Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse

Permalänk
Melding Plague

Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse

Sapphire besöker testlabbet med Radeon RX 6600 XT Pulse. Samtidigt kompletterar vi det tidigare testet med ray tracing och SAM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för testet. Jag ser inga tester i 1440p vilket var tråkigt. Jag har en AOC Q3279VWFD8 (1440p@75hz) skärm och det känns som att det här kortet kan vara perfekt för mig?

edit: skärmen var väldigt populär för ett par år sedan på prisjakt. Och den har fortfarande bra recensioner så jag borde inte vara ensam om att ha den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Tack för testet. Jag ser inga tester i 1440p vilket var tråkigt. Jag har en AOC Q3279VWFD8 (1440p@75hz) skärm och det känns som att det här kortet kan vara perfekt för mig?

edit: skärmen var väldigt populär för ett par år sedan på prisjakt. Och den har fortfarande bra recensioner så jag borde inte vara ensam om att ha den skärmen.

Detta är ett 1080p kort. Spelar du på 1440p bör du inte köpa ett 6600 XT.

Permalänk
Medlem

Att använda detta kort till 1440p går såklart, men då med väl nedskruvade inställningar i spel.
Det är designat och avsett för 1080p. Punkt.

Nu utgår jag ifrån att 60fps är önskvärt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om det inte finns ett pris finns ju inte heller någon klassindelning skulle jag vilja påstå. Dessa kanske sätts mot 3070 när/om priserna stabiliseras, så lite konstigt att den får en fördel med prestanda i en prisklass

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det blivit ett litet fel vid angivandet av spelfrekvens om nu inte Sapphire valt att ha lägre hastighet än referens
2 382 MHz borde väl vara 2 482 MHz?

Jag har förövrigt detta kort och spelar i 1440p utan problem. Kör spel med maxade inställningar förutom RT och snittar över 60 fps i varenda titel jag spelar.
Får intrycket av att många recensenter skriver ner detta kort bara för att de är frusterade över tillgängligheten och det generella prisnivån som gäller hela grafikmarknaden. Av någon anledning får AMD mer skit än vidia bara för att AMD är mindre och inte kan producera samma volymer...

Detta kort är ett av få riktiga 2-platskort, det håller bra ljudnivå, har låga temperaturer och funkar för spelande upp till 1440p. Det kostade dessutom 100kr mindre än mitt RX 5700 (ej XT) som jag köpte för två år sedan men ger högre prestanda. Visst kan man tycka att det är synd att priset har vandrat en prestandaklass ner (X600 vs X700) men det är knappast AMDs fel. Kortet gick ju faktiskt att köpa för det priset som AMD sa vilket inte varit sant för något annat kort i år.

TLDR; Kortet får oförtjänt mycket kritik pga rådande marknad men är både tyst, svalt och presterar i upp till 1440p.

Permalänk
Medlem

SweClockers 6600xt test visar ju att kortet klarar 60+FPS i medel i 10 av 12 testade spel i 1440p. Har man då en 75hz skärm så kanske man är nöjd med att de flesta spel flyter bra idag. Tyngst hade kortet med Total War, runt 44fps.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Peonsson:

Tack för testet. Jag ser inga tester i 1440p vilket var tråkigt. Jag har en AOC Q3279VWFD8 (1440p@75hz) skärm och det känns som att det här kortet kan vara perfekt för mig?

edit: skärmen var väldigt populär för ett par år sedan på prisjakt. Och den har fortfarande bra recensioner så jag borde inte vara ensam om att ha den skärmen.

1440p och 4K testade vi i originaltestet av 6600xt:
https://www.sweclockers.com/test/32509-amd-radeon-rx-6600-xt-...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Shiftypants:

Detta är ett 1080p kort. Spelar du på 1440p bör du inte köpa ett 6600 XT.

När jag tittar på testerna så tycker jag mig se att ett 6600 XT fungerar rätt väl även i 1440p. Tänk också på att de flesta testerna är med max inställningar (bortsett från Ray tracing).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tack för testet! Som jag misstänkte, för klen raytracing.

Men går det att få tag billigt får man ju rätt sjysst prestanda i äldre spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har Sapphire dumpat dual-bios switchen på det här kortet?
Tidigare Pulse-kort har haft det.

Tycker det är lite fånigt att kortet är 2,2 slots och inte 2,0 slots, som sagt tidigare Pulse-kort har varit det. Tycker det är lite ont om nya radeon-kort som är 2,0 slots. (i min uppfattning)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Tråkigt att RT prestandan är så extremt dålig, 2070 korten slår detta kortet i RT. I övrigt så är det ok att veta att en OC 10900K till 5GHz når samma prestanda som en ej oc 5900X AMD CPU (står inte om ni kör med PBO)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

1440p och 4K testade vi i originaltestet av 6600xt:
https://www.sweclockers.com/test/32509-amd-radeon-rx-6600-xt-...

tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Sapphire har även tagit lärdom av Nvidias Ampere-kort och lämnat en liten öppning på bakstycket för att blåsa värmen vidare upp i chassilådan.

Nu vet jag inte om detta är sarkastiskt eller "tongue-in-cheek" menat, men om det inte är det så stör jag mig lite på det.

Sapphire, och andra, har haft denna kylarlösning långt innan Nvidia ens började designa Ampere. Stör mig på att en del folk tror att Nvidia designade något revolutionerande när de helt enkelt bara kopierade det som funnits på marknaden i flera år och packade in det i ett lager marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Jag misstänker att det blivit ett litet fel vid angivandet av spelfrekvens om nu inte Sapphire valt att ha lägre hastighet än referens
2 382 MHz borde väl vara 2 482 MHz?

Jag har förövrigt detta kort och spelar i 1440p utan problem. Kör spel med maxade inställningar förutom RT och snittar över 60 fps i varenda titel jag spelar.
Får intrycket av att många recensenter skriver ner detta kort bara för att de är frusterade över tillgängligheten och det generella prisnivån som gäller hela grafikmarknaden. Av någon anledning får AMD mer skit än vidia bara för att AMD är mindre och inte kan producera samma volymer...

Detta kort är ett av få riktiga 2-platskort, det håller bra ljudnivå, har låga temperaturer och funkar för spelande upp till 1440p. Det kostade dessutom 100kr mindre än mitt RX 5700 (ej XT) som jag köpte för två år sedan men ger högre prestanda. Visst kan man tycka att det är synd att priset har vandrat en prestandaklass ner (X600 vs X700) men det är knappast AMDs fel. Kortet gick ju faktiskt att köpa för det priset som AMD sa vilket inte varit sant för något annat kort i år.

TLDR; Kortet får oförtjänt mycket kritik pga rådande marknad men är både tyst, svalt och presterar i upp till 1440p.

Slängs kängor på alla grafikkort från sweclockers redaktion sedan ett år tillbaka när clownfiestan på marknaden började. Bland annat op-eds om låtsasriktpriser då främst riktat till Nvidias subventioner. Det delas inte ut utmärkelser generellt längre och korten finns bara i handel till riktpris i några minuter vilket oftast förutsätter att man köper innan recensionen kommit.

Dvs samma fenomen som med de andra korten som kommit, rött eller grönt. Som artikel nämner här, de hittar kortet för riktpris men det går inte att lägga beställning, så därför finns de egentligen inte längre till det priset.

Jag förstår inte varför du säger att AMD är litet. En techjätte som alla andra. Dom satsade bara lustigt nog på fel foundry och får nu antagligen fokusera mestadelen av sin beläggning åt PS5-kisel.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

6600XT ligger så jädrans nära mitt 2080, börjar märkas att 2080 och 2080Ti inte längre är dom snabbaste GPUerna på marknaden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Nu vet jag inte om detta är sarkastiskt eller "tongue-in-cheek" menat, men om det inte är det så stör jag mig lite på det.

Sapphire, och andra, har haft denna kylarlösning långt innan Nvidia ens började designa Ampere. Stör mig på att en del folk tror att Nvidia designade något revolutionerande när de helt enkelt bara kopierade det som funnits på marknaden i flera år och packade in det i ett lager marknadsföring.

Men även Nvidia har haft den lösningen innan Ampere på några av deras kort.
Två exempel är deras dubbelmackakort 9800 GX2 och GTX295.

Så jag vet faktiskt inte om Sapphire var före Nvidia med den lösningen. Men dom hade kanske några sådana kort redan innan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Slängs kängor på alla grafikkort från sweclockers redaktion sedan ett år tillbaka när clownfiestan på marknaden började. Bland annat op-eds om låtsasriktpriser då främst riktat till Nvidias subventioner. Det delas inte ut utmärkelser generellt längre och korten finns bara i handel till riktpris i några minuter vilket oftast förutsätter att man köper innan recensionen kommit.

Dvs samma fenomen som med de andra korten som kommit, rött eller grönt. Som artikel nämner här, de hittar kortet för riktpris men det går inte att lägga beställning, så därför finns de egentligen inte längre till det priset.

Jag förstår inte varför du säger att AMD är litet. En techjätte som alla andra. Dom satsade bara lustigt nog på fel foundry och får nu antagligen fokusera mestadelen av sin beläggning åt PS5-kisel.

För bara några år sedan fanns det tusentals kort inom några hundralappar från riktpris och efter någon månad fanns de alltid på hyllorna hos flera återförsäljare vid dessa priser. Nu är det inte fallet och priserna seglar iväg till det dubbla ganska ofta. Ser du inte skillnaden så kan jag inte hjälpa dig. Inte bara Nvidia som hängts ut, men det var deras lansering av Ampere som påbörjade den värsta kretsbristen som någonsin skådats. Det finns fortfarande människor som väntat på sina lanseringsköp nu ett år senare som inte fått något kort, detta trots att det totalt sålts miljoner med kort. Inget är normalt med detta, vi ska vara arga, och inte försvara Nvidia eller andra.

Permalänk
Medlem

Kortet verkar finnas på leverantörslager (3-4 dagars ledtid) via Proshop @ 5390 kr

https://www.proshop.se/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-6600-XT-...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sesese:

Tråkigt att RT prestandan är så extremt dålig, 2070 korten slår detta kortet i RT. I övrigt så är det ok att veta att en OC 10900K till 5GHz når samma prestanda som en ej oc 5900X AMD CPU (står inte om ni kör med PBO)

Personligen var det ganska väntat eftersom AMD ligger lite efter Nvidia i RT-prestanda den här generationen, i kombination med att RX 6600 XT inte är det starkaste kortet by design.

Permalänk
Medlem

Fanns bilder på Reddit från en mininggrossists lager(säljer korten med monterade risers för riggar), det var mycket Sapphire, inte konstigt om dom inte blir så vanliga i ÅF led

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Nu vet jag inte om detta är sarkastiskt eller "tongue-in-cheek" menat, men om det inte är det så stör jag mig lite på det.

Sapphire, och andra, har haft denna kylarlösning långt innan Nvidia ens började designa Ampere. Stör mig på att en del folk tror att Nvidia designade något revolutionerande när de helt enkelt bara kopierade det som funnits på marknaden i flera år och packade in det i ett lager marknadsföring.

Kom hit för att skriva ungefär samma sak. Sapphire gör precis samma sak här som de alltid har gjort med Pulse-korten, långt innan Ampere.

Förresten är det inte riktigt rättvist mot NVidia heller att säga att de bara kopierar Pulse (och andra). Det Ampere-korten gör som är nytt är att de dels blåser varmluft genom kortet och dels skickar ut den bakåt. En radial-fläkt och en axial, alltså. Jag ser det som en utveckling av de vanliga radial-fläktarna som referenskorten alltid hade förr.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att använda detta kort till 1440p går såklart, men då med väl nedskruvade inställningar i spel.
Det är designat och avsett för 1080p. Punkt.

Nu utgår jag ifrån att 60fps är önskvärt.

Vadå punkt? Ja, 1080p men AMD:s målgrupp är 1080p i "high framerate", vilket får antas vara 120 fps+. Varför skulle inte 1440p i 60+ fps fungera?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av hg:

Nu vet jag inte om detta är sarkastiskt eller "tongue-in-cheek" menat, men om det inte är det så stör jag mig lite på det.

Sapphire, och andra, har haft denna kylarlösning långt innan Nvidia ens började designa Ampere. Stör mig på att en del folk tror att Nvidia designade något revolutionerande när de helt enkelt bara kopierade det som funnits på marknaden i flera år och packade in det i ett lager marknadsföring.

Skrivet av mpat:

Kom hit för att skriva ungefär samma sak. Sapphire gör precis samma sak här som de alltid har gjort med Pulse-korten, långt innan Ampere.

Förresten är det inte riktigt rättvist mot NVidia heller att säga att de bara kopierar Pulse (och andra). Det Ampere-korten gör som är nytt är att de dels blåser varmluft genom kortet och dels skickar ut den bakåt. En radial-fläkt och en axial, alltså. Jag ser det som en utveckling av de vanliga radial-fläktarna som referenskorten alltid hade förr.

Tidigare Sapphire-kort har haft vissa öppningar i backplaten tidigare ja, men jämfört med hur det är nu är det ganska stor skillnad enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För bara några år sedan fanns det tusentals kort inom några hundralappar från riktpris och efter någon månad fanns de alltid på hyllorna hos flera återförsäljare vid dessa priser. Nu är det inte fallet och priserna seglar iväg till det dubbla ganska ofta. Ser du inte skillnaden så kan jag inte hjälpa dig. Inte bara Nvidia som hängts ut, men det var deras lansering av Ampere som påbörjade den värsta kretsbristen som någonsin skådats. Det finns fortfarande människor som väntat på sina lanseringsköp nu ett år senare som inte fått något kort, detta trots att det totalt sålts miljoner med kort. Inget är normalt med detta, vi ska vara arga, och inte försvara Nvidia eller andra.

Felciterad eller läste du bara slött?

För att vara supertydlig: Jag svarade en annan att jag tycker påståendet att AMD får "oförtjänt" med extra skit från redaktionen är felaktigt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Felciterad eller läste du bara slött?

För att vara supertydlig: Jag svarade en annan att jag tycker påståendet att AMD får "oförtjänt" med extra skit från redaktionen är felaktigt.

I så fall missförstod jag nog när jag läste, var lite trött i morse

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kom hit för att skriva ungefär samma sak. Sapphire gör precis samma sak här som de alltid har gjort med Pulse-korten, långt innan Ampere.

Förresten är det inte riktigt rättvist mot NVidia heller att säga att de bara kopierar Pulse (och andra). Det Ampere-korten gör som är nytt är att de dels blåser varmluft genom kortet och dels skickar ut den bakåt. En radial-fläkt och en axial, alltså. Jag ser det som en utveckling av de vanliga radial-fläktarna som referenskorten alltid hade förr.

Båda fläktarna på Ampere FE korten är väl nog axial-fläktar? Bara att vinkeln på kylflänsarna och höljet som gör att större delen av luften från en av fläktarna kan blåsas ut genom I/O plåten.

Skrivet av Kenneth:

Tidigare Sapphire-kort har haft vissa öppningar i backplaten tidigare ja, men jämfört med hur det är nu är det ganska stor skillnad enligt mig.

Mja, mjo vet inte riktigt om jag håller med om att det skulle vara några större skillnader men ok.

Permalänk
Medlem

Exakt. Vega 56 Pulse är ett ITX-kretskort med en kylare som sticker ut ytterligare en dm bakom. Du ser på bilden ovan att hela 100mm-fläkten syns.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vanligtvis är det väl jättebra med dessa kort. Nånstans mellan budget och midrange. Det är en stor marknad som verkligen behövs.

Men alltså.

Samma pris som ett 5700XT
Samma prestanda som ett 5700XT
Samma mängd minne som ett 5700XT.

Varför släpper de ens kortet? Det skulle prismässigt hamnat 1000-1500kr under 5700XT om det skulle vart någon mening.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Linus K:

Jag misstänker att det blivit ett litet fel vid angivandet av spelfrekvens om nu inte Sapphire valt att ha lägre hastighet än referens
2 382 MHz borde väl vara 2 482 MHz?

Jag har förövrigt detta kort och spelar i 1440p utan problem. Kör spel med maxade inställningar förutom RT och snittar över 60 fps i varenda titel jag spelar.
Får intrycket av att många recensenter skriver ner detta kort bara för att de är frusterade över tillgängligheten och det generella prisnivån som gäller hela grafikmarknaden. Av någon anledning får AMD mer skit än vidia bara för att AMD är mindre och inte kan producera samma volymer...

Detta kort är ett av få riktiga 2-platskort, det håller bra ljudnivå, har låga temperaturer och funkar för spelande upp till 1440p. Det kostade dessutom 100kr mindre än mitt RX 5700 (ej XT) som jag köpte för två år sedan men ger högre prestanda. Visst kan man tycka att det är synd att priset har vandrat en prestandaklass ner (X600 vs X700) men det är knappast AMDs fel. Kortet gick ju faktiskt att köpa för det priset som AMD sa vilket inte varit sant för något annat kort i år.

TLDR; Kortet får oförtjänt mycket kritik pga rådande marknad men är både tyst, svalt och presterar i upp till 1440p.

Game clock stämmer faktiskt. Reagerade också på att den var lägre än referens, men samma siffror står på Sapphires-sida och i GPU-Z.

Skriver ner kortet? Skriver flera gånger att det är bra, kylaren är väldigt imponerande för sin storlek och är faktiskt tyst vid belastning. Hur är det att skriva ner det?
Att AMD skulle få mer skit än Nvidia är något helt påhittat. När det gäller tillgängligheten är båda usla enligt mig, ingen bättre eller sämre.