Intels drivrutiner får stöd för överklockning av grafikkorten Arc

Permalänk
Melding Plague

Intels drivrutiner får stöd för överklockning av grafikkorten Arc

I samband med lanseringen av Intels spelorienterade grafikkort Arc ska det finnas stöd för överklockning inbyggt i drivrutinerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju trevligt ut det här. Undrar vad priserna landar på för dessa grafikkort.
Jag kan mycket väl vara intresserad av Intels grafikkort om de håller sig
till en bra prisnivå. Jag behöver inga prestandamonster
Hoppas det lockar många att köpa om de får stöd för överklockning i drivarna.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Roligt. Något jag stört mej på är att mitt RTX 3080 knappt går att göra något alls med utan att de ger upp. Hoppas man får lite utrymme på dessa att leka med

Permalänk
Medlem

Att kunna överklocka det utan annan programvara är ju trevlig. Men kommer det göra stor skillnad?
Ärligt nu, hur många av er som överklockar era grafikkort ser en stor skillnad i fps? Stor skillnad: Över 10 fps.

Jag hoppas dom har ett eget verktyg för fläktkurva. Det vore tacksamt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Lätt köp, OM dom finns att köpa

Permalänk
Medlem

Detta trodde jag var en självklarhet. Sen att ett grafikkort är överklockningsvänligt är ju en annan femma.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Musikälskare

Nu blev saker och ting mycket mer intressanta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hoppas personligen på att det kommer kort i mellanklassen till humana priser.
Därutöver att Intel ger den hela armen när det kommer till drivrutiner och mjukvara, så att dem lyfter kvaliteten markant mot deras existerande mög.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Överklocka inte så viktigt, men att enkelt kunna undervolta skulle vara trevligt om de fick till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frezzad:

Överklocka inte så viktigt, men att enkelt kunna undervolta skulle vara trevligt om de fick till.

Det vore väldigt trevligt ja. Trevligt och tacksamt.
Men mer risk för Intel.
Med undervoltning kommer inte sällan problem. Det hänger på hur kortet hanterar boost osv.
Det kan funka bra i spel men helt plötsligt för du oförklarliga krascher när kortet är idle tex.
Den huvudvärken vill inget företag i supporten.

Så ja, tacksamt, men tveksamt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Överklockning är helt avgörande för mig och många andra. Hade de inte gått att överklocka så hade de inte kommit särskilt långt.

Hoppas de är generösa med Power limit. Helst en "disabled"-switch så man slipper modda korten för att få ut max.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Överklockning är helt avgörande för mig och många andra. Hade de inte gått att överklocka så hade de inte kommit särskilt långt.

Hoppas de är generösa med Power limit. Helst en "disabled"-switch så man slipper modda korten för att få ut max.

Jag skulle vilja se en undersökning på hur många som själva överklockar och tycker det är viktigt att kunna tweaka själv av den stora massan, vet att här är det typ 75% som överklockar något på Swec men jag tror egen överklockning i dagsläget har liten inverkan för "Svensson" speciellt med dagens automatiska boost på både CPU:er och GPU:er, ännu mer på grafikkorten som ofta är fabriksöverklockade.
Det kan däremot vara viktigt ur reklamsyfte för Intel, AMD och Nvidia att överklockning med stora prestandavinster ger dem Buzz på internet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag skulle vilja se en undersökning på hur många som själva överklockar och tycker det är viktigt att kunna tweaka själv av den stora massan, vet att här är det typ 75% som överklockar något på Swec men jag tror egen överklockning i dagsläget har liten inverkan för "Svensson" speciellt med dagens automatiska boost på både CPU:er och GPU:er, ännu mer på grafikkorten som ofta är fabriksöverklockade.
Det kan däremot vara viktigt ur reklamsyfte för Intel, AMD och Nvidia att överklockning med stora prestandavinster ger dem Buzz på internet osv.

Boost och lcerklockbubg från fabrik är ofta väldigt milda. Vad gäller grafikkort så brukar det finnas mellan 10-15% att hämta med manuell övefklockning och byte till vettig kylpasta. Om Svensson vill lämna den prestandan på bordet är det upp till dem, men för mig är det otänkbart. I det här fallet skulle dessutom både AMD och Nvidia få gratis marknadsföring genom att göra sig lustiga över att Intel inte har stöd för övefklockning.

Om Svensson dessutom tror att GPU boost och liknande tekniker pressar korten till max direkt ur kartong så får Svensson göra sin hemläxa. För det är ju direkt felaktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Boost och lcerklockbubg från fabrik är ofta väldigt milda. Vad gäller grafikkort så brukar det finnas mellan 10-15% att hämta med manuell övefklockning och byte till vettig kylpasta. Om Svensson vill lämna den prestandan på bordet är det upp till dem, men för mig är det otänkbart. I det här fallet skulle dessutom både AMD och Nvidia få gratis marknadsföring genom att göra sig lustiga över att Intel inte har stöd för övefklockning.

Om Svensson dessutom tror att GPU boost och liknande tekniker pressar korten till max direkt ur kartong så får Svensson göra sin hemläxa. För det är ju direkt felaktigt.

Vad fint. Du svarar här på en fråga jag ställde tidigare i tråden.
Kan inte du göra tester oklockat och överklockat så vi får se 10-15% i praktiken?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att kunna överklocka det utan annan programvara är ju trevlig. Men kommer det göra stor skillnad?
Ärligt nu, hur många av er som överklockar era grafikkort ser en stor skillnad i fps? Stor skillnad: Över 10 fps.

Jag hoppas dom har ett eget verktyg för fläktkurva. Det vore tacksamt.

Det beror ju lite på vad man har. Original kylaren eller vatten block liksom. Med vatten kan du få över 10fps mer ja. Sen den stora skillnaden är nog temperatur gentemot luft. Men visst kan man trycka ut prestanda 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad fint. Du svarar här på en fråga jag ställde tidigare i tråden.
Kan inte du göra tester oklockat och överklockat så vi får se 10-15% i praktiken?

Absolut

Nedan ser du skillnaden i Unigine Superposition. Första bilden är helst stock +0 på core, +0 på minnet, +0mv och 100% power limit

Nedan ser du överklockat. Just i Superposition är det stabilt om jag går ännu högre men har här valt de inställningar som är stabila även i de grinigaste spelen, annars blir det ju inte rättvist, och då har du +212 core, +567 på minnet, +100mv och 120% power limit

Jag tjänar alltså ~14,84% på att klocka manuellt. Så GPU boost och allt vad det är gör ett rätt pissigt jobb.

Tjänade även ca 15c på att byta ut kylpastan mot Kryonaut, så kör man på tuggummit som sitter på som standard på de flesta grafikkort ska man inte räkna med att komma fullt så högt. Med tuggummit var den högsta stabila siffran jag kunde få 4319 poäng.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed

Tack.
Men syntetiska tester är meh. Har du inga spel du kan visa i?
Det är trots allt där vi använder våra fps.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Ozzed

Tack.
Men syntetiska tester är meh. Har du inga spel du kan visa i?
Det är trots allt där vi använder våra fps.

Problemet med spel är väl att det är svårt att få jämna upprepningsbara resultat. Klart att står man still i ett spel på samma ställe, typ i Michaels hus i GTA V så borde det ju ge en fingervisning, så det kan jag ta bilder på och jämföra om du vill. Annars borde det väl räcka med typ Sweclockers tester av grafikkort. Där har de ju en sektion där de testar att överklocka korten och det brukar i de flesta fall visa på mellan 10-16% om de inte får en blindgångare.

Men om själva poängen är just att du vill se en "riktig" användare och inte ett recensionstest så är det klart jag kan försöka ordna något

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed

Ja om du vill och orkar så vore det kul
Själv överklockar jag mitt 1070 lite just för att få upp mina lägsta fps. Det är allt jag själv bryr mig om.
Dom där % låter allt som oftast som så mycket mer än dom faktiskt är.
Realistiskt är det väldigt mycket tester och tweaks för väldigt lite faktisk vinst. (Allt som oftast)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Ozzed

Ja om du vill och orkar så vore det kul
Själv överklockar jag mitt 1070 lite just för att få upp mina lägsta fps. Det är allt jag själv bryr mig om.
Dom där % låter allt som oftast som så mycket mer än dom faktiskt är.
Realistiskt är det väldigt mycket tester och tweaks för väldigt lite faktisk vinst. (Allt som oftast)

Då kör vi igen. Kom på att FRAPS är utmärkt för att få faktisk data.

Jag gjorde testet så att Michael fick stå still och blicka ut över en väg där bilar kör förbi. Såg till att kameran var still och körde testet i 1 minut. Nedan ser du först referensbilden för testet, sedan det oklockade resultatet och längst ner det klockade. Samma inställningar i övrigt som när jag gjorde testet i Superposition.

på överklockning i det här fallet har jag alltså tjänat:

AVG: ~16.17%
1% low: ~11.47%
0.1% low: 16.07%

Edit: Och överklockningen har resulterat i ~15.88% fler bildrutor under samma tid, så jag skulle säga att 10-15% extra prestnda absolut inte är någon överdrift i vad som är nåbart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Boost och lcerklockbubg från fabrik är ofta väldigt milda. Vad gäller grafikkort så brukar det finnas mellan 10-15% att hämta med manuell övefklockning och byte till vettig kylpasta. Om Svensson vill lämna den prestandan på bordet är det upp till dem, men för mig är det otänkbart. I det här fallet skulle dessutom både AMD och Nvidia få gratis marknadsföring genom att göra sig lustiga över att Intel inte har stöd för övefklockning.

Om Svensson dessutom tror att GPU boost och liknande tekniker pressar korten till max direkt ur kartong så får Svensson göra sin hemläxa. För det är ju direkt felaktigt.

Det beror väl lite på modell, mitt 1080Ti i turbo läget (dual bios) har inte mycket att hämta, kanske ~4% men mycket högre ljud och värme så det är inte värt det för min del. Funderar på att testa undervolta mitt kort istället.

Jag tycker man kan säga att dagens boost tekniker pressar korten/cpu:er till max för dem som inte vill riskera garantier, inte har teknisk kunskap eller vill byta till extremare kylning.

Med det sagt så är jag inte mot överklockning, tvärtom jag har själv överklockat nästan allt jag haft(inte bara datorer ) med målet att komponenterna ändå ska gå svalare och tystare än original. Detta va ända fram tills jag köpte min Ryzen 3700X och överklockningsmarginalerna blev för små att jag inte kände det va värt det längre utan då la jag krutet på tysta ner grejerna bara. Med detta känner jag att vikten av den manuella överklockningen som säljargument har minskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det beror väl lite på modell, mitt 1080Ti i turbo läget (dual bios) har inte mycket att hämta, kanske ~4% men mycket högre ljud och värme så det är inte värt det för min del. Funderar på att testa undervolta mitt kort istället.

Jag tycker man kan säga att dagens boost tekniker pressar korten/cpu:er till max för dem som inte vill riskera garantier, inte har teknisk kunskap eller vill byta till extremare kylning.

Med det sagt så är jag inte mot överklockning, tvärtom jag har själv överklockat nästan allt jag haft(inte bara datorer ) med målet att komponenterna ändå ska gå svalare och tystare än original. Detta va ända fram tills jag köpte min Ryzen 3700X och överklockningsmarginalerna blev för små att jag inte kände det va värt det längre utan då la jag krutet på tysta ner grejerna bara. Med detta känner jag att vikten av den manuella överklockningen som säljargument har minskat.

Att byta kylpasta på grafikkort sabbar inte garantin. Ja, det finns en klisterlapp för ett av skruvhålen, men i Sverige och USA och många andra länder så är det inget som håller som argument, utan det är upp till tillverkaren att visa att du faktiskt skadat kortet på egen hand.

4% låter väldigt lite. Antingen så har du ett kort där tillverkaren faktiskt inte fegat vad gäller fabrisköverklockningen, eller så har du ett kort med snål power limit, dåligt kisel, och kass kylpasta, någon eller alla av dessa.

Till och med ASUS Strix-serie har en kylpasta som endast har 3.5W/mK, så det finns mycket att hämta bara genom att byta till typ Kryonaut (eller Hydronaut och liknande om man inte pallar en repaste någon gång vartannat år.) Dels boostar ju korten några Mhz högre för varje grad man kan sänka, och dels så minskar motståndet ju kallare kislet är, vilket gör att det går åt färre watt för att nå samma frekvens, vilket i sin tur gör att risken att slå i power limit minskar, så det är ett "garantisäkert" sätt att få lite mer power budget om man inte vill modda kortet fysiskt,

Sen kan man i och för sig att använda limpistol vid shunt mods, vilket inte lämnar spår om man tar veck modden, men då gör man ju något som egentligen inte täcks av garantin, även om det är svårt att upptäcka, så särskillt ärligt är det inte.

Hur som så har jag svårt att tro att 4% är man för ditt kort, men jag vet inte vilket kort du har eller om du redan testat att byta pasta så det går inte säga helt säkert.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

4% låter väldigt lite. Antingen så har du ett kort där tillverkaren faktiskt inte fegat vad gäller fabrisköverklockningen, eller så har du ett kort med snål power limit, dåligt kisel, och kass kylpasta, någon eller alla av dessa.

Det är ett Colorful 1080ti och vad jag har sett så är det ungefär samma resultat för reviewers också. Men som sagt Turbo biosen har höjd powerlimit och jag tycker inte de har fegat direkt. Det fick bli en snabbkoll i Afterburner eftersom jag glömt exakta siffrorna då det va över ett år sen jag lekte med lite överklockning men den boostade till 2012Mhz nu för att hoppa ner till 1987Mhz sen och runt 2050Mhz någonstans va nog max om jag minns rätt när jag överclockade själv.

Men jag måste tacka dig för jag märkte nu att jag tydligen kommit åt Turboknappen nån gång i flytten av simriggen så den körde det snälla bioset och boostade bara till 1887Mhz . Och jag blev faktiskt lite sugen att byta pastan man ju alltid en tub liggande till CPU:erna så skulle va intressant att se mest vad det kan göra på tempen och ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det är ett Colorful 1080ti och vad jag har sett så är det ungefär samma resultat för reviewers också. Men som sagt Turbo biosen har höjd powerlimit och jag tycker inte de har fegat direkt. Det fick bli en snabbkoll i Afterburner eftersom jag glömt exakta siffrorna då det va över ett år sen jag lekte med lite överklockning men den boostade till 2012Mhz nu för att hoppa ner till 1987Mhz sen och runt 2050Mhz någonstans va nog max om jag minns rätt när jag överclockade själv.

Men jag måste tacka dig för jag märkte nu att jag tydligen kommit åt Turboknappen nån gång i flytten av simriggen så den körde det snälla bioset och boostade bara till 1887Mhz . Och jag blev faktiskt lite sugen att byta pastan man ju alltid en tub liggande till CPU:erna så skulle va intressant att se mest vad det kan göra på tempen och ljudet.

Varsogod. Inte varje dag jag råkar hjälpa någon

Se också till att temp-reglaget är på max, att temp är prioroterat (att pilen pekar på temp och inte på power limit), och att "link" inte är ibockat, när vi ändå är inne på slarv. Hade själv glömt det tills nyligen och undrade varför grafikkortet studsade mot power limit stup i ett när max uppmätta värdet var 117% fast jag hade ställt slidern på 120. Stor skillnad? stadiga 2114Mhz istället för ett evinnerligt hoppande från allt mellan 2088 till 2114.

Sen är det väl knepigare att nå norr om 2100Mhz på ett 1080TI, men viss skillnad bör du i alla fall se om du byter till fullkornspasta istället för ICA Basic snabbmakaroner som sitter på från fabrik

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det är ett Colorful 1080ti och vad jag har sett så är det ungefär samma resultat för reviewers också. Men som sagt Turbo biosen har höjd powerlimit och jag tycker inte de har fegat direkt. Det fick bli en snabbkoll i Afterburner eftersom jag glömt exakta siffrorna då det va över ett år sen jag lekte med lite överklockning men den boostade till 2012Mhz nu för att hoppa ner till 1987Mhz sen och runt 2050Mhz någonstans va nog max om jag minns rätt när jag överclockade själv.

Men jag måste tacka dig för jag märkte nu att jag tydligen kommit åt Turboknappen nån gång i flytten av simriggen så den körde det snälla bioset och boostade bara till 1887Mhz . Och jag blev faktiskt lite sugen att byta pastan man ju alltid en tub liggande till CPU:erna så skulle va intressant att se mest vad det kan göra på tempen och ljudet.

Ska du byta pastan så se till att du har så dammfritt som möjligt. Du vill inte få damm i padsen till minne och vrm

Vill du göra något åt ljudet så sätt på två 120mm. Det fixar både kylning och ljud 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ska du byta pastan så se till att du har så dammfritt som möjligt. Du vill inte få damm i padsen till minne och vrm

Vill du göra något åt ljudet så sätt på två 120mm. Det fixar både kylning och ljud 👍

Bra råd Sen ska man också vara medveten om att beroende på märke och modell så finns alltid en risk att padsen går söndet när man öppnar kortet. För mig har det bara hänt när jag gjorde det på mitt gamla Gigabyte (go figure) Windforce OC, men sen dess har jag kört strix och då har det varit lugnt. Bonus om man har luftrenare i närheten som man kan vrida upp lite. Annars är det bästa att göra det utomhus under tak då är det precis har regnat.

Sen har jag ingen egen erfarenhet av det, så ta det med en extrasaltat grävskopa, men det sägs också att padsen lättare går sönder om kortet är nytt. Kanske för att klistret håller sämre innan det gått igenom några rejäla temperaturcykler. Det låter ju logiskt på ett sätt, men intuitionen säger ju snarare att gamla uttorkade pads har lättare att gå sönder, så just där har jag ingen aning. Man får vara försiktig oavsett helt enkelt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för tipsen!