Microsoft lanserar Windows 11 den 5 oktober

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag menar möjligheten att installera UWP-applikationer utanför butiken.

Jag vet hur det ska fungera i teorin, men hur får jag exempelvis hem senaste versionen av kalkylatorn (UWP) för att installera den på Windows 10 LTSC Version 1809 utan Windows Store?

Ska jag använda Chocolatey? App Installer? PowerShell?

Borde väl finnas något officiellt sätt utan att göra likt länken nedan:
http://woshub.com/how-to-download-appx-installation-file-for-...

Jag svarar på min egna fråga:

Tog hem följande filer från Windows Store (mha beskrivningen ovan):

Microsoft.UI.Xaml.2.4_2.42007.9001.0_x64__8wekyb3d8bbwe.Appx Microsoft.VCLibs.140.00_14.0.30035.0_x64__8wekyb3d8bbwe.Appx Microsoft.WindowsCalculator_2020.2103.8.0_neutral_~_8wekyb3d8bbwe.appxbundle

Efter detta återaktiverade jag min App Installer (för att Sideloada UWP-appar). Däremot rekommenderar jag en installation via PowerShell, då det dök emellanåt upp ett felmeddelande i App Installer att installationen inte kunde genomföras när App Installern kördes i bakgrunden. Det berodde troligtvis på att VCLibs användes av just App Installern själv

Add-AppxPackage .\Microsoft.VCLibs.140.00_14.0.30035.0_x64__8wekyb3d8bbwe.Appx

Jag försökte även uppdatera App Installern i sig efteråt, men då fick jag felmeddelandet att min version av Windows (version 1809) inte supportas. Det är väl här jag tycker det är väldigt otydligt från Microsoft vilka versioner av program som deras Windows Store erbjuder.

Jag tror exempelvis inte att WindowsCalculator är version 10.2103.8.0 om jag väljer att installera genom Windows Store med min version av Windows. Det var en av anledningarna till att jag tog denna omvägen och gjorde en "sideload".

Passade samtidigt på att uppdatera andra UWP-filer, då exempelvis UWPDesktop inte matchade VCLibs versionen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag svarar på min egna fråga:

Tog hem följande filer från Windows Store (mha beskrivningen ovan):

Microsoft.UI.Xaml.2.4_2.42007.9001.0_x64__8wekyb3d8bbwe.Appx Microsoft.VCLibs.140.00_14.0.30035.0_x64__8wekyb3d8bbwe.Appx Microsoft.WindowsCalculator_2020.2103.8.0_neutral_~_8wekyb3d8bbwe.appxbundle

Efter detta återaktiverade jag min App Installer (för att Sideloada UWP-appar). Däremot rekommenderar jag en installation via PowerShell, då det dök emellanåt upp ett felmeddelande i App Installer att installationen inte kunde genomföras när App Installern kördes i bakgrunden. Det berodde troligtvis på att VCLibs användes av just App Installern själv

Add-AppxPackage .\Microsoft.VCLibs.140.00_14.0.30035.0_x64__8wekyb3d8bbwe.Appx

Jag försökte även uppdatera App Installern i sig efteråt, men då fick jag felmeddelandet att min version av Windows (version 1809) inte supportas. Det är väl här jag tycker det är väldigt otydligt från Microsoft vilka versioner av program som deras Windows Store erbjuder.

Jag tror exempelvis inte att WindowsCalculator är version 10.2103.8.0 om jag väljer att installera genom Windows Store med min version av Windows. Det var en av anledningarna till att jag tog denna omvägen och gjorde en "sideload".

Passade samtidigt på att uppdatera andra UWP-filer, då exempelvis UWPDesktop inte matchade VCLibs versionen ovan.

Jag har inget svar på din fråga, men ditt problem gissar jag drabbar en tusendels promille av användarbasen - snacka om att krångla till saker och ting. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har inget svar på din fråga, men ditt problem gissar jag drabbar en tusendels promille av användarbasen - snacka om att krångla till saker och ting. 🤔

Det är min expertis! Att inte kunna installera UWP-appar på ett enkelt sätt i Windows 10 LTSC är en vanligt förekommande frågeställning. Sen att jag vill ha "senaste" versionen av ett specifikt program är att krångla till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är min expertis! Att inte kunna installera UWP-appar på ett enkelt sätt i Windows 10 LTSC är en vanligt förekommande frågeställning. Sen att jag vill ha "senaste" versionen av ett specifikt program är att krångla till det

Jag förstår inte. Du väljer att köra LTSC som by design inte har Store. Sen klagar du över att det är krångligt att installera Store appar?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Jaaa, Windows 11 med ”nytt vackert utseende” där jag kan köra program som haft samma grafiska utseende och användargränssnitt sedan 1990-talet eller tidigt 2000-tal.

OK, DS4Windows fanns inte på 1990-talet, men man skulle kunna tro det med tanke på hur det ser ut.

Undrar om/när det kommer ändra sig? Jag har i alla fall svårt att trivas i Windows för att det är så spretigt rent grafiskt och GUI-mässigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag förstår inte. Du väljer att köra LTSC som by design inte har Store. Sen klagar du över att det är krångligt att installera Store appar?

Nu kör jag iofs inte LTSC, utan tog det enbart som ett exempel.

Det jag försökte uppnå var att kunna installera valfri version av en UWP-app och sedan se till att denna inte uppdateras automatiskt.

WindowsCalculator var bara en del av mitt PoC:ande för att se att det gick

Skrivet av star-affinity:

Jaaa, Windows 11 med ”nytt vackert utseende” där jag kan köra program som haft samma grafiska utseende och användargränssnitt sedan 1990-talet eller tidigt 2000-tal.

...

Undrar om/när det kommer ändra sig? Jag har i alla fall svårt att trivas i Windows för att det är så spretigt rent grafiskt och GUI-mässigt.

Har svårt att se någon snabb lösning på detta, såvida inte Microsoft helt går ifrån Win32 vilket de hade tänkt med Windows 11 (läs Windows 10 X) först.

För egen del, så går jag ifrån Windows mer och mer och kör hellre GNU/Linux eller macOS. De få Windows-installationer jag har kvar kommer leva vidare för sina specifika användningsområden. Min HTPC (gammal laptop) håller däremot på att pensionera sig själv, då våra TV-apparater med LG WebOS är idag även funkar till IPTV (mycket tack vare att Adobe Flash slutligen begravdes till förmån för HTML5).

Permalänk
Medlem

Det blir pass på detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Har svårt att se någon snabb lösning på detta, såvida inte Microsoft helt går ifrån Win32 vilket de hade tänkt med Windows 11 (läs Windows 10 X) först.

Windows app sdk är väl lösningen de har tänkt sig, men det kräver ju att alla uppdaterar sina program (en smula i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Windows app sdk är väl lösningen de har tänkt sig, men det kräver ju att alla uppdaterar sina program (en smula i alla fall).

Ser lovande ut på pappret, men jag kan bara önska att Microsoft börjar uppdatera sina egna applikationer först.

https://github.com/microsoft/WindowsAppSDK/blob/main/docs/roa...

Själv har jag inte gjort program för Windows sedan Visual Basic 6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Ser lovande ut på pappret, men jag kan bara önska att Microsoft börjar uppdatera sina egna applikationer först.

Windows är ju lite vilda västern och utan en tvingande standard för hur applikationer skall se ut finns det ju risk för att olika utvecklare har olika syn på hur ett program bör se ut...

Permalänk
Medlem

min 6850k är ej kompatibel, my aaaassss, spelar roll tar hdd:n till en polare med sk kompitabel cpu så får han updatera åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Installerade 11 för ett tag sen pga nyfikenhet. Som du säger så stämmer det där med en extra menynivå vid högerklick. Och det är fan i mig det dummaste jag någonsin har sett. Varför?! Tänker troligen gå tillbaka till Windows 10 men jag har inte riktigt fått tummen ur röven, kan hoppas att dom tar bort detta idiotiska inslag i någon uppdatering så kanske jag slipper.

Utgår ifrån att det kommer utvecklas alternativa UI's för Windows 11. Typ Classic Shell, Start 8 osv.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

i7 3770 stödjer inte windows 11? Kanske dags att skaffa en ny dator och jag har fortfarande kvar gamla dator från 7-9 år.

Permalänk
Medlem

Intressant. Förhoppningsvis slimmar dom ner OSet och tar bort en massa gamla drivrutiner med, som ändå inte stöds, så det får bra prestanda. Det framgår inget om GPU kraven så du kan i teorin använda ett grafikkort från 2012 bara CPUn är nyare än 2017, iofs bra med tanke på GPU priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemulen:

Det framgår inget om GPU kraven så du kan i teorin använda ett grafikkort från 2012 bara CPUn är nyare än 2017, iofs bra med tanke på GPU priserna.

Jag trodde att kravet (rekommendationen?) på grafikkort var DirectX 12 samt WDDM 2.0.

Tyckte att nya gränssnittet var segt på Intel Graphics HD 4400 (DX11?) här, vilket kan bero på att Windows 11 vill ha viss hårdvaruacceleration i stil med Vista.

Skrivet av Malico:

i7 3770 stödjer inte windows 11? Kanske dags att skaffa en ny dator och jag har fortfarande kvar gamla dator från 7-9 år.

Ett tips är att först säkerställa att all programvara och extern hårdvara fungerar innan du satsar allt på Windows 11.

Permalänk
Medlem

Hurra!
Auto HDR <3

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är min expertis! Att inte kunna installera UWP-appar på ett enkelt sätt i Windows 10 LTSC är en vanligt förekommande frågeställning. Sen att jag vill ha "senaste" versionen av ett specifikt program är att krångla till det

Man kan ju vända lite på saken också. LTSC är ju gjort av MS för att vara nerskalat så mycket det går. Då tror jag inte dom har tänkt sig att man ska försöka installera saker som dom medvetet har tagit bort i den versionen. Varför ska dom slänga dit stöd när man gör saker som dom uttryckligen har tagit bort för den versionen inte behöver det?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Man kan ju vända lite på saken också. LTSC är ju gjort av MS för att vara nerskalat så mycket det går. Då tror jag inte dom har tänkt sig att man ska försöka installera saker som dom medvetet har tagit bort i den versionen. Varför ska dom slänga dit stöd när man gör saker som dom uttryckligen har tagit bort för den versionen inte behöver det?

Ligger mycket i det du säger, men få hade väl trott att Intel gjort skulle komma med en kontrollpanel som enbart är UWP (och uppdateras via butiken).

Jag kör som sagt inte LTSC själv än, men lär göra det framöver och vill bara säkerställa att "allt" fungerar sen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Ligger mycket i det du säger, men få hade väl trott att Intel gjort skulle komma med en kontrollpanel som enbart är UWP (och uppdateras via butiken).

Jag kör som sagt inte LTSC själv än, men lär göra det framöver och vill bara säkerställa att "allt" fungerar sen

Tanken med ltsc är väl att köras på väldigt speciella system (mätinstrument och medicinsk utrustning anges väl som typiska fall). Det är väl inte direkt målgruppen i det där fallet?

Permalänk
Medlem

Argh! Sitter med en i7 7700K och den verkar inte vara med i listan..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]