Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Nu var det lite mer än två decennier sedan man jobbade där men då micrades minsann inget kött. Det slank igenom broilern, grillades ordentligt (därför man stank när man hade broiler duty) och sattes sedan ihop med båda bröden som till sist hamnade i steamern ("ångskåp") där de låg i väntan på att fyllas med tillbehör. När det väl var dags så togs bröd/kött, ost lades på och endast då micrades kött/underdel av bröd i några sekunder för att få osten att smälta något. Angående svampigheten så var ju steamern problemet i detta fallet då bröden sög åt sig en del ånga om de låg där för länge.

Idag fungerar det annorlunda vad jag vet på det sättet att kötten hamnar i "värmeskåp" efter att de grillats och bröden går igenom en "grillvärmare" när hamburgaren väl ska sättas ihop. Vad jag vet micras kött/underdel av bröd fortfarande i några sekunder för att få osten att smälta.

McD steker väl sitt kött och jag vet inte hur Max gör men att kött micras från fryst tillstånd låter bara galet.

Så för att sammanfatta: "De mikrar minsann inget kött..." "...kött och underbröd mikras alltid".

Jag har inte påstått att de mikrar fryst kött, utan just att de mikrar kött och underbrödet, tillsammans med eventuell ost och antar jag bacon och liknande också. Efter grillning alltså. De kan påstå att det inte påverkar smaken, men jag känner det i alla fall, dock är ju det största problemet konsistensen.

Skrivet av ingenjören:

Jisses, att föredra McDonalds framför Max. Men du kanske saknar smaklökar? 🤭
Visst, jag är en partisk Norrlänning, men tom BK är ljusår bättre än McDonalds enligt mig.

För mig är inte Max hamburgare helt enkelt, det är pannbiffar i bröd och inte särskilt bra pannbiffar heller. Är det vad man förväntar sig så kan det säkert gå hem, men för mig är det bara fel.

Mitt missnöje kan förstås också ha att göra med de stora förväntningar som byggdes upp under åratal av folk som höjde Max till skyarna innan jag hade möjligheten att testa, men även om jag försöker vara så objektiv jag kan så är Max typ det sista valet för mig. Jag tar hellre KFC's flottiga skräp, Pölsemannens röda korvar eller Pizza Huts stora brödkakor med en gnutta pålägg. Inte Dominos Pizza dock, då tar jag hellre Max faktiskt. Men de tillfällen när jag måste äta på Max så blir det ingen hamburgare i alla fall, för de är ju inte hamburgare, utan då satsar jag på kyckling, haloumi eller liknande. De är inte särskilt goda heller men de är ätbara i alla fall.

Citat:

Hörde för länge sedan att Luleå var enda stället i världen där McDonalds fått stänga pga att ingen ville äta där. Nu har de dock lyckats etablera sig bland ungdomarna i Norrbotten tyvärr.

Jo lokalpatriotismen är i allmänhet stark bland norrlänningar så jag har hört den historien många gånger. Många påstod också att Max alltid öppnade nära McD eller någon annan konkurrent för att visa hur snabbt de slog ut dem eller så, men det har de inte gjort häromkring i alla fall. Jag vet inte hur sant det är, McD har ju absolut stängt restauranger, men de kanske inte hade liksom dragit sig bort från en stad helt och hållet innan och det kanske var vad som hände där.

Permalänk
Medlem

Bor tyvärr int i Göteborg men hade ja de hade ja nappat direkt Jag bor i Dalarna så e en bit emellan
All cred te dä som sträcker ut en hand såhär lovar dig att du inte är ensam!
Äre nå trevligt folk i Dalarna som vill utvidga sin kompiskrets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så för att sammanfatta: "De mikrar minsann inget kött..." "...kött och underbröd mikras alltid".

Jag har inte påstått att de mikrar fryst kött, utan just att de mikrar kött och underbrödet, tillsammans med eventuell ost och antar jag bacon och liknande också. Efter grillning alltså. De kan påstå att det inte påverkar smaken, men jag känner det i alla fall, dock är ju det största problemet konsistensen.
För mig är inte Max hamburgare helt enkelt, det är pannbiffar i bröd och inte särskilt bra pannbiffar heller. Är det vad man förväntar sig så kan det säkert gå hem, men för mig är det bara fel.

Mitt missnöje kan förstås också ha att göra med de stora förväntningar som byggdes upp under åratal av folk som höjde Max till skyarna innan jag hade möjligheten att testa, men även om jag försöker vara så objektiv jag kan så är Max typ det sista valet för mig. Jag tar hellre KFC's flottiga skräp, Pölsemannens röda korvar eller Pizza Huts stora brödkakor med en gnutta pålägg. Inte Dominos Pizza dock, då tar jag hellre Max faktiskt. Men de tillfällen när jag måste äta på Max så blir det ingen hamburgare i alla fall, för de är ju inte hamburgare, utan då satsar jag på kyckling, haloumi eller liknande. De är inte särskilt goda heller men de är ätbara i alla fall.
Jo lokalpatriotismen är i allmänhet stark bland norrlänningar så jag har hört den historien många gånger. Många påstod också att Max alltid öppnade nära McD eller någon annan konkurrent för att visa hur snabbt de slog ut dem eller så, men det har de inte gjort häromkring i alla fall. Jag vet inte hur sant det är, McD har ju absolut stängt restauranger, men de kanske inte hade liksom dragit sig bort från en stad helt och hållet innan och det kanske var vad som hände där.

Smaken är som baken, delad! Tur vi har så många alternativ. Men inget går nog upp mot en egengjord burgare på kolgrillen med Max dressing till

Det har tydligen hänt två gånger! Tror inte det beror på patrioter utan snarare på det höga antalet gourmeter i Norrland. I Götet kanske det bor fler gourmander?

Till trådskaparen, bor inte nog nära för att det skulle vara smidigt, men jag älskar retro. SNES spelas regelbundet hemma hos mig på min konsol från 1993. Nu till hösten blir det Super Castlevania och kanske en genomkörare Super Metroid. Perfekta höstruskspel

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Har svårt att bestämma vilket som egentligen är bäst, McDonalds, Max eller Burger King?

Samtliga är en besvikelse.

Jag hittar dörren ut själv

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Tyvärr börjar hamburgaresidospåret att dominera tråden, vad sägs om att vi överlåter den diskussionen till TS och hans framtidiga bff?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Uppmaning*

Tyvärr börjar hamburgaresidospåret att dominera tråden, vad sägs om att vi överlåter den diskussionen till TS och hans framtidiga bff?

Behovet av en tråd för diskussion av hamburgarhak i forumet verkar verkligen finnas.
Mitt tillägg är: McD over all, end of discussion.

Gällande att hitta nya kompisar så brukade svaret för mig iallafall vara lätt, dreamhack! Vet ej hur kulturen är i Göteborg men bör ju alltid finnas något ställe som för personer med dina intressen samman.
Sett att flera nämnt hackerspace och olika spelföreningar. Vad jobbar du med? Kanske är aktuellt att hänga på tex. science park i Göteborg, nya vänskaper, entrepenörskapande och kanske nytt jobb?

Stort kudos till dig @oRBIT2002 för att du vågar föra upp detta till ytan, jag själv har samma utveckling i livet där jobb och familj börjar (ärligt talat helt har) tagit över det sociala livet, men trivs faktiskt med det just nu i Corona tider (härlig och stor familj, grymt jobb). Hälsningar från JKPG!

Visa signatur

MacBook Air | iPhone

Permalänk
Medlem

Orbit kom aldrig tillbaka ?

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002

Jag kan rekommendera att gå med i en förening, där träffar men mycket pratsuget folk.
Det kan vara kampsport, RC-bilar, skytte eller vad som helst egentligen. Många har gratis prova på, och tycker du det är kul så har du personer runt omkring dig med gemensamt intresse!

Permalänk

Det blev väldigt mycket hamburgare-diskussion i den här tråden märkte jag.
Jag har fått en del svar så vi får se vad som händer...

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,