Ständig rabatt stående inslag i Nord VPN:s tveksamma marknadsföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Själv kör jag AzireVPN, funkar och är kalas nöjd under dessa år jag har använt det.

Har själv kört med AzireVPN i 6 år, är också sjukt nöjd med hastighet och uptime på tjänsten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad är skillnaden att använda VPN för att komma förbi dessa begränsningar hos t.ex. Netflix och Amazon mot att helt enkelt bara ladda ner/streama via Kodi etc?

Utgivaren av filmen/serien får ju inte betalt för ditt tittande i något av fallen.

Jo, du måste ha ett abonnemang hos videotjänsten så det är inte gratis som nedladdningar från nån piratsite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo, du måste ha ett abonnemang hos videotjänsten så det är inte gratis som nedladdningar från nån piratsite.

Fast Netflix har ju avtal med utgivarna och har ingen licens att låta oss svenskar titta på vissa filmer/serier. Dessa utgivare - som inte visar sina filmer för oss - får självfallet ingen del av vår abbonemangsavgift.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Musikälskare

Det finns tomtar och tomtar men Nord VPN dom är tomtar på riktigt

EDIT: Har kört Mullvad lite då och då, det fungerar prima och man kan välja precis hur man vill betala

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

NordVPN verkar vara skit.

Använder ingen VPN heller för har inget behov.

Pengar i sjön för mig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

whut? jag har också purevpn "lifetime" fick via xda feb 2017... fortfarande aktivt fast jag knappt använder det.
edit: some purevpn då, inte sett nån andring till keepsolid eller nåt.

Kan nog skilja sig i avtal beroende på vem du köper av. Köpte som sagt via Stackcommerce, för 5 år sedan. Har för mig att jag redan vid köp fick information att prenumerationen skullle förnyas vart 5:e år. Fick påminnelse för en tid sedan att mitt abbonemang skulle löpa ut, och kontaktade då Stackcommerce för att förlänga, men då de inte hade/har avtal längre med PureVpn, så blev jag erbjuden KeepSolid istället. Vet inte men upplever hittills att det är lite stabilare än PureVpn, de har en riktig app för Linux (har det i min andra maskin) och Wireguard som valbart protokoll , så jag är nöjd. Dock verkar de inte ha lika många servers (?), men det räcker med dem de har för mig.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Honestly, my opinion. NordVPN är inte så himla bra tbh. Köpte deras 2 års plan. Det är väldigt buggigt, startar inte upp ordentligt med windows och har anslutningsproblem ständigt. Samma sak med mobila appen, auto connect får släpp ibland och de som att servern till vpnen slutar fungera. Internet får total blackout. Idk, personligen kommer jag inte använda nord igen framöver. De blir nog Proton eller något annat.

Permalänk
Medlem

Det här med ständiga reor, XXL tycker jag annonserar om rea var och varannan dag. Är det någon mer som upplevt det?

Permalänk
Medlem

Integrity.

Kolla upp dem. Kör den tjänsten via Bahnhof, använder WireGuard och har så gott som full hastighet.

Kan med lätthet rekommendera Integrity och kollar man in vilka som driver den tjänsten så förstår man varför man bör lita på deras tjänst. Om din leverantör inte har Integrity kan du uppmana dem att skaffa den tjänsten till sina kunder. Allt står på deras sajt; Integrity.se

Jag har ingenting med Integrity att göra, men jag skulle lätt kunna vara en säljare, ett språkrör för deras tjänst. Maken till uptime, oproblematisk leverans får man leta efter. Detta gör att att jag verkligen gillar deras tjänst. Jag har använt många olika VPN-tjänster under många, många år, men när denna tjänst erbjöds mig för en riktigt låg summa så testade jag den. Jag har absolut ingenting att invända här, och framförallt är prestandan bättre än något annat (framförallt ihop med WireGuard -som idag är standard).

WireGuard uppdateras ofta och är supersnabbt. Jag har tidigare alltid använt OpenVPN, på gott och ont. WireGuard på är en helt annan nivå!

Kan ni testa, Integrity eller WireGuard -gör det!

Förtydliganden
Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Det som slår mig är att efter 100 inlägg har inte ExpressVPN nämnts en enda gång. Jag har ett förflutet med Nord VPN, men efter 3 år tackade jag för mig. Ska man betala fullt pris så erbjuder ExpressVPN en bättre användarupplevelse överlag.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min monumentala okunnighet i ämnet. Jag använder Opera och dess gratis VPN. Vad är det jag missar? Vad får man mer av om man betalar?

Permalänk
Skrivet av h.kan:

Ursäkta min monumentala okunnighet i ämnet. Jag använder Opera och dess gratis VPN. Vad är det jag missar? Vad får man mer av om man betalar?

Att driva VPN servrar kostar. Om en VPN är gratis så är det - om inte alltid - du som är produkten.
Så om "privacy" är din grej skulle jag inte rekommendera företag som kör med gratis vpn´s.
Läs gärna mer om ämnet.
Var på din vakt gentemot många "vpn review" hemsidor där ute, många är "köpta".

Själv kör jag med Mullvad och har gjort länge nu och är helnöjd.
Funderat på att testa OVPN enbart för streaming-möjligheterna men gillar inte att jag måste signa upp för ett år för att få ett likvärdigt pris som för Mullvad. Sen nämnde ju någon tidigare i denna tråd att OVPN haft och fortfarande har problem med amerikanska Netflix och det gör ju inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim-21K:

Att driva VPN servrar kostar. Om en VPN är gratis så är det - om inte alltid - du som är produkten.
Så om "privacy" är din grej skulle jag inte rekommendera företag som kör med gratis vpn´s.
Läs gärna mer om ämnet.
Var på din vakt gentemot många "vpn review" hemsidor där ute, många är "köpta".

Själv kör jag med Mullvad och har gjort länge nu och är helnöjd.
Funderat på att testa OVPN enbart för streaming-möjligheterna men gillar inte att jag måste signa upp för ett år för att få ett likvärdigt pris som för Mullvad. Sen nämnde ju någon tidigare i denna tråd att OVPN haft och fortfarande har problem med amerikanska Netflix och det gör ju inte saken bättre.

Karim tack. Har nu läst på lite och känner mig aningen lurad. Operas VPN är ju inte ens en riktig VPN utan de krypterar bara ens internettrafik.
Så det blir till att handla. Ser att OVPN och Mullvad får bra betyg men även PrivateVPN, Windscribeen, Atlas, Cyberghost, Ivacy, Nord, Surfshark rekomenderas i Pc för allas test. Och detta är bara ett test, ska läsa på mer ffa denna tråd igen eftersom så många talar om vilken VPN de använder och varför. Det är som vanligt den bästa källan till kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SourceCreations:

Honestly, my opinion. NordVPN är inte så himla bra tbh. Köpte deras 2 års plan. Det är väldigt buggigt, startar inte upp ordentligt med windows och har anslutningsproblem ständigt. Samma sak med mobila appen, auto connect får släpp ibland och de som att servern till vpnen slutar fungera. Internet får total blackout. Idk, personligen kommer jag inte använda nord igen framöver. De blir nog Proton eller något annat.

konstigt har inte haft problem med dem, har uppdaterat deras appar sen flyter det på inget som du nämner har haft på två datorer.
Är relativ nöjd med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim-21K:

Att driva VPN servrar kostar. Om en VPN är gratis så är det - om inte alltid - du som är produkten.
Så om "privacy" är din grej skulle jag inte rekommendera företag som kör med gratis vpn´s.
Läs gärna mer om ämnet.
Var på din vakt gentemot många "vpn review" hemsidor där ute, många är "köpta".

Själv kör jag med Mullvad och har gjort länge nu och är helnöjd.
Funderat på att testa OVPN enbart för streaming-möjligheterna men gillar inte att jag måste signa upp för ett år för att få ett likvärdigt pris som för Mullvad. Sen nämnde ju någon tidigare i denna tråd att OVPN haft och fortfarande har problem med amerikanska Netflix och det gör ju inte saken bättre.

Jag har kört Mullvad i flera år och tycker verkligen att dom tar integritet på allvar. Kanske lite väl för mycket. För nu det senaste åren när alla streamingtjänster börjar blockera VPN-tjänster hej-vilt så sitter man som Mullvad konsument fast i skiten. Deras IP-range har funnits sen dom startade och deras produktnamn har klassats som en VPN-tjänst bland alla blacklist-tjänster. Jag gick över till OVPN pga av att dom är en svensk aktör och att dom har egna servrar. Deras tjänst att låsa upp streamingtjänster fungerar bra för mig. Cmore/Viaplay/Netflix. Dock vet jag att de har problem med de amerikanska netflix men att dom jobbar på det aktivt, något som Mullvad inte har något i åtanke att göra. Dom hänvisar mer till att man ska använda split-tunneling och köra streamingtjänsterna via sin egna lina. Men då tycker jag poängen med VPN försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

NordVPN betalar för influencer på bland annat YouTube, som vi alla vet. Det finns ingen aktör som beter sig vettigt som också betalar för sådan slags marknadsföring. Om ni ser sån reklam borde ni bara hålla er borta från företaget.

Till och med Audible som ägs av ett stort företag följer den regeln. De har gjort det oerhört frustrerande att avsluta prenumeration genom redirects från sidan man länkas till från Google, krav på PC och tiotal med menyer att klicka igenom för att avsluta prenumerationen.

Köp aldrig något från företag som betalar för influencers, eller som betalar för native advertisements heller för den delen. Det är ohederliga företag som enbart är ute efter att skada konsumenter.

Jag avslutade mitt bankkort och fixade nytt. Sen dess vill Audible att jag uppdaterar mina payments options, annars fortsätter inte prenumerationen ✌️

Lite Chandler och Ross varning på det hela men men.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag gick över till OVPN pga av att dom är en svensk aktör och att dom har egna servrar. Deras tjänst att låsa upp streamingtjänster fungerar bra för mig. Cmore/Viaplay/Netflix. Dock vet jag att de har problem med de amerikanska netflix men att dom jobbar på det aktivt, något som Mullvad inte har något i åtanke att göra. Dom hänvisar mer till att man ska använda split-tunneling och köra streamingtjänsterna via sin egna lina. Men då tycker jag poängen med VPN försvinner.

Mullvad är ju också en svensk aktör med egna servrar. Som du säger, är man ute efter streamingtjänsterna så förstår jag valet av OVPN över Mullvad (med undantag av amerikanska netflix då som varit nere ett tag enligt folk i tråden). Vore trevligt om Mullvad kunde inkludera streamingmöjligheter i framtiden. Beror på vad man prioriterar helt enkelt, inte för att jag anser jag att ovpn är opålitliga, de har ju t.o.m. vunnit i rätten och visat att de håller vad de hävdar, men när det kommer till mullvad har jag liksom år av pålitlighet baserat på personlig erfarenhet, därför jag kör med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim-21K:

Mullvad är ju också en svensk aktör med egna servrar. Som du säger, är man ute efter streamingtjänsterna så förstår jag valet av OVPN över Mullvad (med undantag av amerikanska netflix då som varit nere ett tag enligt folk i tråden). Vore trevligt om Mullvad kunde inkludera streamingmöjligheter i framtiden. Beror på vad man prioriterar helt enkelt, inte för att jag anser jag att ovpn är opålitliga, de har ju t.o.m. vunnit i rätten och visat att de håller vad de hävdar, men när det kommer till mullvad har jag liksom år av pålitlighet baserad på personlig erfarenhet, därför jag kör med dem.

Samma här. Har även jag år av pålitlighet av Mullvad och vill egentligen inte byta. Skulle kunna konfigurera upp allt så att streamingtjänster går utanför tunneln men jag känner att valet av att byta till OVPN då är större än att hålla på och lägga ner tiden. Hade Mullvad fixat någonting mot streamingtjänster så hade jag lätt varit kvar. Dock kommer dom inte göra det då dom precis har släppt split tunneling till Windows. Problemet kvarstår för oss som kör VPN via routern.

Permalänk
Medlem

Men är själva VPN-tjänsten OK?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Men är själva VPN-tjänsten OK?

// LZ

Känns som att dom skruvade upp marknadsföringen ordentligt efter att dom blev hackade. Inget jag hade använt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast Netflix har ju avtal med utgivarna och har ingen licens att låta oss svenskar titta på vissa filmer/serier. Dessa utgivare - som inte visar sina filmer för oss - får självfallet ingen del av vår abbonemangsavgift.

Om du köper en chokladkaka och delar den med någon får tillverkaren bara betalt för en chokladkaka trots att två får njuta av den. Sluta dela chokladkakor!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Om du köper en chokladkaka och delar den med någon får tillverkaren bara betalt för en chokladkaka trots att två får njuta av den. Sluta dela chokladkakor!!

Fast utgivaren får inte betalt om du tittar på filmerna som saknar licens i Sverige.

Det är som att ladda ner en film utan att betala pga. att filmen inte säljs i Sverige. Och det är piratkopiering, oavsett vad man tycker om sånt.

Att köpa en chokladkaka och dela på är som att titta på en film med en vän.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Men är själva VPN-tjänsten OK?

// LZ

Har använt NordVPN ett tag(ca 7-8 år till och från) och jag tycker att de har blivit lite sämre nu i år mest p.g.a. att Netflix har börjat blocka dem nu. Skaffade mest för att komma runt geofencing men nu sista veckorna har det inte fungerat alls och nu sitter jag här med 2 år till av NordVPN kvar... Annars är det rätt bra med massor av olika servrar i olika länder men jag har inte haft någon annan vpn att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Vet inte om någon nämnt det tidigare men nästan alla antivirus-makare har samma taktik, samtidigt som de lovar att skydda mot hackare som konstant försöker rensa ditt bankkonto. Om du inte köper en licens för 75% nedsatt pris förstås. Passa på!

AV brukar ofta ge rabatt till nya kunder. När man förlänger abonnemanget blir det en högre kostnad.
Hur är det med rabatt för befintliga kunder hos NordVPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

AV brukar ofta ge rabatt till nya kunder. När man förlänger abonnemanget blir det en högre kostnad.
Hur är det med rabatt för befintliga kunder hos NordVPN?

NordVPN har inga rabatter till lojala kunder. Ett 3 års (numera 2 år) kampanjpris övergår till 1 år normalpris.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Cerd Moyen:

NordVPN har inga rabatter till lojala kunder. Ett 3 års (numera 2 år) kampanjpris övergår till 1 år normalpris.

Tack för info. Det gör det hela ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast utgivaren får inte betalt om du tittar på filmerna som saknar licens i Sverige.

Det är som att ladda ner en film utan att betala pga. att filmen inte säljs i Sverige. Och det är piratkopiering, oavsett vad man tycker om sånt.

Att köpa en chokladkaka och dela på är som att titta på en film med en vän.

Fast man betalar väl fortfarande för tjänsten? Bara det att den inte är åtkomlig utanför t ex USA men genom att använda en vpn tjänst så kan du titta på en tjänst som du faktiskt betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

NordVPN har inga rabatter till lojala kunder. Ett 3 års (numera 2 år) kampanjpris övergår till 1 år normalpris.

Skrivet av nikka:

Tack för info. Det gör det hela ännu värre.

Nikka, jag håller inte riktigt med. Om NordVPN "alltid" har kraftigt rabatterat pris för kunder vid tecknande av nytt abonnemang men inte för befintliga kunder så är deras ordinarie pris just ett de facto ordinarie pris.
Förutsatt att det framgår i marknadsföringen att rabatterna endast gäller vid nytecknande så har jag svårt att se hur det skulle kunna strida mot någon lag eller ens kunna anses oetiskt.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Olle P:

Nikka, jag håller inte riktigt med. Om NordVPN "alltid" har kraftigt rabatterat pris för kunder vid tecknande av nytt abonnemang men inte för befintliga kunder så är deras ordinarie pris just ett de facto ordinarie pris.
Förutsatt att det framgår i marknadsföringen att rabatterna endast gäller vid nytecknande så har jag svårt att se hur det skulle kunna strida mot någon lag eller ens kunna anses oetiskt.

Ja, det har du en poäng i. Ur det perspektivet gör de faktiskt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Har använt NordVPN ett tag(ca 7-8 år till och från) och jag tycker att de har blivit lite sämre nu i år mest p.g.a. att Netflix har börjat blocka dem nu. Skaffade mest för att komma runt geofencing men nu sista veckorna har det inte fungerat alls och nu sitter jag här med 2 år till av NordVPN kvar... Annars är det rätt bra med massor av olika servrar i olika länder men jag har inte haft någon annan vpn att jämföra med.

Ï C! Tack för svar!

Jag kör OVPN, funkar oftast mkt bra - de har oxo många servers i olika länder.

Kostar dock nästan 700kr/år

// LZ