänta mig på BF i förhållande till dagens priser?

Permalänk
Medlem

Min 48 cx dimmar ner sig efter en stund om jag tex tittar på ett youtube klipp i ett fönster eller liknande.. får då öppna en ljus sida typ google så "kickar" den igång igen. Finns det nått lätt sätt o stänga av det eller?

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Min 48 cx dimmar ner sig efter en stund om jag tex tittar på ett youtube klipp i ett fönster eller liknande.. får då öppna en ljus sida typ google så "kickar" den igång igen. Finns det nått lätt sätt o stänga av det eller?

Har märkt samma sak. Känns specifikt till att omgivningen är mörk runt TV'n, men det kan vara inbillning från min sida också Tänkte att det kanske var någon energisparningsfunktion men hittade inte rätt inställning för det.

Ytterligare en sak jag tänkt försöka fixa är bildflytet när jag tittar på netflix. Det är någon finess påslagen som ökar bildflytet. Det funkar ganska bra men några sekunder här och där återgår flytet till "normalt". När det inte funkar till 100% så kör jag hellre utan. Vet någon vilken finess jag ska stänga av för att TV'n inte ska lägga på någon form av "motion+" (eller vad det nu heter)?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Min 48 cx dimmar ner sig efter en stund om jag tex tittar på ett youtube klipp i ett fönster eller liknande.. får då öppna en ljus sida typ google så "kickar" den igång igen. Finns det nått lätt sätt o stänga av det eller?

Kan vara ABL eller ASBL...

ASBL mörkar ner skärmen lite efter viss upplevd inaktivitet för att vara snäll mot panelen (lite likt en "skärmsläckare light" och går att stänga av i servicemeny om man vågar, mer info här:
#18953342

ABL är automatiskt ljusjusterare som dämpar ljusstyrkan löpande hela tiden för att inte panelen eller panelstyrningen ska bli för varm eller slita för mycket på pixlarna. Den går inte att stänga av såvitt jag vet, men går att anpassa beteendet lite.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Min 48 cx dimmar ner sig efter en stund om jag tex tittar på ett youtube klipp i ett fönster eller liknande.. får då öppna en ljus sida typ google så "kickar" den igång igen. Finns det nått lätt sätt o stänga av det eller?

Jag har läst att man kan sänka "oled light" lite så försvinner beteendet mer eller mindre helt. Själv tycker jag det är ganska lagom med default 80/100 oled light i game/hdr så jag har bara levt med det.

("oled light" borde nästan hellre hetat "brightness", det som heter "brightness" i menyn är snarare kalibreringsnollpunkt för svärta, eller så)

Permalänk
Bildexpert 📺

"Peak Brightness" eller "högsta ljusstyrka" ställd på Off eller Low är det reglage som generellt minskar automatisk reglering av ljusnivåer. Till priset av lägre ljusstyrka överlag då förstås. Vilket hänger ihop.

Permalänk

Vad är det för skillnad mellan lg xc3LA eller lg cx6LB, är det samma tv fast annat namn bara?

edit: tänkte mellan dessa 2

https://www.computersalg.se/i/6649507/lg-oled55cx3la-55-diago...

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/46-50tum/lg-oled48cx...

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bensinspade:

Vad är det för skillnad mellan lg xc3LA eller lg cx6LB, är det samma tv fast annat namn bara?

edit: tänkte mellan dessa 2

https://www.computersalg.se/i/6649507/lg-oled55cx3la-55-diago...

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/46-50tum/lg-oled48cx...

Samma TV med butiker som vill försvåra prisjämförelser genom att använda mer utförliga beteckningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samma TV med butiker som vill försvåra prisjämförelser genom att använda mer utförliga beteckningar.

Inte riktigt samma då den ena är en 48" och den andra är på 55"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Inte riktigt samma då den ena är en 48" och den andra är på 55"...

Men vad jag förstår så ska siffran ange vilken region TVn är avsedd för och A/B någon slags designegenskap. Jag tror inte dessa skillnader spelar någon roll för de flesta kunder, så helt fel har inte Laxpudding.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Puttefnasket:

Inte riktigt samma då den ena är en 48" och den andra är på 55"...

Oavsett storlek heter modellen CX – lanserades globalt som CX och alla butikerna använde från början CX. De extra beteckningar efter det är sådant som indikerar försäljningskanal. Det här extra beteckningarna började någon gång efter mellandagsrean och det har adderats än mer siffer- och bokstavskombinationer i efterhand.

Med C1-modellen finns det från början ett system med C12, C14, C16 med flera där det är samma sak. Vissa av dessa finns bara i vissa storlekar, men det speglar den kanalens försäljningsstrategi om vilka storlekar de tar in i vilka butiker. För 2021-utbudet går nu butikerna ut från första början med extra beteckningar, troligtvis för att de pressar tillverkarna med att få "sina modeller".

Det är dock fortfarande samma C1-modell hela vägen. Med ett litet undantag. C16-modellen hanterar trådlösa WiSA-högtalare. Det gör inte de andra.

Tack LG. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Är det ett dåligt val att köpa en oled om man har troligtvis kommer att sträckspela dagligen flera timmar och spelet har en statisk hud som inte går att ta bort?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kvarnis:

Är det ett dåligt val att köpa en oled om man har troligtvis kommer att sträckspela dagligen flera timmar och spelet har en statisk hud som inte går att ta bort?

Beror på vad du prioriterar.

5000–10000 timmar vilket blir ca 5 timmar varje dag i 3–6 år med spelande i den kanske bästa bildkvaliteten du kan få för hyfsade pengar i dagsläget...

...vägd mot...

...rädslan för risken att du kan komma att se spåren av HUD:en som en inbränning 3–6 år senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvarnis:

Är det ett dåligt val att köpa en oled om man har troligtvis kommer att sträckspela dagligen flera timmar och spelet har en statisk hud som inte går att ta bort?

Skrivet av Laxpudding:

Beror på vad du prioriterar.

5000–10000 timmar vilket blir ca 5 timmar varje dag i 3–6 år med spelande i den kanske bästa bildkvaliteten du kan få för hyfsade pengar i dagsläget...

...vägd mot...

...rädslan för risken att du kan komma att se spåren av HUD:en som en inbränning 3–6 år senare.

Nej det är inget dåligt val, om du inte är en sån som oroar ihjäl dig för då kommer du aldrig kunna slappna av

Dock tycker jag att det blir konstiga artefacts i nästan-svarta områden, upplevt det i RDR2, Days Gone och Jedi Fallen Order. Svårt att förklara men det är som att det smälter ihop.

Beskrivs lite här med en snygg bild: https://www.reddit.com/r/OLED/comments/9izopn/lg_oled55c8pua_...

Det har pratats lite om det i tråden tidigare tror jag, men har aldrig hittat något som minskar det tillräckligt för att jag inte ska störa mig på det. @Laxpudding kanske kan svara vad fenomenet faktiskt heter

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det är inget dåligt val, om du inte är en sån som oroar ihjäl dig för då kommer du aldrig kunna slappna av

Dock tycker jag att det blir konstiga artefacts i nästan-svarta områden, upplevt det i RDR2, Days Gone och Jedi Fallen Order. Svårt att förklara men det är som att det smälter ihop.

Beskrivs lite här med en snygg bild: https://www.reddit.com/r/OLED/comments/9izopn/lg_oled55c8pua_...

Det har pratats lite om det i tråden tidigare tror jag, men har aldrig hittat något som minskar det tillräckligt för att jag inte ska störa mig på det. @Laxpudding kanske kan svara vad fenomenet faktiskt heter

Beror på källmaterialet?
Får något liknande med en budget VA-TV från philips, sen ser man nån typ av color-banding effect/artefact runt ljusa föremål om det är mörk bakgrund typ starfield test på youtube, misstänker att det har med att min saknar local dimming.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvarnis:

Beror på källmaterialet?
Får något liknande med en budget VA-TV från philips, sen ser man nån typ av color-banding effect/artefact runt ljusa föremål om det är mörk bakgrund typ starfield test på youtube, misstänker att det har med att min saknar local dimming.

Får det både i spel 4K, samt i vissa videor på Youtube (via TVn app).
Såg lite snabbt på reddit att någon minskat det med en annan HDMI-kabel, har ju dock en certifierad variant.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Får det både i spel 4K, samt i vissa videor på Youtube (via TVn app).
Såg lite snabbt på reddit att någon minskat det med en annan HDMI-kabel, har ju dock en certifierad variant.

Frågan är dock om folk med high end Qled's får samma fenomen?