Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njäää. Det vete katten alltså.
Jag håller inte med om att vi lever med det resultatet idag riktigt. Eller ja, delvis. Men mycket har hänt och ändrats på vägen sedan dess.
Beslutet då var att sista kärnreaktorn skulle stänga 2010.
11 år efter sista stängningsdatum har vi faktiskt igång ett helt gäng reaktorer i landet fortfanrade.
Och 2010 röstade vi även igenom att vi får bygga nya reaktorer för att ersätta de gamla.

Så jag kan nog inte riktigt säga att vi helt och hållet ligger i händerna på beslut som togs 1980. Things have changed.

Både linje 1 och 2 hade som mål att avveckla kärnkraften så fort det var möjligt med hänsyn tagen till sysselsättning och välfärd, till skillnad från linje 3 som ville stänga inom 10 år. Det var riksdagen som satte året till 2010, baserat på beräknad livslängd för O3 och F3. I mina ögon jobbar regeringen fortfarande för att stänga kärnkraften så fort som möjligt men numera utan hänsyn till priset för samhället. Under Reinfeldts sista år arbetade Vattenfall med planer på nya kkv men när S+MP tog över 2014 fick de nya regleringsbrev som tvingade bort de planerna. Tankeförbudet må vara borta ur lagstiftningen men det är högst närvarande för kärnkraftsoperatörerna, det är ingen som vågar dra igång processen för det kostar för mycket att tvingas avbryta.

Det finns inte heller några relevanta lagar eller förordningar kring ny kärnkraft, allt som finns berör ändringar i befintliga anläggningar. SSM skulle behöva ta fram en enorm mängd föreskrifter för att ens kunna bedöma en ansökan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Både linje 1 och 2 hade som mål att avveckla kärnkraften så fort det var möjligt med hänsyn tagen till sysselsättning och välfärd, till skillnad från linje 3 som ville stänga inom 10 år. Det var riksdagen som satte året till 2010, baserat på beräknad livslängd för O3 och F3. I mina ögon jobbar regeringen fortfarande för att stänga kärnkraften så fort som möjligt men numera utan hänsyn till priset för samhället. Under Reinfeldts sista år arbetade Vattenfall med planer på nya kkv men när S+MP tog över 2014 fick de nya regleringsbrev som tvingade bort de planerna. Tankeförbudet må vara borta ur lagstiftningen men det är högst närvarande för kärnkraftsoperatörerna, det är ingen som vågar dra igång processen för det kostar för mycket att tvingas avbryta.

Det finns inte heller några relevanta lagar eller förordningar kring ny kärnkraft, allt som finns berör ändringar i befintliga anläggningar. SSM skulle behöva ta fram en enorm mängd föreskrifter för att ens kunna bedöma en ansökan.

Mmm. Men som jag skrev i förra inlägget så har vi alltså INTE stängt alla kärnkraftverk 2010. Folkomröstningen till trots.
Det har skett ändringar sedan dess.
Vi har dessutom ändrat beslutet att stänga alla reakorer till att istälelt kunna bygga nya reaktorer som ersätter gamla.
Folkomröstningen till trots.
Det har alltså skett ändringar sedan omröstningen. Vi är inte fast i det förflutna. Jag fattar att det fanns missnöje kring omröstningen. Det fanns rimlig kritik kring upplägget. Men det var då. Och allt är inte skrivet i sten från den folkomröstningen. Det var då och nu är nu.

Att många fortfarande önskar lägga ner kärnkraften även idag - ja så kan det vara. Finns viljan så brukar det väl dra åt det hållet. Min poäng är att vi inte är fast i beslutet från 1980. Saker har ändrats sedan dess. Och det går att ändra mer om man så önskar. Önskan om att ha ändrat mer har emellertid inte varit så stor att det gjort större ändringar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Se kursivt ovan.

Jag kan inte svara så lätt när du lägger in dina kommentarer i citatet, så jag bryter ut de nedan:

Citat:

Är det pga denna bristande kompetens man nu utvecklar en SRM reaktor i Sverige kallad Blykalla?

Vi har hög kompetens på många områden, men vi har tappat mycket inom sånt som specifikt rör kärnkraft. Det är inget antagande från mig utan det är flera som har lyft denna frågan från olika sidor av debatten. SMR är absolut intressant men precis som mycket annat inom kärnkraft så är det inte färdigt än. Denna prototyp ska installeras, dock utan någon form av kärnbränsle, för att testas 2024 i fem år, sen ska den utvärderas. Det finns andra SMR-projekt som har gått längre men inte fått de resultat som de hoppades på och därmed tappat finansiering och så, men bortsett från kostnad så är ju tidsspannet ett stort problem.

Citat:

Det missöde de syftar på var ett elfel på Forsmark som hade kunnat orsaka en olycka. Dock inte i samma dignitet som Fukushima för de verkar glömma att vi har skrubber (FILTRA) på Forsmark (och övriga reaktorer i Sverige). Stora filter som tar bort 99,9 % av alla joniserande partiklar från gaserna vid en olycka, dessa filter är helt passiva och aktiveras när inneslutningen övertrycks och ett sprängbleck brister. Men det hade kanske inte sålt lika många nummer för DN? Dessa filter saknades för övrigt i Japan.

Om du läser artikeln så ser du att den handlar om Akalla-reaktorn som var nära en rejäl olycka första maj 1969. Samma reaktor hade också en allvarlig incident 1968.

Citat:

Det är ju det där med att producera elen där den behövs. Investera otroliga mängder pengar (vet faktiskt inte hur många miljarder det kostat hittills) för att leverera el, som inte sen kommer finnas i norr pga ökade industrier, är inte så slugt. Priserna är framförallt hårt förknippade med priser på kol och naturgas. Men såklart även med tillgång.

Kärnkraft går att placera lite som man vill, men det är förstås känsligt att placera där det bor folk och det är bra att ha tillgång till kylvatten och liknande. På samma sätt kan man placera vindkraft där den behövs men behöver också ta hänsyn till folk och så, och förstås att det blåser lagom mycket och stabilt. Vattenkraften är ju det mest låsta på det sättet. Solel kan man också placera ganska fritt, även om det förstås är kraftigare sol söderut och så. Men att bygga ut stamnätet behövs nästan oavsett vilken väg vi väljer även om vindkraft förstås gör det mer akut.

Citat:

Jasså men detta påstående har du ingen källa på?

Vad vill du ha källa på? Att solpaneler och vindkraftverk har blivit mer effektiva de senaste sju åren? Du som jobbar inom branschen borde veta det tycker jag. Om du vill ha en källa på varifrån dina uppgifter kommer så kände jag bara igen siffrorna härifrån (medianen i den första tabellen), för din källa redovisar inte på ett enkelt sätt varifrån de får sina siffror.

Citat:

Intressant läsning men jag syftade på att du kör en diesel som drar 0,55 L/mil, kontra en Tesla som drar 2,1 kWh/mil. Menar du då att Teslan skulle kräva mindre CO2 per mil än en Diesel då du laddar i Polen? Vi pratar ju trots allt om 800 gCO2eq/kWh för el i Polen. Jag får inte ihop din kalkyl. Jag bortsåg från livscykelanalysen för respektive fordon då det finns så mycket osäkerheter i den.

Ja ok, en diesel som drar 0,55 liter milen i verkligheten, då pratar vi en typ Skoda Fabia eller liknande. Och en Tesla som drar 2,1 KWh i verkligheten, vilket tar oss bort från Model 3 och in på Model S Performance eller liknande. Är det en rättvis jämförelse?

Sen nämnde jag inte Polen för den analys som har gjorts, som tas upp konstant och som jag antog du syftar på (för det är liksom den som har gjorts som har kommit fram till slutsatsen du presenterar), är den med en Mercedes C220D mot en Tesla Model 3 LR i Tyskland. Den har visat sig vara felaktig på väldigt många sätt, men likväl poppar den upp hela tiden i denna typ av debatter.

Men kollar vi på Polen som har en väldigt dålig elproduktion när det gäller utsläpp, sämst i Europa efter Litauen, just nu ligger den på 711 g koldioxid per KWh. Diesel ligger någonstans runt 2,6-2,8 kg per liter. Så en mil för en diesel som drar 0,55 producerar 1,43 kilo koldioxid direkt från avgasröret om vi tar den lägre siffran. En Tesla Model 3 LR drar ungefär 1,8 KWh per mil så 711 X 1,8 blir ~1280 gram. Se där! Fortfarande bättre för koldioxidutsläppen att åka en Tesla i Polen än en Skoda Fabia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag kan inte svara så lätt när du lägger in dina kommentarer i citatet, så jag bryter ut de nedan:

Vi har hög kompetens på många områden, men vi har tappat mycket inom sånt som specifikt rör kärnkraft. Det är inget antagande från mig utan det är flera som har lyft denna frågan från olika sidor av debatten. SMR är absolut intressant men precis som mycket annat inom kärnkraft så är det inte färdigt än. Denna prototyp ska installeras, dock utan någon form av kärnbränsle, för att testas 2024 i fem år, sen ska den utvärderas. Det finns andra SMR-projekt som har gått längre men inte fått de resultat som de hoppades på och därmed tappat finansiering och så, men bortsett från kostnad så är ju tidsspannet ett stort problem. 0.55 för en normalstor modern diesel lär väl inte vara något konstigt? Det

Om du läser artikeln så ser du att den handlar om Akalla-reaktorn som var nära en rejäl olycka första maj 1969. Samma reaktor hade också en allvarlig incident 1968.

Kärnkraft går att placera lite som man vill, men det är förstås känsligt att placera där det bor folk och det är bra att ha tillgång till kylvatten och liknande. På samma sätt kan man placera vindkraft där den behövs men behöver också ta hänsyn till folk och så, och förstås att det blåser lagom mycket och stabilt. Vattenkraften är ju det mest låsta på det sättet. Solel kan man också placera ganska fritt, även om det förstås är kraftigare sol söderut och så. Men att bygga ut stamnätet behövs nästan oavsett vilken väg vi väljer även om vindkraft förstås gör det mer akut.

Vad vill du ha källa på? Att solpaneler och vindkraftverk har blivit mer effektiva de senaste sju åren? Du som jobbar inom branschen borde veta det tycker jag. Om du vill ha en källa på varifrån dina uppgifter kommer så kände jag bara igen siffrorna härifrån (medianen i den första tabellen), för din källa redovisar inte på ett enkelt sätt varifrån de får sina siffror.

Ja ok, en diesel som drar 0,55 liter milen i verkligheten, då pratar vi en typ Skoda Fabia eller liknande. Och en Tesla som drar 2,1 KWh i verkligheten, vilket tar oss bort från Model 3 och in på Model S Performance eller liknande. Är det en rättvis jämförelse?

Sen nämnde jag inte Polen för den analys som har gjorts, som tas upp konstant och som jag antog du syftar på (för det är liksom den som har gjorts som har kommit fram till slutsatsen du presenterar), är den med en Mercedes C220D mot en Tesla Model 3 LR i Tyskland. Den har visat sig vara felaktig på väldigt många sätt, men likväl poppar den upp hela tiden i denna typ av debatter.

Men kollar vi på Polen som har en väldigt dålig elproduktion när det gäller utsläpp, sämst i Europa efter Litauen, just nu ligger den på 711 g koldioxid per KWh. Diesel ligger någonstans runt 2,6-2,8 kg per liter. Så en mil för en diesel som drar 0,55 producerar 1,43 kilo koldioxid direkt från avgasröret om vi tar den lägre siffran. En Tesla Model 3 LR drar ungefär 1,8 KWh per mil så 711 X 1,8 blir ~1280 gram. Se där! Fortfarande bättre för koldioxidutsläppen att åka en Tesla i Polen än en Skoda Fabia.

Bara fyi, kör min bensinare Fabia kombi på nästan 0.55 i långtidssnitt… Farsan med sin 20år gamla A4 diesel kör under 0.6. 0.55 käns imo inte som något extremt låg siffra eller? Även om den nog dock inte reflekterar snittet för dieselflottan som helhet. ”Miljödislarna” som såldes förr kunde man väl köra runt 0.5?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Som vanligt är teknikoptimismen stark bland kärnkraftsförespråkare. Självklart hade fjärde generationens verk varit väldigt bra och trevliga på alla sätt och vis, men de finns ju inte än liksom. Det finns konceptdesigner, experimentella reaktorer i labbmiljö och så men det finns ju ingen som fungerar i kommersiell skala. Man kan förstås tycka att vi borde satsa på det med forskning och så, men är vi det bästa landet att göra det? Gen IV-gruppen har medlemmar som USA, Kina, Japan och Ryssland, med enormt mycket större budgetar och en forskarkompetens som vi bara kan drömma om. När (eller om) de får ihop något som fungerar och som är kommersiellt gångbart så lär vi utvärdera vår situation igen, men tills dess måste vi agera utifrån vad som faktiskt finns, inte förhoppningar om teknisk utveckling framöver.

Med det resonemanget så kan de ju lägga ner idiotin med att överbeskatta bränsle, plastpåsar osv.. vi påverkar ju ändå inget i global mening
Det är klart sverige ska bidra med forskning, vi är ganska bra på teknikutveckling.. så vi kan nog dra ett litet strå till stacken och där med hjälpa till/skynda på liiiite iallafall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Även länder med kärnkraft har inbördeskrig och/eller kupper. Militärbaser i länder som inte har kärnkraft faller för den delen hela tiden. Anledningen att vi inte sett någon attack är för att det har lågt värde, vilket samtidigt får mig att fråga hur du ens kommer in på det.

om du hade läst lite mer än bara mitt inlägg, så hade du sett att jag bara spann vidare på redan nämnt ämne i just den meningen du citera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Kärnkraftsomröstningen 1980 var en extremt skev omröstning med tre sätt att rösta nej på men inget sätt att rösta ja eller avvakta på. Självklart röstade svenska folket då "nej" till kärnkraft. Så förvånande! Intressant nog var det linjen "minst nej" som vann. (Källa)

Nja, jag skulle nog säga att linje 1 var "minst nej", och det var den som också fick minst antal röster. Men jag håller med om att alternativen inte var så bra. Marginalen till Linje 3, alltså avveckla på tio år, var förvånansvärt liten.

Citat:

Vi har ledande forskning inom vissa områden inom Gen IV, så att säga att det är fruktlöst för oss som mindre nation är inget bra argument. Det är mer rätt att se oss som en kugge i ett större maskineri.

Fruktlöst är absolut att ta i, men jag tror helt enkelt att våra resurser är bättre spenderade på andra håll. Vi har väldigt bra förutsättningar för förnybart och kostnaderna för de är redan lägre än för kärnkraft även bortsett från eventuella subventioner. Låt de som faktiskt behöver kärnkraft stå för forskningen liksom, om eller när de uppnår något som kan konkurrera med förnybart så finns det inget som hindrar oss från att satsa på det.

Citat:

Om vi backar till 1940, så var drömmen att tämja fissionen hög, men ansågs då som ouppnåelig på grund av hur tekniskt svårt det var. Som vissa minns så markerade år 1945 starten på kärnåldern, då USA detonerade två atombomber ovanför Japan. Det skulle dock dröja många år ytterligare innan civilt användande av kärnteknik blev ett faktum.

Jo visst. Det krävdes ett världskrig och någon (med enorma resurser) som väldigt gärna ville ha världens fetaste bomb för att det skulle bli något.

Citat:

Spola framåt till idag, vi har redan bridreaktorer, vi har redan säkra designer, däremot så har vi ännu inte ett helt system som uppfyller Gen IV på plats. För det måste ALLT fungera. Reaktorerna ligger vi i princip i hamn med designmässigt, däremot är det en del kvar att forska kring runt upparbetningsteknik. Så den situation vi befinner oss i nu är att vi har realistiska designer och möjlig teknik, vi behöver "bara" allokera tillräckligt med resurser för att fintrimma och skala upp dem till kommersiell skala. Antingen det, eller satsa på att bygga upp Gen IV i delar, vilket kan bli ett problem fördragsmässigt.

Men det finns ju två frågor som är ganska centrala: Hur lång tid tar det? Vad kostar det? Tyvärr ser svaren än så länge ut att vara: För lång tid och för mycket pengar.

Citat:

Japan ligger å andra sidan i framkant med upparbetning, de har allokerat massor för att göra ett gediget bygge från start. Det är mig veterligen inte färdigt ännu vilket kanske inte är konstigt när det är så bleeding edge som det är. Å andra sidan om Japan får till det skulle vi teoretiskt kunna samarbeta med dem om upparbetning i många år och på så vis genom att bara bygga reaktorerna kunna certifiera anläggningen som Gen IV, långt innan vår egen kapacitet för upparbetning färdigställts.

Om du frågar mig, jag ser inga egentliga problem med att bygga Gen III-reaktorer idag som kommer vara i drift under många år framöver. Allt kärnavfall som de genererar kommer bli bränsle till våra kommande Gen IV så resultatet är att vi får ett större lager att ta av i framtiden. Det kommer krävas mer lagerplats dock.

Men igen, när är det klart? Ett kärnkraftverk tar minst tio år att bygga, mer sannolikt 20-30 år, och vi får inte ut något av det förrän dess. Vi måste minska utsläppen nu, inte öka dem. Det är klart att det hade varit fint med ett kärnkraftverk som är färdigt 2040 exempelvis men eftersom det ökar utsläppen utan att bidra någonting till energiförsörjningen fram tills dess så är det för sent.

Citat:

När vi får tillräckligt på fötterna för att kunna driftsätta Gen IV ser jag fram emot att vi stegar över på den vägen allt eftersom. Då kan vi börja fundera på att stänga ner våra gamla reaktorer. Vi måste sätta miljön i främsta rummet och både att vänta på Gen IV och inte bygga någon kärnkraft under tiden är det sämsta vi kan göra.

För mig är det snarare så att det sämsta vi kan göra är att inte bygga förnybart trots att det är billigare och effektivare, och förstås mycket snabbare.

Citat:

...

Varför jag gillar att ha sakliga kritiker med i tråden!

Det är helt korrekt att förnybart är på frammarsch när det gäller produktionsutsläpp och effektivitet. Däremot så bör nämnas att det finns ett tak på hur mycket effekt som går att få ut från en och samma solcell. Om vi skulle nå 100% effektivitet så skulle vi inte kunna få ut mer än ~1kW / m² när solen står som högst en molnfri sommardag. Samma yttre begränsningar har vind.

Jo det är klart det finns ett tak (dock är det drygt 1,3 kW men det är en petitess), men är det verkligen ett stort problem? Jag vet inte hur mycket el du använder men vi bor tre pers i en lägenhet och förbrukar någonstans runt 150-200 kWh per månad. Då ingår förstås inte uppvärmning varken av varmvattnet eller bostaden, men om vi säger det dubbla för att få med det så är det ganska högt räknat i mina ögon. En elbil på det borde öka på det ungefär lika mycket igen så säg 500 kWh per månad totalt för hushållsel, uppvärmning och transporter. Om vi räknar med att man får ut i snitt 4 kWh per dag från en kvadratmeter solpanel så hade det gett runt 120 kWh per månad. Så fem kvadrat solpaneler för en familj på tre pers. Vår lägenhet är runt 80 kvadrat, men det finns ju fler våningar med lägenheter förstås. Så om vi sätter solpaneler på halva taket (sydsidan), så hade det räckt för att förse de boende i ett åttavåningshus med el inklusive värme och så, om deras förbrukning ligger i nivå med vår. Alltså borde taken räcka rätt väldigt långt.

Citat:

Några andra saker som måste nämnas i sammanhanget är att förnybar elgeneration tar väldigt mycket yta. För att hela världen ska köra på förnybart måste vi alltså vara beredda att offra stora arealer i natur och miljö för att få den magnitud av elproduktion som kommer att behövas i framtiden. Biokraft är helt extrem på den punkten! Kärnkraft å andra sidan är väldigt mycket mer effektivt per ytareal använd.

Igen tror jag inte det är ett problem i praktiken. Solpaneler på tak räcker långt exempelvis. Yta runt vindkraftverk och även markmonterade solpaneler kan ju fortfarande användas till annat. Åkermark exempelvis och på många platser hade det varit väldigt positivt att blockera ut solen typ halva dagen, för växter, fukt i marken och så.

Citat:

Om vi däremot parar biokraft med CCS får vi BECCS som är en möjlig väg till att få negativa utsläpp. Men vi har också direktfångst som möjlig teknik - den behöver el för att drivas. Då behöver vi våra kraftverk, både kärntekniska och förnybara, för att hinna absorbera tillräckligt med koldioxid för att undvika katastrof. Kontentan är att vi behöver mycket mer fossilfri energi, och det innan år 2050 enligt IPCC.

Det finns olika vägar att gå förstås. Vi behöver fånga in koldioxid, alltså "negativa utsläpp", så småningom men tekniken är inte så långt kommen där och det kan komma genombrott på diverse olika områden. Man kanske lyckas modifiera några alger eller svampar att "äta" mycket mer koldioxid än vad de gör idag exempelvis, eller kommer på andra mer tekniska lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

om du hade läst lite mer än bara mitt inlägg, så hade du sett att jag bara spann vidare på redan nämnt ämne i just den meningen du citera

Du har inte citerat inlägget du länkar. Inget i diskussionen är kopplat dit.

Går omöjligen att veta vad du tänker om du inte så skriver.

Hur som helst gav jag ju ändå ett svar. Hur ska militärisering hjälpa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Bara fyi, kör min bensinare Fabia kombi på nästan 0.55 i långtidssnitt… Farsan med sin 20år gamla A4 diesel kör under 0.6. 0.55 käns imo inte som något extremt låg siffra eller? Även om den nog dock inte reflekterar snittet för dieselflottan som helhet. ”Miljödislarna” som såldes förr kunde man väl köra runt 0.5?

Min förra A4:a gick runt 0.47, och den nya går inte under 0.6. Skillnad är Quattro och onödigt breda däck.

Permalänk
Avstängd

Tycker att det verkar jättebra med den nya sortens kärnkraft som kan använda det som förut var kärnavfall och sänka halveringstiden på det helt sjukt mycket.

Ser faktiskt ingen nackdel alls med det.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Är så kallade tankeförbudet ens relevant? Sverige var inblandad i kärnkraft under den tiden och kunde tillverka och räkna hur mycket de vill till andra länder. Problemet är att marknaden för kärnkraft i stort sett försvann på 90-talet och det skedde globalt. Eftersom det inte fanns någon marknaden kunde ingen behålla sin kompetens och vidareutveckla fullt ut. Det är ju inte heller att andra länder ställde sig negativt som allt detta skedde!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrytaPlanka:

Tycker att det verkar jättebra med den nya sortens kärnkraft som kan använda det som förut var kärnavfall och sänka halveringstiden på det helt sjukt mycket.

Ser faktiskt ingen nackdel alls med det.

En nackdel är ju att det inte finns utanför mindre testreaktorer och så. När tekniken blir mer tillgänglig så får man titta på kostnaden. Är det möjligt att driva sådan elproduktion till en konkurrenskraftig kostnad? Det är ju väldigt fint att förbruka "uttjänt" kärnbränsle och så förstås, superbra, men om det innebär ett högre elpris så måste man förstås ställa kostnaden mot fördelarna. Tidigare var det vanligt att man betalade extra för att få grön el vilket många gjorde, men hur många är beredda att betala mer för att få kärnkraftsel istället för "grön el", och i så fall hur mycket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Ja ok, jag kanske överdrev en aning med Fabia, men 0,55 är rätt lågt ändå. En C-220 D lär inte komma ner i det om man inte kör extremt försiktigt. Min förra bil var en mellanklassbil, en modern diesel med drygt 150 hk, och den kunde nå 0,6 när jag pendlade på 80-100 väg om jag verkligen ansträngde mig för att köra snålt. Dock snittade den på typ 0,9 liter milen trots att jag pendlade den sträckan.

Skrivet av anon309108:

Med det resonemanget så kan de ju lägga ner idiotin med att överbeskatta bränsle, plastpåsar osv.. vi påverkar ju ändå inget i global mening
Det är klart sverige ska bidra med forskning, vi är ganska bra på teknikutveckling.. så vi kan nog dra ett litet strå till stacken och där med hjälpa till/skynda på liiiite iallafall.

Det är klart vi ska bidra till forskning. Men som med allt måste man väga kostnaden mot nyttan. Jag vet inte om du såg exemplet ovan på den japanska testreaktorn som har kostat närmare 100 miljarder (drygt en triljon yen) att bygga och driva under de typ tjugo år som de höll på, och då har man inte räknat med demontering och så. Det är i samma storleksordning som hela den svenska statsbudgeten ett år, för en testreaktor. Inte direkt kaffepengar. Så det kanske vore bättre att låta de länder som har större behov av kärnkraft lägga dessa enorma summor? Hur tror du din elräkning hade påverkats om ditt elbolag skulle göra en sådan investering?

Permalänk
Medlem

Det sjuka är ju om nu Sverige exporterar så mycket el till exempel i Augusti, varför är då elpriserna så höga när det finns överskott av el?
Kan någon förklara det?

Den där exporten gynnar ju uppenbarligen bara elbolagen själva, så jag vet inte om det är så mycket att hurra för.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, jag kanske överdrev en aning med Fabia, men 0,55 är rätt lågt ändå. En C-220 D lär inte komma ner i det om man inte kör extremt försiktigt. Min förra bil var en mellanklassbil, en modern diesel med drygt 150 hk, och den kunde nå 0,6 när jag pendlade på 80-100 väg om jag verkligen ansträngde mig för att köra snålt. Dock snittade den på typ 0,9 liter milen trots att jag pendlade den sträckan.

Jag körde en Skoda Octavia med bensinmotor och 150hk som pendlingsbil, och låg oftast under 0,6l milen, så en diesel som drar 0,9 liter milen låter konstigt.
Skodan var ju 6växlad så man låg runt 2000 varv på motorvägen (100km/h).
Det är ju inte utrymmet i bilen som är den stora faktorn på motorväg, utan det är ju luftmotstånd och rullmotstånd, så en småbil kan ju faktiskt dra mer soppa än en stor bil.
Sedan beror det väl även på hur effektiv motorn är då givetvis.

Min kollega på den tiden hade en Octavia med den berömda dieselgate motorn, och den drog betydligt mindre än min bil och då körde denne snabbare dessutom.

Nu har jag ingen aning om Mercan du kör, men 0,9liter milen låter väldigt mycket, eller så ligger du i 140km/h på motorvägen (med tanke på att energin ökar i kvadrat? (rätta mig om jag har fel) som krävs för att övervinna luftmotståndet)
Men som cyklist vet man att det är stor skillnad på att trampa i 30km/h och 35km/h, även om det "bara" är 5km/h, just för att energin som krävs för att övervinna luftmotståndet mycket

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi har hög kompetens på många områden, men vi har tappat mycket inom sånt som specifikt rör kärnkraft. Det är inget antagande från mig utan det är flera som har lyft denna frågan från olika sidor av debatten. SMR är absolut intressant men precis som mycket annat inom kärnkraft så är det inte färdigt än. Denna prototyp ska installeras, dock utan någon form av kärnbränsle, för att testas 2024 i fem år, sen ska den utvärderas. Det finns andra SMR-projekt som har gått längre men inte fått de resultat som de hoppades på och därmed tappat finansiering och så, men bortsett från kostnad så är ju tidsspannet ett stort problem.

Att bara betrakta elbilens energiförbrukning vid körning är inte riktigt ärligt.
Vi har förluster i distribution från kraftverket, i laddaren, i batteriet vid laddning. (Och då har vi inte rört vid de fasta energikostnaderna vid batteriproduktion, att jämföras med en enkel tank.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Det sjuka är ju om nu Sverige exporterar så mycket el till exempel i Augusti, varför är då elpriserna så höga när det finns överskott av el?
Kan någon förklara det?

Priserna beror ju på utbud och efterfrågan som andra marknader, men eftersom vi har en gemensam nordisk "elbörs" som dessutom påverkas av priserna i resten av Europa så varierar priserna beroende på en massa saker, utanför landet eller inte. Om efterfrågan är hög i säg Spanien, vilket ju är ganska naturligt under högsommaren då de kör mer AC, så drar det upp priserna även för oss. Om priserna i Spanien är höga så kanske franska elproducenter exporterar mer dit, kanske genom att dra igång kraftverk som annars inte hade varit lönsamma, eller genom att helt enkelt exportera mindre åt andra håll. Om Tyskland då har mindre möjligheter att importera fransk el så kanske de är tvungna att importera dansk el istället, vilket ökar efterfrågan på Nordpool som är den nordiska elbörsen. Danskarna har generellt inte alls lika stora överskott som oss så de kanske drar igång fossila produktion för att täcka upp, vilket är dyrt. Och så vidare.

Alltså en ökad efterfrågan i Europa, eller ett minskat utbud, gör elen dyrare här. Det kan bero på värme i södra Europa som ökar efterfrågan, problem i ett kärnkraftverk någonstans som sänker utbudet, eller en mängd olika saker liksom. Det kan också ha närmare orsaker förstås, om det blåser dåligt i hela landet så går elpriserna upp för vindkraft är väldigt billigt och minskar den så blir det en större andel el från andra dyrare källor.

Citat:

Den där exporten gynnar ju uppenbarligen bara elbolagen själva, så jag vet inte om det är så mycket att hurra för.

På ett sätt absolut, samtidigt hade vi behövt ha mycket större överkapacitet om vi inte hade möjligheten att importera. På samma sätt hade det också varit ett problem ifall vi producerar för mycket el och inte hade möjligheten att exportera. Vi hade behövt reagera mycket snabbare på minskningar eller ökningar i både elproduktion och elanvändning.

En liknelse skulle kunna vara att man har ett badkar, med ett antal avlopp som tömmer karet i varierande hastigheter och ett antal kranar (kraftverk) som fyller på, som man måste hålla tillräckligt fyllt hela tiden utan att det rinner över. Skulle vi bara ha vår marknad så skulle det vara ett väldigt grunt badkar, så skillnaden mellan "på väg att bli tomt" och "håller på att rinna över" skulle vara väldigt liten. Alltså måste vi vara väldigt snabba på att vrida på kranarna när något avlopp plötsligt ökar sin genomströmning för att hela tiden hålla alla avloppen mättade med vatten liksom. Och tvärtom förstås, om några avlopp plötsligt inte behöver lika mycket vatten för att bli mättade så måste vi snabbt minska på kranarna. Nordpool är då ett större kar med mer utrymme för tillfälliga variationer. Fler avlopp och fler kranar också dock. Sammankopplingen med resten av Europa blir ju då ytterligare avlopp och kranar som vi kan använda för att justera flödet liksom. Blir ett avlopp torrt så blir det strömavbrott, och rinner karet över så får vi spikar. Inte den bästa liknelsen kanske, men det var den jag kom på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Jag körde en Skoda Octavia med bensinmotor och 150hk som pendlingsbil, och låg oftast under 0,6l milen, så en diesel som drar 0,9 liter milen låter konstigt.
Skodan var ju 6växlad så man låg runt 2000 varv på motorvägen (100km/h).
Det är ju inte utrymmet i bilen som är den stora faktorn på motorväg, utan det är ju luftmotstånd och rullmotstånd, så en småbil kan ju faktiskt dra mer soppa än en stor bil.
Sedan beror det väl även på hur effektiv motorn är då givetvis.

Min kollega på den tiden hade en Octavia med den berömda dieselgate motorn, och den drog betydligt mindre än min bil och då körde denne snabbare dessutom.

Körstil är förstås en stor faktor. Men också vilka typer av vägar man kör på och så. Många (fossil-) bilar är ju som mest effektiva runt 90-100 så kör man mycket sådana vägar är förbrukningen lägre per sträcka, medan exempelvis stadstrafik är mycket värre med alla accelerationer och inbromsningar, men också snabbare motorvägar drar ju mycket.

Citat:

Nu har jag ingen aning om Mercan du kör, men 0,9liter milen låter väldigt mycket, eller så ligger du i 140km/h på motorvägen (med tanke på att energin ökar i kvadrat? (rätta mig om jag har fel) som krävs för att övervinna luftmotståndet)
Men som cyklist vet man att det är stor skillnad på att trampa i 30km/h och 35km/h, även om det "bara" är 5km/h, just för att energin som krävs för att övervinna luftmotståndet mycket

Jag kör inte merca, att jag tog upp MB är för att den (starkt ifrågasatta) undersökning som alla tar upp hela tiden jämförde just en Mercedes C-220 D mot en Tesla Model 3 LR. Ett av problemen med den är ju att de jämför en bil med 170 hästar mot en med över 400, en fossilbil med över 400 hästar hade förstås dragit mer bränsle och därmed släppt ut mer koldioxid än en med 170 som Mercedesen. Alltså är det en något orättvis jämförelse. De som gjorde den hävdar att de bara jämförde en mellanklassbil mot en annan liksom, vilket ju är sant visserligen, men det hade ju varit mer rättvist att titta på säg en Mercedes C 43 AMG som är lite närmare Teslan i prestanda.

Min bil som jag tog upp som exempel var en Honda Accord 2,2 D. Den hade 156 hästar om jag minns rätt, och den var väldigt snål vid konstant hastighet runt 90-100 (0,6 är snålt för en så pass stor bil), som de flesta bilar, men stadstrafik, kökörning och snabbare motorvägar var förstås värre.

Skrivet av EntropyQ3:

Att bara betrakta elbilens energiförbrukning vid körning är inte riktigt ärligt.
Vi har förluster i distribution från kraftverket, i laddaren, i batteriet vid laddning. (Och då har vi inte rört vid de fasta energikostnaderna vid batteriproduktion, att jämföras med en enkel tank.)

Jo det var bara en aspekt av hela problemet med undersökningen som alla hänvisar till. Jag gick igenom en del av de övriga frågorna också, längre upp. Men förlusten i elnätet, laddaren och liknande är väldigt små jämfört med utsläppen fossila bränslen orsakar innan de hamnar i bilen liksom. Raffinaderier orsakar stora utsläpp exempelvis, och sen tillkommer all frakt av olja från mellanöstern eller vart man nu har plockat upp den, själva oljeborrningen är inte direkt miljövänlig heller, och dessutom tillkommer exempelvis tankbilarna från raffinaderierna till bensinmackarna och så.

Batteritillverkningen är också en viktig aspekt förstås. Den orsakar ju den största delen av utsläppen en elbil har, speciellt i länder som har en elproduktion med låga utsläpp som oss.

Så ska man göra en rättvis jämförelse måste man ta med hela livscykeln. Oavsett elbil eller ej måste man ta med utsläppen som tillverkningen av bilen orsakar (inklusive batterierna) och alla utsläpp som "bränslet" skapar. För el har vi bra koll på hur mycket koldioxid elproduktionen orsakar, även om vi inte kan ha koll på exakt hur den elen som hamnar i bilen har producerats utan vi får gå på snittet för landet eller elområdet. Så Sverige brukar ligga någonstans runt 40-80 gram koldioxid per kWh om jag minns rätt, medan Polen exempelvis snittar någonstans 700-800 gram. Detta varierar dock från en stund till en annan beroende på export, import och så. För fossilbilar så har man dock bara bra koll på utsläppen vid avgasröret liksom, det är ju det som vår bilskatt beräknas på exempelvis, så där räknar man inte med alla utsläpp orsakade av produktion och distribution av bränslet.

Kalkylen blir också svårare av att livslängden eller körsträckan för en bil påverkar lite olika. Batteritillverkningen är ju en stor del av en elbils utsläpp exempelvis, men den ändras ju inte om man kör långt (well, förutom eventuella batteribyten då men de är extremt ovanliga). Så om man köper en elbil och kör sträckan X eller kör sträckan 10X innan bilen är slut så är ju batteriets påverkan samma. Medan en merparten av utsläppen från en fossilbil ju kommer från bränslet, alltså ökar de med körsträckan mycket mer linjärt. En elbil som körs kort innan den skrotas är ju alltså förhållandevis mindre miljövänlig än en som körs långt, medan den skillnaden inte är så stor för en fossilbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kör inte merca, att jag tog upp MB är för att den (starkt ifrågasatta) undersökning som alla tar upp hela tiden jämförde just en Mercedes C-220 D mot en Tesla Model 3 LR. Ett av problemen med den är ju att de jämför en bil med 170 hästar mot en med över 400, en fossilbil med över 400 hästar hade förstås dragit mer bränsle och därmed släppt ut mer koldioxid än en med 170 som Mercedesen. Alltså är det en något orättvis jämförelse. De som gjorde den hävdar att de bara jämförde en mellanklassbil mot en annan liksom, vilket ju är sant visserligen, men det hade ju varit mer rättvist att titta på säg en Mercedes C 43 AMG som är lite närmare Teslan i prestanda.

Ingen av bilarna använder ju sin fulla effekt på motorväg i 100km/h, så jämförelsen är väl inte helt fel ändå.

En BMW M140 drar runt 0,6liter milen på motorväg och har 340hk, men den använder ju inte 340hk i 100km/h utan snarare kanske runt 50-60hk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En nackdel är ju att det inte finns utanför mindre testreaktorer och så. När tekniken blir mer tillgänglig så får man titta på kostnaden. Är det möjligt att driva sådan elproduktion till en konkurrenskraftig kostnad? Det är ju väldigt fint att förbruka "uttjänt" kärnbränsle och så förstås, superbra, men om det innebär ett högre elpris så måste man förstås ställa kostnaden mot fördelarna. Tidigare var det vanligt att man betalade extra för att få grön el vilket många gjorde, men hur många är beredda att betala mer för att få kärnkraftsel istället för "grön el", och i så fall hur mycket?

Även om det kanske inte fungerar rent ekonomiskt så kan det ju helt eller delvis ersätta kostnaden av ett slutförvar och till och med möjligheten att ta betalt från resten av världens ’avfall’ och använda upp det istället.

Jag tycker verkligen det är tid att satsa framåt. ORNL-MSRE visade ju att tekniken fungerade för 50+ år sedan och jag hoppas vi vet lite mer idag. Nej jag vet att den inte var full skala, men den kördes över lång tid redan med deras tekniska nivå

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen återgå till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag skulle vara det i alla fall, men nu ingår elen i hyran där jag bor så jag kan inte ens göra det valet. Men hur som helst, även om det inte är lika konkurenskraftigt ekonomiskt så tycker jag att det bör göras ändå. Det är ju uppenbart att det är det "goda valet" om man ska tänka på både nuvarande och framtida generationer, vilket vi ju bör göra. Nu ska vi inte prata politik här, men jag tycker att det är lite märkligt att det inte lyfts upp som ett politiskt argument idag.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag skulle kunna tänka mig ett ganska mycket högre elpris för kärnkraftselen, om det samtidigt innebär en stabilare tillförsel än idag med kanske fyra strömavbrott om året. Det är nog irriterande det.

Samtidigt så tänker jag att vi betalar ganska mycket för miljömässiga åtgärder på annat håll och tyvärr så är många bara greenwashing. I det här fallet skulle Gen IV bidra positivt direkt genom att reducera mängden avfall, men också bara genom att köra reaktorn leder till mer resultat tillgängligt för forskning. Mer energi är inte fel och överskottet kan som bekant säljas, uppenbarligen till höga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jag skulle kunna tänka mig ett ganska mycket högre elpris för kärnkraftselen, om det samtidigt innebär en stabilare tillförsel än idag med kanske fyra strömavbrott om året. Det är nog irriterande det.

Samtidigt så tänker jag att vi betalar ganska mycket för miljömässiga åtgärder på annat håll och tyvärr så är många bara greenwashing. I det här fallet skulle Gen IV bidra positivt direkt genom att reducera mängden avfall, men också bara genom att köra reaktorn leder till mer resultat tillgängligt för forskning.

Du kan inte lita på att en försöksreaktor kommer bidra till stabilare eltillförsel och det hjälper inte i nuläget ändå, det skulle säkert ta mer än ett decennium att bygga en sådan. Vi vet inte heller om det kommer fungera som det är tänkt. Om man ska genomföra ett sådant projekt borde det vara i samarbete med flera (EU) länder där alla står för en del av kostnaden, det finns pågående projekt och Sverige är inte med och betalar vad jag vet.

Citat:

Mer energi är inte fel och överskottet kan som bekant säljas, uppenbarligen till höga priser.

Du kan inte alltid sälja överskottsenergin till höga priser.

Permalänk

För att undvika spekulationer och ge lite ren fakta.
Mycket med prisbilden på el idag är starkt förknippat med priset på kol och olja även om vi inte förbrukar kol och olja. Vi hänger som bekant ihop med kontinenten. Såklart påverkar även vinden mycket.

Världens två första AP1000 byggdes klart på 9 år och kostade totalt 7 miljarder dollar för två block.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sanmen_Nuclear_Power_Station

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Att elpriser bestäms av Nord Pool har väl ingen relevans till ämnet. Är inte som att marknadskrafterna för att bygga kärnkraft blir automatiskt bättre med prisregleringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Även om det kanske inte fungerar rent ekonomiskt så kan det ju helt eller delvis ersätta kostnaden av ett slutförvar och till och med möjligheten att ta betalt från resten av världens ’avfall’ och använda upp det istället.

Jo det är absolut en fördel med tekniken. Möjligheten att ta emot avfall från resten av världen är nog inte så stor dock, för lyckas någon bygga en sådan reaktor med någon som helst ekonomi så kommer det ju följas av fler. Men det löser ju inte problemet att det inte finns några än, och mildrar bara kostnaden ganska marginellt när eller om de lyckas.

Citat:

Jag tycker verkligen det är tid att satsa framåt. ORNL-MSRE visade ju att tekniken fungerade för 50+ år sedan och jag hoppas vi vet lite mer idag. Nej jag vet att den inte var full skala, men den kördes över lång tid redan med deras tekniska nivå

Man kan ju också se det som ett tecken på att det är väldigt komplicerat, ett POC på sextiotalet men ingen kommersiell produkt än liksom.

Skrivet av BrytaPlanka:

Jag skulle vara det i alla fall, men nu ingår elen i hyran där jag bor så jag kan inte ens göra det valet. Men hur som helst, även om det inte är lika konkurenskraftigt ekonomiskt så tycker jag att det bör göras ändå. Det är ju uppenbart att det är det "goda valet" om man ska tänka på både nuvarande och framtida generationer, vilket vi ju bör göra. Nu ska vi inte prata politik här, men jag tycker att det är lite märkligt att det inte lyfts upp som ett politiskt argument idag.

Det är inte uppenbart att det är det goda valet, det är baserat på en åsikt och många håller inte med om den. Exempelvis naturskyddsföreningen: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fem-myter-om-ka...

Skrivet av Balconette:

Jag vet inte vart du bor, men är det i Sverige så har dina strömavbrott inget som helst att göra med hur elen har producerats. Mig veterligen så har det inte skett några sådana i modern tid.

Citat:

Samtidigt så tänker jag att vi betalar ganska mycket för miljömässiga åtgärder på annat håll och tyvärr så är många bara greenwashing. I det här fallet skulle Gen IV bidra positivt direkt genom att reducera mängden avfall, men också bara genom att köra reaktorn leder till mer resultat tillgängligt för forskning. Mer energi är inte fel och överskottet kan som bekant säljas, uppenbarligen till höga priser.

Man kan inte sälja ett överskott om priset är för högt. Att du tycker det är ok med dubblat pris på elen av något principskäl betyder inte att exempelvis Finland skulle tycka det.

Skrivet av ingenjören:

För att undvika spekulationer och ge lite ren fakta.
Mycket med prisbilden på el idag är starkt förknippat med priset på kol och olja även om vi inte förbrukar kol och olja. Vi hänger som bekant ihop med kontinenten. Såklart påverkar även vinden mycket.

Jo. Eller så kan man sammanfatta det med att den dyraste elen som krävs för att mätta efterfrågan sätter priset liksom. Om det är en så utbredd elbrist att det är billigare för ett land att starta upp (fler) fossila kraftverk än att importera, alltså att priset mot konsumenten blir lägre även med eventuella skatter och subventioner medräknade och så, så kommer de att göra det.

Citat:

Världens två första AP1000 byggdes klart på 9 år och kostade totalt 7 miljarder dollar för två block.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sanmen_Nuclear_Power_Station

Jo, Kina är väldigt bra på att bygga kärnkraft billigt. Det kanske kan ha att göra med deras tillgång till billig arbetskraft och deras situation som gör att de kan ignorera vad folket tycker, men vad vet jag. Samtidigt vet jag inte om det är ett så bra exempel på en lyckad investering då det ändå blev en hel del förseningar och inställda beställningar av just denna reaktorn satte företaget i rekonstruktion. Den ena av de två färdigställda reaktorerna har också stått still ett tag nu på grund av tekniska problem. Sen handlar det inte fjärde utan tredje generationens reaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är absolut en fördel med tekniken. Möjligheten att ta emot avfall från resten av världen är nog inte så stor dock, för lyckas någon bygga en sådan reaktor med någon som helst ekonomi så kommer det ju följas av fler. Men det löser ju inte problemet att det inte finns några än, och mildrar bara kostnaden ganska marginellt när eller om de lyckas.
Man kan ju också se det som ett tecken på att det är väldigt komplicerat, ett POC på sextiotalet men ingen kommersiell produkt än liksom.
Det är inte uppenbart att det är det goda valet, det är baserat på en åsikt och många håller inte med om den. Exempelvis naturskyddsföreningen: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fem-myter-om-ka...
Jag vet inte vart du bor, men är det i Sverige så har dina strömavbrott inget som helst att göra med hur elen har producerats. Mig veterligen så har det inte skett några sådana i modern tid.
Man kan inte sälja ett överskott om priset är för högt. Att du tycker det är ok med dubblat pris på elen av något principskäl betyder inte att exempelvis Finland skulle tycka det.
Jo. Eller så kan man sammanfatta det med att den dyraste elen som krävs för att mätta efterfrågan sätter priset liksom. Om det är en så utbredd elbrist att det är billigare för ett land att starta upp (fler) fossila kraftverk än att importera, alltså att priset mot konsumenten blir lägre även med eventuella skatter och subventioner medräknade och så, så kommer de att göra det.
Jo, Kina är väldigt bra på att bygga kärnkraft billigt. Det kanske kan ha att göra med deras tillgång till billig arbetskraft och deras situation som gör att de kan ignorera vad folket tycker, men vad vet jag. Samtidigt vet jag inte om det är ett så bra exempel på en lyckad investering då det ändå blev en hel del förseningar och inställda beställningar av just denna reaktorn satte företaget i rekonstruktion. Den ena av de två färdigställda reaktorerna har också stått still ett tag nu på grund av tekniska problem. Sen handlar det inte fjärde utan tredje generationens reaktor.

Reaktorn på 60-talet nedprioriterades och vidareutvecklades inte eftersom det inte fanns något militärt intresse (kan inte anrika kärnvapenmaterial), och de var extremt viktigt på den tiden med kalla kriget. Eller så har jag förstått det i alla fall. Själv tycker jag det snarare låter som det bästa om det stämmer, sådana reaktorer skulle man ju kunna ge till Nordkorea eller Talibanerna utan risk för dumheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Reaktorn på 60-talet nedprioriterades och vidareutvecklades inte eftersom det inte fanns något militärt intresse (kan inte anrika kärnvapenmaterial), och de var extremt viktigt på den tiden med kalla kriget. Eller så har jag förstått det i alla fall. Själv tycker jag det snarare låter som det bästa om det stämmer, sådana reaktorer skulle man ju kunna ge till Nordkorea eller Talibanerna utan risk för dumheter

Jo, kärnvapen var ju den stora drivande faktorn för byggandet av kärnkraft på många (kanske alla) håll, inte minst i Sverige, vilket gjorde det lättare att motivera de stora kostnaderna. På samma sätt borde ju potentialen för kärnvapen ha varit en rätt stor del av motståndet mot kärnkraft senare, som bland annat ledde till folkomröstningen här.

Det har varit mycket falskspel och hemlighetsmakeri kring detta från starten och i viss mån är det så fortfarande på många håll. Storbritannien subventionerar kärnkraften mycket fortfarande av sannolikt militära anledningar som man inte talar högt om exempelvis.

Angående säkerheten med nyare tekniker så är de ju bara relativt säkrare än tidigare. Det handlar fortfarande om extremt farliga ämnen som man kan använda till vapen på olika sätt, så jag hade varit väldigt nervös om talibanerna eller Nordkorea hade satsat på det. Vi får vara glada att de gamla sovjetiska kraftverken har hamnat i relativt stabila länder, eller Ukraina exempelvis är väl inte superstabilt precis men de har inte några ambitioner på världsherravälde eller en massa terroristorganisationer i alla fall.

Permalänk

Enligt denna artikel brottas förnyelsebart med sina egna problem gällande avfall. Problemet är ju att dessa avfall inte har en halveringstid utan är farligt i evig tid. Sedan kan man fråga sig om det nu stämmer som snajk säger att USA planerade för att förvara bränslet i en miljon år. Låter ju lite korkat med avseende på halveringstid. Men man kanske vill ha ett museum för kommande generationer? Kärnkraftverk är ju ändå rätt fantastiskt med tanke på att avfallet försvinner med tiden då det sönderfaller!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C