Permalänk
Medlem

Robotdammsugare?

Hej,

Runt 2015 köpte vi en NEATO Botvac 85 robotdammsugare till vår lägenhet, inledningsvis gjorde den ett okay jobb men på grund av olika problem som uppstod användes den mindre och mindre. När vi flyttade till hus par år senare provade vi köra den på nedervåningen men även det dog ut efter ett tag. Tillslut valde vi sälja den till såklart en rejäl förlust.

Några problem man mins:
- Problem att komma över vanliga trösklar
- Hår från 2 katter(ragdoll) satte stop för de roterande delarna
- Den körde in på områden trotts vi spärrat av med magnetremsa
- Den hade svårt att hantera vanliga mattor, även de med kort lugg. Inte helt sällan drog den upp trådar från mattorna. Detta i samband med att det inte riktigt gick att skärma av på ett bra vis blev ett riktigt problem.
- Stora problem runt köksbord med stolar.
- Risken att kladda runt kattspya i hela huset. Här hade det varit bra om roboten hade kunnat känna av när man råkat ut för något kladdigt och då stänga av.

De få bekanta som äger robotdammsugare är dock övervägande positiva, många av dem menar på att de inte längre dammsuger själva.

Så då är frågan, har det skett någon nämnvärd utveckling från 2015? Vad jag förstår är det numera Roborock S6 MAX som är bland de bättre? Vad är er erfarenhet? Kan det vara värt att ge sig in här igen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har själv en iRobot 976 som jag införskaffade mig för ca ett halvår sedan, och en del av sakerna du nämner är fortfarande problem med den. Den är dock betydligt bättre på trösklar och mattor än den iRobot som mina föräldrar köpte -14. Den här är kan hantera lite högre trösklar, vilket medför att den tvärtom klättrar upp på låga saker och trasslar in sig(promenerar upp i kattmatskålarna, upp och stänger av fördelardosor mm). Jag är dock överlag nöjd. Har själv två katter(en korthår och en långhårig sak), och trots att man måste barnsäkra hemmet så är det värt det för att slippa dammsuga för jämnan

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Hur fungerar avgränsningarna man sätter i appen? fungerar de väl? Eller finns det fortfarande risk att roboten tar sig upp på mattan? Och hur upplever ni att robotar som dessa klarar sig på slätvävda mattor? Generellt ska man ju inte använda roterande borst på mattor, det sliter mer och riskerar dra upp trådar.

Hur ofta fårg du plocka sär borsten för att tabort hår? Hur stor yta kör din robot på?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur fungerar avgränsningarna man sätter i appen? fungerar de väl? Eller finns det fortfarande risk att roboten tar sig upp på mattan? Och hur upplever ni att robotar som dessa klarar sig på slätvävda mattor? Generellt ska man ju inte använda roterande borst på mattor, det sliter mer och riskerar dra upp trådar.

Hur ofta fårg du plocka sär borsten för att tabort hår? Hur stor yta kör din robot på?

Jag kör med en Roborock S5 Max och varje gång jag kollat borsten så har det inte funnits några hår där. De mattor jag har klarar den utan problem (klarar upp till 2 cm) men mina mattor har inte lösa fransar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har en Roborock S6 (ej max) och den är rätt bra på trösklar och utmärkt när det gäller att följa avgränsningar (man gör det virtuellt i appen på kartan roboten ritar över ens hem). Däremot så har jag hittat en och annan mattfrans i skräpet den sugit upp så den är inte 100% mattvänlig även om den verkar sköta det relativt bra.

edit: För att klargöra så har jag två stora mattor med fransar i hemmet och en mindre matta med en yta som i princip ser ut att bestå av 100% fransar (vet inte vad de heter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Min har tyvärr inte stöd för avgränsning i appen, så kan inte svara på det.

Kör min på ca 70m2, har personligen inte sett några problem med att den sliter på mattan, den kör gummiborstar så vet inte om det är bättre eller sämre.

Gällande katthår så rensar jag den varannan gång, tar ungefär 30 sec - 1 minut.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Flera av dessa problem löses med en som har rum-mappning, så det är ju att rekommendera. Att katt/hund-hår fastnar i dem går nog inte att lösa, du får rensa oftare helt enkelt. De är inte underhållsfria.

Min Electrolux Pure i9.2 tar sig över rätt så höga trösklar, plus att dess form gör att de kommer åt hörn ordentligt, kan rekommendera.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en neato D7 och den har ersatt dammsugaren hos oss också.
Eller ja, i kombination med enklare borste kring jobbigare hörn. Blir lite sop under element och liknande medan den kör vilket känns mycket smidigare än att köra dammsugare med sladd ;).

Det jag fortfarande har problem med är trösklar. Big times!
Nu har jag 7,5cm på en av dessa hehe. Sådan tröskel kan man inte förvänta sig att den klarar såklart.
Men ja, även 2,5cm har den bekymmer med. Ordentligt förbättrad tröskelhantering hade kunnat få mig att kolla på nytt för det är väl det jag saknar mest.
Mattor har jag inte problem med - men det beror kanske på mattypen i vårt hem. Avgränsningarna jag ritat ut i appen fungerar utmärkt i mitt fall.

Mjukvaran är... inte helt 100. Jag kan välja att dammsuga 1 rum. Eller alla. Hall + vardagsrum eller kök, hall, sovrum går inte att välja. Det är väl lite underwhelming när man ändå kan markera upp rummen.

Hur ofta städar jag borsten då? Bra fråga. Var tredje/fjärde gång lägenheten städats kanske. Ca 100 kvadrat har vi.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

funderade själv på denna nästa gång jag uppgraderar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5722213

s7:an har som många de andra virtuell rumsmappning, där du kan spärra av vad den inte ska städa. Den har även en inbyggd moppfunktion. Osäker på om den är tillräckligt bra för att ta hand om en kattspya, men borde definitivt vara bättre än en "bara dammsugare". Moppfunktionen detekterar mattor, så den moppar endast golvytorna.

och man kan även köpa till en självtömmande dockningsstation vid ett senare tillfälle. Vad det gäller hår så tror jag itne någon modell är helt underhållsfri, men har förstått det som att roborock är relativt "bra" på hår. dvs du behöver inte rensa efter varje damsugning och relativt lätt att rengöra hår ifrån. Bästa är nog att kolla lite youtube jämförelse videos mellan de mest populära märkena.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

@Neon Jag äger en Roborock S6 MaxV och har i stort sett bara gott att säga om den. Då jag inte har husdjur kan jag inte uttala mig hur bra den är på att hantera hår och spyor som du frågar efter, men låga trösklar går bra och du kan själv ställa in no-go zoner i mobilprogrammet, några magnetremsor behövs inte.

Vardagsrums-, hall- och badrumsmattan är heller inget problem, jag kör "auto" på sugkraft och den känner själv av när det behövs mer kraft. En bonus är att denna robotdammsugare kan "moppa" golvet, ingen rejäl moppning men kan vara trevligt att få lite renare golv t.ex. i köket efter matlagning.

Det enda negativa jag kan komma på är att det är krävs mer underhåll än vad jag först förväntade mig. För mig som bor på 54 kvm blir dammbehållaren full efter två körningar. Sedan måste man fylla/tömma vattentanken och rengöra moppen om man väljer att använda dessa, tömma och rengöra dammbehållaren, ta bort hår och annat skräp som fastnar på "borsten" som snurrar in skräpet osv osv.

Att dammsuga själv hade gått snabbare och kräver endast byte av påse som underhåll. Jag behöver fortfarande dammsuga själv på vissa ytor som roboten inte kommer åt. Men det är ju bekvämligheten att slippa dammsuga allt själv man betalar för, med detta i åtanke får jag lov att säga att jag är nöjd och kan rekommendera produkten.

Permalänk
Medlem

Konstigt, päronen har en Botvac D6 som fungerar felfritt med relativt höga trösklar. 2,5cm är inget problem för den, eller ja den har en liten intressant approach för dom. Den kryper fram och försöker, för att sedan backa och ta fart och typ flyger upp över kanten 😂
Lika roligt varje gång den kämpar på!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

- Problem att komma över vanliga trösklar

Neato är en av de bästa på att ta sig över trösklar - Så även din gamla maskin

Skrivet av Neon:

- Hår från 2 katter(ragdoll) satte stop för de roterande delarna

Du måste rengöra den roterande borsten och plocka bort hår. Än oftare om du har katter. Jag tvekar att om den kör varje dag att den kommer stanna under dagen p.g.a hår om den är nyrensad.

Skrivet av Neon:

- Den körde in på områden trotts vi spärrat av med magnetremsa

Man använder inte magnetremsor längre, kan dock inte svara på hur bra rumsavgränsningen funkar, jag använder inte den funktionen.

Skrivet av Neon:

- Den hade svårt att hantera vanliga mattor, även de med kort lugg. Inte helt sällan drog den upp trådar från mattorna. Detta i samband med att det inte riktigt gick att skärma av på ett bra vis blev ett riktigt problem.

Den klarar alla mattor som en vanlig dammsugare kan dammsuga över. Du kan inte heller köra en vanlig dammsugare över en trasmatta, men du kan köra över en fluffig teddymatta, etc. Vill du slippa dammsuga själv, byt matta. Låter kanske larvigt, men så är det. Vill du slippa dammsuga, "någonsin", då måste du ändra på lite saker. Du kan sy på en läderremsa runt mattkanten, etc, finns massa sätt.

Skrivet av Neon:

- Stora problem runt köksbord med stolar.

Det kommer du inte ifrån - Precis som med en vanlig dammsugare ställer bord och stolar till det och man måste flytta på dem. Ställ upp stolarna på bordet varannan dag eller nåt, så får du gamla makaroner dammsugna utan problem.

Skrivet av Neon:

- Risken att kladda runt kattspya i hela huset. Här hade det varit bra om roboten hade kunnat känna av när man råkat ut för något kladdigt och då stänga av.

Den kommer du inte ifrån med något märke av robotdammsugare.

Det hela kokar ner till: Vill du dammsuga en gång i månaden, eller två gånger i veckan? - Jag väljer en gång i månaden tackar som frågar.

Om det inte passar, köp lite hemhjälp istället - Blir renare på fler ställen till en rätt liknande peng, om man slår ut det på hur stor % en robotdammsugare kan städa kontra städhjälp.

Nu förespråkar jag inte Neato på något sätt, vi valde den för den kunde dammsuga vår långhåriga matta under TV soffan och för att den klarade alla höga trösklar, var allt vi behövde och har inte testat någon annan - Spelar inte så stor roll hur efffektiva eller smarta de är, så länge de kör varje dag medans jag jobbar så hinner inga dammråttor samlas ihop i de hörn där den inte kommer åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Konstigt, päronen har en Botvac D6 som fungerar felfritt med relativt höga trösklar. 2,5cm är inget problem för den, eller ja den har en liten intressant approach för dom. Den kryper fram och försöker, för att sedan backa och ta fart och typ flyger upp över kanten 😂
Lika roligt varje gång den kämpar på!

Samma min erfarenhet av Neato, både den gamla, och min "nya" D7 eller vad det nu är - Den kör över träsklar som en rallybil med sina stora gummihjul - Tidigare hade vi en TV-bänk som var precis så den tog i radartornet, och Neaton var så stark så den lyfte hela TV-bänken och tog sig in till mitten då det blev för tungt och då fastnade den - Löste vi med att lägga fem-kronor under bordet så det kom upp nån millimeter.

Numer har jag färre och färre saker som tar i golvet. Orka dammsuga själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Samma min erfarenhet av Neato, både den gamla, och min "nya" D7 eller vad det nu är - Den kör över träsklar som en rallybil med sina stora gummihjul - Tidigare hade vi en TV-bänk som var precis så den tog i radartornet, och Neaton var så stark så den lyfte hela TV-bänken och tog sig in till mitten då det blev för tungt och då fastnade den - Löste vi med att lägga fem-kronor under bordet så det kom upp nån millimeter.

Numer har jag färre och färre saker som tar i golvet. Orka dammsuga själv!

Ja den har vält några saker minst sagt för dom 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det låter som att det egentligen inte hänt jätte mycket sedan vi hade Neaton. Största fördelen nu är att kunna begränsa område direkt i en app istället för att hålla på med magnetremsor. Att moppa golvet är vi inte intresserad av att göra med en robot.

Så kontentan är nog ändå att vänta några år till och se vad som händer.

Visa signatur

Permalänk

Köpte en riktigt budgetvänligt variant för ett par veckor sedan då det var lite oklart hur en robotdammsugare skulle fungera här hemma. En Eufy Robovac 35C på rea blev det. Är faktiskt positivt överraskad än så länge, framförallt med tanke på priset!

Jag tycker att den i vissa aspekter gör mer rent än en manuell dammsugare tack vare borstarna som kommer åt ett par centimeter under möbler, mattor, etc. Den klarar ryamattor med lång lugg också utan problem! Den klarar trösklar upp till cirka 1,5 cm höga (tror att tillverkaren säger 1,6 eller 1,7 cm). Den har dock ingen rumsprogrammering, men hittills har det gått bra utan! Man får med magnetremsor. Ibland ser den riktigt dum ut medan den håller på, men ger man den lite tid så dammsuger den tillslut i alla vrår. Superlätt att tömma och rengöra och den hittar hem när jag säger åt den (använder den med Google Home). Har hund med kort hår, så vet dock inte hur den hade klarat av långhåriga katter.

Den är fortfarande på rea hos Electronordic, både med och utan reservdelskit.

Hade en Cleanmate från 2017 i en tidigare lägenhet, men var inte lika förtjust i den. Behövde gå och dammsuga i alla hörn även efter att den hade varit igång en hel städcykel.