Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ständig rabatt stående inslag i Nord VPN:s tveksamma marknadsföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Se min post. Om du har köpt den via samma, så ska du höra av dig till Stackcommerce.

Tack för att du berättar om denna möjligheten!
Jag kollade nu, och det var via Slashdot Deals, och därmed Stackcommerce. Något speciellt jag ska tänka på när jag kontaktar dem?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är ensam här, men jag som köpare nappar aldrig på tillfälliga reor på abonnemangskostnader. Jag köper hellre ett abonnemang till ett lite högre månadspris, men i långa loppet är lite billigare om man slipper byta hela tiden. Det som beskrivs i artikeln är alltså kontraproduktivt för att jag skall köpa produkten och jag skulle troligen vara mer intresserad om företaget listade detn riktiga månadskostnaden.

Det var som när telia ringde upp mej för några månader sen och ville erbjuda mej kraftigt rabatterat pris på 300 Mbit via fiber i 12 månader, givetvis helt obundet efter dessa 12 månader då priset sedan gick upp. Jag tackade nej och försäljaren menade på om jag visste nån annan tjänst som var billigare? Nä sa jag, men efter 12 månader går ju priset upp. Han menade att det är väl kutym att vi kunder då byter abonnemang till ett annat rabatterat abonnemang och därför inte blir dyrare för oss konsumenter. Jag menade på att jag troligen kommer glömma byta och sedan betala ett överpris. Han blev rätt sur på mej, men sanningen är att jag sällan byter abonnemang. 15 år med samma mobil abonnemang och 11 år med samma fiber abonnemang säger en hel del och jag undrar det finns fler än jag där en sån här reklam får motsatt effekt på?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd

Mina vänner och jag vi delar vpn, då slipper man lägga massa pengar på sånt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Mullvad. 50 kr/månad.

Föredrar oVPN nu om man ska ha svensk VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Att företag ägnar sig åt "ständiga" rabatter, olika rabatter via olika kanaler osv. är väl inget nytt? Man får som konsument helt enkelt se upp, ta sig tid att jämföra priser osv...

Skrivet av Fågelskrämman:

Är det lagligt i Sverige att ha "rea" på en vara året runt? Jag har för mig att jag läste om någon smyckesaffär i Göteborg som fick böter för att dom hade rea på samma produkter 365 dagar per år för 10 år sedan

Skrivet av Kilroy:

Nej, men det är otillåtet i Sverige.

Som Kilroy säger så är det inte tillåtet. https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/rea-och-nedsatt-p...

Citat:

Varan eller tjänsten måste alltså även gå att köpa vid andra tillfällen än under reaperioden.
...
enligt tidigare bedömningar i domstol får inte en rea pågå mer än två månader per år

Sen kommer väl NordVPN påstå att det är olika tidsbegränsade rabattkampanjer, men om de avlöser varandra som nyheten menar så tror jag de får svårt att hävda det i domstol, men jag är inte juridisk expert

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har som flera andra köpt en lifetime-subscription. För Ivacy VPN i mitt fall, får se nästa år när det gått 5 år och man skall höra av sig för att förnya det. Det faktum att det fortfarande säljs som ett lifetime-subscription där jag köpte mitt är ju lovande..

Har aldrig strulat bortsett från ett tag när netflix m.m. inte fungerade med vpn.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag vet inte om jag är ensam här, men jag som köpare nappar aldrig på tillfälliga reor på abonnemangskostnader. Jag köper hellre ett abonnemang till ett lite högre månadspris, men i långa loppet är lite billigare om man slipper byta hela tiden. Det som beskrivs i artikeln är alltså kontraproduktivt för att jag skall köpa produkten och jag skulle troligen vara mer intresserad om företaget listade detn riktiga månadskostnaden.

Det var som när telia ringde upp mej för några månader sen och ville erbjuda mej kraftigt rabatterat pris på 300 Mbit via fiber i 12 månader, givetvis helt obundet efter dessa 12 månader då priset sedan gick upp. Jag tackade nej och försäljaren menade på om jag visste nån annan tjänst som var billigare? Nä sa jag, men efter 12 månader går ju priset upp. Han menade att det är väl kutym att vi kunder då byter abonnemang till ett annat rabatterat abonnemang och därför inte blir dyrare för oss konsumenter. Jag menade på att jag troligen kommer glömma byta och sedan betala ett överpris. Han blev rätt sur på mej, men sanningen är att jag sällan byter abonnemang. 15 år med samma mobil abonnemang och 11 år med samma fiber abonnemang säger en hel del och jag undrar det finns fler än jag där en sån här reklam får motsatt effekt på?

NordVPN gör ju exakt som Telia här, försöker binda en till långvarigt abonnemang.

Jag tycker inte man ska ta något abonnemang oavsett kostnad innan man fått testa det, t.ex. Netflix/Amazon/HBO ( där HBO var först ut med gratis månad ).

Gällande att behålla samma abonnemang, jag hade Bredbandsbolaget i 10+ år, de började tjafsa om någon 10 år gammal router som jag till slut inte behövde betala för men först då började jag kolla på alternativ då supporten tog så mycket tid/energi från mig.

Visade sig att de hade smyghöjt priset varje år, tog Ownits abonnemang och fick 150Mbps mer ner för 100kr mindre per månad utan bindningstid, denna lina går för övrigt på Telenors ( f.d. Bredbandsbolaget ) fiber.

Finns ingen form som är bäst, men bindningstid är det absolut sämsta som finns oavsett abonnemang.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Priserna skiljer ju enormt för just vpn och jag tecknade ett livstidsabb till kampanjpris hos Keepsolid, vet inte hur deras erbjudanden brukar se ut då jag knappt sett nån reklam för dem men jag betalade kring 150 kr för några år sedan och det har fungerat, ordinarie pris anger de som $10/månad, $60/år och $199/livstid.

Skrivet av emopingvin:

Jag hade PureVPN livstidsabbonemang. Livstid var tydligen 5 år enligt dem, för det var då de stängde av mig. Har pratat med deras motvilliga support, som skrev att deras chef skulle höra av sig, vilket aldrig hände.
Undvik PureVPN alltså.

I verkligheten finns det tyvärr inget som heter livstidsabonnemang (för VPN med integritet):
Antingen står det något om slutdatum vid ändring av tjänst i det finstilta, eller så säljer de din data. Att hyra serverhallar eller köpa egen utrustning för VPN-tjänster är väldigt kostsamt, finns inte en chans i världen att en seriös aktör skulle erbjuda "livstid" om du inte betalade tiotusentals kronor.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Låter som butiken Indiska som har rea 365 dagar om året. Tror lagen säger typ max 12 veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Tycker också mullvad är helt okej. Var på väg att byta, men nu har de lagt in split-tunneling i mullvad appen. Ganska nice att man kan låta vissa program glida förbi den så man kan ha igång vpn 24/7.

Såg nordvpn och alla andra med deras nedtickande klocka på erbjudandet som förnyas konstant, blev avtänd direkt.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Fågelskrämman:

Är det lagligt i Sverige att ha "rea" på en vara året runt? Jag har för mig att jag läste om någon smyckesaffär i Göteborg som fick böter för att dom hade rea på samma produkter 365 dagar per år för 10 år sedan

Jag ser att andra redan har svarat på frågan. Jag kommer att förse Konsumentverket med underlaget som jag tog fram. De kommer troligtvis inte kunna göra något eftersom NordVPN har säte på Panama (de påstår åtminstone det). Min förhoppning är att det ändå sätter problematiken på kartan för Konsumentverket.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pirum:

Överlag är det ju väldigt vanligt att ropa ut ett lågt pris för att locka, sedan kommer det riktiga priset lite mer finstilt. Faller väl inte under extraprisregler, som det här kanske, men jag tycker marknadsföringen är tveksam.
https://i.postimg.cc/PxmVMnPr/Ska-rmavbild-2021-08-27-kl-12-13-12.png

Dock i det där exemplet (Hallon?) tycker jag det står klart och tydligt i rätt stor text att rabatten avser just 3 månader. Det hade varit annorlunda om de dolt det hela i en vägg av text med en fontstorlek på 4 pixlar som ibland förekommer för utländska aktörer.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Är det någon som ens hajjar till inför "rea" längre? Speciellt onlinebutikerna med sina oändliga utskick, kundkorgar man "glömde" och annat skit gör att man blir rätt avdankad. För att inte tala om att det är oerhört lätt att veta det egentliga normalpriset på grejer numera.

T.ex. en grästrimmer jag tänker köpa inför nästa säsong: Står 2395 i fina röda siffror överallt, med 2990 överstruket jämte. Jo tjena, den har aldrig varit över 2500 under de år som den har sålts.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Detta är ju absolut inget som är unik för NordVPN, många andra företag med samma upplägg i marknadsföringen. Vilseledande marknadsföring är väl något mer eller mindre alla företag ägnar sig åt på ett eller annat sätt. Jag har sett vid flera tillfällen svenska återförsäljare av elektronik som höjer priser dagen innan en produkt är på rea så att det ska se ut som att priset är sänkt mer än vad ordinarie pris egentligen är.

Och även ordinarie priser presenteras på ett sätt som syftar till att vilseleda kunden om att priser är lägre än vad det egentligen är, med priser som ex. 1999kr. Visst, det är ett uppenbart och allmänt vedertaget sätt att ge en vanföreställning om att ett pris ser ut att vara lägre än vad det egentligen är, men syftet är fortfarande att påverka kunden till att undermedvetet uppleva att en viss vara har ett lägre pris än vad den egentligen har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

NordVPN gör ju exakt som Telia här, försöker binda en till långvarigt abonnemang.

Jag tycker inte man ska ta något abonnemang oavsett kostnad innan man fått testa det, t.ex. Netflix/Amazon/HBO ( där HBO var först ut med gratis månad ).

Gällande att behålla samma abonnemang, jag hade Bredbandsbolaget i 10+ år, de började tjafsa om någon 10 år gammal router som jag till slut inte behövde betala för men först då började jag kolla på alternativ då supporten tog så mycket tid/energi från mig.

Visade sig att de hade smyghöjt priset varje år, tog Ownits abonnemang och fick 150Mbps mer ner för 100kr mindre per månad utan bindningstid, denna lina går för övrigt på Telenors ( f.d. Bredbandsbolaget ) fiber.

Finns ingen form som är bäst, men bindningstid är det absolut sämsta som finns oavsett abonnemang.

Givetvis är bindningstider det sämsta för oss kunder, men jag undrar hur många som köper ett abonnemang som är rabatterat, för att sedan glömma av att byta till ett bättre alternativ när väl rean tar slut. Det är väl här dom tjänar pengar tänker jag.

Typ samma anledning som C-more har diverse OS -och VM som dom köpt in bara för att en kund skall starta ett abonnemang för att se sporten, för att sedan glömma av att stänga av abonnemanget. Plötsligt ligger detta å tickar pengar utan att man använder tjänsten. Företagen vill gärna att vi startar upp ett abonnemang hos dom PGA billigt för tillfället eller att dom har nåt speciellt utbud som vi vill ta del av. Sen vill givetvis dom att vi antingen skall tycka om deras tjänst, eller helt enkelt glömma av att vi prenumererar på en av deras tjänster där der dras en mindre kosrnad varje månad.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av galenmyra:

Detta är ju absolut inget som är unik för NordVPN, många andra företag med samma upplägg i marknadsföringen. Vilseledande marknadsföring är väl något mer eller mindre alla företag ägnar sig åt på ett eller annat sätt. Jag har sett vid flera tillfällen svenska återförsäljare av elektronik som höjer priser dagen innan en produkt är på rea så att det ska se ut som att priset är sänkt mer än vad ordinarie pris egentligen är.

Och även ordinarie priser presenteras på ett sätt som syftar till att vilseleda kunden om att priser är lägre än vad det egentligen är, med priser som ex. 1999kr. Visst, det är ett uppenbart och allmänt vedertaget sätt att ge en vanföreställning om att ett pris ser ut att vara lägre än vad det egentligen är, men syftet är fortfarande att påverka kunden till att undermedvetet uppleva att en viss vara har ett lägre pris än vad den egentligen har.

Precis. Som jag kommenterar i artikeln är dessa metoder inte unika för NordVPN. Anledningen till att jag valde dem specifikt var att jag kunde få fram exakta erbjudanden, dag för dag, via deras Twitter-konto.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

I verkligheten finns det tyvärr inget som heter livstidsabonnemang (för VPN med integritet):
Antingen står det något om slutdatum vid ändring av tjänst i det finstilta, eller så säljer de din data. Att hyra serverhallar eller köpa egen utrustning för VPN-tjänster är väldigt kostsamt, finns inte en chans i världen att en seriös aktör skulle erbjuda "livstid" om du inte betalade tiotusentals kronor.

Jag är medveten om det men kostnaden var så låg att jag chansade, betalade under 2 normala månadskostnader och det har funkat kring 3 år hittills så säg 5 kr/månad och månadskostnaden sjunker så länge det funkar.
Använder inte heller vpn för att gömma mig utan för att komma förbi geofencing vid speciella tillfällen så det finns troligen inte mycket data att sälja bortsett från vilka filmer och serier jag tittat på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För ca ett år sedan köpte jag en så kallad massagepistol. Den är grym. Det knepiga ör ju dock att "JUST NU" priset ett år senare fortfarande är 1495 istället för 2495 och har varit det varje gång jag sett den reklamen, vilket är ofta.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Priserna skiljer ju enormt för just vpn och jag tecknade ett livstidsabb till kampanjpris hos Keepsolid, vet inte hur deras erbjudanden brukar se ut då jag knappt sett nån reklam för dem men jag betalade kring 150 kr för några år sedan och det har fungerat, ordinarie pris anger de som $10/månad, $60/år och $199/livstid.

Har också livstidsabbonnemang hos KeepSolid (VPN Unlimited) och har kört det sedan 2017 då jag betalade runt 300 SEK. Har funkat kanon och kör det på 5 enheter här Är väl främst Netflix från andra länder som strulat lite till och från.

Edit: Mars 2017 via Xda

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har också livstidsabbonnemang hos KeepSolid (VPN Unlimited) och har kört det sedan 2017 då jag betalade runt 300 SEK. Har funkat kanon och kör det på 5 enheter här Är väl främst Netflix från andra länder som strulat lite till och från.

fick nåt liknande på purevpn igenom xda jag tror ungefär samtidigt, tjänsten fortfarande igång fast använder det sällan.
edit: feb 2017

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av joda78:

Jag kör OVPN , svenskt bolag som visat i rätten att de inte har några loggar.
Tycker deras tjänst funkar bra.
Köpte 2 års abonnemang hos dem på BF förra året för ca 1200:- så blir runt 50:- per månad tycker det är rimligt

De mycket bra köpte idag 12 mån men stötte på ett problem skall testa disney plus en månad körde vpn via malmö server.
Kontakta support hos OVNP de var snabba ge hjälp.
De sa till mig prova en stockholm server vipps funkade det vi kom överens att de blockar ip adress ifrån 185.x.x.x
Kör på annan dator nordvpn har inga problem men skall köra sär också OVpn där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

har också Ownit de är bra, men mitt internet ingår i hyran här

Permalänk

Finns det någon vpn som funkar smidigt med tex amerikanska netflix. Har kört ovpn rätt länge men det har inte funkat med netflix på länge. Och dom "jobbar" På att lösa det. Det har dom gjort ett tag nu.

Permalänk
Medlem

Klassiskt fulknep som förtjänar böter.

En enkel grundregel är för övrigt att undvika alla sponsorer som förekommer HELA j*vla tiden överallt i YouTube-videos. NordVPN och Raid S* L* (det förbannade spelet vars namn ej bör nämnas) är två praktexempel.

(För mig fungerar reklam bakvänt: ju mer det tjatas, desto högre upp på "aldrig-i-helvete"-listan hamnar det. )

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Ör alla dess atjänster någon man intstallerar på varje klient eller kan man lägga in det i routern så allt bakom blir skyddat?

Permalänk
Medlem

Har varit väldigt nöjd med https://www.ovpn.com

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Pellepelikan:

Ör alla dess atjänster någon man intstallerar på varje klient eller kan man lägga in det i routern så allt bakom blir skyddat?

Det beror lite på vad du vill använda en VPN-tjänst till. Ifall du vill använda den för att tunnla ut all din trafik i ett annat land kan du välja en router med VPN-klientstöd och ansluta den till en VPN-tjänst. Då kommer all trafik i det lokala nätverket att skickas genom VPN-tunneln. Om du däremot vill ha en VPN-tjänst för att göra dig lite mer anonym på nätet är det inte en lösning jag rekommenderar. Då är det bättre att ha klienten på enheterna du ansluter från och aktivera den/inaktivera den beroende på behov. Annars kommer du snabbt ha skapat massvis av spår på webbplatser där du är inloggad, vilka sedan kan användas för att kartlägga dig. Då är det bättre att dina enheter ansluter genom varsin VPN-tunnel så att så lite data som möjligt kan kopplas samman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Föredrar oVPN nu om man ska ha svensk VPN

Mullvad VPN AB and its parent company Amagicom AB are 100% owned by founders Fredrik Strömberg and Daniel Berntsson who are actively involved in the company.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Beror väl på vad du vill uppnå. Själv har jag säkrat mitt nät så hårt, att VPN är ett av få sätt att se Internet som likt alla andra. Då kör jag helst VPN på specifika enheter.

Andra gör kanske det motsatta och kör VPN för att uppnå högre säkerhet. Då är det eventuellt bättre att sätta upp VPN i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

NordVPN betalar för influencer på bland annat YouTube, som vi alla vet. Det finns ingen aktör som beter sig vettigt som också betalar för sådan slags marknadsföring. Om ni ser sån reklam borde ni bara hålla er borta från företaget.

Till och med Audible som ägs av ett stort företag följer den regeln. De har gjort det oerhört frustrerande att avsluta prenumeration genom redirects från sidan man länkas till från Google, krav på PC och tiotal med menyer att klicka igenom för att avsluta prenumerationen.

Köp aldrig något från företag som betalar för influencers, eller som betalar för native advertisements heller för den delen. Det är ohederliga företag som enbart är ute efter att skada konsumenter.

Så, LG, Samsung, Intel, AMD, Nvidia etc etc är företag man ska hålla sig borta från?